Citat:
Ursprungligen postat av
Run3
DFS har jag varit positiv ja. Det är Svegot jag inte alls gillar av flera anledningar:
1. Föreningen heter juridiskt sett SVEGOT-DFS. Så när de höll presskonferens i höstas om DFS så visste alla inblandade att slutmålet var Svegot. Men uppenbarligen valde de att inte avslöja det.
2. Svegot startades igång utan något beslut eller diskussion med DFS-medlemmarna. Vad är vitsen med en medlemsinfluerad förening om Dan Eriksson kan sitta och suga på karameller i hemlighet och själv bestämma när föreningen ska starta en tidning?
3. Svegots redaktion utgörs av DFSs styrelse i mångt och mycket. Det är uppenbart att det kommer finns ett egenintresse i att fortsätta skyffla in pengar från DFS in i Svegot.
4. Hur de fakturerar sig själva är komiskt. DFS (Dan och Magnus) kommer alltså betala löner till Svegot (Dan och Magnus), och Svegot kommer betala produktionsbolaget Motgift (Dan och Magnus) för deras produktioner.
5. Projekten står inte längre på sina egna ben. Svegot kan blöda pengar hur mycket det vill, så länge som det kan mjölka och dränera DFS. Bättre vore om det var helt åtskilda projekt, så att Svegot kan gå i konkurs när det visar sig att ingen vill betala för skiten.
6. Vad för journalistik ska de producera? De sitter ju bara på sin kammare och gör rewrites på andras artiklar. "
Blog spam" kallas det.
7. Dan sa inför presskonferensen att det inte rörde sig om ett nytt mediaprojekt. Men Svegot är ju t.o.m. i föreningens namn.
8. Tidningen ser tråkig och oinspirerad ut och saknar helt charmen som en gång fanns på Motgift, när de fortfarande hade Jonas De Geer och forumet kvar.
9. Föreningen tappar fokus. Det finns ingen anledning till att föreningen måste driva en tidning. Låt DFS fokusera på att bygga eller köpa huset (som redan verkar ha försenats till 2019).
10. Tidningar finns det redan att gödsla med. Vad för unikt kan Svegot komma med?
Personligen är jag bra trött på nya alternativa tidningar och opinionsbildare. Hade Svegot stått på egna ben hade jag inte brytt mig, utan bara ignorerat projektet. Men problemet är att jag gillar idén med DFS, och så har de perverterat hela föreningen med en ny hjärtlös mediasatsning. De kan gärna leka tidning om de vill, men lämna det utanför DFS I sådana fall.
Dessutom konkurrerar de i princip med sig själva. Medlemskap i DFS och Svegot kostar 99 kr styck. Säkert en hel del som inte väljer båda.
Men det som jag tror många tycker är lite suspekt är nog att en medlemsförening DfS (Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) hux flux nu startar en tidning (Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) vars material (knappast gratis) kommer från två 'produktionsgrupper' (Dan, Magnus, Ingrid och Conrad).
Frågan är om det är styrelsen i DfS (Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) eller redaktionen för Svegot (Dan, Magnus, Ingrid och Conrad) som bestämmer hur mycket pengar som går ut i ersättning till Dan, Magnus, Ingrid och Conrad.
Jag hade inte brytt mig om de slagit ihop sina företag och startat något gemensamt privat företag