2018-06-01, 21:19
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Ja lyckas han med det, är det hatten av!
Jag har väldigt svårt att läsa gubben. Ärlig är han ju rakt inte.
Vad vill han med iran-avtalet?

Hoppas att han hinner. Med tanke på Italien, Brexit, Öst vs Väst osv kan EU kollapsa innan Trump slår sönder det
Citera
2018-06-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStifmeister
Trump kommer att vinna stort IOM detta beslut! EU viker sig som vanligt och krälar efter USA haha! Vad ska en pajas som Cecilia Malmström uträtta? Hon vill ju fortfarande ha fri invandring dessutom.

Knappast. EU lär svara med egna tullar och i bästa fall viker sig då Trump.
Mer troligt är att Trump eskalerar det ännu mer och att EU svara med samma mynt och att handeln minskar och bägge sidor förlorar.

Handelskrig slutar väldigt sällan bra för någon.
Den som "vinner" är den som förlorar minst men alla sidor lär förlora.
Citera
2018-06-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Mer troligt är att Trump eskalerar det ännu mer och att EU svara med samma mynt och att handeln minskar och bägge sidor förlorar.

Jag har också läst, att handelskrig inte brukar ha någon vinnare. Ekonomi är ju komplicerat, men att man inte kan jämställa handelskrig med militära diton verkar rimligt i mina ögon. Tiden får utvisa vem som har rätt.
Citera
2018-06-01, 22:42
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Eller så viker EU sig.
Citat:
Jo. Trump kan vinna
Citera
2018-06-01, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Jag har också läst, att handelskrig inte brukar ha någon vinnare. Ekonomi är ju komplicerat, men att man inte kan jämställa handelskrig med militära diton verkar rimligt i mina ögon. Tiden får utvisa vem som har rätt.

Ja det vanligaste är att det slutar med kompromiss och att bägge sidor fram till dess gjort stora förluster.
Även när en sida kan sägas vinna så brukar det ha kostat rejält.

Även om EU skulle vika ner sig direkt så kommer bägge sidor förlora på det här.
USA har inte kapacitet att täcka sin egen efterfrågan på stål och alliminium vilket gör att de kommer tvingas importera till högre pris vilket ger mindre försäljning i USA.
Detta ger minskad import viket då innebär minskad produktion i EU om ingen annan köpare hittas.

USA har provat den här taktiken förut och det har inte varit gynnsamt för någon part.
Finns inget som tyder på att det skulle få positiv effekt den här gången.

Det absolut märkligaste är dock hur många här som tror och hoppas att det skall gynna USA på bekostnad av EU.
Sverige är ett väldigt exportberoende land och USA en viktig handelspartner och här sitter idioter i Sverige och hoppas att Trump skall förstöra var ekonomi.
Om Trump kostar oss miljarder så är det bra enligt dem, idioter.
Citera
2018-06-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Eller så viker EU sig.

Jo. Trump kan vinna

Inte troligt. Det är ju redan beslutat att EU skall svara med egna tullar.

Sen beror det på vad du menar med vinna.
Det är möjligt att EU kan förlora mer än USA.
Men om USA förlorar 100 miljarder och EU 200 miljarder så har inte Trump vunnit.
Han har bara inte förlorat lika mycket.

Du som medborgare i ett EU land som är väldigt exportberoende borde ju verkligen inte vara positiv till något som riskerar skada vår ekonomi.
Citera
2018-06-01, 23:18
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Inte troligt. Det är ju redan beslutat att EU skall svara med egna tullar.
Och?
EU kan ge upp efter en tid.
Trump kan komma med nya tullavgifter.
Osv osv. Det finns alltså många plausibla möjligheter.
Citat:
Sen beror det på vad du menar med vinna.
Det är möjligt att EU kan förlora mer än USA.
Men om USA förlorar 100 miljarder och EU 200 miljarder så har inte Trump vunnit.
Han har bara inte förlorat lika mycket.
Eller så får han en bättre deal?
Enligt rapporter (https://www.reuters.com/article/usa-trade-eu/update-2-eu-doubts-offer-can-prevent-trump-tariffs-or-steel-caps-idUSL5N1ST4H6) var Tyskland/EU redan redo att bland annat sänka skatten på bilar osv. Det var dock inte tillräckligt för Trump. Så varför skulle de inte föreslå en ännu bättre deal? Är det helt uteslutet menar du?

Hur som så menade jag "politisk" vinst för Trump. Jag (och troligen hans väljare) gillar en hel del av hans agenda och är villig att tolerera de "dåliga" saker han gör.
Citat:
Du som medborgare i ett EU land som är väldigt exportberoende borde ju verkligen inte vara positiv till något som riskerar skada vår ekonomi.
Prioriteringar. Jag, precis som Putin, efterlyser en ny multipolär världsordning. Så skulle jag bli ledsen över Trumps agerande?

Sedan handlar det än så länge om säg 0.1% av BNP för Sverige. Så vem bryr sig?
Citera
2018-06-01, 23:25
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Prioriteringar. Jag, precis som Putin, efterlyser en ny multipolär världsordning. Så skulle jag bli ledsen över Trumps agerande?

Vad bättre då än att stödja EU mot imperiet?
Citera
2018-06-01, 23:43
Medlem
Citat:
Och?

Enligt rapporter (https://www.reuters.com/article/usa-trade-eu/update-2-eu-doubts-offer-can-prevent-trump-tariffs-or-steel-caps-idUSL5N1ST4H6) var Tyskland/EU redan redo att bland annat sänka skatten på bilar osv. Det var dock inte tillräckligt för Trump. Så varför skulle de inte föreslå en ännu bättre deal? Är det helt uteslutet menar du?

Hur som så menade jag "politisk" vinst för Trump. Jag (och troligen hans väljare) gillar en hel del av hans agenda och är villig att tolerera de "dåliga" saker han gör.

Inte alls uteslutet men det är inte sannolikt att det slutar bra.
EU har ju redan fattat beslut om svarsåtgärder.
Och Trump har sagt att han i sådana fall svarar med fler tullar.
Det finns alltså risk för ett omfattande handelskrig.
Historien visar med all tydlighet att handelskrig väldigt sällan gynnar någon.

De som får betala priset blir de vanliga arbetarna i EU och USA.

I det aktuella fallet gäller det dessutom områden där USA är beroende av import.
De har i dagsläget inte förmåga att tillgodose deras efterfrågan på stål och alliminium.
Stål kan de på något års sikt klara produktionen för alliminium är det inte säkert att det ens är möjligt.
Så även i bästa fall så kommer detta kosta USAS medborgare under flera års tid.

0.1% Av vår bnp är för övrigt 50 miljarder kr.
Ganska mycket pengar.
EUs motåtgärder kommer även de att kosta oss pengar och om det eskalerar så kan det snabbt bli.många gånger mer än 50 miljarder per år.

En ny ekonomisk världsordning lär på inget sätt gynna Sverige om du nu trodde det.
Kollapsar EU lär Sveriges ekonomi ta väldigt stor skada.
Citera
2018-06-02, 10:14
Medlem
Igår kom jobbsiffror för USA. Starkt uppåt. USA går som tåget. Dollarn stärks och räntorna går upp. Både sysselsättningen och löner ökar i USA.

USA är en jättemarknad och är inte det minsta rädd för ett handelskrig med EU. Tvärtom.

Däremot kommer euron tappa och räntor går upp. EU kommer få smaka av kostnaden för massinvandringen när räntor stiger. Var femte svensk kommun är konkursmässig och skulle inte klara räntehöjningar. Skatter kommer behöva höjas kraftigt i Sverige.

Men det är ju som sagt sexigt att betala skatt.
Citera
2018-06-02, 10:42
Medlem
En kortfristig vinst följt av allt högre pris för konsumenten är det scenario experterna utmålar om Trumps oansvariga beteende och ekonomiskt kortsiktiga tänk.
Trump verkar ju efterapa sovejtmodellen när det gäller att strypa den fria marknaden genom olika politiska dekret och det får givetvis konsekvenser att röra om í den ekonomiska både inhemska och internationella grytan bara för att Trump kan.
Hade USA varit i en lågkonjunktur kanske visst fog funnits för åtgärder liknande dom Trump nu genomför. Men med en högkonjunktur med starka jobbsiffror möjliggjorda under OBamaeran och nu förvaltas av Trumperan så är Trumps agerande mer än konstig med tanke på att han själv driver affärsrörelser, om än med skiftande resultat.
Att EU:s länder skulle vara en fara för USA:s säkerhet är ju ett sjukt sätt att tänka, men så tänker tydligen Trump och inför därför strafftullar på stål och aluminium, USA kan ju ändå snabbt få igång sin produktion om nu situationen så kräver. Att viktiga grannländer som Canada och Mexico är än värre fara är ju direkt schizofrent i Trumps numera välkända ologiska tänk.
Trump jagar politiska vinster och tänker därför ungefär så långt som till kvällsnyheterna.
Att även USA förlorar stort i förlängningen är helt ointressant för denne gamla man.
Och om inte EU står enade så finns en tydlig vinnare, Putin. Trump försöker splittra den fria världen och Putin tackar och tar emot. Kanske Trumps tack för den ryska hjälpen i valrörelsen även om USA bevisligen försvagas rejält internationellt av den handels och energipolitik a la gårdagen som Trump nu för.
Så nej, Trump tillför inget av värde för USA.s framtid som stabilisator i världshandel. Men det hade nog få trott ändå med tanke på dom klena resultatet vita huset presterat hittills.
Citera
2018-06-02, 11:57
Medlem
klybans avatar
Citat:
Och?

Så du vill skyddstullar ska leda till att Ryssland tar över EU.
Hur är nått än större bättre, när du redan kallar jätten EU för dålig, hur kan adda Ryssland bli bättre?

Vi har redan testat detta med tullar, det gick sådär kan man säga.
Men den som är historielös kan man inte hjälpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in