Citat:
Vad gör jag? Vad kan man få för peng av Soc? Läste 4000 kr är det verkligen aaallt?? Självklart bättre än inget. Hyran hos morsan är 7500 och det betalar ju dem. Kan man säga att jag måste betala hyran hemma även om det kanske inte är så och få in dem pengarna som "extra"
Kan soc hjälpa med bostad eller ska man släppa den tanken direkt. Bästa skulle vara att jag inte står skriven någonstans då "hot" bilden är ganska stor. Att jag ens är hos föräldrarna och riskerar dem är också knas men aaaa... Har inga räkningar jag betalar längre då jag släppt allt till KF.
Eller är det bättre att säga att jag inte bor hos föräldrarna? Pappa jobbar, Mamma förtidspension , Brorsan pluggar och Jag. Dem kanske säger att dem ska försörja mig eller något?? FAN vad jag hatar sånt här. Känns som om man säger något fel så kommer man bli nekad dirr men dem där 4k är fan viktiga nu
Kan soc hjälpa med bostad eller ska man släppa den tanken direkt. Bästa skulle vara att jag inte står skriven någonstans då "hot" bilden är ganska stor. Att jag ens är hos föräldrarna och riskerar dem är också knas men aaaa... Har inga räkningar jag betalar längre då jag släppt allt till KF.
Eller är det bättre att säga att jag inte bor hos föräldrarna? Pappa jobbar, Mamma förtidspension , Brorsan pluggar och Jag. Dem kanske säger att dem ska försörja mig eller något?? FAN vad jag hatar sånt här. Känns som om man säger något fel så kommer man bli nekad dirr men dem där 4k är fan viktiga nu
4000 kr är riksnormen, sedan kan man få extra pengar om det är något speciellt. Som hyra, vård, medicinkostnader etc.
Dina föräldrar är inte försörjningsskyldiga för dig längre. Försörjningsplikten gäller bara tills barnet är 18 år, och den förlängs endast om barnet fortfarande studerar på gymnasienivå upp till 21 år. Det stämmer ju inte in på din situation. Så det är knappast något negativt med att vara ärlig med att du bor hos föräldrarna. Om socialtjänsten skulle krångla, så är det bara att hänvisa till föräldrabalken om försörjningsplikten. I värsta fall överklaga om du får avslag på grund av det, men det är inte troligt. Däremot kommer du med största sannolikhet inte få pengar till hyra och andra boendekostnader (elräkning, hemförsäkring etc).
Socialtjänsten brukar inte hjälpa till med boende. De hjälper bara till med boende i specialfall, exempelvis om man behöver akutboende eller hamna på stödboende eller liknande. Eventuellt kan du få hjälp med skyddat boende, beroende på hur din situation ser ut.
Citat:
Läst runt lite och vad är detta med kolla bak 3 mån? Jag har kris nu men att det fanns pengar 3 mån bakåt ,kan jag inte söka stöd för mars då tex? Plus att dem pengarna är ju lånade pengar som försvunnit...
Sen skrev någon att man inte får lämna kommun utan att fråga soc, haha stämmer det eller? Låter ju fan sjukt... Nån hade fått nekat typ bidrag för kortet har använts 2 ggr i en annan kommun..
Sen skrev någon att man inte får lämna kommun utan att fråga soc, haha stämmer det eller? Låter ju fan sjukt... Nån hade fått nekat typ bidrag för kortet har använts 2 ggr i en annan kommun..
Det där med 3 månader tillbaka beror på att de har en viss norm. Har du exempelvis haft 50 tusen på kontot de senaste månaderna, men helt plötsligt spenderat alla pengar, så kan du få avslag. Just för att pengarna hade kunnat räcka till din försörjning längre. Att du har fått in lånade pengar och eventuellt andra inkomster på kontot de senaste månaderna är inget hinder egentligen. Det beror på belopp etc.
Det där med att man inte får lämna kommunen låter konstigt. När jag gick på försörjningsstöd så var det inga som helst problem för mig att besöka familjen på annan ort, eller göra annat. Trots att det syntes på kontoutdraget att jag hade köpt tågresor etc.