2018-03-03, 11:55
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Det är väl först 2021 som hela eu ska ha samma momsregler med handel ifrån utanför eu, men då ska det väl bli som i sverige över hela eu.
Fast den regeln har följts sen vi blev med i EU???

Jag fattar inte hur ni inte ser det dom håller på att hända. Kunderna ska betala minst 12 miljoner kr per dag, kanske 24 miljoner (75 × 150 000 enbart småfrakten) för att få postnord att överleva (jag har fått alla mina vänner på Facebook, Twitter, privat att byta till Schenker och DHL) och Maggan Andersson ska få in 25% av allt i skattekistan!

Vi ska skattas till döds. I landet med världens högsta skattetryck.
Citera
2018-03-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
har nyligen varit 100 kr plus moms,

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej det var 125 kr tidigare. Hela december, januari och februari

Hur skiljer sig 100 kr plus moms från 125 kr inkl. moms menar du?
Citera
2018-03-03, 12:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hur skiljer sig 100 kr plus moms från 125 kr inkl. moms menar du?
Oops, mitt misstag.
Citera
2018-03-03, 12:15
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Enl en lagtext ska privpers inte skattbeläggas för importer under 300 kr,

Du menar kanske 22 €, vilket är drygt 200 kronor.

Det finns en Lag (1994:1551) om frihet från skatt vid import, m.m. Denna har ändrats förra året. Kolla 2 kap 4 §.

https://www.tullverket.se/download/18.11d9b7dc11614c8700a8000123/1515771882435/2f03_01.pdf

Det var någon som skrev här att de nya momsreglerna inte har stöd i lagen. Jag hade några frågor där, men personen har inte återkommit med ett svar.

Edit: Nu ser jag varför tullgränsen 300 kronor nämns ibland. Text i dokumentet som jag länkar till ovan.

Citat:
[2009:1] Enligt TFS 2015:12 om vissa beloppsgränser uttryckta i svenska kronor, motsvaras beloppsgränsen 45 euro av 500 kronor och 22 euro av 300 kronor.
Senast redigerad av Zeta9 2018-03-03 kl. 12:45.
Citera
2018-03-03, 12:22
Medlem
Citat:
Varför låter du som att du jobbar för dom?

Om du menar att jag verkar tycka att systemet är bra, kan jag meddela att jag inte tycker det. Postnords nya hantering gör att leveranserna tar ännu längre tid, samtidigt som speditionsavgiften blir oproportionerligt hög på billiga varor. En stor del i problemet är tullverkets knöliga hantering (eftersom det uppenbarligen är dit momsen ska betalas).

Man kan fundera på om tullverket borde optimeras, eller om moms helt enkelt inte är ett bra sätt att beskatta på längre. Om momsinbetalningen ska fungera smidigt för konsumenterna måste ju alla världens butiker anpassas för att betala moms enligt alla de olika regler och metoder som gäller i de länder de säljer till. Känns som att beskattningssystemet inte skalar på ett bra sätt vid global handel.

Eller också kunde vi ju ha bestämt oss för att ha det fribelopp som EU tillåter, så hade färre paket drabbats, och det hade varit tydligt vilka regler som gäller. Får Postnord för liten del av kakan är det andra avtal som borde uppdateras.
Citera
2018-03-03, 12:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om du menar att jag verkar tycka att systemet är bra, kan jag meddela att jag inte tycker det. Postnords nya hantering gör att leveranserna tar ännu längre tid, samtidigt som speditionsavgiften blir oproportionerligt hög på billiga varor. En stor del i problemet är tullverkets knöliga hantering (eftersom det uppenbarligen är dit momsen ska betalas).

Man kan fundera på om tullverket borde optimeras, eller om moms helt enkelt inte är ett bra sätt att beskatta på längre. Om momsinbetalningen ska fungera smidigt för konsumenterna måste ju alla världens butiker anpassas för att betala moms enligt alla de olika regler och metoder som gäller i de länder de säljer till. Känns som att beskattningssystemet inte skalar på ett bra sätt vid global handel.

Eller också kunde vi ju ha bestämt oss för att ha det fribelopp som EU tillåter, så hade färre paket drabbats, och det hade varit tydligt vilka regler som gäller. Får Postnord för liten del av kakan är det andra avtal som borde uppdateras.

Jo det är vad jag sagt också, det är inte optimalt att först beskatta inkomsten när man får den och sedan en gång till när pengarna används, speciellt i en global värld. Betydligt enklare att ta hela beskattningen när lönen betalas än att försöka driva in mer senare när den används. Effekten blir i princip densamma bortsett från betydligt mindre krångel.
Citera
2018-03-03, 12:42
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:

Jag håller med dig man borde optimera hanteringen vi lever ju i 2010 talet där allt är datoriserat kan man tycka. Ett stort problem är att China Post inte lämnar över någon trackingdata till Postnord. Jag vet inte varför det är så om Kineserna inte vill eller om det helt enkelt inte går med dagens system. Skickar man något med TNT, EMS eller UPS m.fl. så finns trackingdata med från säljare till kund hela vägen och dom hanterar moms m.m. så det borde gå att lösa.

All handel borde vara globalt konkurrensneutral och det skall inte spela någon roll om jag köper varan i en Svensk, Tysk eller Kinesisk webbutik. Skall man ha moms så skall det vara moms överallt annars inte. Skall man betala frakt så skall det vara frakt och inte subventionerad frakt o.s.v.

Att ha olika regler gynnar inte konkurrensen och global handel anser jag.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 12:51.
Citera
2018-03-03, 12:45
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo det är vad jag sagt också, det är inte optimalt att först beskatta inkomsten när man får den och sedan en gång till när pengarna används, speciellt i en global värld. Betydligt enklare att ta hela beskattningen när lönen betalas än att försöka driva in mer senare när den används. Effekten blir i princip densamma bortsett från betydligt mindre krångel.
Idén är bra om man är lagd åt det gamla sovjetsystemets kommunistiska ideologi men svår att genomföra globalt.
Citera
2018-03-03, 13:07
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Idén är bra om man är lagd åt det gamla sovjetsystemets kommunistiska ideologi men svår att genomföra globalt.

Du visar dig bara dummare och dummare, på vilket sätt är det komminism att slopa momsen?
Citera
2018-03-03, 13:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du visar dig bara dummare och dummare, på vilket sätt är det komminism att slopa momsen?
I det forna kommunistiska Sovjetunionen existerade inte begreppet moms.
Citera
2018-03-03, 13:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
I det forna kommunistiska Sovjetunionen existerade inte begreppet moms.

Och det är din definition av komminism, jävla dåre.

Under hela världshistorien fram till 1960 hade vi heller inte moms, var det komminism här då?
Citera
2018-03-03, 13:49
Medlem
argaangelicas avatar
Ja saker har blivit dyrare men jag hade sett att en höjde priserna på produkterna istället för denna skatt. Dom som producerar behöver ha mer betalt. Sorglig utveckling. Som estet känns det fel att produkterna nästan ges bort via wish.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in