2018-02-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflippat
Vad gör jag? Vad kan man få för peng av Soc? Läste 4000 kr är det verkligen aaallt?? Självklart bättre än inget. Hyran hos morsan är 7500 och det betalar ju dem. Kan man säga att jag måste betala hyran hemma även om det kanske inte är så och få in dem pengarna som "extra"

Kan soc hjälpa med bostad eller ska man släppa den tanken direkt. Bästa skulle vara att jag inte står skriven någonstans då "hot" bilden är ganska stor. Att jag ens är hos föräldrarna och riskerar dem är också knas men aaaa... Har inga räkningar jag betalar längre då jag släppt allt till KF.

Eller är det bättre att säga att jag inte bor hos föräldrarna? Pappa jobbar, Mamma förtidspension , Brorsan pluggar och Jag. Dem kanske säger att dem ska försörja mig eller något?? FAN vad jag hatar sånt här. Känns som om man säger något fel så kommer man bli nekad dirr men dem där 4k är fan viktiga nu

4000 kr är riksnormen, sedan kan man få extra pengar om det är något speciellt. Som hyra, vård, medicinkostnader etc.

Dina föräldrar är inte försörjningsskyldiga för dig längre. Försörjningsplikten gäller bara tills barnet är 18 år, och den förlängs endast om barnet fortfarande studerar på gymnasienivå upp till 21 år. Det stämmer ju inte in på din situation. Så det är knappast något negativt med att vara ärlig med att du bor hos föräldrarna. Om socialtjänsten skulle krångla, så är det bara att hänvisa till föräldrabalken om försörjningsplikten. I värsta fall överklaga om du får avslag på grund av det, men det är inte troligt. Däremot kommer du med största sannolikhet inte få pengar till hyra och andra boendekostnader (elräkning, hemförsäkring etc).

Socialtjänsten brukar inte hjälpa till med boende. De hjälper bara till med boende i specialfall, exempelvis om man behöver akutboende eller hamna på stödboende eller liknande. Eventuellt kan du få hjälp med skyddat boende, beroende på hur din situation ser ut.

Citat:
Ursprungligen postat av superflippat
Läst runt lite och vad är detta med kolla bak 3 mån? Jag har kris nu men att det fanns pengar 3 mån bakåt ,kan jag inte söka stöd för mars då tex? Plus att dem pengarna är ju lånade pengar som försvunnit...

Sen skrev någon att man inte får lämna kommun utan att fråga soc, haha stämmer det eller? Låter ju fan sjukt... Nån hade fått nekat typ bidrag för kortet har använts 2 ggr i en annan kommun..

Det där med 3 månader tillbaka beror på att de har en viss norm. Har du exempelvis haft 50 tusen på kontot de senaste månaderna, men helt plötsligt spenderat alla pengar, så kan du få avslag. Just för att pengarna hade kunnat räcka till din försörjning längre. Att du har fått in lånade pengar och eventuellt andra inkomster på kontot de senaste månaderna är inget hinder egentligen. Det beror på belopp etc.

Det där med att man inte får lämna kommunen låter konstigt. När jag gick på försörjningsstöd så var det inga som helst problem för mig att besöka familjen på annan ort, eller göra annat. Trots att det syntes på kontoutdraget att jag hade köpt tågresor etc.
Citera
2018-02-18, 19:04
Medlem
PiusXIIIs avatar
Att man inte får lämna kommunen om man har försörjningsstöd stämmer inte.
Citera
2018-02-21, 23:44
Medlem
Qvacksilvers avatar
Självklart får man lämna kommunen utan att be socialtjänsten om tillstånd. Däremot kan du behöva berätta för socialtjänsten om du ska vara borta en längre tid. Detta har att göra med vilken kommun som ska anses ha det yttersta ansvaret. Om du har din stadigvarande dygnsvila i en annan kommun under en längre period är det den kommunen som har det yttersta ansvaret istället.
Citera
2018-03-06, 09:46
Medlem
Jag har hört att vissa får gymkort och mobil betalt. Hur mycket, samt hur ofta ger dom detta?

När jag leta lägenhet sa handledaren att den ska kosta max 4000kr. Vet inte om hon försöker vara elak mot mig. Bör jag byta handledare om hon inte ger pengar för gym?

Min psykolog har också skrivit intyg att träning är bra för mig. Köper gymkort ändå, men kostar en del.
Vad annat betalar socialtjänsten? Hade läst förut att dom betalar för en säng. Jag köpte min själv utan att få ersättning för den. Har också läst att dom betalar för flyttningen, det betala jag själv med.

Min handledare berättar inget om vad dom hjälper med.

Finns det en lista på allt dom betalar för? (Har blivit nekad gymkort när jag fråga om det ett par månader sen. Ringer om det igen snart)
Citera
2018-03-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag har hört att vissa får gymkort och mobil betalt. Hur mycket, samt hur ofta ger dom detta?

När jag leta lägenhet sa handledaren att den ska kosta max 4000kr. Vet inte om hon försöker vara elak mot mig. Bör jag byta handledare om hon inte ger pengar för gym?

Min psykolog har också skrivit intyg att träning är bra för mig. Köper gymkort ändå, men kostar en del.
Vad annat betalar socialtjänsten? Hade läst förut att dom betalar för en säng. Jag köpte min själv utan att få ersättning för den. Har också läst att dom betalar för flyttningen, det betala jag själv med.

Min handledare berättar inget om vad dom hjälper med.

Finns det en lista på allt dom betalar för? (Har blivit nekad gymkort när jag fråga om det ett par månader sen. Ringer om det igen snart)

Gymkort? Skojar du? Samma sak med mobil.

I riksnormen ingår telefonkostnader. Det spelar ingen roll om du har hemtelefon eller mobiltelefon, eller båda två. Så du kommer inte få extra pengar till dina telefonkostnader. Det finns även något som de kallar för "fritid och lek", och dessa pengar borde rimligen täcka även träning (inkl. gym). Det kommer knappast att hjälpa att byta handläggare, eftersom du med största sannolikhet kommer fortsätta få avslag på den fronten. Är gymkort för dyrt för dig, så hitta en billigare träningsform.

Ansökte du om hemutrustningsbidrag? För sängen. Eller köpte du en säng och försökte sedan få pengar i efterskott? Ansökte du om hemutrustningsbidrag och fick avslag, så får du gärna berätta varför.

När det gäller hyran så handlar det knappast om att hon försöker vara elak mot dig. Många kommuner har riktlinjer för boendet. Både för vad det får lov att kosta, och hur stort/litet man ska bo. Samtidigt som det brukar finnas en regel om att man inte får öka sina boendekostnader om det inte finns särskilda skäl till detta.

I regel får man riksnormen. Sedan kan man eventuellt få pengar beviljat utöver detta, om det är skäliga kostnader. Exempelvis:

- Hemutrustningsbidrag.
- Boendekostnader (hyra, elräkning, hemförsäkring).
- Vårdkostnader samt receptbelagd medicin.
- Arbetsresor. Om man exempelvis har praktik eller liknande aktivitet 5 dagar i veckan. Då kan man få busskort. Men det beror i viss mån på avståndet också. Bor man centralt och praktikplatsen ligger runt hörnet, glöm det.
- Akut tandvård, nödvändig tandvård samt glasögon. Brukar oftast krävas kostnadsförslag som ska lämnas in till socialtjänsten och godkännas först.
- Medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa.
Citera
2018-03-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Gymkort? Skojar du? Samma sak med mobil.

I riksnormen ingår telefonkostnader. Det spelar ingen roll om du har hemtelefon eller mobiltelefon, eller båda två. Så du kommer inte få extra pengar till dina telefonkostnader. Det finns även något som de kallar för "fritid och lek", och dessa pengar borde rimligen täcka även träning (inkl. gym). Det kommer knappast att hjälpa att byta handläggare, eftersom du med största sannolikhet kommer fortsätta få avslag på den fronten. Är gymkort för dyrt för dig, så hitta en billigare träningsform.

Ansökte du om hemutrustningsbidrag? För sängen. Eller köpte du en säng och försökte sedan få pengar i efterskott? Ansökte du om hemutrustningsbidrag och fick avslag, så får du gärna berätta varför.

När det gäller hyran så handlar det knappast om att hon försöker vara elak mot dig. Många kommuner har riktlinjer för boendet. Både för vad det får lov att kosta, och hur stort/litet man ska bo. Samtidigt som det brukar finnas en regel om att man inte får öka sina boendekostnader om det inte finns särskilda skäl till detta.

I regel får man riksnormen. Sedan kan man eventuellt få pengar beviljat utöver detta, om det är skäliga kostnader. Exempelvis:

- Hemutrustningsbidrag.
- Boendekostnader (hyra, elräkning, hemförsäkring).
- Vårdkostnader samt receptbelagd medicin.
- Arbetsresor. Om man exempelvis har praktik eller liknande aktivitet 5 dagar i veckan. Då kan man få busskort. Men det beror i viss mån på avståndet också. Bor man centralt och praktikplatsen ligger runt hörnet, glöm det.
- Akut tandvård, nödvändig tandvård samt glasögon. Brukar oftast krävas kostnadsförslag som ska lämnas in till socialtjänsten och godkännas först.
- Medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa.

Jag har inte ansökt om hemutrustningsbidrag. Visste inte om det. Kanske är försent nu. Jag flytta för 2år sedan. Jag har fått pengar för psy-möten, samt medicin (som jag inte tar längre). Det suger att leva såhär. Jag fungerat att bara chansa att söka till militären och se om jag kommer in, om jag inte får aktivitetsersättning, när jag ansöker om det.

Får man socialbidrag om man inte får tillräckligt från militären(tror inte jag kommer in, men vill testa)?
Citera
2018-03-06, 19:39
Medlem
Citat:
Jag har inte ansökt om hemutrustningsbidrag. Visste inte om det. Kanske är försent nu. Jag flytta för 2år sedan. Jag har fått pengar för psy-möten, samt medicin (som jag inte tar längre). Det suger att leva såhär. Jag fungerat att bara chansa att söka till militären och se om jag kommer in, om jag inte får aktivitetsersättning, när jag ansöker om det.

Får man socialbidrag om man inte får tillräckligt från militären(tror inte jag kommer in, men vill testa)?

Hemutrustningsbidrag ansöker man normalt om i förväg. Att komma två år senare och begära pengar för en säng (eller annat som man har köpt till bostaden) funkar inte. Det är försent.

Man kan eventuellt få komplettering upp till norm, om man har jobb, andra bidrag etc som gör att man inte kommer upp till socialens existensminimum. Dvs 4000 kr (riksnormen) plus eventuella kostnader för boendet.

Troligen får du inte det om du söker till Militären. Om du exempelvis kommer in på Försvarsmaktens grundutbildning så får du gratis mat och boende, samt dagersättning, 146 kr/dag. Det motsvarar cirka 4380 kr/mån. Ibland kan du också få andra ersättningar. Som exempelvis förplägnadsersättning. Det innebär att du får 78 kronor om dagen, utöver den vanliga ersättningen de dagar du inte befinner dig vid tjänstgöringsplatsen. Exempelvis på grund av ledighet eller sjukdom. Du kommer ju ha gratis boende, samtidigt som grundersättningen på drygt 4400 kr per månad överstigen riksnormen på 4000 kr. Så du kommer med största sannolikhet inte kunna få komplettering upp till norm, eller socialbidrag i allmänhet. Vet inte om du har tänkt dig något annat hos militären dock.
Citera
2018-03-06, 23:21
Medlem
En sista grej jag glömt nämna. En äldre kvinna min morsa känner sa att hon får extra för gymkort. Alltså kan vissa få extra förmåner. Kan det finnas "hemliga" sådana?
Citera
2018-03-07, 17:56
Medlem
Citat:
En sista grej jag glömt nämna. En äldre kvinna min morsa känner sa att hon får extra för gymkort. Alltså kan vissa få extra förmåner. Kan det finnas "hemliga" sådana?

"Hemliga" förmåner är det knappast. Däremot finns det ett visst utrymme för individuella bedömningar. Däremot borde gymkort gälla inom ramen för fritid och lek (en av utgiftsposterna i riksnormen). Vet inte om din mammas bekant är sanningsenlig, eller varför hon skulle få extra pengar för gymkort.

Att du har ett intyg från din psykolog hjälper inte, eftersom det intyget bara intygar att träning är bra för dig. Det står antagligen inget specifikt om gym, och även om det hade gjort det, så hade du ändå troligen behövt stå för gym själv. Du får helt enkelt ta av "fritidspengarna" för att betala för gymkortet. Räcker inte pengarna till, så får du köpte billigare mat, färre antal klädesplagg eller annat. Eller satsa på en billigare träningsform. Det hade antagligen inte hjälpt om din psykolog (eller annan kontakt inom vården) hade ordnat med Fysisk aktivitet på recept (FaR), eftersom flera av de rekommenderade aktiviteterna är helt kostnadsfria för dig.

Det finns fall där människor har sökt gymkort, socialtjänsten har gett avslag, och personerna har överklagat beslutat men återigen fått avslag av förvaltningsrätten. Så det är inte särskilt sannolikt att du kommer att lyckats bättre på den fronten.
Citera
2018-03-09, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
Troligen får du inte det om du söker till Militären. Om du exempelvis kommer in på Försvarsmaktens grundutbildning så får du gratis mat och boende, samt dagersättning, 146 kr/dag. Det motsvarar cirka 4380 kr/mån. Ibland kan du också få andra ersättningar. Som exempelvis förplägnadsersättning. Det innebär att du får 78 kronor om dagen, utöver den vanliga ersättningen de dagar du inte befinner dig vid tjänstgöringsplatsen. Exempelvis på grund av ledighet eller sjukdom. Du kommer ju ha gratis boende, samtidigt som grundersättningen på drygt 4400 kr per månad överstigen riksnormen på 4000 kr. Så du kommer med största sannolikhet inte kunna få komplettering upp till norm, eller socialbidrag i allmänhet. Vet inte om du har tänkt dig något annat hos militären dock.

Maten ingår ju så det är institutionsnorm på ungefär 2200 kr som är det relevanta beloppet. Och jag har ingen koll på hur det fungerar i militären men jag antar att det automatisk uteslutas att man samtidigt kan stå till arbetsmarknadens förfogande.

Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Vårdkostnader samt receptbelagd medicin.

Under förutsättningen att kostnaderna täcks av frikortet/tillkommit efter remiss eller ingår i högkostnadsskyddet. Det finns väldigt många som missar det och antar att all vård och receptbelagd täcks av bistånd.
Citera
2018-03-11, 08:48
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:

Socialförvaltningen kan ge extrapengar till sådant som gymkort, men det var nog vanligare förr. I dag har alla socialsekreterare fått klargjort för sig vad ledningen godkänner, och att man kan hålla denna nivå har man fått klart för sig genom överklagningar till förvaltningsrätten. Man är helt enkelt observanta på hur det går med sådana där.

När det gäller att hyra för lägenhet inte får överstiga 4 000:- kan det vara så att man vet att du kan hitta en lägenhet för det priset. På större orter kan det vara helt andra priser som gäller, och då kan man få ett högre bidrag.
Citera
2018-03-14, 16:45
Medlem
Nu ska försörjningsstöd göra ett besök i min lägenhet.

Vad är syftet med ett sådant besök?
Vill de se om man har massa dyra saker hemma?

Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in