2018-03-04, 18:24
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi

Eller om vi ska dra det ännu längre, varför tillverkar du inte alla dina varor själv? Varför inte bygga ditt egna hus, odla din egna mat, programmera din egna dator, ordna din egna elektricitet, ditt egna vatten och bryta din egna stål?

Till en viss gräns är det naturligtvis ren vinst, kan jag bygga mitt eget hus och reparera min egen bil spelar det ingen roll om det tar 25% längre tid, det är ren vinst för mig i vilket fall. Har man kapital är det naturligtvis bekvämare att låta någon annan göra jobbet. Det är kanske därför USA har ett horribelt budgetunderskott?
Citera
2018-03-04, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Till en viss gräns är det naturligtvis ren vinst, kan jag bygga mitt eget hus och reparera min egen bil spelar det ingen roll om det tar 25% längre tid, det är ren vinst för mig i vilket fall. Har man kapital är det naturligtvis bekvämare att låta någon annan göra jobbet. Det är kanske därför USA har ett horribelt budgetunderskott?
Jag ser inte det som en vinst.

Spenderar du 25% mer tid på att producera ett hus jämfört med tiden du hade spenderat på att arbeta med vad du är bra på för att få råd med ett hus så har du gjort en 25%-ig förlust

Det är bara en vinst om man ser pengar som slutmålet, att pengar inte representerar någonting mer. Men pengar är bara en manifestation av arbetskraft (enligt mig). Därför har du inte gjort en vinst om du behöver arbeta 25% mer för att få tillgång till samma produkt.

Man måste ju komma ihåg att den tiden man hade spenderat på att bygga huset hade man kunnat spenderas på att istället skaffa pengar för att någon duktigare ska bygga huset, och därigenom fått 25% extra till att spendera på en semester eller valfri annan aktivitet (arbete inkluderat).

Jag hade programmerat i X antal timmar för att få råd med ett hus. Jag hade inte vunnit på att spendera X*1.25 timmar, och inte heller hade byggarbetaren vunnit på att programmera verktygen själv i X*1.25 timmar.

Det hade inneburit en kostnadsökning på 1.5625 gånger om huset endast är beroende av programmerade verktyg (vilket det såklart inte är, men du kan ju bara tänka dig hur mycket dyrare det hade varit om detta gällde alla branscher. Det skulle givetvis innebära att hela samhället blev ineffektivare och skicka tillbaka oss till stenåldern). Vilket är en förlust för alla.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 18:48.
Citera
2018-03-04, 18:40
Medlem
För många svar och citat för att jag ska orka svara på alla, men...

Ni verkar tro att det är någon världslig rättighet att göra affärer över gränserna. Något sådant finns inte. Amerikanska ekonomin är den största i världen och ALLA vill ha en del utav kakan.

Nu råkar det vara så att korruptionen inom den amerikanska politiken gjort att företag och globalisterna lyckats köpa, via mutor, till sig avtal som Nafta och fan och hans moster. Allt för att suga ut vinster från den enorma mängd köpstark medelklass som finns i USA. Till slut, efter flera decennier utsugande, var medelklassen så försvagad och arg att den föga förvånande röstade in Donald Trump.

Givetvis vill varken Kina, Japan, EU eller vilket annat land som helst sluta tälja sitt guld från den amerikanska ekonomin. Överskottet är enormt. Då har Trump inget annat val än att sätta hårt mot hårt. Förmodligen för att länderna i fråga ska krypa till korset och komma till förhandlingsbordet.

Det är hyckleri att klaga på tull när man har har tull gentemot USA
Citera
2018-03-04, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallekallekalle
För många svar och citat för att jag ska orka svara på alla, men...

Ni verkar tro att det är någon världslig rättighet att göra affärer över gränserna. Något sådant finns inte. Amerikanska ekonomin är den största i världen och ALLA vill ha en del utav kakan.

Nu råkar det vara så att korruptionen inom den amerikanska politiken gjort att företag och globalisterna lyckats köpa, via mutor, till sig avtal som Nafta och fan och hans moster. Allt för att suga ut vinster från den enorma mängd köpstark medelklass som finns i USA. Till slut, efter flera decennier utsugande, var medelklassen så försvagad och arg att den föga förvånande röstade in Donald Trump.

Givetvis vill varken Kina, Japan, EU eller vilket annat land som helst sluta tälja sitt guld från den amerikanska ekonomin. Överskottet är enormt. Då har Trump inget annat val än att sätta hårt mot hårt. Förmodligen för att länderna i fråga ska krypa till korset och komma till förhandlingsbordet.

Det är hyckleri att klaga på tull när man har har tull gentemot USA
Den kognitiva dissonansen har talat. Jag tror att orsaken till varför du inte orkar svara alla är för att vi bevisade att du hade fel. Klart det är jobbigt.

Visst, det känns kortvarigt bättre att bara ignorera förlusten och börja om igen som om ingenting hade hänt. Men innerst inne så hoppas jag att du inser att handelskrig är en förlust. Surt, sa räven.

Samtliga punkter du återupprepar har redan besvarats och förklarats felaktiga. Att återupprepa punkterna du motbevisats på gör givetvis ingen skillnad.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 18:50.
Citera
2018-03-04, 18:54
Medlem
Citat:
Den kognitiva dissonansen har talat. Jag tror att orsaken till varför du inte orkar svara alla är för att vi bevisade att du hade fel. Klart det är jobbigt.

Visst, det känns kortvarigt bättre att bara ignorera förlusten och börja om igen som om ingenting hade hänt. Men innerst inne så hoppas jag att du inser att handelskrig är en förlust. Surt, sa räven.

Samtliga punkter du återupprepar har redan besvarats och förklarats felaktiga. Att återupprepa punkterna du motbevisats på gör givetvis ingen skillnad.

Om ett land blir totalt överkört av alla andra länder i form av handelsunderskott så ett handelskrig något bra. Och med bra menar jag ur amerikansk synvinkel. Punkt.
Citera
2018-03-04, 18:58
Medlem
Citat:
Om ett land blir totalt överkört av alla andra länder i form av handelsunderskott så ett handelskrig något bra. Och med bra menar jag ur amerikansk synvinkel. Punkt.
Jag låter dina påståenden utan belägg och mina och andras påståenden med utförliga resonemang som gott och väl motbevisat dig tala för sig själva. Jag hoppas att du tänker till nästa gång innan du kallar alla andra för dumma för att du inte förstår. Puss.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 19:00.
Citera
2018-03-04, 18:59
Medlem
Citat:

Väldigt intressant konversation detta. Skulle du kunna förklara att USA blir totalt överkört av alla andra länder? Hur kör andra länder över USA?

Och på vilket sätt menar du att handelskrig blir bra för USA så att andra länder slutar köra över USA totalt?

Hoppas du kan skriva ner vad du menar här, det är en mycket intressant diskussion som jag gärna vill hänga med i. Så jag ser fram emot att få lära mig mer. Är intresserad av ekonomiska frågor och tänker nog plugga det så småningom.
Citera
2018-03-04, 19:01
Medlem
Citat:
Inte alls. Jag säger bara att det är en förlust för amerikanarna och alla oss andra. Att det inte finns någon vinnare i Trumps förslag. Att du har fel i att det blir billigare. Någonting är inte billigare när du måste arbeta längre för att kunna köpa produkten. Frågor på det?

Tänk till lite innan du kallar alla andra dumma för att du inte själv förstår.

Det enda jag behöver tänka ordentligt över är hur jag ska förstå din "pedagogik". Du svamlar. Och skriver dumheter som om de var självklarheter.

Förklara varför amerikanarna inte kommer ut som vinnare när de kan producera sitt eget stål och handla inhemskt?

Vad vinner de på att fortsätta bli rövknullade av Kinas gratisimporter samtidigt om Kina har skyhöga tariffer på allt som USA vill föra in i Kina?
Citera
2018-03-04, 19:08
Medlem
Citat:
Det enda jag behöver tänka ordentligt över är hur jag ska förstå din "pedagogik". Du svamlar. Och skriver dumheter som om de var självklarheter.
Jag ber om ursäkt om jag är otydlig, då behöver jag bättra mig där.

Citat:
Förklara varför amerikanarna inte kommer ut som vinnare när de kan producera sitt eget stål och handla inhemskt?
Kort och gott för att det är dyrare att producera stål i USA. Om någonting blir dyrare i pengar så betyder det att man behöver spendera mer tid för att få råd med samma mängd.

Låt oss säga att det är 25% dyrare. Då behöver amerikanarna arbeta 25% mer för att få råd med identiska produkter.

Att det resulterar i fler arbetare som jobbar med att producera stål är inte nödvändigt en vinst – de hade istället kunnat jobba i branscher där efterfrågan är högre. Stålarbetaren hade t.ex. istället kunnat jobba med att reparera farkoster.

Därmed förlorar USA inte bara på att det blir dyrare, de förlorar också på att man tar arbetskraft från branscher med högre efterfrågan till en bransch med lägre efterfrågan.

Stålet blev 25% dyrare och det finns förre farkostreparatörer (dyrare att reparera farkoster).

Och vi andra förlorar på att vi inte längre kan spendera tid på vad vi är bra på, vilket resulterar i att vi tvingas spendera tid på saker vi är sämre på.

Citat:
Vad vinner de på att fortsätta bli rövknullade av Kinas gratisimporter samtidigt om Kina har skyhöga tariffer på allt som USA vill föra in i Kina?
Jag vet inte vad du syftar på, men "Kina är dumma" gör inte "Allt som är negativt för Kina är bra för oss" till sant.
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 19:22.
Citera
2018-03-04, 19:10
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Jag ser inte det som en vinst.

Spenderar du 25% mer tid på att producera ett hus jämfört med tiden du hade spenderat på att arbeta med vad du är bra på för att få råd med ett hus så har du gjort en 25%-ig förlust

Det är bara en vinst om man ser pengar som slutmålet, att pengar inte representerar någonting mer. Men pengar är bara en manifestation av arbetskraft (enligt mig). Därför har du inte gjort en vinst om du behöver arbeta 25% mer för att få tillgång till samma produkt.

Man måste ju komma ihåg att den tiden man hade spenderat på att bygga huset hade man kunnat spenderas på att istället skaffa pengar för att någon duktigare ska bygga huset, och därigenom fått 25% extra till att spendera på en semester eller valfri annan aktivitet (arbete inkluderat).

Jag hade programmerat i X antal timmar för att få råd med ett hus. Jag hade inte vunnit på att spendera X*1.25 timmar, och inte heller hade byggarbetaren vunnit på att programmera verktygen själv i X*1.25 timmar.

Det hade inneburit en kostnadsökning på 1.5625 gånger om huset endast är beroende av programmerade verktyg (vilket det såklart inte är, men du kan ju bara tänka dig hur mycket dyrare det hade varit om detta gällde alla branscher. Det skulle givetvis innebära att hela samhället blev ineffektivare och skicka tillbaka oss till stenåldern). Vilket är en förlust för alla.

Tittar man på totalen (bruttovinsten) så kan man räkna in skatteintäkter och företagsskatter på inhemskt producerat gods. Lagar jag bilen själv är det bra för min inhemska ekonomi men dåligt för den globala ekonomin.
Citera
2018-03-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Tittar man på totalen (bruttovinsten) så kan man räkna in skatteintäkter och företagsskatter på inhemskt producerat gods. Lagar jag bilen själv är det bra för min inhemska ekonomi men dåligt för den globala ekonomin.
Det är inte en vinst för dig om du behöver spendera 4 timmar i arbete (att reparera bilen) istället för 2 timmar i arbete (att göra vad du nu är bra på). Det är en förlust på 2 timmar. 2 timmar du hade kunnat spendera på att göra vad du gör bättre (eller något roligt om du hellre vill det)
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-04 kl. 19:19.
Citera
2018-03-04, 19:20
Medlem
JBernards avatar
Citat:
Det är inte en vinst för dig om du behöver spendera 4 timmar i arbete istället för 2 timmar i arbete. Det är en förlust på 2 timmar. 2 timmar du hade kunnat spendera på att göra vad du gör bättre (eller något roligt om du hellre vill det)

Så varför nollar inte EU samtliga sina tullar även gentemot USA och vinner på knockout? Vad är anledningen om det bara är positivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in