2018-03-06, 16:04
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furiouspanda
Nej man visste inte att man skulle få en avgift på 75 kr om man la sin beställningen i februari, men hur som helst, så har Postnord haft alldeles för dålig framförhållning till dom nya reglerna som dom har infört.
Mer rimligt vad varit att dom nya reglerna börjat gälla först nån gång i början av sommaren, även om jag själv är helt emot hur dom har utformat dom här reglerna.
Nu var det ju inte Postnord som bestämde att man skulle lägga på moms och avgift fr.o.m 1/3 utan det var finansministern som drev igenom det. Redan den 20/1 visste man att det skulle komma en avgift efter den 1/3 från början trodde man att den skulle vara 125 som tidigare men man sänkte den till 75 så jag kan inte fatta att man kan skylla på att man inte visste att en avgift var på gång.

Hade man lagt den vid sommaren så hade det väl varit samma problem med alla dom som beställde sina saker veckan före utan att ta reda på hur och när avgiften skulle införas?
Citera
2018-03-06, 16:07
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du vet väl om att käre kimdah2002 enbart tror att det handlar om cirka 100 brev som kommer märka som gåva till Postnord veckovis (minns inte riktigt om han mena dagligen/veckovis/månadsvis), men bara där bevisar han själv hur liten koll han egentligen har.
Men han älskar att komma med desinformation.
Jag skrev att jag tror att det är ungefär 100 brev som är verkliga gåvor av privatpersoner övriga brev märkta gåva är uppenbarligen fejk då dom kommer från ehandelsföretag och är lätta att genomskåda nu när dom granskas.
Citera
2018-03-06, 16:08
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nu var det ju inte Postnord som bestämde att man skulle lägga på moms och avgift fr.o.m 1/3 utan det var finansministern som drev igenom det. Redan den 20/1 visste man att det skulle komma en avgift efter den 1/3 från början trodde man att den skulle vara 125 som tidigare men man sänkte den till 75 så jag kan inte fatta att man kan skylla på att man inte visste att en avgift var på gång.

Hade man lagt den vid sommaren så hade det väl varit samma problem med alla dom som beställde sina saker veckan före utan att ta reda på hur och när avgiften skulle införas?

Postnord är ansvarig hur dom nya reglerna har utformats.
Innan dess fick tullen/postnord en direkt order av Magdalena Andersson, att göra något åt det här med Kina paket, snacka om ministerstyre.

Det hade varit ett mindre problem om dom haft längre framförhållning, så folk hade kunnat fått lite mera tid och anpassat sig efter dom nya reglerna.
Citera
2018-03-06, 16:10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Måste vi ta detta igen? Postnord har gått ut och sagt, allt som inte hämtas ut efter införingen av den nya hanteringsavgiften, kommer skickas tillbaks till Kina med båt, inget annat..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...inte-till-kina
Citera
2018-03-06, 16:10
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:

Det man visste var att man ville införa en avgift, när exakt det skulle ske, och vilken summa det skulle handla om, var det ingen som visste.
Citera
2018-03-06, 16:12
Medlem
Snarkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Frågan är om PN inte tagit sig vatten över huvudet med att stressa fram momsandet av Kinapaket. Finns inga marginaler mot oförutsedda händelser.

https://www.postnord.se/storningsmed...ketforseningar

Dagens nyheter från PN ? Står ju ej datum på sidan ? Måste varit nån praktikant eller ny som skrivit ?
Citera
2018-03-06, 16:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Det man visste var att man ville införa en avgift, när exakt det skulle ske, och vilken summa det skulle handla om, var det ingen som visste.
När det skulle ske 1/3 var ju bestämt i februari. Det man diskuterade var om avgiften skulle vara 125 som den alltid varit från USA senare bestämde man sig för att vara snäll och sätta ner den till 75 så inte små beställningar skulle drabbas så hårt.
Citera
2018-03-06, 16:14
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
Jag skrev att jag tror att det är ungefär 100 brev som är verkliga gåvor av privatpersoner övriga brev märkta gåva är uppenbarligen fejk då dom kommer från ehandelsföretag och är lätta att genomskåda nu när dom granskas.

Så som jag minns det att du skrev, att det enbart rör sig om 100 gåvor i veckan, ingenting om att du tror att det bara rör sig om 100 brev som är verkliga gåvor.

Och jag tror inte en sekund på att det är lätt att granska ett brev/paket där det står gåva på, om det inte står på hela det yttre emballaget t ex gearbest eller wish på.
Dom flesta sätter på en redan färdig printad etikett på sina försändelser, inklusive privatpersoner.
Citera
2018-03-06, 16:15
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:

Varför länkar du till en gammal artikel från dec 2017, som inte har något överhuvudtaget att göra med vad vi diskuterar här..
Citera
2018-03-06, 16:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Så som jag minns det att du skrev, att det enbart rör sig om 100 gåvor i veckan, ingenting om att du tror att det bara rör sig om 100 brev som är verkliga gåvor.

Och jag tror inte en sekund på att det är lätt att granska ett brev/paket där det står gåva på, om det inte står på hela det yttre emballaget t ex gearbest eller wish på.
Dom flesta sätter på en redan färdig printad etikett på sina försändelser, inklusive privatpersoner.
Privatpersoner skickar sina paket från ett postkontor eller från en postförmedlare. Företag och ehanlare skickar via företagspaket. Precis på samma sätt som i Sverige så skiljer sig etiketterna och frankeringen åt. Lätt att skilja om man läser av streckkoden på paketet...
Citera
2018-03-06, 16:17
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:

Men detta är en artikel från december 2017, innan de nya reglerna infördes. Nu har PN ändrat rutinerna för paket som inte hämtas ut.
Citera
2018-03-06, 16:19
Medlem
Furiouspandas avatar
Citat:
När det skulle ske 1/3 var ju bestämt i februari. Det man diskuterade var om avgiften skulle vara 125 som den alltid varit från USA senare bestämde man sig för att vara snäll och sätta ner den till 75 så inte små beställningar skulle drabbas så hårt.

Ända som var bestämt, var att postnord skulle berätta hur dom ville utforma sitt förslag, senast 1/3.

Fast små beställningar, drabbades ju oerhört hårt, får betala flera hundra % extra mot varans värde.
Senast redigerad av Furiouspanda 2018-03-06 kl. 16:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in