Citat:
Ja, för de är så mycket mer logiskt att de pengarna jag slitit ihop dras skatt på, som sedan ges till någon i form av socialbidrag - som egentligen har pengar sparade hos sig själv, eller på en förälders namn, ska få mina surt förvärvarade pengar? r
Jag har inte minsta problem med att betala varken skatt eller att vi ger försörjningstöd. Men har du pengar sparade, i fonder, aktier eller en bostadsrätt - då har du det inte dåligt ställt.
Jag har inte minsta problem med att betala varken skatt eller att vi ger försörjningstöd. Men har du pengar sparade, i fonder, aktier eller en bostadsrätt - då har du det inte dåligt ställt.
Jag kan tycka att det slår orättvist ibland, för A-kassa, sjukpenning, aktivitetsstöd och föräldrapenning får du ju utan att behöva leva upp dina tillgångar först. Därför gör det enormt stor skillnad om du t.ex. blir gravid medan du studerar, än om du har hunnit arbeta bara ett par månader när det händer, så att du hinner arbeta upp full SGI innan barnet föds och du får en SGI-baserad föräldrapenning. I stället för lägstabeloppet (som bara är ett par tusen i månaden efter skatt) och resten socialbidrag. För då kräver som sagt soc att du ska leva upp alla dina sparpengar, inklusive bosparkontot, sälja bostadsrätten o.s.v. innan du får något därifrån.
Jag tycker att det är konstigt att det ska vara så. Samma gäller ju för övrigt om du råkar ut för en olycka eller en sjukdom som gör att du måste gå sjukskriven ett år eller flera. Det kan ju gälla bara någon månad hit eller dit, om du hunnit kvalificera dig för den vanliga sjukpenningen eller om det blir soc - men skillnaden blir helt förödande för den som inte hunnit kvalificera sig.