2018-03-05, 23:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
...Det syntes på Hanna att hon inte mådde bra för mer än ett år sedan. (...)
Och det var då hon, istället för Oskar, under tre månader skjutsade, den enligt dig lågmälda, "Tjoa-Moa" till pianolektionerna ...
Citera
2018-03-06, 00:05
Medlem
Rodjas avatar
För mig verkar Stehlitz vara ovanligt lågmäld för att komma in i tråden och hoppas kunna tillföra något nytt.
Välkommen Stehlitz, men något nytt tycker jag inte du har kommit med.

Nu går jag också och lägger mig...
Citera
2018-03-06, 00:20
Medlem
Efter att ha läst hela tråden har jag kommit fram till två förklaringar till vad som skett:

1) Bägge har blivit deprimerade, den ene först sen den andre och efter hand har de hamnat i en destruktiv spiral, levt i ett mörker som sugit upp allt ljus. Under tiden har de försökt upprätthålla en fasad, visserligen sökt hjälp för barnen men inte tittat på sig själva. Ett fatalt misstag.

2) OH har arrangerat dådet ensam.
Citera
2018-03-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Efter att ha läst hela tråden har jag kommit fram till två förklaringar till vad som skett:

1) Bägge har blivit deprimerade, den ene först sen den andre och efter hand har de hamnat i en destruktiv spiral, levt i ett mörker som sugit upp allt ljus. Under tiden har de försökt upprätthålla en fasad, visserligen sökt hjälp för barnen men inte tittat på sig själva. Ett fatalt misstag.

Om det är alt 2 har Hanna kanske blivit brutalt överrumplad. Då kan man fråga sig hur hon haft det de senaste åren. Det händer att misshandelsoffer, psykiskt eller fysiskt, sjukskrivs. Det är vanligare än man tror. Det var som att hela familjen gradvis släcktes ned.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5760133
Senast redigerad av rappytt 2018-03-06 kl. 00:31.
Citera
2018-03-06, 00:30
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Så nu går jag och lägger mig. Jag hoppas att mina svar gav nåt. Framförallt hoppas jag att det kanske gav ett alternativ till några av de allra tokigaste spekulationerna.

Tack för dina inlägg som jag studerat med intresse.
En hel del intressanta saker.

Jag funderar dock på samma sak som "Rudge" ovan - VAD var det som föräldrarna inte orkade längre?

Du skriver att det var känt att familjen hade det jobbigt, att det började synas på Hanna för mer än ett år sedan och på Oskar sedan i höstas.

Men varför hade de det jobbigt?

Man kan ju förstå att det är oerhört jobbigt med kroniskt trötta barn - "en fysisk sjukdomsbild som är ofattbar" som rektorn uttryckte det. "Familjen i kris" som hon också sa. En 11-åring som kanske höll på få samma diagnos som storasyster - om de nu hade fått en diagnos.

Men barnen var ju av allt som framkommit inte dödssjuka eller döende. De fick väldigt mycket stöd och support från bägge skolorna, hemundervisning värt miljoner satsades och den uttryckliga planen var att de i framtiden skulle gå i skolan och gymnasiet. Barnen var tydligen inte skoltrötta utan följde med i läroplanen och alla, inklusive Oskar, uttalade att de var väldigt nöjda med arrangemanget.

Om vi därefter lägger till att de bodde i en fin villa med pool i ett idylliskt barnvänligt område, hade två bilar varav den ena nyinköpt, föräldrarna hade bra jobb med akademisk examen, en snart proffesor, sina systrar och bägge föräldrar i livet, musikintresse.
Vad var det som fick "de flesta att känna till att familjen mådde dåligt de senaste åren"

VAD var det de mådde så otroligt dåligt av under de senaste åren?
Som de flesta kände till att de gjorde. Folk accepterar nog inte bara att känna till att någon mår dåligt i grannskapet, i allmänhet är nog folk mer nyfikna än så och vill i stora drag veta orsaken.

Vad gick de och bar på som var välkänt att de mådde dåligt av och som kanske till slut knäckte dem?

Jag har så svårt att se att endast barnens sjukdomssituation, som den har beskrivits skulle vara skäl nog att helt ta knäcken på föräldrarna när allt annat i deras liv var näst intill idylliskt och perfekt?
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-06 kl. 00:40.
Citera
2018-03-06, 00:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Du menar att det måste vara endera av de två? Alltså att övriga alternativ är uteslutna?

Det första är jag med på. Men det krävs åtminstone en till dödssjuk i min bok.
Citera
2018-03-06, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Om det är alt 2 har Hanna kanske blivit brutalt överrumplad. Då kan man fråga sig hur hon haft det de senaste åren. Det händer att misshandelsoffer, psykiskt eller fysiskt, sjukskrivs. Det är vanligare än man tror. Det var som att hela familjen gradvis släcktes ned.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5760133

Frågan är vilka bevis det finns. Det som talar emot alt 2 är att polisen gått ut med att bägge står bakom. De borde de inte göra om de inte visste att de hade på fötterna.
Citera
2018-03-06, 01:43
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Frågan är vilka bevis det finns. Det som talar emot alt 2 är att polisen gått ut med att bägge står bakom. De borde de inte göra om de inte visste att de hade på fötterna.
Ja, frågan om bevisen för hur allt har gått till återstår väl, som det verkar, att reda ut (i form av analyssvar från NFC, både avseende rättsmedicinska undersökningar och frågan om "avskedsbrevets" äkthet, när det gäller både motiven som framförs och de bådas signaturer).

Polisen har alltså inte gått ut med att båda föräldrarna stått bakom dessa mord. De har endast redogjort för att ett avskedsbrev finns, med en förklaring att de gemensamt och i samförstånd mördat sina barn, vilket är "undertecknat" av båda. Det är en viss skillnad trots allt ...
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2018-03-06 kl. 02:32.
Citera
2018-03-06, 05:45
Medlem
Dr.Roberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Touché!!

Enligt en arbetskamrat vars äkta hälft jobbade/hade jobbat med Hanna på
skatt,så menade hen på att de var medlemmar i Scientologerna !
Jag återger bara vad hen sa när vi pratade om tragiken i Bjärred för tid sedan nu.
Ta det för vad som sades.
Senast redigerad av Dr.Robert 2018-03-06 kl. 05:53.
Citera
2018-03-06, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert
Jag återger bara vad hen sa när vi pratade om tragiken i Bjärred för tid sedan nu.

Ja, för mig är Scientologspåret det hittills mest sannolika. Sannolikt på så sätt att om familjen hade något samröre med Scientologerna var deras livssituation och hemska avslut faktiskt för mig en möjlighet att förstå.

Har nyss varit med om en nära bekants unga dotter som under endast 14 dagar bodde hos något liknande Scientologerna (vet inte vilka exakt det var). Tjejen som redan innan var lite vek i sinnet, hjärntvättades totalt. Hon rymde (två gånger till annat land), försökte ta sitt liv ( mer än en gång) eftersom hon blivit intalad av dem att hon skulle fångas in och mördas!!! Hon berättade sen även att de hotat med att skada hennes släktingar.
Detta låter helt osannolikt när jag skriver det, men jag lovar att det är sant.

H och O skulle kunnat ge upp mot S och då tagit med sig barnen för att skydda även dem mot S.
Jag vet inte alls var Scientologspåret kommer från, men det är ju inget man berättar för så många... Tvivlar på att släkten skulle veta det.

Men igen, bara spekulationer.
Citera
2018-03-06, 08:14
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Robert

Tack!

Anledningen att det är lättare att "ta det för vad som sades" är att du har ingen hysteri kring det du skriver, ej heller har du en tillbakadragenhet, som ger en creepy feeling...

Med detta menar jag att jag fortfarande har det som tes, att det var en ingrediens, i allt det andra som hände.

Många här som skriver, men också runt 21 i går kväll där det kom in lite nya profiler, reggade 2018, som jag trodde hade lite nytt, skrev ungefär likadant som tidigare skribenter. Några som jag inte sett här tidigare kom in och tillförde mer frågor som var mer intressanta än de som hela tiden kommer in och påstår att det vet mer.

Jag tror i och för sig fragmentariskt på de som inte framför något nytt, de vill kanske väl, har känt en vän till familjen eller mött O på Netto och han undvek dennes blick , eller finns det riktigt fula troll som vill föra en i en viss riktning, bort eller från eller mot något.

Det jag tittar på, jag läste allt i natt som kommit in, från sist jag var inne i tidig kväll, och det intressanta är inte VAD som skrivs, utan HUR det skrivs...
Citera
2018-03-06, 08:33
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Tack!

Anledningen att det är lättare att "ta det för vad som sades" är att du har ingen hysteri kring det du skriver, ej heller har du en tillbakadragenhet, som ger en creepy feeling...

Med detta menar jag att jag fortfarande har det som tes, att det var en ingrediens, i allt det andra som hände.

Många här som skriver, men också runt 21 i går kväll där det kom in lite nya profiler, reggade 2018, som jag trodde hade lite nytt, skrev ungefär likadant som tidigare skribenter. Några som jag inte sett här tidigare kom in och tillförde mer frågor som var mer intressanta än de som hela tiden kommer in och påstår att det vet mer.

Jag tror i och för sig fragmentariskt på de som inte framför något nytt, de vill kanske väl, har känt en vän till familjen eller mött O på Netto och han undvek dennes blick , eller finns det riktigt fula troll som vill föra en i en viss riktning, bort eller från eller mot något.

Det jag tittar på, jag läste allt i natt som kommit in, från sist jag var inne i tidig kväll, och det intressanta är inte VAD som skrivs, utan HUR det skrivs...

Intressant det du skriver.
Skulle du kunna utveckla det sista, det fetade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in