2018-03-04, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Så familjens liv var inte tillräckligt bra (kvalitativt) eftersom barnen var sjuka, och därför, "bara" därför var alla i familjen tvungna att dö? Nej, detta räcker inte för mig och jag tror att de flesta håller med Jag anser att om man resonerar så och med "bara" dessa argument är beredd att ta livet av sina egna barn, sig själv samt veta att ens livspartner också kommer ta livet av sig, då är man inte riktigt frisk i skallen. Föräldrarna sägs dessutom ha resonerat och gjort detta i samförstånd vilket gör det hela än mer obehagligt och obegripligt. Kanske var de psykiskt sjuka båda två, eller så var de hjärntvättade av en sekt. Jag börjar faktiskt tro på det sistnämnda, men skulle gärna vilja ha det bekräftat.
Precis. Jag tror att någon av flickorna på ett eller annat sätt fick veta vad som var i görningen. Eller förstod att mamman var suicidal. Att det på något sätt var därför flickorna blev dödade för att de hade kunnat avslöja hur nergångna föräldrarna eller mamman var.
Citera
2018-03-04, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Här tror jag att du har fel. Jag tycker det vore bra om jag hade fel i mina antagande.
Om det kommer fram att detta var de snällaste föräldrarna som alltid har gjort det bästa för sina barn men att de fick en blackout/psykos den 8/1 - det vore bra - jag vill inte låter sarkastisk här, så klart är inget överhuvdetagit bra här - men det vore bättre - barnen hade i så fall inte lidit över en längre tid pga föräldrarnas fel.

Fast "lidit en längre tid" hade barnen kanske ändå gjort... i något avseende...Om det var "på grund av föräldrarnas fel" vet vi förstås inte.

Man beviljas ju inte hemundervisning annat än under mycket speciella omständigheter, till exempel på grund av svår sjukdom som omöjliggör vistelse i skolan. Sådan svår sjukdom för antagligen med sig ett visst lidande (fast - som sagt var - sjukdomen kan kanske inte sägas vara föräldrarnas fel).

Att isoleras från kamrater och gemenskapen i skolan, måste ju också innebära ett lidande för barn, eftersom umgänge med kompisar oftast är viktigast av allt för barn i flickornas ålder. Att vara medveten om att kamraterna har ett vanligt liv med skola och mycket annat - medan man själv är både sjuk och ensam, måste innebära ett lidande. Om föräldrarna lyckades genomdriva hemundervisning trots att det inte var absolut nödvändigt - ja, i så fall fick barnen verkligen lida på grund av föräldrarnas fel. Eller på grund av skolans fel. Eller sjukvårdens. Eller på grund av bristande samarbete däremellan.
Citera
2018-03-04, 15:17
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Angående scientologspåret så skulle det ju kunna följas upp genom detektivarbete. Tidigt i tråden framkom det att Lomma kommun haft ett samarbete med deras anti-drogförening, om jag inte minns fel gällde det evenemanget "Bjärred-dagen" dessutom. Finns tidningsartiklar om detta på nätet så det är inte nys.
Eftersom kommunala handlingar är offentliga skulle någon som bor i närheten med lätthet kunna ta del av dessa och kolla ifall någon av föräldrarna var inblandade i detta. Det måste ju ha föregåtts av kommunikation på något sätt, e-post eller liknande mellan de lokala scientologernas kontaktperson och kommunen.
En annan möjlighet är ju att ta del av riksdagens handlingar, som också är offentliga, när det gäller vilka personer som begärde ut den hemliga scientologbok som lämnades in dit nån gång på 1990-talet. Alltså de flertalet personer som läste boken non-stop för att hindra allmänheten att få tillgång till den. För mig verkar det mycket troligt att (minst) ett par av dessa var unga jurister eller juridikstuderande, som visste precis vad de gjorde s.a.s.

Edit: Vid närmare eftertanke inser jag att man får vara anonym när man begär ut handlingar. Så riksdagsidén funkar nog inte (såvida man inte måste boka läsesal personligen eller liknande).

Just det, sökte efter den artikeln, var det inte Sydsvenskan? De skulle vara där i ärende av 'mot narkotika'. Märkligt att man släpper in dem i skolorna. Men där stod de, politiker och de tillsammans.

De sökte folk ner dit till området, för några år sedan, scientarna, att bosätta sig där. De är många runt där för sådana små orter. Nära Malmö, nära Köpenhamn, som har något slags huvudkontor.
Citera
2018-03-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Återigen: Ingen har lovordat morden på barnen!!!!!
Hur många gånger ska man behöva skriva det?
Ingen har lovordat morden nä, men däremot har många lovordat OH som person och hävdat att han skulle ha varit kärleksfull mot sina barn med mera. Just det hänger jag och många andra upp oss på.
Citera
2018-03-04, 15:56
Medlem
Bergakungens avatar
Maken till spekulationer utan verifierad koppling till kända fakta har sällan skådats:

1. Ingen vet hur de fyra individerna dött. Detta hindrar inte spekulationer om hängning, giftmord, sömnmedelöverdos eller kniv (bara för att ta några).

2. Ingen vet vilka sjukdomar som förekommit i familjen. Den gängse ME-diagnosen är inte verifierad, ändå har den vunnit stark anklang.

3. Det finns ingen som kan bedöma vad de två vuxna respektive barnen ansåg vara "livskvalitet".

4. Någon verifierad koppling till olika organisationer finns inte, varken religiösa organisationer, ME-kliniker eller scientologer.

Gärningen som diskuteras är (av polisen) bara beskriven som mord och självmord. Hurvida det handlar om två mord, tre mord eller ett eller två självmord (eller tre självmord och ett mord, i alla fall teoretiskt tänkbart givet ursprungsbeskedet) och i vilken ordning det hela skett är inte redovisat.

Det kan ju också vara bra att tänka på att det inte på utsidan går att se förtvivlan, bisarra vanföreställningar eller känslomässig desperation - element som troligtvis varit för handen om föräldrqr mördar sina barn.
Citera
2018-03-04, 15:58
Medlem
Citat:
Och ändå har jag inte läst någon som har lovordat detta. OM det nu är han.....
Men förstår du skillnad på att lovorda gärning och person?

Ex på lovord av person #18961:
"Två underbara människor, som hade två rara tjejer"

För mig är man inte underbar om man tar livet av sina barn
Citera
2018-03-04, 15:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Ingen har lovordat morden nä, men däremot har många lovordat OH som person och hävdat att han skulle ha varit kärleksfull mot sina barn med mera. Just det hänger jag och många andra upp oss på.

Att de som kände Oskar gillade honom och hade mycket gott att säja om honom är inget som vi kan hindra eller göra något åt.
Citera
2018-03-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Maken till spekulationer utan verifierad koppling till kända fakta har sällan skådats:

Blir ju så eftersom känd fakta lyser med sin frånvaro
Citera
2018-03-04, 16:00
Medlem
Rodjas avatar
Det är rätt märkligt...det här blev en nyhet den 9 feb.

Jag kan tänka mig att de flesta här har säkert inte ens åkt bil genom Bjärred, inte jag heller, har man bott i Göteborg har man säkert inte heller stött på familjen.

Men ändå vet så många hurdan den och den var. Några har naturligtvis källor, från personer som kände eller jobbat med dem.

Men JAG väljer att inte svartmåla varken HB eller OB. Varför? För att jag har noll kunskap om dem från början men allt BERÖR mig, det är fortfarande ingen som har oavsett vad polisen har sagt i media eller inte, frågat sig om mördaren kommer utifrån familjen? Tänk om alla har mördats? Inte vet jag, men att tycka si eller så om OH eller HB för inte heller tråden framåt!
Citera
2018-03-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Att de som kände Oskar gillade honom och hade mycket gott att säja om honom är inget som vi kan hindra eller göra något åt.
Sant men jag blir lika kräkfärdig för det..
Citera
2018-03-04, 16:08
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Och ändå har jag inte läst någon som har lovordat detta. OM det nu är han.....
Men kan ni inte bara lägga av med att försvara dessa föräldrar nu? Det de gjort är fullkomligt vidrigt oavsett om någon tyckt att de var trevliga eller "kärleksfulla". Punkt.
Citera
2018-03-04, 16:09
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt
Men förstår du skillnad på att lovorda gärning och person?

Ex på lovord av person #18961:
"Två underbara människor, som hade två rara tjejer"

För mig är man inte underbar om man tar livet av sina barn

Vad man är (med facit i hand) och hur man uppfattas (innan facit presenteras) är inte samma sak.

Det är till och med troligt att en yttre betraktare snarare sett "två underbara människor och två rara tjejer" snarare än två självmördarämnen med långt gångna planer att mörda sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in