Citat:
Ursprungligen postat av
FlashyBear
Och?
EU kan ge upp efter en tid.
Trump kan komma med nya tullavgifter.
Osv osv. Det finns alltså många plausibla möjligheter.
Eller så får han en bättre deal?
Enligt rapporter (
https://www.reuters.com/article/usa-trade-eu/update-2-eu-doubts-offer-can-prevent-trump-tariffs-or-steel-caps-idUSL5N1ST4H6) var Tyskland/EU redan redo att bland annat sänka skatten på bilar osv. Det var dock inte tillräckligt för Trump. Så varför skulle de inte föreslå en ännu bättre deal? Är det helt uteslutet menar du?
Hur som så menade jag "politisk" vinst för Trump. Jag (och troligen hans väljare) gillar en hel del av hans agenda och är villig att tolerera de "dåliga" saker han gör.
Prioriteringar. Jag, precis som Putin, efterlyser en ny multipolär världsordning. Så skulle jag bli ledsen över Trumps agerande?
Sedan handlar det än så länge om säg 0.1% av BNP för Sverige. Så vem bryr sig?

Inte alls uteslutet men det är inte sannolikt att det slutar bra.
EU har ju redan fattat beslut om svarsåtgärder.
Och Trump har sagt att han i sådana fall svarar med fler tullar.
Det finns alltså risk för ett omfattande handelskrig.
Historien visar med all tydlighet att handelskrig väldigt sällan gynnar någon.
De som får betala priset blir de vanliga arbetarna i EU och USA.
I det aktuella fallet gäller det dessutom områden där USA är beroende av import.
De har i dagsläget inte förmåga att tillgodose deras efterfrågan på stål och alliminium.
Stål kan de på något års sikt klara produktionen för alliminium är det inte säkert att det ens är möjligt.
Så även i bästa fall så kommer detta kosta USAS medborgare under flera års tid.
0.1% Av vår bnp är för övrigt 50 miljarder kr.
Ganska mycket pengar.
EUs motåtgärder kommer även de att kosta oss pengar och om det eskalerar så kan det snabbt bli.många gånger mer än 50 miljarder per år.
En ny ekonomisk världsordning lär på inget sätt gynna Sverige om du nu trodde det.
Kollapsar EU lär Sveriges ekonomi ta väldigt stor skada.