2018-03-05, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Det finns ingen diagnos som heter Kroniskt trötthetssyndrom enbart.

Diagnosen heter Me/CFS, Kroniskt trötthetssyndrom.

Vad döttrarna i familjen H-B hade har jag ingen aning om.

Sen finns det andra diagnoser son heter nåt med kronisk trötthet.

Men om frågan är ”menar du Me/CFS” och svaret är ”jag menar kroniskt trötthetssyndrom” så blir det lite konstigt.

Jag känner inte till det medicinska namnet på kroniskt trötthetssyndrom, en är det me cfs så är det samma.
Citera
2018-03-05, 20:44
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Min uppfattning är att man inte förstår vad som har hänt, mer än att föräldrarna inte orkade mer. Många känner sig ledsna över att de inte fick möjlighet att hjälpa till. Att Hanna och Oskar inte bad om stöd. Vissa är arga över det.

Jag har inte hört nåt om att skolan ska göra några uttalanden.

Tack. Det finns – enligt förväntningar som jag tror man kan kalla allmänna, inte minst i grundskolesammanhang – en påtaglig avgrund där mellan att "inte orka mer" (föräldrarna) och att "vilja hjälpa till" (skolföräldrar / skola), om du förstår vad jag far efter; dvs. antingen var de "bortom all hjälp", eller så har de gjort något som är extremt drastiskt för att komma från högutbildade, välartade, i övrigt friska människor.

Skolföreträdare borde ha mött en del frågor och synpunkter....

Och elever borde ha varit i uppror, även hemma...

Det finns inget ytterligare ljus du kan kasta över saken?
Citera
2018-03-05, 20:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av littledarling
Att de inte orkade till slut tycker jag är en märklig uppfattning om det är den som ert samhället har. Barn kan få långt mer fruktansvärda sjukdomar, arbetslöshet, huset brinner ned. Folk tar inte livet av sina barn i samförstånd i alla fall. Givetvis har människor inte samma kapacitet att klara påfrestningar. Men att i samförstånd mörda sina barn tycks vara ett världsunikt fall...Reaktionen till att spekulera kring psykiatriska störningar, sekter ovs känns mycket mer rimlig än att presentera bilden av två vanliga rätt fina människor som av olyckliga omständigheter "inte orkade tillslut" det är ett antal användare i denna tråd som ägnat åtskilliga timmar åt att försöka befästa den bilden. Säger nu inte att du gör det, vad vet jag, du kanske har helt rätt med att det är just så mentaliteten kring det hela är i ert lilla samhälle.

Jag förstår inte. Är det inte ganska självklart att föräldrarna inte orkade med tanke på vad som hände? Annars gör man väl inte en sån sak? Har inte hört något om några sekter men att föräldrarna måste varit sjuka är den allmänna uppfattningen i Bjärred.
Citera
2018-03-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stehlitz
Jag känner till en familj vars barn kom en gång per vecka till Moa då det var vad hon orkade. Agnes hade en annan vän som besökte henne när hon mådde bättre. Ibland gick det inte.

Det här är det dummaste jag hört må jag säga ! De ringde själv sina kompisar när de kände att det fanns energi över.Som jag har nämnt innan så är barnen med och firar midsommar 2017 hos vänner! Och om du nu såg att HB verkade tärd och trött...varför då inte fråga hur det är ? Ibland kan det hjälpa om man själv öppnar munnen.Märkligt att inte ens de närmaste märkt något av det du säger??!!
Citera
2018-03-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
De var INTE medlemmar i någon sekt. Och vad gäller töserna att de skulle haft besök av kompisar på bestämda tider är heller INTE sant
Och de hade bra kontakt med i vart fall O H familj och mkt vänner.

Du betonar att du vet att de inte var med i något sektliknande? Hur kan du veta ? Minns jag fel eller var det inte du som hade känt h för länge sen?
Citera
2018-03-05, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Det finns – enligt förväntningar som jag tror man kan kalla allmänna, inte minst i grundskolesammanhang – en påtaglig avgrund där mellan att "inte orka mer" (föräldrarna) och att "vilja hjälpa till" (skolföräldrar / skola), om du förstår vad jag far efter; dvs. antingen var de "bortom all hjälp", eller så har de gjort något som är extremt drastiskt för att komma från högutbildade, välartade, i övrigt friska människor.

Skolföreträdare borde ha mött en del frågor och synpunkter....

Och elever borde ha varit i uppror, även hemma...

Det finns inget ytterligare ljus du kan kasta över saken?

Jag har hört att läraren som kom och knacka på efter lovet anade stark oro och sa att det var helt dött.
Flickorna var omtyckta.
Citera
2018-03-05, 20:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av littledarling
Du betonar att du vet att de inte var med i något sektliknande? Hur kan du veta ? Minns jag fel eller var det inte du som hade känt h för länge sen?
Det var Ellamaj24, inte Elli09.
Citera
2018-03-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ditt inlägg 27/1, 12564:

”Det visste han säkert redan Det läggs alltid ett förslag vem som ska tillträda en viss professur. Han hade varit på tapeten några år innan !”
Vart har jag skrivit att han INTE fick den ???
Han har väl förhoppningsvis något att säga till om också 🤔
Citera
2018-03-05, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Det här är det dummaste jag hört må jag säga ! De ringde själv sina kompisar när de kände att det fanns energi över.Som jag har nämnt innan så är barnen med och firar midsommar 2017 hos vänner! Och om du nu såg att HB verkade tärd och trött...varför då inte fråga hur det är ? Ibland kan det hjälpa om man själv öppnar munnen.Märkligt att inte ens de närmaste märkt något av det du säger??!!

Jag förstår inte varför du är aggressiv. Min uppfattning är att det är många som förstod att Hanna mådde dåligt redan för ett år sedan. Jag vet att Moa hade en vän som kom en gång per vecka, information jag fått av dennas föräldrar.
Citera
2018-03-05, 20:57
Medlem
Det sägs att tråden är sjuk. Men att ta livet av sina sjuka(?) barn och sig själv för att livskvalitet saknas, det är vad som är sjukt! Just för att fallet är så sjukt finns också mer eller mindre sjuka spekulationer om vad som kunnat orsaka denna mycket sjuka, och som tur är ytterst ovanliga, ja rentav världsunika, handling.

Att acceptera att det "helt enkelt bara blev för mycket för föräldrarna" som orsak nog är enligt mig vad som är skrämmande läsning här! Hade det varit så "enkelt" hade familjer världen över tagit livet av sig själva och sina sjuka barn årligen. Men så är, som oerhört väl är, inte fallet. Och därmed återstår också något mer än det "enkla" som en viktig men saknad pusselbit i detta fall.
Citera
2018-03-05, 20:58
Medlem
[quote=Stehlitz|63417918[B]]Jag har hört att läraren som kom och knacka på efter lovet anade stark oro och sa att det var helt dött.
Flickorna var omtyckta.[[/b]/QUOTE]

De antogs vara bortresta...
Citera
2018-03-05, 21:00
Medlem
afKnollentotts avatar
Vart tog postaren "Frank.Einstein" vägen tro ? Hen var ju också inne på att flickorna hade fått en bokstavsdiagnos. Nu har vi en till i tråden som har "hört" samma sak på byn - i det här fallet, som i övrigt knäpptysta Bjärred. Kanske finns det någon bäring ändå.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in