Citat:
Ursprungligen postat av
kallekallekalle
Det enda jag behöver tänka ordentligt över är hur jag ska förstå din "pedagogik". Du svamlar. Och skriver dumheter som om de var självklarheter.
Jag ber om ursäkt om jag är otydlig, då behöver jag bättra mig där.
Citat:
Ursprungligen postat av
kallekallekalle
Förklara varför amerikanarna inte kommer ut som vinnare när de kan producera sitt eget stål och handla inhemskt?
Kort och gott för att det är dyrare att producera stål i USA. Om någonting blir dyrare i pengar så betyder det att man behöver spendera mer tid för att få råd med samma mängd.
Låt oss säga att det är 25% dyrare. Då behöver amerikanarna arbeta 25% mer för att få råd med identiska produkter.
Att det resulterar i fler arbetare som jobbar med att producera stål är inte nödvändigt en vinst – de hade istället kunnat jobba i branscher där efterfrågan är högre. Stålarbetaren hade t.ex. istället kunnat jobba med att reparera farkoster.
Därmed förlorar USA inte bara på att det blir dyrare, de förlorar också på att man tar arbetskraft från branscher med högre efterfrågan till en bransch med lägre efterfrågan.
Stålet blev 25% dyrare och det finns förre farkostreparatörer (dyrare att reparera farkoster).
Och vi andra förlorar på att vi inte längre kan spendera tid på vad vi är bra på, vilket resulterar i att vi tvingas spendera tid på saker vi är sämre på.
Citat:
Ursprungligen postat av
kallekallekalle
Vad vinner de på att fortsätta bli rövknullade av Kinas gratisimporter samtidigt om Kina har skyhöga tariffer på allt som USA vill föra in i Kina?
Jag vet inte vad du syftar på, men "
Kina är dumma" gör inte "
Allt som är negativt för Kina är bra för oss" till sant.