2018-03-04, 11:56
Medlem
boidis12s avatar
Det är väldigt konstigt att Mattias och Elias inte har reagerat på att E****
har sms:at till sambon under resan och därmed lämnat ett tydligt spår längs vägen .
Inga kriminella skulle tillåta en sådan sak oavsett om man har hotat E**** eller inte .
Sen är det också väldigt konstigt med uppehållet i sms:andet mellan kl 14 ,14 och kl 15,32 .
Om man ska tro E****:s fantasier så kan det som han påstår att han
gjorde hos Lekanders knappast ha tagit över en timme i anspråk .
Att tejpa benen , lägga fram mobiler och plånböcker , föra över pengar
samt tejpa offren "utom" runt näsan tar inte så lång tid .
Överföringen sker mellan kl 14,55 och kl 15,11 .
Och varför finns E****:s fingeravtryck på bara ena mobilen
om han har lagt fram båda på bänken ?
Detta skedde ju tydligen innan han tog på sig handskarna .
Vad gör E**** under resterande tid kan man undra ?
Jo , han mördar paret Lekander och häller ut alla vätskor på golvet m.m .
Då får han kladd under skorna och när han går måste ta ett steg på golvet i hallen .
Det är för långt till dörren för att ta bara ett kliv .
Lysande E**** , det luktar rökt fläsk lång väg .
Senast redigerad av boidis12 2018-03-04 kl. 12:41.
Citera
2018-03-04, 12:24
Medlem
Hans fabler om svävande gangsters, mc kriminella typer som lyckas sätta dit honom med att lämna hans dna på platsen liksom låna hans skor och avsätta skoavtryck i sörjan på golvet ter sig än märkligt. Och att de skulle låta honom få 15000 för besväret för att de sätter dit honom på ett livstidsstraff utan att han röjer deras identitet ter sig ännu märkligare.. Fortsättning följer......
Citera
2018-03-04, 12:38
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja ju mer jag tänker på det, desto mer iskallt eller galet verkar det vara. Tror han bestämde sig redan när han köpte cigaretter den dagen 9:46. Där köpte han också en papperspåse till 3 paket Level, vilket också är förvirrande. Men sen, troligen har han suttit i bilen och fantiserat och begäret blivit starkare. Ja som vi sa förut. Detta går inte att förstå för vanliga människor.

PS ja så tänkte jag också med alla tidskontrollanter osv i tråden. men vi våga ds.

Nej, jag tror att vi får försöka ge upp försöken att förstå E. Som du skriver så går det inte att förstå för vanliga människor.
Det som gör oss konfunderade är att det är en "vanlig" svensk kille utan tidigare kriminalitet (vad vi vet) som gjort detta. Men detta är långt ifrån första gången någon mördar bara för att vilja känna hur det känns. Oftast så ser vi det kanske på tv4 fakta och då känns det så främmande för oss att vi inte tar det till oss.

Vi söker alltid ett motiv och finns inte det så funderar vi på psykisk störning.. Jag tror att E ville känna känslan av att mörda.

Jag saknade några frågor från åklagaren, t ex hur han fick kontakt med "Mathias" första gången? Varför har ingen sett honom med "Mathias" då de möttes vid MediaMarkt i Jönköping varje gång E skulle utföra ett uppdrag åt honom?

Det är uppenbart att han trivs med sin tid i rampljuset. Alla lyssnar på honom, han är i fokus och han är någon för kanske första gången i sitt liv. Genom sin historia nekar han dessutom kategoriskt till mord och han visste inte vad som skulle hända. Han var/är offer för omständigheter som han inte kunde påverka..

Det mest obegripliga är att någon överhuvudtaget kan tro att det verkligen skulle finnas några kriminella typer som hade ett intresse av att ta paret Lekander av daga. Det är så verklighetsfrämmande att det är skrämmande att någon ens funderar på det.

En sista sak, Edvin har inget emot att sitta i fängelse (eller ännu hellre på sjukhus) han slipper sin tråkiga vardag och hamnar återigen i fokus genom åtgärder från Kriminalvården eller Rättspsyk, han beskrev ju sin tid på psyket 2014 som positiv.

Genom att ta avstånd från morden (han är inget sådant monster) behåller han sin familj. Samtidigt åker han in (vilket han vill) och slipper bekymret med räkningar och andra vardagstråkigheter.
Citera
2018-03-04, 12:49
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tack, skönt att någon förstår. Att tillåta sig att tänka, inte är samma sak som att tro sig veta. Eller enns tro på det man tänker.

Självklart måste varenda sten vändas och vridas. Man måste, självklart även från rättens sida reflektera över om det han säger kan vara sant. Allt annans vore rättsvidrigt.

Ja, det är väll som Boris12 sa, de hamnade väl i slasken. Fast konstigt då att de helt ointressanta förhören med Boxholmsbrudens bästa kompis inte oxå hamnade där.

Frågan är fri på Flashb och vi får spekulera och diskutera hur mycket vi vill!
Varje sten måste vändas och trovärdighet granskas. Många av förhören var väldigt intetsägande men fanns ändå med i FUP, vissa grannar fick uppge exakt hur många bilar de hade och vissa inte. Antagligen inga viktiga saker men ändå finns det frågetecken.
Citera
2018-03-04, 12:57
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja, han kan ha hunnit.

(Nu kastar jag mig ut på farlig mark här, med alla detalijnördar och tidskontrolanter)

Men, jag skulle säga att du kör Jönköpings-Mantorp på dryga timmen. Men sen kör han ju Mantorp-Borensberg oxå, ca 30 minuter och Borensberg- Linköping ca 30 minuter.

Så av dessa 4 timmar borde han suttit i bilen, minst 2. Byggt på att han inte irrar, utan kör rakt på hela tiden.

Men visst kan han hunnit välja hus, fatta beslutet om att gå in, fattat yttligare ett beslut om att mörda, utföra handlingen samt välja att spruta kersup, såpa och sirap på offren.

Det är ju som sagt helt möjligt att hinna. Men Han måste varit rask, flink och fokuserad den där dagen.

Det är ju detta som känns så konstigt att han verkligen inte tvekat eller rekat utan bara åkt dit direkt? Hur kunde han veta att det inta var folk på besök eller skulle snart komma dit? Söndagar i juni brukar för många vara en tid att äta/fika/träffa familj och vänner. Det är det som skaver i tanken att han inte verkar så rask och flink och fokuserad.
Citera
2018-03-04, 13:03
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baraettnick
Han säger i förhör att han tar av sig skorna när han går in. Har någon tagit på sig hans skor då han åkt till Borensberg och klampat runt, medan han gått till bilen barfota? Det borde han ju sagt i så fall.

Han säger att arbetsskorna låg i bilen.
De skorna han tog av sej var väl hans privata skor.
Citera
2018-03-04, 13:33
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej, jag tror att vi får försöka ge upp försöken att förstå E. Som du skriver så går det inte att förstå för vanliga människor.
Det som gör oss konfunderade är att det är en "vanlig" svensk kille utan tidigare kriminalitet (vad vi vet) som gjort detta. Men detta är långt ifrån första gången någon mördar bara för att vilja känna hur det känns. Oftast så ser vi det kanske på tv4 fakta och då känns det så främmande för oss att vi inte tar det till oss.

Just precis så känns det, helt ofattbart för en vanlig människa att förstå.

Citat:
Vi söker alltid ett motiv och finns inte det så funderar vi på psykisk störning.. Jag tror att E ville känna känslan av att mörda.

Jag saknade några frågor från åklagaren, t ex hur han fick kontakt med "Mathias" första gången? Varför har ingen sett honom med "Mathias" då de möttes vid MediaMarkt i Jönköping varje gång E skulle utföra ett uppdrag åt honom?

Det är uppenbart att han trivs med sin tid i rampljuset. Alla lyssnar på honom, han är i fokus och han är någon för kanske första gången i sitt liv. Genom sin historia nekar han dessutom kategoriskt till mord och han visste inte vad som skulle hända. Han var/är offer för omständigheter som han inte kunde påverka..

Nja där håller jag inte med, han var ju faktiskt någon både yrkesmässigt och privat.

Citat:
Det mest obegripliga är att någon överhuvudtaget kan tro att det verkligen skulle finnas några kriminella typer som hade ett intresse av att ta paret Lekander av daga. Det är så verklighetsfrämmande att det är skrämmande att någon ens funderar på det.

Jag har spekulerat om detta för att då finns det iaf något att gå på då det är så overkligt att en ostraffad person går från 0 till 100 och ensam utför dessa brutala handlingar.

Citat:
En sista sak, Edvin har inget emot att sitta i fängelse (eller ännu hellre på sjukhus) han slipper sin tråkiga vardag och hamnar återigen i fokus genom åtgärder från Kriminalvården eller Rättspsyk, han beskrev ju sin tid på psyket 2014 som positiv.

Genom att ta avstånd från morden (han är inget sådant monster) behåller han sin familj. Samtidigt åker han in (vilket han vill) och slipper bekymret med räkningar och andra vardagstråkigheter.

Nja han kommer ju inte att kunna vara med sina barn eller sambo eller familj och kollegor. Han var ju enligt alla vittnen en god far som tillbringade mycket tid med sina barn och nu kanske han aldrig mer får se dem, det är nog ett värre straff än fängelse.
Citera
2018-03-04, 13:36
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Der hade varit intressant om det gjordes en rekonstruktion på brottsplatsen och färdvägen till/från brottsplatsen tillsammans med EG.

Dels är det bra att testa hur realistisk tidsåtgången är, dels kan man styrka alt. slå hål på EG's egen version av hans agerande. Plus att personer kan bli mer vältaliga (eller glömma sitt "inövade manus") när de befinner sig i en annan miljö än i polisens förhörsrum.

Är en sådan sk. vallning aktuell i samband med rättegången?

Jag vet inte. Troligen inte. Men jag tror som du att man måste få honom ur balans för att kunna få någon sanning i detta brott. Jag tror personligen man ska uppehålla sig vid detaljerna, dvs det han erkänt = tejpningen. Och varför hans DNA så tydligt avsatts på helt annat sätt än hans förklaring under rättegång. Han hoppar oftast över jobbiga saker och ger massor av detaljerade svar på andra frågor.

Tror som du att han har lite hybris och kanske genom att pressa honom där han är svagast (hans hänsyn till familjen, hans perfekta yttre, hans lugn och kontrollerande) och sticka hål där kan få honom ur balans. Men det krävs nog ett annat utrymme än just rättssalen för det, då han troligtvis njuter av att få ge sin perfekta historia och framstå som ett viljelöst offer i detta. Han är ju snabb att påpeka "att jag förstår om mina handlingar lett till detta, mina beslut" (min tolkning) osv.
Citera
2018-03-04, 13:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det är ju detta som känns så konstigt att han verkligen inte tvekat eller rekat utan bara åkt dit direkt? Hur kunde han veta att det inta var folk på besök eller skulle snart komma dit? Söndagar i juni brukar för många vara en tid att äta/fika/träffa familj och vänner. Det är det som skaver i tanken att han inte verkar så rask och flink och fokuserad.

Ja det där är märkligt. Min tolkning av förloppet är att han bestämt att han ska råna någon i deras hem, men han rekar först genom att knacka på och låtsas fråga om vägen. Väl därinne bestämmer han sig, men där går allt överstyr.

Mitt problem med det scenariot är skospåret avsatt i damm i vardagsrummet.

Han måste ju rimligtvis kommit in genom verandan på baksidan som första steg. Eller hur tänker ni?
Citera
2018-03-04, 13:46
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Just precis så känns det, helt ofattbart för en vanlig människa att förstå.

Nja där håller jag inte med, han var ju faktiskt någon både yrkesmässigt och privat.

Jag har spekulerat om detta för att då finns det iaf något att gå på då det är så overkligt att en ostraffad person går från 0 till 100 och ensam utför dessa brutala handlingar.

Nja han kommer ju inte att kunna vara med sina barn eller sambo eller familj och kollegor. Han var ju enligt alla vittnen en god far som tillbringade mycket tid med sina barn och nu kanske han aldrig mer får se dem, det är nog ett värre straff än fängelse.

Finns gott om ostraffade personer som utfört diverse avskyvärda handlingar .
Någon gång ska vara den första , så är det alltid för tidigare ostraffade .
Och att han är ostraffad betyder ju inte att han inte sysslat med jävelskap förut .
Pengarna som har försvunnit på hans arbetsplatser är garanterat hans verk .
E**** är säkert tillräckligt korkad för att inbilla sig att sambon och övrig släkt
ska tro på hans fantasier om Mattias och Elias och tro att han är oskyldig till morden .
Eller så är han ännu dummare och tror att han inte kan dömas för morden
och inbillar sig att han ska klara sig med straff för att ha snott paret Lekanders pengar .
Citera
2018-03-04, 13:51
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja det där är märkligt. Min tolkning av förloppet är att han bestämt att han ska råna någon i deras hem, men han rekar först genom att knacka på och låtsas fråga om vägen. Väl därinne bestämmer han sig, men där går allt överstyr.

Mitt problem med det scenariot är skospåret avsatt i damm i vardagsrummet.

Han måste ju rimligtvis kommit in genom verandan på baksidan som första steg. Eller hur tänker ni?

Spåret i vardagsrummet går MOT altandörren .
Citera
2018-03-04, 13:56
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Spåret i vardagsrummet går MOT altandörren .

Aha okej såg det nu. Ja min enda förklaring är att han gått efter kvinnan när hon ska ge honom vägbeskrivningen.

Jag tror till skillnad emot många andra, att i hans 1:a förhör finns delar av sanningen. Det är därför han senare säga "vill inte försäga mig, säga saker som inte stämmer" etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in