2018-02-12, 07:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Ja, för de är så mycket mer logiskt att de pengarna jag slitit ihop dras skatt på, som sedan ges till någon i form av socialbidrag - som egentligen har pengar sparade hos sig själv, eller på en förälders namn, ska få mina surt förvärvarade pengar? r

Jag har inte minsta problem med att betala varken skatt eller att vi ger försörjningstöd. Men har du pengar sparade, i fonder, aktier eller en bostadsrätt - då har du det inte dåligt ställt.

Jag kan tycka att det slår orättvist ibland, för A-kassa, sjukpenning, aktivitetsstöd och föräldrapenning får du ju utan att behöva leva upp dina tillgångar först. Därför gör det enormt stor skillnad om du t.ex. blir gravid medan du studerar, än om du har hunnit arbeta bara ett par månader när det händer, så att du hinner arbeta upp full SGI innan barnet föds och du får en SGI-baserad föräldrapenning. I stället för lägstabeloppet (som bara är ett par tusen i månaden efter skatt) och resten socialbidrag. För då kräver som sagt soc att du ska leva upp alla dina sparpengar, inklusive bosparkontot, sälja bostadsrätten o.s.v. innan du får något därifrån.

Jag tycker att det är konstigt att det ska vara så. Samma gäller ju för övrigt om du råkar ut för en olycka eller en sjukdom som gör att du måste gå sjukskriven ett år eller flera. Det kan ju gälla bara någon månad hit eller dit, om du hunnit kvalificera dig för den vanliga sjukpenningen eller om det blir soc - men skillnaden blir helt förödande för den som inte hunnit kvalificera sig.
Citera
2018-02-16, 20:50
Medlem
På socialbidrag får man inte studera, om man gör det, blir man tvungen att ta studiebidrag/lån.

Hur är det med aktivitetsersättning? Får man studera? Hur mycket pengar får man tjäna vid sidan om?
Citera
2018-02-16, 22:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Hur är det med aktivitetsersättning? Får man studera? Hur mycket pengar får man tjäna vid sidan om?

Som jag förstår det kan aktivitetsersättning vara vilande under en tid av dina studier.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/studera_med_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/aktivitetsersattning
Citera
2018-02-17, 16:28
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Om du kommer in på en arbetsmarknadsutbildning via AF så får du aktivitetsersättning samtidigt och slipper söka CSN.
Citera
2018-02-18, 01:40
Medlem
Okej...

Jag var sjukskriven och fick sjukpenning. Samtidigt höll jag på med aktier och gjorde bra med pengar på det ca 1 år kanske. Fortsatte med det och skulle vara hederlig och sa upp sjukpenningen som ändå var 14k ... Sen så går mycket och helvete och fixar en sjukskrivning för att kunna få pengar till att leva men får då ett NEJ av Fkassan.

Jag gick ju inte tillbaka till jobbet och hade inte liksom bibehållit den där pengen eller vafaan det var. Där fick man för att man var ärlig... Men nu är det ännu mera kaos.. Slut med tjejen och har ingen bostad. Jag har inte haft inkomst på 1 år minst förutom aktierna men det gick också åt helvete... Flyttat hem till hemstaden och föräldrarna ,då lght i Sthlm inte är något man kirrar på en dag. Varit på VC som förmodligen fixar intyg att jag inte kan jobba just nu då jag har en livskris + att folk är efter mig då investeringar gått åt helvete. Så att jag bor hos föräldrarna är också en ganska stor risk men aja så är det.

Vad gör jag? Vad kan man få för peng av Soc? Läste 4000 kr är det verkligen aaallt?? Självklart bättre än inget. Hyran hos morsan är 7500 och det betalar ju dem. Kan man säga att jag måste betala hyran hemma även om det kanske inte är så och få in dem pengarna som "extra"

Kan soc hjälpa med bostad eller ska man släppa den tanken direkt. Bästa skulle vara att jag inte står skriven någonstans då "hot" bilden är ganska stor. Att jag ens är hos föräldrarna och riskerar dem är också knas men aaaa... Har inga räkningar jag betalar längre då jag släppt allt till KF.

Nu vart det mycket här... Men 4000 är det man får eller plus hyra? Har ni några tips.... Helvetes ångest asså...

Eller är det bättre att säga att jag inte bor hos föräldrarna? Pappa jobbar, Mamma förtidspension , Brorsan pluggar och Jag. Dem kanske säger att dem ska försörja mig eller något?? FAN vad jag hatar sånt här. Känns som om man säger något fel så kommer man bli nekad dirr men dem där 4k är fan viktiga nu
Senast redigerad av superflippat 2018-02-18 kl. 01:52.
Citera
2018-02-18, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superflippat
Okej...

Jag var sjukskriven och fick sjukpenning. Samtidigt höll jag på med aktier och gjorde bra med pengar på det ca 1 år kanske. Fortsatte med det och skulle vara hederlig och sa upp sjukpenningen som ändå var 14k ... Sen så går mycket och helvete och fixar en sjukskrivning för att kunna få pengar till att leva men får då ett NEJ av Fkassan.

Jag gick ju inte tillbaka till jobbet och hade inte liksom bibehållit den där pengen eller vafaan det var. Där fick man för att man var ärlig... Men nu är det ännu mera kaos.. Slut med tjejen och har ingen bostad. Jag har inte haft inkomst på 1 år minst förutom aktierna men det gick också åt helvete... Flyttat hem till hemstaden och föräldrarna ,då lght i Sthlm inte är något man kirrar på en dag. Varit på VC som förmodligen fixar intyg att jag inte kan jobba just nu då jag har en livskris + att folk är efter mig då investeringar gått åt helvete. Så att jag bor hos föräldrarna är också en ganska stor risk men aja så är det.

Vad gör jag? Vad kan man få för peng av Soc? Läste 4000 kr är det verkligen aaallt?? Självklart bättre än inget. Hyran hos morsan är 7500 och det betalar ju dem. Kan man säga att jag måste betala hyran hemma även om det kanske inte är så och få in dem pengarna som "extra"

Kan soc hjälpa med bostad eller ska man släppa den tanken direkt. Bästa skulle vara att jag inte står skriven någonstans då "hot" bilden är ganska stor. Att jag ens är hos föräldrarna och riskerar dem är också knas men aaaa... Har inga räkningar jag betalar längre då jag släppt allt till KF.

Nu vart det mycket här... Men 4000 är det man får eller plus hyra? Har ni några tips.... Helvetes ångest asså...

Eller är det bättre att säga att jag inte bor hos föräldrarna? Pappa jobbar, Mamma förtidspension , Brorsan pluggar och Jag. Dem kanske säger att dem ska försörja mig eller något?? FAN vad jag hatar sånt här. Känns som om man säger något fel så kommer man bli nekad dirr men dem där 4k är fan viktiga nu

Läst runt lite och vad är detta med kolla bak 3 mån? Jag har kris nu men att det fanns pengar 3 mån bakåt ,kan jag inte söka stöd för mars då tex? Plus att dem pengarna är ju lånade pengar som försvunnit...

En tant såg ja skriva i en grupp "Jag fick vid mitt förstagångsbesök nej....
Jag hade fått 500:- i februari av barnen i födelsedagspresent, att gå till frissan för.
De skulle jag ha sparat...till april. 😥
Hade jag fått ett paket hade det varit okej... 🙄"

Sen skrev någon att man inte får lämna kommun utan att fråga soc, haha stämmer det eller? Låter ju fan sjukt... Nån hade fått nekat typ bidrag för kortet har använts 2 ggr i en annan kommun..

Jag har i flera år använt Nordea men för några månader sen så stängde de ner mitt privatkonto. För att jag inte betalar lånet säkert... Då öppnade jag upp ett Swedbank. Kan Soc se att jag har swedbank? För 3 mån tillbaka på Nordea kontot så har det inte kommit in några pengar
Senast redigerad av superflippat 2018-02-18 kl. 04:42.
Citera
2018-02-18, 09:42
Medlem
Citat:
Okej...

Dom betalar din hyra på 7500!?!? Jag trodde max var 4000-4500. Hur fan får du så mycket?

Du fick väldigt mycket på din sjukpension med. Normalt är väl runt 10000kr. Låter som att du har det bra. Vet inte om du gör något vi andra inte gör??
Citera
2018-02-18, 10:33
Medlem
Citat:
Dom betalar din hyra på 7500!?!? Jag trodde max var 4000-4500. Hur fan får du så mycket?

Du fick väldigt mycket på din sjukpension med. Normalt är väl runt 10000kr. Låter som att du har det bra. Vet inte om du gör något vi andra inte gör??

asså föräldrarna betalar den själva... Yes men hade någon extra försäkring som gav extra
Citera
2018-02-18, 11:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Varit på VC som förmodligen fixar intyg att jag inte kan jobba just nu då jag har en livskris + att folk är efter mig då investeringar gått åt helvete.
Eftersom du ska få sjukintyg för ytterligare sjukskrivning så kan du inte få socialbidrag samtidigt som sjukpenning och socialen vill dessutom att man skaffar jobb som du inte orkar nu.

Var du inte med i a-kassan när du jobbade?
Citera
2018-02-18, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Eftersom du ska få sjukintyg för ytterligare sjukskrivning så kan du inte få socialbidrag samtidigt som sjukpenning och socialen vill dessutom att man skaffar jobb som du inte orkar nu.

Var du inte med i a-kassan när du jobbade?

Får ingen sjukpenning heller då jag inte gick tillbaka och jobbade när sjukskrivningen var slut. Då var jag hemma bara utan inkomst.. Måste man skaffa jobb för att få även om de sjukt jobbigt nu eller vad man ska säga
Citera
2018-02-18, 12:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Får ingen sjukpenning heller då jag inte gick tillbaka och jobbade när sjukskrivningen var slut. Då var jag hemma bara utan inkomst.. Måste man skaffa jobb för att få även om de sjukt jobbigt nu eller vad man ska säga
Du kan väl få sjukpenning som inte baseras på din inkomst sedan tidigare?

Menar skaffa jobb för a-kassa?
Citera
2018-02-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Du kan väl få sjukpenning som inte baseras på din inkomst sedan tidigare?

Menar skaffa jobb för a-kassa?

Nej finns tydligen ingen minimum nivå längre sa hon ja prata med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in