Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-06, 12:02
Medlem
0.999...s avatar
Vad tror ni det finns för potential att locka till sig väljare. Kan man kanske med lite gott mod hoppas på 1%?
Citera
2018-03-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Vad tror ni det finns för potential att locka till sig väljare. Kan man kanske med lite gott mod hoppas på 1%?

Mindre än FI i så fall.
Citera
2018-03-06, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Mindre än FI i så fall.
Eller så får vi en Macron effekt, jag skulle inte räkna ut dem ännu.
Citera
2018-03-06, 12:05
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Politiker är ett förtroendeuppdrag. Det allra finaste man kan ha. Nämligen folkets förtroende att föra deras talan i politiska sammanhang.

När Tage Erlander slutade som statsminister och partiledare för Socialdemokraterna så gick hans fru tillbaka till Rosenbad med några blyertspennor som maken fått med sig (av misstag kan jag tänka mig) hem. Erlander flyttade in i hyreslägenheten i nåt miljonprogram. Inget slott i Kroatien. Eller fin herrgård i Sörmland. Utan tillbaka till verkligheten.

Om det är förtroendet att vara folkets man som burit Åkesson till riksdagen så är det inte pengarna som spelar roll. Då tar han glatt kulorna för din och min skull. Men det är ju begäret efter pengar - och ännu mer pengar - som fått honom att bita sig fast i ett jobb han inte fixar.

Hade Åkesson levt upp till sina egna politiska drömmar så hade han skänkt en stor del av riksdagsarvodet och när han var klar med politiken flyttat tillbaka till Sölvesborg och fortsatt med det han gjorde före han blev politiker. Nämligen jobba som personlig assistent åt syskonet.

Det har skapats en politikerklass och den måste bort genom att man stryper pengaflödet till proffspolitiker. Åkesson borde föregå med gott exempel. Han utger sig ju för att vara folkets man. Det förpliktigar.

Erlander bodde på Kungsholmen, må vara inte den mest exklusiva delen - men definitivt inte något miljonprogramshetto. Huset var nybyggt och modernt när han flyttade in och ansågs som finare än att bo i än större delen av Stockholms innerstads då totalt nedslitna och omoderna bostadsbestånd. ( hyresregleringen och den planerade saneringen av innerstaden fick till följd att allt fastighetsunderhåll upphörde i det gamla beståndet.) Både då och nu så är statusen större än att bo i Åkessons villa i Sölvesborg.

JÅ har tagit en enorm risk genom att engagera sig i SD, hade de inte nått riksdagen så hade det försvårat hans chanser i arbetslivet.
Citera
2018-03-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Raka puckar i försvarsfrågan:

En anslutning till Nato är en säkerhetspolitisk risk för Sverige och därmed övriga Norden. Nato är en institution där medlemsländerna avsäger sig försvars- och säkerhetspolitiskt självbestämmande och underkastas utländsk militär och politisk makt. Kärnvapenalliansen Nato har helt andra geopolitiska intressen än ett litet neutralt land som Sverige och vid händelse av ett svenskt Natomedlemskap är risken överhängande att Sverige dras in i konflikter som inte angår oss. Sverige har i alltför stor utsträckning deltagit i Natoledda krig som äventyrar vår neutralitet. Internationella insatser där Sverige utövar militär makt ska föregås av folkomröstning där svenska folket har vetorätt.

http://alternativforsverige.se/forsvar-och-sakerhet/

I stället vill de ha en nordisk försvarsallians, och så länge det inte går på grund av Danmarks, Norges och Islands medlemskap i Nato, en allians med enbart Finland.

Detta står ju i stark kontrast till borgarnas och SD:s Natovurmade politik.

Så vem kommer att tilltalas av denna ryssvurm (vilket det kommer att uppfattas som eftersom FI! har samma politik i denna fråga)?

Jag tycker att det hela är löjligt. Det här med veto-rätten... ska det inte räcka att rösta på AfS så att ledamöterna företräder väljarna i fråga om utlandsinsatser? Det finns ingen poäng med folkomröstningar om detta.

Detta med återvandring och enbart återvandring har begränsat stöd. Faktum är att många vill hjälpa de stackars "flyktingarna" -- då måste man föreslå ett realistiskt sätt att göra det. Utlandsinsatser (ej nödvändigtvis militära) måste vara en del av det.

Partiprogammet är inte genomtänkt. De kommer inte att komma in i riksdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Ser onekligen bra ut, däremot borde väl lanseringen fått något större genomslag. Partiet kan säkert ta sig över 4% spärren om Kasselstrand lyckas driva debatten. Allting hänger på social media/media genomslag och förstås även storleken på partikistan.
Förvånad att legalisering av hemundervisning inte står med i partiprogrammet, känns som ett par enkla röster går förlorade.

Det är möjligt att de skulle kunna få ett par röster på det, ja. Men samtidigt skulle de förlora desto fler än ett par röster på att ha med det, exempelvis 100. 2 - 100 = -98. Anledningen till det är att hemskolning är en liten fråga som uppfattas som konstig. Att genomföra den i en maktposition är en sak, att ha med det i ett partiprogram är en annan.
Citera
2018-03-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Platt skatt är bra också.

Platt skatt var ungefär vad moderaterna kampanjade med på 80-talet, d.v.s. avskaffande eller sänkning av den statliga inkomstskatten. De blev inte valda. Det finns inget stort stöd för detta, anledningen är att det är relativt få som faktiskt betalar statlig inkomstskatt. Jobbskatteavdraget däremot, som man kampanjade på 2006, kan många fler ta del av. De vann också det valet.

Eftersom biografin på ledningen framstår som höginkomsttagare ser det dessutom lite illa ut eftersom det rätteligen kan tolkas med att det handlar om att de själva inte vill betala statlig inkomstskatt. Att vilja ha mer pengar är knappast en politisk fråga -- de allra flesta vill ha mer pengar.

Sedan måste man faktiskt fråga sig... med en ekonomisk utveckling där inkomsterna mer och mer fördelas till höginkomsttagare i storstäder vars arbetsprestation och allmänna värdegrund är tveksam... är det verkligen rättvist med en sänkning av den statliga inkomstskatten?
Citera
2018-03-06, 12:14
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Platt skatt var ungefär vad moderaterna kampanjade med på 80-talet, d.v.s. avskaffande eller sänkning av den statliga inkomstskatten. De blev inte valda. Det finns inget stort stöd för detta, anledningen är att det är relativt få som faktiskt betalar statlig inkomstskatt. Jobbskatteavdraget däremot, som man kampanjade på 2006, kan många fler ta del av. De vann också det valet.

Eftersom biografin på ledningen framstår som höginkomsttagare ser det dessutom lite illa ut eftersom det rätteligen kan tolkas med att det handlar om att de själva inte vill betala statlig inkomstskatt. Att vilja ha mer pengar är knappast en politisk fråga -- de allra flesta vill ha mer pengar.

Sedan måste man faktiskt fråga sig... med en ekonomisk utveckling där inkomsterna mer och mer fördelas till höginkomsttagare i storstäder vars arbetsprestation och allmänna värdegrund är tveksam... är det verkligen rättvist med en sänkning av den statliga inkomstskatten?
Du sitter och resonerar som en sosse eller vänsterliberal moderat.

Jag är övertygad om att minst 10 procentenheter av Moderaternas väljare skulle gilla plattskatt. Det hade inte varit en dålig väljarbas att rekrytera. Moderaternas väljare vill ha kraftigt sänkta skatter. Åtminstone till den nivån man kan ta pengar från migrationen.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-06 kl. 12:17.
Citera
2018-03-06, 12:15
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuddetutten
Mindre än FI i så fall.

FI är en politisk anomali som inte kan stå på egna ben. Hade det inte varit för den helt orimliga exponeringen i media hade partiet kanske lockar till sig ett tusental irrhönor på sin höjd.
Citera
2018-03-06, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Du sitter och resonerar som en sosse eller vänsterliberal moderat.

Jag är övertygad om att minst 10 procentenheter av Moderaternas väljare skulle gilla plattskatt. Det hade inte varit en dålig väljarnas att rekrytera. Moderaternas väljare vill ha kraftigt sänkta skatter. Åtminstone till den nivån man kan ta pengar från migrationen.

Dessa väljare röstar på moderaterna och kommer att fortsätta göra så i skattefrågan. I ett krackelerande samhälle så kommer dessa typer av väljare heller inte att prioritera just sänkning av skatten på deras höga inkomster. Moderaterna uppfattas (trots allt) som stabila av denna väljargrupp och det är något denna väljargrupp värderar väldigt högt. AfS uppfattas inte som stabila (SD uppfattas inte som stabila de heller).
Citera
2018-03-06, 12:20
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Erlander bodde på Kungsholmen, må vara inte den mest exklusiva delen - men definitivt inte något miljonprogramshetto. Huset var nybyggt och modernt när han flyttade in och ansågs som finare än att bo i än större delen av Stockholms innerstads då totalt nedslitna och omoderna bostadsbestånd. ( hyresregleringen och den planerade saneringen av innerstaden fick till följd att allt fastighetsunderhåll upphörde i det gamla beståndet.) Både då och nu så är statusen större än att bo i Åkessons villa i Sölvesborg.

JÅ har tagit en enorm risk genom att engagera sig i SD, hade de inte nått riksdagen så hade det försvårat hans chanser i arbetslivet.

Hur vet du att det inte var pengarna som fick Åkesson att ta den risk som du talar om?

Tycker det är rätt uppenbart att det är bidragskranen som hägrat för Åkesson. Det är ju bara att titta på hans handlingar. Inte vad han säger.

För att förtydliga: Jag skiter högaktligen i om Åkesson har riskerat sitt liv för att göra politisk karriär. Han valde själv att bli medlem i SD. Som medborgare är jag inte intresserad i om ekonomin är det som ska avgöra vilka som blir politiker. Jag ser hellre en börs-VD sadla om och bli politiker för vad hade Åkesson varit utan SD? Möjligen ersättare i fritidsnämnden för Moderaterna i Sölvesborg.
Citera
2018-03-06, 12:21
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olga-Reet
Hela deras utbildningspolitik ser ut att gå ut på förstatligande, likriktning och förtydligande av mål och metoder, katederundervisning, tyst i klassen, slut på flum, mera prov och betyg från första början. Kontroll och auktoritet helt enkelt. Det rimmar väldigt illa med hemundervisning.
Förvisso, min poäng var mer att a) andel som vill hemundervisa och b) andel som har ekonomiska förutsättningar är såpass få, att det är onödigt att stå i paritet med sjuklövern. Även om man enbart förespråkade en avkriminalisering för barn med typ kroniska sjukdomar.
Citera
2018-03-06, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Eller så får vi en Macron effekt, jag skulle inte räkna ut dem ännu.
Hur bra politik dom än har så är dom helt okända för vardagssvensken, dvs dom som inte sitter o häckar vare sig här eller andra sociala medier, forum.

Själv finner jag deras politik tilltalande av det lilla jag informerat mig om, men tyvärr 2018 går rösten till SD, enda realistiska i nuläget - blir SD ännu mer försoffade så kanske 2022 för dessa utbrytare, ... f-låt uteslutna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in