Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 21:00
  #121
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bankerna tjänar sina egna intressen, men de behövs i en modern ekonomi. Någon måste skaka fram kapital för nya investeringar.

Konspirationsteoretiker klagar ofta på det fraktionella bankväsendet. Men utan denna möjlighet att låna mer än vad bankerna själva har som säkerhet skulle vi aldrig ha fått den industriella revolutionen, och fortfarande leva i ett primitivt jordbrukssamhälle.

Jag tycker vi e primitiva nu som e beroende av pengar o banker och behandlar dom som om dom vore viktigare än naturen
Citera
2018-03-05, 00:24
  #122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Lånebubblan beror på att räntorna hålls nere på noll- eller minusnivå därför att det gynnar de redan rika på löntagarnas och småspararnas bekostnad. Det är politiska beslut att gynna de redan rika, framför allt i USA, som ligger bakom lånebubblan.
Har inte Sverige rekord i låga räntor (negativa) så troligen är det en del som kan påverka våran banksektor med

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns inget i bankväsendets konstruktion som säger att man måste ha noll- eller minusräntor. Tvärtom, i längden är det inte hållbart och lånebubblan kommer att krevera. Ju längre politikerna pumpar den desto större smäll blir det när den kreverar.
Varför har de negativa räntor då? När räntan stiger och folk inte kan betala tillbaka, vilka är det som betalar bankerna

En bank som lånar ut egna pengar, den fungerar som en bank borde fungera. Om banken skapar krediter, då är det något helt annat
Citera
2018-03-06, 11:26
  #123
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Bankerna tjänar sina egna intressen, men de behövs i en modern ekonomi. Någon måste skaka fram kapital för nya investeringar.

Konspirationsteoretiker klagar ofta på det fraktionella bankväsendet. Men utan denna möjlighet att låna mer än vad bankerna själva har som säkerhet skulle vi aldrig ha fått den industriella revolutionen, och fortfarande leva i ett primitivt jordbrukssamhälle.
Menar du alltså att kreditskapande orsakat den industriella och tekniska evolutionen? Hur då?
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-03-06 kl. 11:30.
Citera
2018-03-06, 11:56
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Menar du alltså att kreditskapande orsakat den industriella och tekniska evolutionen? Hur då?

Jag har en mille du får låna till en fabrik, du betalar tillbaka med vinsten men jag har inga mer pengar att låna ut till andra fabrikörer så det är bara en vinst för mig och låntagaren, om jag däremot ser din skuld som en tillgång och med den som skapad säkerheten lånar ut 800 000 till fabrikör nummer 2 så ökar konkurrensen, utvecklingen och sysselsättningen.

Och, självklart, min vinst Men, den vinsten kommer med en risk, betalar Inte en av mina låntagare tillbaka så har jag ju ingen säkerhet för lån nummer 2 heller.

Enkelt förklarat.
Citera
2018-03-06, 11:58
  #125
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Jag har en mille du får låna till en fabrik, du betalar tillbaka med vinsten men jag har inga mer pengar att låna ut till andra fabrikörer så det är bara en vinst för mig och låntagaren, om jag däremot ser din skuld som en tillgång och med den som skapad säkerheten lånar ut 800 000 till fabrikör nummer 2 så ökar konkurrensen, utvecklingen och sysselsättningen.

Och, självklart, min vinst Men, den vinsten kommer med en risk, betalar Inte en av mina låntagare tillbaka så har jag ju ingen säkerhet för lån nummer 2 heller.

Enkelt förklarat.
Arbete, energi och innovationer har inte orsakat den industriella och tekniska evolutionen? Det är imaginära krediter som skapat denna evolution?
Citera
2018-03-06, 12:03
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Arbete, energi och innovationer har inte orsakat den industriella och tekniska evolutionen? Det är imaginära krediter som skapat denna evolution?

Nej, inte skapat, gett förutsättningar för.

Utan incitamentet "vinst" hade mycket utveckling aldrig skett eller stannat "på kammaren".
Citera
2018-03-06, 12:06
  #127
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nej, inte skapat, gett förutsättningar för.

Utan incitamentet "vinst" hade mycket utveckling aldrig skett eller stannat "på kammaren".
Vad är dina belägg för det?
Citera
2018-03-06, 17:39
  #128
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Menar du alltså att kreditskapande orsakat den industriella och tekniska evolutionen? Hur då?

Inte orsakat, men möjliggjort.

Det räcker inte med innovationer och hårt arbete för att driva utvecklingen framåt. En uppfinnare som får en idé måste skaka fram pengar för att bygga en fabrik om idén ska omsättas i praktiken. Helst innan eventuella patent går ut.

Utan ett fraktionellt bankväsende begränsas bankernas möjlighet att låna ut pengar för nya investeringar till vad sparare sätter in på sina konton.

Med ett fraktionellt bankväsende finns inte den begränsningen, då bankerna kan låna ut pengar "som inte finns".

Skillnaden mellan de här två systemen är att det förra leder till linjär tillväxt och det senare till exponentiell tillväxt i ekonomin. Och den industriella revolutionen var beroende av exponentiell tillväxt. Liksom även den tekniska och ekonomiska utveckling som skett sedan dess.

Utan det fraktionella bankväsendet skulle vi fortfarande bo i bondstugor med stearinljus på kvällarna och åka hästskjuts till kyrkan.

kkkrim gav för övrigt en bra förklaring i sin replik.
Citera
2018-03-06, 19:03
  #129
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Har inte Sverige rekord i låga räntor (negativa) så troligen är det en del som kan påverka våran banksektor med

Riksbanken kan påverka räntorna marginellt, men nivån sätts av FED i USA. Och FED tjänar som sagt de redan rika på löntagarnas och småspararnas bekostnad.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Varför har de negativa räntor då? När räntan stiger och folk inte kan betala tillbaka, vilka är det som betalar bankerna

Kreditbubblan, som är den största bubblan i världshistorien, kommer att krevera med allt som det innebär (halverade bostadspriser, mer än halverade börskurser, mängder av banker och företag som går omkull och otaliga personliga konkurser). Frågan är inte om det kommer att ske utan när det kommer att ske.

De negativa räntorna är ett sista desperat försök att pumpa bubblan ytterligare ett snäpp innan den kreverar.

Svaret på frågan varför man trots allt fortsätter med detta vansinne är att bankernas och storföretagens verksamhet idag styrs uteslutande av kortsiktiga intressen. Den VD som struntar i kvartalsrapporterna och i stället planerar för framtiden blir inte långlivad.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
En bank som lånar ut egna pengar, den fungerar som en bank borde fungera. Om banken skapar krediter, då är det något helt annat

Se vad jag skrev om fraktionell bankverksamhet ovan. Dess betydelse för ekonomin ska inte underskattas.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2018-03-06 kl. 19:16.
Citera
2018-03-06, 21:06
  #130
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Inte orsakat, men möjliggjort.

Det räcker inte med innovationer och hårt arbete för att driva utvecklingen framåt. En uppfinnare som får en idé måste skaka fram pengar för att bygga en fabrik om idén ska omsättas i praktiken. Helst innan eventuella patent går ut.

Utan ett fraktionellt bankväsende begränsas bankernas möjlighet att låna ut pengar för nya investeringar till vad sparare sätter in på sina konton.

Med ett fraktionellt bankväsende finns inte den begränsningen, då bankerna kan låna ut pengar "som inte finns".

Skillnaden mellan de här två systemen är att det förra leder till linjär tillväxt och det senare till exponentiell tillväxt i ekonomin. Och den industriella revolutionen var beroende av exponentiell tillväxt. Liksom även den tekniska och ekonomiska utveckling som skett sedan dess.

Utan det fraktionella bankväsendet skulle vi fortfarande bo i bondstugor med stearinljus på kvällarna och åka hästskjuts till kyrkan.

kkkrim gav för övrigt en bra förklaring i sin replik.
Materiell tillväxt och samhällsutveckling har tre nödvändigheter - arbete/energi, innovation/kunskap och mänskligt samarbete.

Pengar är en icke-nödvändig komponent, vi kan teoretiskt sett samarbeta utan pengar. Vi kan definitivt samarbeta utan bankers inblandning.

För att skapa en så fri och effektiv marknad som möjligt så kan penningsystem inte vara ett centraliserat system. Penningsystemet måste decentraliseras så att vi får en organisk och fri marknadsekonomi.

Det är därför Rotschild säger attden geopolitiska situationen är bland de farligaste på länge. Eftersom det är ett strukturellt maktskifte som håller på att ske när centraliserade banker blir överflödiga i den tekniska evolutionen. Rotschild värnar marknadsandelar.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-03-06 kl. 21:16.
Citera
2018-03-06, 21:56
  #131
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Materiell tillväxt och samhällsutveckling har tre nödvändigheter - arbete/energi, innovation/kunskap och mänskligt samarbete.

Pengar är en icke-nödvändig komponent, vi kan teoretiskt sett samarbeta utan pengar. Vi kan definitivt samarbeta utan bankers inblandning.

För att skapa en så fri och effektiv marknad som möjligt så kan penningsystem inte vara ett centraliserat system. Penningsystemet måste decentraliseras så att vi får en organisk och fri marknadsekonomi.

Nu skrev jag att fraktionell bankverksamhet, alltså möjligheten att låna ut pengar som inte finns, är grunden för ekonomisk tillväxt, inte att bankväsendet måste vara organiserat som idag.

Faktum är att fraktionell utlåning uppfanns av de medeltida guldsmederna. Det är fullt möjligt att ett framtida penningsystem är decentraliserat och t.ex. bygger på kryptovalutor, men jag tror att även ett sådant system måste medge fraktionell utlåning om det ska vara effektivt.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det är därför Rotschild säger attden geopolitiska situationen är bland de farligaste på länge. Eftersom det är ett strukturellt maktskifte som håller på att ske när centraliserade banker blir överflödiga i den tekniska evolutionen. Rotschild värnar marknadsandelar.

Varje tänkande person inser att den geopolitiska situationen idag är farligare än på många år. Vi har en totalt oberäknerlig amerikansk president, och ett amerikanskt politiskt och militärt etablissemang om hetsar till krig inte bara mot Nordkorea och Iran utan även mot Ryssland.

Ett krig som kan bli mänsklighetens sista krig.
Citera
2018-03-06, 22:55
  #132
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu skrev jag att fraktionell bankverksamhet, alltså möjligheten att låna ut pengar som inte finns, är grunden för ekonomisk tillväxt, inte att bankväsendet måste vara organiserat som idag.

Faktum är att fraktionell utlåning uppfanns av de medeltida guldsmederna. Det är fullt möjligt att ett framtida penningsystem är decentraliserat och t.ex. bygger på kryptovalutor, men jag tror att även ett sådant system måste medge fraktionell utlåning om det ska vara effektivt.
Fraktionell utlåning är inte nödvändigt för ekonomisk tillväxt.

Arbete/energi, kunskap/innovation och mänskligt samarbete är nödvändigt.

Vi kan ha ett penningsystem som flyter ovanför oss där mänskligt arbete minear pengar (jämför blockchain/bitcoin). Mänskligt arbete först -> sedan pengar. Ett sådant system skulle möjliggöra mänsklig frihet, autonomi och spontanitet i den produktiva och skapande individen.

Idag är det tvärtom, först skapas pengarna -> sedan görs arbetet.
Man sätter vagnen framför hästen vilket leder till en, som du själv uttrycker det, "kreverad ekonomi". Den finansiella ekonomin kräver finansiell tillväxt för sin egna överlevnads skull. Det är ett mycket dåligt ekonomiskt system om vi med ekonomi menar "hushållandet av resurser". Den finansiella ekonomin är ett slaveri-system som används för att kontrollera mänskligheten och parasiterar på jordens resurser i jakt på tillväxt - tillväxt i konceptet pengar som bara existerar som ett påhittat värde i vår mentala värld.

Citat:
Varje tänkande person inser att den geopolitiska situationen idag är farligare än på många år. Vi har en totalt oberäknerlig amerikansk president, och ett amerikanskt politiskt och militärt etablissemang om hetsar till krig inte bara mot Nordkorea och Iran utan även mot Ryssland.

Ett krig som kan bli mänsklighetens sista krig.
En skog måste brinna för att bibehålla ett livskraftigt ekosystem.
https://blog.suny.edu/2013/08/ask-an...ildfires-good/

Här ett klipp från Disney-filmen Fantasia som så vackert illustrerar liv och död - två nödvändigheter.
https://youtu.be/eEAAaboz9J8


Icke att förglömma att Alla goda ting är tre. Det är med entuasiasm som jag välkomnar Rotschilds rädsla inför tillvaron, en person och familj som inte är värdig att förvalta moder Jords väsen i djuren och naturen.

Död och kaos ger liv och ordning.
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-03-06 kl. 23:03.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback