2018-03-04, 14:10
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Aha okej såg det nu. Ja min enda förklaring är att han gått efter kvinnan när hon ska ge honom vägbeskrivningen.

Jag tror till skillnad emot många andra, att i hans 1:a förhör finns delar av sanningen. Det är därför han senare säga "vill inte försäga mig, säga saker som inte stämmer" etc.

Jag tror också att det ligger mer sanning i polisförhören än i hans fantasier i tingsrätten .
Undrar om det kan vara så att T** har varit uppe på vinden och grejat med ventilationen
och kommit ner och på något vis överraskat E**** när han är inne i huset .
Citera
2018-03-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tror också att det ligger mer sanning i polisförhören än i hans fantasier i tingsrätten .
Undrar om det kan vara så att T** har varit uppe på vinden och grejat med ventilationen
och kommit ner och på något vis överraskat E**** när han är inne i huset .

Det funderar jag också på speciellt med tanke på träskorna. En träsko är i garaget och den andra i hallen.
Citera
2018-03-04, 14:45
Medlem
Önskar att polisen kunde ta till lite Gunwald-metoder. E har ju aldrig varit "våldsam", så han skulle väl skita på sig vid en riktig utpressning. Tryck upp honom mot väggen å hota med att hans familj får det jävligt jobbigt om han inte berättar sanningen.
Jag tycker att både polis å förhörsledare skulle få använda lite hårdare tag, när de ska förhöra en "självklar" GM.
Snacka om att de har ett högt tålamod, när de kan sitta å lyssna på rena rama lögner.
Näe, sluta dalta med fettot!
Citera
2018-03-04, 14:52
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Just precis så känns det, helt ofattbart för en vanlig människa att förstå.

Nja där håller jag inte med, han var ju faktiskt någon både yrkesmässigt och privat.

Jag har spekulerat om detta för att då finns det iaf något att gå på då det är så overkligt att en ostraffad person går från 0 till 100 och ensam utför dessa brutala handlingar.

Nja han kommer ju inte att kunna vara med sina barn eller sambo eller familj och kollegor. Han var ju enligt alla vittnen en god far som tillbringade mycket tid med sina barn och nu kanske han aldrig mer får se dem, det är nog ett värre straff än fängelse.

Yrkesmässigt fick han lämna sin passion, restaurangyrket, matlagning. Privat var det ständiga ekonomiska bekymmer och han fick dessutom stanna hemma när barnen var sjuka trots att sambon var hemma.

Sedan har du rätt i att han var ostraffad, och det verkar märkligt att en ostraffad person ensam utför dessa brutala handlingar. Däremot vet vi att han haft en besatthet att mörda och det är han inte ensam om även om det inte tillhör vanligheterna.

Citat:
Finns gott om ostraffade personer som utfört diverse avskyvärda handlingar .
Någon gång ska vara den första , så är det alltid för tidigare ostraffade .
Och att han är ostraffad betyder ju inte att han inte sysslat med jävelskap förut .
Pengarna som har försvunnit på hans arbetsplatser är garanterat hans verk .
E**** är säkert tillräckligt korkad för att inbilla sig att sambon och övrig släkt
ska tro på hans fantasier om Mattias och Elias och tro att han är oskyldig till morden .
Eller så är han ännu dummare och tror att han inte kan dömas för morden
och inbillar sig att han ska klara sig med straff för att ha snott paret Lekanders pengar .

Ja, jag tror också att pengarna som försvann på arbetsplatserna var hans verk. Det var förmodligen i samband med de extrapengarna "Mathias" dök upp.

Sedan håller jag helt med dig om att det viktigaste för honom är att familjen/släkten inte tror att han är skyldig till morden. Det är det enda som betyder något för honom..

Sedan tror jag att vi överdriver hans rädsla för fängelse, han fick testa att göra det/de perfekta mordet/morden.. Naturligtvis har han förstått att han riskerar åka in för det men det ansåg han säkert vara ett pris värt att betala.

Nu lyckades han inte med det, nu försöker han komma med den perfekta förklaringen till hur allt gick till. Han har ju redan sedan länge pratat om "Mathias" för sambon, nu ska han bara övertyga rätten om att "Mathias" och "Elias" var de som faktiskt mördade paret Lekander.

Förutom alla logistiska knepigheter så finns ju den stora frågan, vad i hela fridens namn skulle kriminella Jönköpingsbo ha för anledning att mörda ett oförargligt par i Manstorp.

Det han berättade i första förhöret stämmer säkert väldigt väl med sanningen. Han gick in och frågade efter en vägbeskrivning och fick ett glas saft, sedan bestämde han sig..det var detta paret som var idealiska för hans mordplaner.

Ytterligare en helsnurrig sak (bland alla andra) är att han skulle köpa kniven (?) med kontokort, det hade "Mathias" sagt. Hur i hela friden skulle "Mathias" kunna kolla hur han betalade sina grejer?
Citera
2018-03-04, 14:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Önskar att polisen kunde ta till lite Gunwald-metoder. E har ju aldrig varit "våldsam", så han skulle väl skita på sig vid en riktig utpressning. Tryck upp honom mot väggen å hota med att hans familj får det jävligt jobbigt om han inte berättar sanningen.
Jag tycker att både polis å förhörsledare skulle få använda lite hårdare tag, när de ska förhöra en "självklar" GM.
Snacka om att de har ett högt tålamod, när de kan sitta å lyssna på rena rama lögner.
<klipp>

Ja nu i tingsrätten måste han få lite "svårare" frågor gällande hans "del" i det hela, detaljer kring tejpning eller tex en fråga som .

[i]- Är du medveten om att din tejpning varit direkt dödande för paret? Vad tror du din familj tänker och känner kring att du tejpat ett oskyldigt par med dödande tejp?/I]

I något förhör så "öppnade" han sig lite när han berättade att hans pappa och sambo varit på besök, tror familjen ska man trycka på och detaljer kring hans erkännande att det inte stämmer överens med vad han själv säger. Familj och vetenskap tror jag kan få honom att försäga sig.
Citera
2018-03-04, 15:00
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Yrkesmässigt fick han lämna sin passion, restaurangyrket, matlagning. Privat var det ständiga ekonomiska bekymmer och han fick dessutom stanna hemma när barnen var sjuka trots att sambon var hemma.

Ja. Och han kan inte varit så lycklig som han säger lugn och organiserad. Med tanke på att han kanske skulle bli av med sitt "nya" jobb på Arla pga hög frånvaro.

FUP M sid 54.
Citera
2018-03-04, 15:07
Medlem
Merrybums avatar
[quote=sanne|63403529]Aha okej såg det nu. Ja min enda förklaring är att han gått efter kvinnan när hon ska ge honom vägbeskrivningen.

Jag tror till skillnad emot många andra, att i hans 1:a förhör finns delar av sanningen. Det är därför han senare säga "vill inte försäga mig, säga saker som inte stämmer" etc.[/QUOT]

Utifrån tankebanans att Edvin var ensam.

Det tror jag oxå. Jag håller inte alls för omöjligt att knackade på frågade efter vägen och fick ett glad saft. Sen snappade det fullständigt för honom.

Jag tror han kanske rekat, tidigare. De kan vara slumpmässigt utvalda. Men jag tror att han kanske spannat in huset vid ett tidigare tillfälle. Och visste att det bodde i hans ögon försvarslösa där.

För även om han haft mord i tanken flera timmar, och i stort sätt bestämt sig för att just denna dag skulle fantasierna bli verklighet.
Så tror jag inte att Edvin genomfört sin handling om till exempel en två meter lång Mattias öppnat dörren.

Med tanke på den snäva tidsmarginalen. Samt att vi tror att hans förmågor att vara rask, flink och fokuserad är bristande. Så hade han en sån jäkla tur att en lämplig kvinna öppnar dörren i det första hus han knackar på i.

Slumpen faller som på något sätt för väl för honom den där dagen.
Citera
2018-03-04, 15:42
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Rapportering från rättegång (misstänkts utsaga).

Utdrag från FUP D sid 83 (med bild).

Så blev det tydligare för dig nu? Det finns bild också på baksida av varv tejpning där hans handske har befunnits i det yttre lagret. Vilket iallafall för mig bevisar hur hans tejpning gått till.

I FUP D sid 154 kan du se tejp bitarna sammafogade i den ordningen de är tejpade. Där står kvinna huvud inre skikt, lång bit. Man huvud lång bit. Kvinna huvud yttre skikt, lång bit. Man huvud,
lång bit. Man överkropp, lång bit. Kvinna överkropp, lång bit.
. Enligt detta är han skyldig eftersom mannen inte ens tejpades inre skikt.

FUP D sid 153. Undersökning silvertejp.
* G076-G077 tejp från manlig målsägare; ansikte och bakhuvud
* G078-G079 tejp från manlig målsägare; bröst och rygg
* G090-G091 tejp från kvinnlig målsägare; bröst och nacke.
* G092-G094 tejp från kvinnlig målsägare; ansikte ytterst och innerst 2 sjok och bakhuvud.
Bra, tack. Men det är totalt omöjligt att fastställa att Edvin tejpat hela vägen, även om det ser dystert ut för honom.
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart
Det är inte alls omöjligt, mkt fin motorväg och en snabb bil där du ligger i ca 250km/h i genomsnitt.
Men med EG´s V70 är det helt omöjligt om den inte är vråltrimmad.
E4 mellan Mjölby-Jönköping är bland den sämsta i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Qwart

Nu måste du allt haft makalös otur när du tänkte - är EG's egen historia ett starkt bevis.. =))
Bevisvärdering är inte helt lätt, men den tilltalades historia är ett starkt bevis, ja. Speciellt när det verkar rimligt.
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det är ju detta som känns så konstigt att han verkligen inte tvekat eller rekat utan bara åkt dit direkt? Hur kunde han veta att det inta var folk på besök eller skulle snart komma dit? Söndagar i juni brukar för många vara en tid att äta/fika/träffa familj och vänner. Det är det som skaver i tanken att han inte verkar så rask och flink och fokuserad.
Väldigt märkligt. Det är bland annat detta som väcker frågetecken hos mig.
Citera
2018-03-04, 16:07
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Bra, tack. Men det är totalt omöjligt att fastställa att Edvin tejpat hela vägen, även om det ser dystert ut för honom.

E4 mellan Mjölby-Jönköping är bland den sämsta i Sverige.

Bevisvärdering är inte helt lätt, men den tilltalades historia är ett starkt bevis, ja. Speciellt när det verkar rimligt.

Väldigt märkligt. Det är bland annat detta som väcker frågetecken hos mig.

Vad är det för fel på motorvägen mellan Jönköping och Mjölby ?
Ha ha , E****: s historia är starkt bevis . Vad är det som verkar rimligt ?
Det mesta E**** säger i tingsrätten går enkelt att slå hål på .
Om man kan tänka förstås så det är väl därför det skiter sig helt antar jag .
Han såväl som du så har ni inga som helst bevis för att flera GM varit inblandade .
Eller du kanske har kommit på ett steensäkert bevis sen igår ?
Det ingår bara i ditt gamla vanliga kända upplägg att upprepa saker som talar för mördaren .
Du vet väl att även en halvblind storfot kan hitta en cheezburgare ibland .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-04 kl. 16:45.
Citera
2018-03-04, 16:43
Medlem
Grillspetts avatar
Enligt E tog dom hans skor för att allt skulle peka mot honom, han skulle bli syndabocken för det som hände. Som att kriminella gangsters skulle göra några misstag som att låta n å g o n alls bli kopplade till dom under några som helst omständigheter.
Några som kallblodigt mördat ett oskyldigt äldre par skulle medvetet lämna spår efter sig genom sin "chaffis" jo tjena !Mer att dom skulle känna sig tvingade att nita honom. Men nej, åk du, vi tar oss härifrån på något annat sätt, hämta lite cash och ät nåt gott, det är du värd!
Som någon annan skrev, varför skulle dom tillåta honom sitta och sms:a under tiden..
Citera
2018-03-04, 17:03
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Finns gott om ostraffade personer som utfört diverse avskyvärda handlingar .
Någon gång ska vara den första , så är det alltid för tidigare ostraffade .
Och att han är ostraffad betyder ju inte att han inte sysslat med jävelskap förut .
Pengarna som har försvunnit på hans arbetsplatser är garanterat hans verk .
E**** är säkert tillräckligt korkad för att inbilla sig att sambon och övrig släkt
ska tro på hans fantasier om Mattias och Elias och tro att han är oskyldig till morden .
Eller så är han ännu dummare och tror att han inte kan dömas för morden
och inbillar sig att han ska klara sig med straff för att ha snott paret Lekanders pengar .

Från att vara helt ostraffad till ett oerhört brutalt dubbelmord är steget långt.
Men någon gång måste ju vara den första i svensk kriminalhistoria . Det är det som är det skrämmande.
Jodå, stölderna tvivlar jag inte på att han utfört.
Han är fortfarande MGM men om han blir dömd så önskar jag att det fanns livstid gånger 2.
Citera
2018-03-04, 17:05
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123

Sedan har du rätt i att han var ostraffad, och det verkar märkligt att en ostraffad person ensam utför dessa brutala handlingar. Däremot vet vi att han haft en besatthet att mörda och det är han inte ensam om även om det inte tillhör vanligheterna.

Ja, jag tror också att pengarna som försvann på arbetsplatserna var hans verk. Det var förmodligen i samband med de extrapengarna "Mathias" dök upp.

Sedan håller jag helt med dig om att det viktigaste för honom är att familjen/släkten inte tror att han är skyldig till morden. Det är det enda som betyder något för honom..

Sedan tror jag att vi överdriver hans rädsla för fängelse, han fick testa att göra det/de perfekta mordet/morden.. Naturligtvis har han förstått att han riskerar åka in för det men det ansåg han säkert vara ett pris värt att betala.

Nu lyckades han inte med det, nu försöker han komma med den perfekta förklaringen till hur allt gick till. Han har ju redan sedan länge pratat om "Mathias" för sambon, nu ska han bara övertyga rätten om att "Mathias" och "Elias" var de som faktiskt mördade paret Lekander.

Förutom alla logistiska knepigheter så finns ju den stora frågan, vad i hela fridens namn skulle kriminella Jönköpingsbo ha för anledning att mörda ett oförargligt par i Manstorp.

Det han berättade i första förhöret stämmer säkert väldigt väl med sanningen. Han gick in och frågade efter en vägbeskrivning och fick ett glas saft, sedan bestämde han sig..det var detta paret som var idealiska för hans mordplaner.

Ytterligare en helsnurrig sak (bland alla andra) är att han skulle köpa kniven (?) med kontokort, det hade "Mathias" sagt. Hur i hela friden skulle "Mathias" kunna kolla hur han betalade sina grejer?

Men han skulle ju tjäna 6000 kron mer i månaden och var glad åt sitt nya jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in