2018-03-03, 12:42
Medlem
Japhys avatar
Trump går från klarhet till klarhet. Ett fantastiskt drag för att freda den amerikanske arbetaren, precis som han lovade under valrörelsen. Skyddstullar för att stärka den amerikanska ekonomin kommer stärka USAs ekonomi, tvärt emot vad trådens alla stålexperter hävdar är amerikanskt stål kvalitetsmässigt i värdsklass. Aluminiumproduktionen är hög och företagen expenderar, vilket leder till fler jobb och högre löner. Precis som önskas av såväl arbetar- som medleklass.

Att tårdens trumpofober förfasar sig över att börserna riskerar att falla något, är ju spännande och intressant, men spelar alls ingen roll. Trump är inte vald av bankdirektörer eller finansspekulanter. Tvärt om är han en folkets man, anti-globalist och fylld av kärlek till sina väljare.

http://www.aluminum.org/sites/default/files/USPrimaryProduction012018.pdf
Senast redigerad av Japhy 2018-03-03 kl. 13:15.
Citera
2018-03-03, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Äntligen kom det! Ett hårt slag emot utländsk industri och hårt slag emot etablisimanget och övriga globalister - handelskrig! Låt globalismen straffas!

Stål och aluminium får höjda strafftullar. Sverige påverkas ja - bra! Lika bra att vi gör något av vårt stål istället för att sälja iväg det. Kolla på japan. Japan utnyttjar sina naturresurser väldigt effektivt. Varför kan inte vi göra det?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-s-president-donald-trump-handelskrig-ar-bra

Så vad tycker ni?
Jag tycker det låter precis som MAGA ska låta

Tack Trump! Du är en frälsare!

Jag misstänker att du skriver via en server i Ryssland och att sådana som du kommer att bli vanligare under detta valår.

På en annan not så kommer det naturligtvis inte bli några strafftullar på stål och aluminium av den enkla anledningen att stora delar av USA kommer att fungera sämre vid ett handelskrig.

Mer spännande att se vad fittan Trump vill dölja denna gång. Varje spektakulärt uttalande han gör har varit för att styra bort debatten för allt annat som den lönnfeta horungen riskerar att dömas för.
Citera
2018-03-03, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Trump går från klarhet till klarhet. Ett fantastiskt drag för att freda den amerikanske arbetaren, precis som han lovade under valrörelsen. Skyddstullar för att stärka den amerikanska ekonomin kommer stärka USAs ekonomi, tvärt emot vad trådens alla stålexperter hävdar är amerikanskt stål kvalitetsmässigt i värdsklass. Aluminiumproduktionen är hög och företagen expenderar, vilket leder till fler jobb och högre löner. Precis som önskas av såväl arbetar- som medleklass.

Att tårdens trumpofober förfasar sig över att börserna riskerar att falla något, är ju spännande och intressant, men spelar alls ingen roll. Trump är inte vald av bankdirektörer eller finansspekulanter. Tvärt om är han en follkets man, anti-globalist och fylld av kärlek till sina väljare.

http://www.aluminum.org/sites/default/files/USPrimaryProduction012018.pdf

Om USA har så bra stål varför har de då överhuvudtaget någon import av stål.
Har Putin tvingat Trump till att importera stål?
Citera
2018-03-03, 12:50
Medlem
Det får man ge honom, han går verkligen in för att göra amerika svagt igen, precis som utlovades i valrörelsen.
Citera
2018-03-03, 12:52
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag har nog sett det som mer eller mindre en tidsfråga om när detta skulle hända. När pengar flödar åt ett håll finns det alltid vinnare och förlorare. Det märkliga är att arbetarklassen och vänstern i väst har lurats att tro att även de är vinnare när produktion flyttar till tredje världen där människor tvingas arbeta för slavlöner och arbetsförhållanden som skulle få håret att resa sig för en vanlig svensk arbetare.

Vinnarna på den globala frihandeln är ju de kapitalstarka ägarna av multinationella bolag, som kan öka vinstmarginalen rejält när man flyttar produktionen från länder med höga krav på arbetsgivaren.

Förlorarna är människor i väst, framförallt de som bor på landsbygden och i bruksorter där industrin försvinner men även människor i mindre utvecklade länder som inte har traditionellt starka fackrörelser eller arbetsmässig lagstiftning. Dessutom så är ju miljön en förlorare när varor transporteras över hela världen.

Både Sverige och USA är ju exempel på länder med enorma mineralreserver som har blivit mer eller mindre obrytbara på grund av den internationella konkurrensen.
Välskrivet och tänkvärt.
När Kina, för detta beslut är framför allt riktat mot Kina, flödar marknaden med billigt stål, är det naturligt att skydda sin egen inhemska produktion. En nationell stålproduktion är fullständigt avgörande för ett lands självförsörjningsförmåga. Det vet Trump och det vet i princip alla ledare för nationer. EU är i grunden en stål-kol union.

Även EU har infört avgifter på stålimport från Kina.

Citat:
The Commission's investigations confirmed that these Chinese products had been sold at artificially low prices. Therefore, imports of corrosion resistant steel from China will now be taxed with anti-dumping duties of up to 28.5%. This will reduce the pressure on European industry and help to ensure a level playing field for EU steel.

http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=1706
Citera
2018-03-03, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
USA är ju i särklass världens största vapenexportör.
Misstänker att Trumps agerande kan kraftigt minska denna viktiga inkomst för USA.
Menar givetvis att en stat som investerar väldiga summor i amerikanska vapensystem kräver långsiktighet.
Ja vem fan vill köpa vapen av USA, om man inte vet hur det kommer att fungera om ett år, med uppgraderingar, reservdelar, utbildning o.s.v.
Vad är det du tänker?
Citera
2018-03-03, 13:01
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Om USA har så bra stål varför har de då överhuvudtaget någon import av stål.
Har Putin tvingat Trump till att importera stål?
Det finns normalt sett handel mellan olika länder. Men visst, du får sitta som en lallande fåntratt och älta hur uselt stål USA har. För mig är det mest löjligt. Vad tycker du om EUs importavgift på stål? Är den lika fruktansvärd? Kommer ekonomin kollapsa? Ryssarna ta över?

Citat:
The EU currently has an unprecedented number of trade defence measures in place targeting unfair imports of steel products, with a total of 43 anti-dumping and anti-subsidy measures, 20 of which are on products originating from China. In addition, the EU is tackling the root causes of overcapacity in the global steel industry through active involvement in the Global Forum on Steel Excess Capacity launched last December.

http://trade.ec.europa.eu/doclib/press/index.cfm?id=1706

Allt du som trattskalle och trumpofob är kapabel till, är att upprepa samma gnällande fraser du fått dig itutade i ekokammaren duu lever i. Okunnig på gränsen till ignorant, rapar du och gängeet upp idiotiska fantasier:

USAs stål är av urusel kvalitet och duger inte till nåt (annat än att skicka upp raketer, bygga avancerade vapensystem, skyskrapor, bilar och diverse annat).

Ekonomin kommer gå åt helvete om inte USA importerar billigt stål (fast vi struntar i att EU också har importavgifter på stål, som är precis lika höga som de som USA nu inför).

Trump är korkad och bara fattar beslutet på rak arm för att han är tjurig oh morgontrött (och här struntar vi i att hela hans valkampanj är grundad i handelsavtal och skydd för amerikansk industri).

Trumpofober är nog naturens underligaste kreation. De väljer i allmänhet att uttrycka sig som idioter Grundar sitt tyckande på falska nyheter - ofta fullt medvetna om att det just är falska nyheter. Inbillar sig att de är kunniga inom de mest spektakullära område, som exempelvis metallurgi, nationalekonomi, amerikansk juridik och internationella relationer. .
Senast redigerad av Japhy 2018-03-03 kl. 13:16.
Citera
2018-03-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Trumpofober är nog naturens undelrigaste kreation. De väljer i allmänhet att uttrycka sig som idioter Grundar ofta sitt tyckande på falska nyheter - ofta fullt medvetna om att det just är falska nyheter. Inbillar sig att de är kunniga inom de mest spektakullära område, som exempelvis metallurgi, nationelekonomi, amerikansk juridik och internationella relationer. .
Jag är inte rädd för Trump (ingen Trumpofob), men jag har sagt att USA inte producerar kvalitetsstål. Och jag behöver inte vara kunnig inom metallurgi to back up that claim. Styrelseordförande för Tata Steel Theo Henhouse:

https://www.telegraaf.nl/financieel/1743629/amerikaan-kan-ons-staal-niet-eens-maken
Citera
2018-03-03, 13:20
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag är inte rädd för Trump (ingen Trumpofob), men jag har sagt att USA inte producerar kvalitetsstål. Och jag behöver inte vara kunnig inom metallurgi to back up that claim. Styrelseordförande för Tata Steel Theo Henhouse:

https://www.telegraaf.nl/financieel/1743629/amerikaan-kan-ons-staal-niet-eens-maken
Oj, jag visste inte att jag kunde läsa Holländska!

Det är väl inte så konstigt att en Holländsk företagsledare föredrar att köpa europeiskt producerat stål. Ej heller är det konstigt att han ogillar att USA försvarar sin inhemska produktion, på samma sätt som EU försvarar sin inhemska produktion.

Jag är hundra procent säker på att styresleordföranden för Tata Steel House anser att världens bästa stål tillverkas av just Tata Steel. Vad tror du, kan styresleordföranden kanske vara liiiiiite partisk i denna fråga?
Citera
2018-03-03, 13:24
Medlem
[quote=Japhy|63392648]Det finns normalt sett handel mellan olika länder. Men visst, du får sitta som en lallande fåntratt och älta hur uselt stål USA har. För mig är det mest löjligt. Vad tycker du om EUs importavgift på stål? Är den lika fruktansvärd? Kommer ekonomin kollapsa? Ryssarna ta över?

Du lyckades ändå missförstå mig.
Jag frågade varför importerar USA stål eftersom de har bra stål själva.
Varför importerar man stål om man inte behöver?
Citera
2018-03-03, 13:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här har Trump gått bort sig rejält.

Det som är bra för ett land är hög utbildning och hög förädling av de varor man köper och säljer, samt stor internationell handel. Detta gäller för alla länder, oavsett vad.

Den del av globalismen som är skadlig för ett land är om man tar in en massa outbildade och svagsinta personer, typ det som Sveriges gjort. Men handel är inte skadlig i sig, snarare bra på alla sätt.

Om inte USA's stålindustri kan konkurrera så finns två val:
1. Se till att stålindustrin skärper till sig och blir konkurrenskraftig
2. Eller lägga ner, och syssla med annat som har högre förädlingsvärde
Citera
2018-03-03, 13:30
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du lyckades ändå missförstå mig.
Jag frågade varför importerar USA stål eftersom de har bra stål själva.
Varför importerar man stål om man inte behöver?
Nej jag missförstår dig inte. Jag svarade: Länder handlar med varandra på en global marknad. USA importerar stål från andra länder framför allt eftersom stål handlas på en global marknad, där pris är av avgörande betydelse. Om du inte förstår det svaret, orkar jag inte hjälpa dig mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in