Citat:
Ursprungligen postat av
LadyCinderbottom
Just precis så känns det, helt ofattbart för en vanlig människa att förstå.
Nja där håller jag inte med, han var ju faktiskt någon både yrkesmässigt och privat.
Jag har spekulerat om detta för att då finns det iaf något att gå på då det är så overkligt att en ostraffad person går från 0 till 100 och ensam utför dessa brutala handlingar.
Nja han kommer ju inte att kunna vara med sina barn eller sambo eller familj och kollegor. Han var ju enligt alla vittnen en god far som tillbringade mycket tid med sina barn och nu kanske han aldrig mer får se dem, det är nog ett värre straff än fängelse.
Yrkesmässigt fick han lämna sin passion, restaurangyrket, matlagning. Privat var det ständiga ekonomiska bekymmer och han fick dessutom stanna hemma när barnen var sjuka trots att sambon var hemma.
Sedan har du rätt i att han var ostraffad, och det verkar märkligt att en ostraffad person ensam utför dessa brutala handlingar. Däremot vet vi att han haft en besatthet att mörda och det är han inte ensam om även om det inte tillhör vanligheterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
boidis12
Finns gott om ostraffade personer som utfört diverse avskyvärda handlingar .
Någon gång ska vara den första , så är det alltid för tidigare ostraffade .
Och att han är ostraffad betyder ju inte att han inte sysslat med jävelskap förut .
Pengarna som har försvunnit på hans arbetsplatser är garanterat hans verk .
E**** är säkert tillräckligt korkad för att inbilla sig att sambon och övrig släkt
ska tro på hans fantasier om Mattias och Elias och tro att han är oskyldig till morden .
Eller så är han ännu dummare och tror att han inte kan dömas för morden
och inbillar sig att han ska klara sig med straff för att ha snott paret Lekanders pengar .

Ja, jag tror också att pengarna som försvann på arbetsplatserna var hans verk. Det var förmodligen i samband med de extrapengarna "Mathias" dök upp.
Sedan håller jag helt med dig om att det viktigaste för honom är att familjen/släkten inte tror att han är skyldig till morden. Det är det enda som betyder något för honom..
Sedan tror jag att vi överdriver hans rädsla för fängelse, han fick testa att göra det/de perfekta mordet/morden.. Naturligtvis har han förstått att han riskerar åka in för det men det ansåg han säkert vara ett pris värt att betala.
Nu lyckades han inte med det, nu försöker han komma med den perfekta förklaringen till hur allt gick till. Han har ju redan sedan länge pratat om "Mathias" för sambon, nu ska han bara övertyga rätten om att "Mathias" och "Elias" var de som faktiskt mördade paret Lekander.
Förutom alla logistiska knepigheter så finns ju den stora frågan, vad i hela fridens namn skulle kriminella Jönköpingsbo ha för anledning att mörda ett oförargligt par i Manstorp.
Det han berättade i första förhöret stämmer säkert väldigt väl med sanningen. Han gick in och frågade efter en vägbeskrivning och fick ett glas saft, sedan bestämde han sig..det var detta paret som var idealiska för hans mordplaner.
Ytterligare en helsnurrig sak (bland alla andra) är att han skulle köpa kniven (?) med kontokort, det hade "Mathias" sagt. Hur i hela friden skulle "Mathias" kunna kolla hur han betalade sina grejer?