2018-03-05, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
De hade en krisdag dagen efter där de erbjöd krisbearbetning och delade ut ett informationsblad om vad som hänt.

Vad stod det på det informationsbladet, minns du ungefär?
Senast redigerad av hayouel 2018-03-05 kl. 22:45.
Citera
2018-03-05, 22:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Måste huset kanske stå orört tills alla labbsvar blivit klara? Så klara och entydiga att de kan läggas till FUP?
Jag vet inte, undrar bara om det finns regler för sådant.
Ja, det är mycket troligt, dvs man vill med ledning av analyssvar ha möjligheten att kunna göra ytterligare analyser.
Citera
2018-03-05, 22:39
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ja, det är även ett utbildningsföretag i personlig utveckling, som har en del matnyttigt att komma med. Men de har likväl en minst sagt galen underbyggnad och ägnar sig med hull och hår till att snärja människor och få dem beroende. Det är alltså definitivt en sekt också. Ju längre medlemskap desto mer kännedom om "hemligheterna" får medlemmen.

Jag har själv gjort kurser hos ett utbildningsföretag som snott en del av scientologernas tekniker och idéer, men utan allt mumbo jumbo om thetaner och rymdvarelser. Grundaren av det företaget blev jagad med blåslampa av scientologerna och blev mordhotad samt skandaliserad på alla möjliga vis. Han tvingades fly från USA till Ryssland en tid, där han kände sig i någorlunda säkerhet.

Min poäng är hur som helst att deras tro att själen efter döden återvänder till livet i en ny kropp, skulle kunna vara ett fullgott motiv att mörda barnen och begå självmord. Ett förvisso vansinnigt, men ändå, hopp om ett bättre liv.
Då tänker jag mig alltså att de varit medlemmar länge och har fått en del "insikt". Dock tror jag inte att Hanna är tonåring på bilden med den blå skjortan, hon ser ut att vara 25-30 där, skulle jag säga.

Ja, jag håller med, de snärjer folk och får dem beroende. Och ju längre medlemskap desto mer hållhakar på medlemmarna har de ju också.

Jag tror inte ens att de högre uppsatta medlemmarna ens tror på mumbo jumbot och thetaner osv när de har klättrat upp på pyramiden, de skrattar åt underhuggarna som i grund och botten säkert är ärliga sökare. Och aldrig kommer i närheten av deras största anläggning. Usch, läskigt.

Frankrike, Tyskland och Ryssland är starkt emot scientologerna i alla fall. Skrev något om det längre tillbaka.
Citera
2018-03-05, 22:39
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att de uppfattades som privata men vänliga. Därför hade människor inte så starka känslor eller band till dem. Dessutom sågs de nästan bara av de närmaste sista halvåret. Jag har inte hört att Bjärredsbor lagt skulden mer på den ena än den andra även om jag har förstått att deras olika familjer ägnat sig en del åt detta.

Intressant, hur har du förstått det? Skyller de på varandra?
Citera
2018-03-05, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Vi är många som är tacksamma för att du delar. Jag kände Hanna förr, och såg då öht inget depressivtbhos henne. Men livet förändras. Sjuka barn måste vara väldigt sorgligt, för man vill ju så gärna att de ska ha det bra. Synd att de inte fick/sökte konventionell vård, BUP.

Var det innan hon träffat Oskar? Går rykte om att hon varit gift och har ett barn sedan tidigare. Stämmer det?
Citera
2018-03-05, 23:07
Medlem
Citat:
Barnen fick hemundervisning pga kroniskt trötthetssyndrom. Sen har det funnits diskussioner om andra sjukdomar.

Hur vet du om det där med diskussioner om andra sjukdomar? Om du bara träffat Oskar på Netto och han inte hälsade så att säga?
Citera
2018-03-05, 23:16
Medlem
Citat:
Föräldrarna var inte de som tog för sig i sociala sammanhang men var med ändå. På nåt sätt både följsamma men ändå med en stark integritet. Att familjen mådde dåligt de senaste åren kände de flesta till.

Vilka är "de flesta"? Hur kände man till det?
Vad menar du med följsamma, men integritet?

Hur kommer det sig att man upplever att föräldrarna "smutskastas" när man söker svar på vad som lett till att de mördade sina egna barn och kanske även tog livet av sin partner? Vad är det som är särskilt svårt att läsa i det avseendet?
Senast redigerad av rappytt 2018-03-05 kl. 23:19.
Citera
2018-03-05, 23:19
Medlem
Någon sa att allt beror på momsen. Man kan inte skylla på momsen. OH hade all rätt att skämta till det om Machbeth, precist som Generalagenterna i EU-domstolen gör nedan. Han ville helt enkelt låta som dem, och vad jag vet har de inte idiotsförklarats efter följande uttanden;

”bortom den vanliga världen ... ligger [mervärdesskatte] världen, ett slags fiskal temapark där faktiska och rättsliga realiteter är upphävda eller förvrängda”.
”Mot bakgrund av de svårtolkade mervärdesskatterättsliga bestämmelserna inom unionen är det till och med svårt att reda ut även relativt okomplicerade situationer.”
Även i Lindöparkdomen skojade generaladvokaten till det.
”Även om det av uppenbara skäl är svårt att spela golf utan att ha en bana att spela på, består den tjänst som golfspelaren köper i möjligheten att spela golf och inte i möjligheten att ta banan i besittning. En golfspelare skall nog inte betraktas som någon som i någon mening tar banan i besittning utan som någon som passerar över den. Han eller hon har endast rätt att förflytta sig från en del av golfbanan till nästa, i en takt som vanligen delvis bestäms av andra spelare på banan, i syfte att dra nytta av anläggningen i ett skede efter ett annat. De första arton hålen skiljer sig härvid kanske inte, i någon väsentlig mening, från det nittonde.”
Hans uttalade talar därför inte på någon galenskap.
Citera
2018-03-05, 23:25
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Ja, tråden fortsätter att kännetecknas av motstridiga uppgifter. Det är omöjligt att veta vem som är uppriktig och vem som har en egen agenda. Man måste välja att tro på endera. Att plocka russinen ur kakan går liksom inte när det är så. Synd, kan jag tycka.
Citera
2018-03-05, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Jag vet inget om barnen eller mannen, jag har heller inte nån vidare koll på hur hon var till sättet sista halvåret. Det är lite hela havet stormar här på jobbet efter omorganistaionen i somras.

För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år). Jag har väldigt svårt att acceptera att hon helt tappat greppet, jag tänker (hoppas) på en rimlig förklaring, vad nu det skulle kunna vara...

Uppfattar dig som trovärdig. Skulle du vilja berätta om omorganisationen, påverkade den Hanna? På vilket sätt märktes det att Hanna var varm och omtänksam?
Citera
2018-03-05, 23:37
Medlem
Citat:
Så nu går jag och lägger mig. Jag hoppas att mina svar gav nåt. Framförallt hoppas jag att det kanske gav ett alternativ till några av de allra tokigaste spekulationerna.

Om du bara kände familjen ytligt, hur kan du då bedöma om spekulationerna är tokiga eller inte? Vilka spekulationer är de du vänder dig emot? Som jag förstår det är det deltagande i sekter, typ Scientologerna?
Citera
2018-03-05, 23:45
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Har följt denna tråd sporadiskt vid några tillfällen under nån månad och blivit alltmer chockad för varje gång jag läst den för alla villfarelser som sprids. Vissa av påstående faller på sin egen orimlighet, vissa hade man med enkla medel kunnat dementera genom att bara ta reda på lite information. En del som skriver verkar rätt ut sjuka. Jag står i alla fall inte ut längre och är därför beredd på att svara på det jag kan. Jag har bott i Bjärred i större delen av mitt liv. Haft barn på bägge skolorna som omtalas i tråden för de rektorer som sitter nu. Känner även många av de lärare som undervisat barnen. Även om jag inte känner familjen Henkow/Brenton väl, har jag träffat dem alla många gånger på byn, vid utövandet av fritidssysselsättningar samt i skolsammanhang. Om mina blygsamma kunskaper om denna stackars familj kan lugna de värsta spekulationerna och smutskastandet är jag nöjd. Eftersom jag förstått att de med kunskaper om familjen blir hårt åtgångna skriver jag redan nu att jag inte kommer att gå in i några diskussioner utan endast svara på de frågor jag själv anser kan vara relevanta för att bringa klarhet. Jag väljer också själv de frågor jag inte vill eller kan svara på.

Du kom in i tråden för att du ansåg att man spekulerar helt galet här. Jag tycker att det verkar skvallras rätt friskt i Bjärred runt dig också och att folk som du säger har insyn delger privata angelägenheter härs och tvärs. Du kände ju inte familjen och måste få informationen från närmre håll, även om det hade räckt att läsa tråden för att få den informationen du delger oss.
Jag tycker för egen del ej att det är konstigt att folk i största allmänhet reagerar på detta. Kan däremot tycka att det pratas på tok för mycket om de vuxna som absolut gjorde egna val till skillnad från barnen som faktiskt blev mördade av de stackars föräldrarna. Ja det låter fruktansvärt MEN det ÄR ännu värre. Det är värre att detta hänt än att jag ifrågasätter det!

Citat:
Flickorna mådde dåligt av de orsaker jag nämnt. På Hanna började det synas för mer än ett år sedan, på Oskar i höstas. Familjen syntes allt mindre också. Dessa saker tillsammans med hela situationen. Barnen hade dock kamrater som besökte dem varje vecka på bestämda tider.

Hade de ögonen på sig hela tiden denna lågmälda anonyma familj?

Citat:
Hanna och Oskar psykiskt. Flickornas sjukdom vet jag för lite om för att säga vad det beror på.

Men att det var psykiskt på föräldrarna kan du uttala dig om, hur kom du fram till det utan närmre kontakt med familjen? Skvaller och spekulatioener? Tråden?

Citat:
Din första fråga har jag svarat på. Din andra, allt mindre, kan inte minnas att jag såg Agnes hela 2017. Moa har jag inte sett på hela hösten. Men jag är som sagt inte nära bekant till familjen.

Vad fick dig att memorera just denna familj?

Citat:
Jag vet inte men uppfattningen här i Bjärred är att föräldrarna inte orkade till slut.
Jag har tänkt på det och jag undrar ibland om detta hade hänt om föräldrarna hade varit mer öppna av sig. Jag tror att de bar på allt själva.

VAD orkade inte föräldrarna? De hade styrka och ork att ta inte bara sina liv utan att även ta barnens liv, eller var det inte ett kraftprov större än vad det borde vara att resa sig upp för barnens skull och ta mig fan kämpa för dem? Har du barn? Är det ditt logiska tanke att man helt enkelt inte orkar mer och när man inte gör det så tar man livet av dem?

Jag förstår verkligen inte ditt resonemang här, att klimatet här är hårt men om dessa föräldrar är det synd? BARNEN DÅ? OFFREN!!!!
Du kommer ju bara med ännu mer tycka-synd-om-gm-attityd.

Jag ser fram emot att en dag få höra den nakna sanningen bakom detta och att den en gång kommer, utan kruseduller! Hur gick detta till? Vad driver folk till att mörda sin egna barn?
Vad driver folk till att försöka att förmildra omständigheterna kring detta mördande? DET är sjukt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in