Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 02:27
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Chans till vad? Inte en enda chans hittills till att påverka politiken i alla fall. Men ett SD på 25% kan mycket väl få dem chansen för första gången. Om inte så tvingar man M till att springa till S stora famn. Det hade varit kul om något. Men förmodligen lär M föredra att utpressas av SD än att gå till S. Allt annat vore politiskt självmord till valet 2022.

Det är inte otroligt att Socialdemokraterna kommer samarbeta med Centerpartiet och Liberalerna i ett sådant läge.
Citera
2018-03-04, 02:28
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Chans till vad? Inte en enda chans hittills till att påverka politiken i alla fall. Men ett SD på 25% kan mycket väl få dem chansen för första gången. Om inte så tvingar man M till att springa till S stora famn. Det hade varit kul om något. Men förmodligen lär M föredra att utpressas av SD än att gå till S. Allt annat vore politiskt självmord till valet 2022.

Bästa sättet att spå framtiden är att titta på historien. Det finns ingen hemlig plan som Åkesson kommer plocka fram när han väl chansen. Den hemliga planen skulle väl vara att han börjar med att fängsla nationalister för att de stör hans nattsömn genom att vara sanningssägare. Men invandrarna tänker han inte göra ett dyft åt. För det är invandringsproblematiken som är hans levebröd. Alltså kommer SD aldrig leverera några lösningar. Det vore att ta bort inkomstkällan.

Hursomhelst, historien säger var och en att SD inte kommer rädda Sverige från invandringen. Facit på det hittar du i SDs agerande från riksdagsinträdet tills dags dato.

Jag föredrar alltså att ta beslut baserade på hårda fakta - historia är en sådan evidensbaserad faktor på vad man kan förvänta sig av SD nästa mandatperiod.

SD fick det finaste förtroende ett parti nånsin kan få - att rädda det svenska folket. Det sket sig när Åkesson & Co kollade på alla bidragsmiljoner de kunde stoppa undan i sina egna fickor.
Citera
2018-03-04, 02:30
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Omöjligt? Kanske inte. Möjligt? Troligtvis inte.

Jag tror att du överskattar SD:s förmåga att påverka. Du vet väl för övrigt att partiet vill ta emot minst 16000 invandrare per mandatperiod?

En röst på AfS är en röst på ett parti som inte vill anpassa sig efter och fjäska för skurkpartier och som inte vill ta emot minst 16000 invandrare per mandatperiod.
Inte alls. Volymfrågan kommer att vara det första kravet som ställs på moderaterna. Snarare du som medvetet underskattar SD här.

16k är inte bra, men desto fler kommer att utvisas. Kommer ändå vara en negativ volymmässig invandring till Sverige. Dessutom är det en jävla skillnad på 16k och cirka 300k-500k migranter. Något som du indirekt för opinion för att vi ska ta emot.

Jag håller med om att SD borde pressas mer. Men det ska ske efter valet 2018(och då kan det vara bra med AfS). Allt annat innebär horder av migranter till Sverige.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-04 kl. 02:36.
Citera
2018-03-04, 02:31
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Det är inte otroligt att Socialdemokraterna kommer samarbeta med Centerpartiet och Liberalerna i ett sådant läge.
Vad spelar det för roll om M och SD får mandatmässig majoritet?
Citera
2018-03-04, 02:42
Medlem
rough-justices avatar
Citat:

Den överordnade planen går ut på att svensken ska bli en minoritet bland alla andra minoriteter i Sverige. När det är gjort kan SD möjligen släppas fram.
Citera
2018-03-04, 02:47
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Inte alls. Volymfrågan kommer att vara det första kravet som ställs på moderaterna. Snarare du som medvetet underskattar SD här.

Jag underskattar inte Sverigedemokraterna överhuvudtaget, däremot så litar jag, till skillnad från dig, inte på Moderaterna.

Citat:
Dessutom är det en jävla skillnad på 16k och cirka 300k-500k migranter. Något som du indirekt för opinion för att vi ska ta emot.

Trams.

Citat:

M är en del av Alliansen och måste anpassa sig efter den. Ulf Kristersson arbetar med detta som utgångspunkt, han skiter totalt i SD:s inviter.
Citera
2018-03-04, 03:12
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Jag underskattar inte Sverigedemokraterna överhuvudtaget, däremot så litar jag, till skillnad från dig, inte på Moderaterna.

Trams.

M är en del av Alliansen och måste anpassa sig efter den. Ulf Kristersson arbetar med detta som utgångspunkt, han skiter totalt i SD:s inviter.
Varför skulle jag lita på moderaterna, har du läst mitt inlägg korrekt? Att M tvingas att vika sig pga SD, är detta landets enda chans till stopp av inflöde av hundratusentals migranter till Sverige.

Trams? Säg vad som sakligt är fel? Du och dina AfS vänner kan lägga invandringskritiska röster utanför riksdagen och därmed ta ifrån SD möjligheten att kunna pressa M(Värdelöst att pressa om de inte får mandatmässig majoritet). Så ja, indirekt för du opinion för att Sverige ska ta emot hundratusentals migranter. Eftersom du med dina argument försöker övertyga andra läsare att SD ska tas ifrån denna möjligheten att kunna pressa M i migrationsfrågan.

Jag ser inte hur ett AfS med någon enstaka procent av rösterna i dagens läge ska kunna påverka någonting ärligt talat. Även om de skulle påverka SD, så har SD i dagens läge ändå ingen makt. Rimligare är väl att påverka dem när de får makten. Inte att ta bort möjligheten från SD att ta makten, och bara låta 7K partier styra. Det som du förespråkar.

Alliansen kommer falla, det vet Ulf Kristersson. Vad han egentligen tänker har varken du eller jag någon aning om, huvudsaken är att SD pressar UK. Sen får UK tycka vad han vill om det, han kommer ändå tvingas att få ge med sig, dvs om han inte vill gå till S.

Din logik haltar väldigt mycket. Förstår inte alls vitsen i att slänga bort sin röst på detta sättet. Innebär bara att du indirekt tar ifrån Sverige möjligheten att stoppa inflödet av migranter.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-03-04 kl. 03:26.
Citera
2018-03-04, 08:32
Medlem
Scrofas avatar
Jag för egen del bidrar hellre till en möjlighet att AfS får partistöd och/eller betalda röstsedlar 2022 även om de inte når över 4%. Om de ens når 1% är jag nöjd då det sannolikt renderar en del uppmärksamhet.
Jag förstår inte varför jag ska visa Jimmie "trötter" Åkesson någon ytterligare förtroende, för vad har han egentligen gjort under den för landet kritiska perioden 2014-2018? Har SD ens luft i strupen? Stödröstning är något moderater kan roa sig med, personligen vänder jag, i.o.m. AfS inträde, SD och dess ledning ryggen för överskådlig framtid. Tack för nära nog ingenting.
Citera
2018-03-04, 08:52
Medlem
me-wes avatar
Citat:
Varför skulle jag lita på moderaterna, har du läst mitt inlägg korrekt? Att M tvingas att vika sig pga SD, är detta landets enda chans till stopp av inflöde av hundratusentals migranter till Sverige.

Trams? Säg vad som sakligt är fel? Du och dina AfS vänner kan lägga invandringskritiska röster utanför riksdagen och därmed ta ifrån SD möjligheten att kunna pressa M(Värdelöst att pressa om de inte får mandatmässig majoritet). Så ja, indirekt för du opinion för att Sverige ska ta emot hundratusentals migranter. Eftersom du med dina argument försöker övertyga andra läsare att SD ska tas ifrån denna möjligheten att kunna pressa M i migrationsfrågan.

Jag ser inte hur ett AfS med någon enstaka procent av rösterna i dagens läge ska kunna påverka någonting ärligt talat. Även om de skulle påverka SD, så har SD i dagens läge ändå ingen makt. Rimligare är väl att påverka dem när de får makten. Inte att ta bort möjligheten från SD att ta makten, och bara låta 7K partier styra. Det som du förespråkar.

Alliansen kommer falla, det vet Ulf Kristersson. Vad han egentligen tänker har varken du eller jag någon aning om, huvudsaken är att SD pressar UK. Sen får UK tycka vad han vill om det, han kommer ändå tvingas att få ge med sig, dvs om han inte vill gå till S.

Din logik haltar väldigt mycket. Förstår inte alls vitsen i att slänga bort sin röst på detta sättet. Innebär bara att du indirekt tar ifrån Sverige möjligheten att stoppa inflödet av migranter.
Är du kultur- eller etnonationalist?

För om du är det sistnämnda, vad spelar det för roll om Sverige tar emot 20k eller +200k under nästkommande mandatperiod? Det är fortfarande ett folkutbyte. Ditt tugg har jag annars hört så länge som jag varit gammal nog att följa den politiska debatten på internet, dvs. att varje val är ett ödesval, svenskens sista chans att minska invandringen osv. Om SD är vår sista chans då är vi verkligen illa ute.

Min inställning är att jag ser hellre en etniskt präglad nationalism om 4, 10 eller 20 år än att vi får en regering som stöds av ett kulturnationalistiskt parti efter nästa val. I mina ögon är accelerationism i form av en röst på mp eller V ett bättre val än att rösta på cuck-Jimmie och Karlsson. Det första kan väcka människor, redan idag vaknar svenskar upp dagligen och förstår vad som kommer hända med landet, men än så länge har vi inte nått kritisk massa. Då vore nästan det sämsta som kan hända just nu att ett parti som SD, som i princip accepterar att bli behandlade hur som helst, hamnar som stödparti till en regering vars migrationspolitiska talesman anser att 20-25k om året är "normala nivåer av invandring". Om vi nöjer oss med något sådant kommer vi att dö ut.

När man dessutom ser den enorma bristen på kompetent folk på SDs riksdagslista blir inte motivationen att rösta på något annat mindre direkt.
Citera
2018-03-04, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrofa
Jag för egen del bidrar hellre till en möjlighet att AfS får partistöd och/eller betalda röstsedlar 2022 även om de inte når över 4%. Om de ens når 1% är jag nöjd då det sannolikt renderar en del uppmärksamhet.
Jag förstår inte varför jag ska visa Jimmie "trötter" Åkesson någon ytterligare förtroende, för vad har han egentligen gjort under den för landet kritiska perioden 2014-2018? Har SD ens luft i strupen? Stödröstning är något moderater kan roa sig med, personligen vänder jag, i.o.m. AfS inträde, SD och dess ledning ryggen för överskådlig framtid. Tack för nära nog ingenting.
SD har inte förstått att väljarna skiter i om de är ”socialkonservativa” eller något annat. För väljarna har SD varit den enda realistiska murbräckan mot ett genomruttet etablissemang. SD största funktion och viktigaste roll (även ur psykologisk synvinkel) har varit att vara, och ge, en röst för/åt de hundratusentals väljare som anser just detta. Man har förlåtit SD att deras påverkan, och konkreta inflytande, på själva invandringspolitiken snarare förmodligen varit kontraproduktiv.

Nu har den oppositionella rösten tystnad, SD tror att de har något att vinna genom att vara inställsamma och försiktiga i sin framtoning mot 7K, och, inte minst, media. Därmed förefaller det mig också som man förlorat kontakten med sina väljare. Inte röstade vi på SD för att de skulle framstå som trötta, mätta och glada i moderater? Och alltmer osympatiska och maktfullkomliga. Av den anledningen kan jag trots allt eventuellt tänka mig att rösta AfS, där jag vill inte bara straffa etablissemanget utan även SD, som jag tycker svikit sina väljare på ett både klantigt och fult sätt. Dumt och otaktiskt kanske, men mycket mänskligt. Men låt oss först se vad AfS levererar på måndag och framöver.
Senast redigerad av Fnysington 2018-03-04 kl. 09:32.
Citera
2018-03-04, 09:18
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
SD har inte förstått att väljarna skiter i om de ör ”socialkonservativa” eller något anat. För väljarna har SD vart den enda realistiska murbräckan mot ett genombrutet etablissemang. SD största funktion och viktigaste roll (även ur psykologisk synvinkel) har varit att vara en röst för de hundratusentals väljare som anser just detta. Man har förlåtit dem att deras påverkn konkret på själva invandringspolitiken snarare förmodligen varor kontraproduktiv.

Nu har den oppositionella rösten tystnad, SD tror att de har nögot att vinna genom att vara inställsamma och försiktiga i sin framtoning mot 7K. Därmed förefaller det mig också som man förlorat kontakten med sina väljare. Inte röstade vi på SD för att de skulle framstå som trötta, mätta och glada i moderater? Och alltmer osympatiska och maktfullkomliga. Av den anledningen kan jag trots allt eventuellt tänka mig att rösta AfS, dör jag vill inte bara straffa etablissemanget utan även SD, som jag tycker svikit sina väljare på ett både klantigt och fult sätt. Dumt och otaktiskt kanske, men mycket mänskligt. Men låt oss först se vad AfS levererar på måndag och framöver.
Ett av de märkligaste sakerna med SD har ju varit deras servila underdånighet mot alliansen. Genom detta har man avsagt sig möjligheterna till politiskt inflytande, ety ABC för ett tungan-på-vågen-parti är att spela ut huvudblocken mot varandra, för att på det sättet få igenom en del av sin politik, eller till sist kunna ingå i ett regeringsunderlag. Nu har de uppstramningar somändå skett flyktingpolitiken kommit trotts SD, inte tack vare dem.

Skulle då AfS kunna lyckas bättre? Tvivlar av två skäl - dels är det högst tveksamt om man ens lyckas ta sig till riksdagen, dels vet jag inte om deras ledarskap kan med om parlamentarismens grunder än Åkesson!
Citera
2018-03-04, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Ett av de märkligaste sakerna med SD har ju varit deras servila underdånighet mot alliansen. Genom detta har man avsagt sig möjligheterna till politiskt inflytande, ety ABC för ett tungan-på-vågen-parti är att spela ut huvudblocken mot varandra, för att på det sättet få igenom en del av sin politik, eller till sist kunna ingå i ett regeringsunderlag. Nu har de uppstramningar somändå skett flyktingpolitiken kommit trotts SD, inte tack vare dem.

Skulle då AfS kunna lyckas bättre? Tvivlar av två skäl - dels är det högst tveksamt om man ens lyckas ta sig till riksdagen, dels vet jag inte om deras ledarskap kan med om parlamentarismens grunder än Åkesson!
Med tanke på partiledarnas viktiga roll i svensk politik; i slutändan kommer det handla om vilken partiledare som väljarna anser gör det bästa och mest relevanta jobbet. De politiska skillnaderna kommer nog, på goda grunder, uppfattas vara sekundära. Hör handlar det om att värva på både effektivitet och sympati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in