Citat:
Ursprungligen postat av
Vinbergssnacka
Här tror jag att du har fel. Jag tycker det vore bra om jag hade fel i mina antagande.
Om det kommer fram att detta var de snällaste föräldrarna som alltid har gjort det bästa för sina barn men att de fick en blackout/psykos den 8/1 - det vore bra - jag vill inte låter sarkastisk här, så klart är inget överhuvdetagit bra här - men det vore bättre - barnen hade i så fall inte lidit över en längre tid pga föräldrarnas fel.
Fast "lidit en längre tid" hade barnen kanske ändå gjort... i något avseende...Om det var "på grund av föräldrarnas fel" vet vi förstås inte.
Man beviljas ju inte hemundervisning annat än under mycket speciella omständigheter, till exempel på grund av svår sjukdom som omöjliggör vistelse i skolan. Sådan svår sjukdom för antagligen med sig ett visst lidande (fast - som sagt var - sjukdomen kan kanske inte sägas vara föräldrarnas fel).
Att isoleras från kamrater och gemenskapen i skolan, måste ju också innebära ett lidande för barn, eftersom umgänge med kompisar oftast är viktigast av allt för barn i flickornas ålder. Att vara medveten om att kamraterna har ett vanligt liv med skola och mycket annat - medan man själv är både sjuk och ensam, måste innebära ett lidande. Om föräldrarna lyckades genomdriva hemundervisning trots att det inte var absolut nödvändigt - ja, i så fall fick barnen verkligen lida på grund av föräldrarnas fel. Eller på grund av skolans fel. Eller sjukvårdens. Eller på grund av bristande samarbete däremellan.