2018-03-03, 10:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Fedex som har skrivit ett pappar om senaste avtalet och konstaterar att armerikansk lag står över UPU:s konventionen även om USA antar senaste konventionen.

Svensk lag gäller i Sverige, inget annat.

FN organ bestämmer inte över enskilda länder så som postaren påstår.
Fedex är inte med i UPU och dom måste ta ut full frakt mellan alla länder, klart dom klagar då dom konkurrerar med China Post om samma frakter och China Post får subventioner medan övriga fraktbolag som EMS, Fedex, UPS, TNT m.fl inte får det

Läs på vad FN är för något, tips använd Google :-)
Citera
2018-03-03, 10:13
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Var finns texten (källan) som verifierar det fetade?
http://www.vatfraud.org/blog/stop-subsidising-chinese-post-via-united-nations-universal-postal-union-upu-terminal-dues/ speciellt länkarna i botten på sidan.

eller valfri annan Google länk...
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 10:16.
Citera
2018-03-03, 10:16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej det var inte Postnord som representerade Sverige det var PTS
Som sagt Sverige har 1 röst av 191 hur skall man då kunna ändra systemet mer än rösta för att det skall göras om, som man nu gjorde 2016. I-länderna fick igenom att Kina skulle införa ePaket för varubrev senast 2021 det var den kompromissen man fick ta...

Då får man helt enkelt gilla läget. Att straffa svenska konsumenter, retroaktivt dessutom - det är sådant som gagnar terrorism. Undrar hur många postnordbilar som nu "mysteriskt" kommer få driftstopp pga punktering el dyl..

Folket borde resa sig och rösta bort regeringen i år för deras vänslande med svensk handel i denna fråga.
Citera
2018-03-03, 10:18
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då får man helt enkelt gilla läget. Att straffa svenska konsumenter, retroaktivt dessutom - det är sådant som gagnar terrorism. Undrar hur många postnordbilar som nu "mysteriskt" kommer få driftstopp pga punktering el dyl..

Folket borde resa sig och rösta bort regeringen i år för deras vänslande med svensk handel i denna fråga.
Ja man får nog gilla läget som du säger.

Det är ju inte ett "problem" bara för eHandel mellan Kina och Sverige utan alla länder i Europa och USA upplever ju samma sak. Troligtvis kommer det att lösas så man kan handla från Kina och att man då betalar normala frakter och moms direkt när man beställer en vara. Det gynnar ju alla då konkurrensen blir likvärdig. Förhoppningsvis är ePackage en lösning som funkar då alla verkar vara överens om det.

Nästa problem man måste lösa i FN är ju alla frakter med flyg och dess klimatpåverkan troligtvis kommer det någon form av klimatpålägg för flygfrakt inom kort.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-03 kl. 10:29.
Citera
2018-03-03, 10:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vadå "än sen"? Du menade väl med något med ditt påstående? Och det visade sig inte stämma - din reaktion hade kunnat vara "aha, där ser man, det visste jag inte, intressant".

Sniket kanske man kan tycka, men det gäller väl generellt i så fall, inte bara för postförsändelser från utanför EU. Ska vi sänka momsen generellt? Ja, kanske det, men då får vi ju istället höja andra skatter, alternativt minska statens utgifter.
Enl en lagtext ska privpers inte skattbeläggas för importer under 300 kr,. Dessutom betalar vi redan Kinas moms och fraktkostnader. Det räcker så. Skatta de över 300 kr. Inte andra.
Citera
2018-03-03, 10:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Enl en lagtext ska privpers inte skattbeläggas för importer under 300 kr,. Dessutom betalar vi redan Kinas moms och fraktkostnader. Det räcker så. Skatta de över 300 kr. Inte andra.
Kan du vara vänlig och informera Magdalena Andersson om det, jag tror hon missat det!
Citera
2018-03-03, 10:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Kan du vara vänlig och informera Magdalena Andersson om det, jag tror hon missat det!
Det fanns en länk postad av privatperson på postnords Facebooksida, ska se om jag hittar den igen. Ja jag tycker också det är märkligt att vi haft €22-regeln under alla år och helt plötsligt går det upp en talgdank hos Maggan att allt ska skattas! Återkommer.
Citera
2018-03-03, 11:13
Medlem
Citat:
DJa jag tycker också det är märkligt att vi haft €22-regeln under alla år och helt plötsligt går det upp en talgdank hos Maggan att allt ska skattas! Återkommer.

EU säger att man kan låta bli att momsa och tulla under €22, men det är inte förbjudet att göra det. Det har heller inte tillämpats fullt ut här, utan Postnord har förtullat vissa paket (uppenbarligen ganska liten andel senaste åren), och då har det blivit moms och speditionsavgift även om varan och frakten bara kostat några tior tillsammans. Det har alltså inte varit någon rättighet att slippa moms och speditionsavgift även om varan inklusive frakt kostat betydligt mindre än speditionsavgiften.
Senast redigerad av mulpac 2018-03-03 kl. 11:16.
Citera
2018-03-03, 11:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
EU säger att man kan låta bli att momsa och tulla under €22, men det är inte förbjudet att göra det. Det har heller inte tillämpats fullt ut här, utan Postnord har tagit vissa paket (uppenbarligen ganska liten andel senaste åren), och då har det blivit moms och speditionsavgift även om varan och frakten bara kostat några tior tillsammans. Det har alltså inte varit någon rättighet att slippa moms och speditionsavgift även om varan inklusive frakt kostat betydligt mindre än speditionsavgiften.
Varför låter du som att du jobbar för dom? Jag och mina vänner har säkert beställt 100 paket från Asien under senaste åren och aldrig har vi betalat avgift därför att priset var under 22 euro.
Iaf, såhär står det på Tullverkets hemsida om tull för privatpersoner.
"Om din vara är värd under 1 500 kronor ska du inte betala någon tull"
http://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner/avgiftsguidenraknautvadvarankostar.4.7df61c5915510 cfe9e710532.html

Letar fortfarande efter 300-regeln jag sett förr o nämnt i tråden.
Citera
2018-03-03, 11:42
Medlem
Citat:
Varför låter du som att du jobbar för dom?

Har inte en aning. Jobbar med något helt annat, och har inte tänkt på att postanställda skulle låta på något särskilt sätt.

Citat:
Jag och mina vänner har säkert beställt 100 paket från Asien under senaste åren och aldrig har vi betalat avgift därför att priset var under 22 euro.
Iaf, såhär står det på Tullverkets hemsida om tull för privatpersoner.
"Om din vara är värd under 1 500 kronor ska du inte betala någon tull"

Helt rätt att det finns ett fribelopp för tull. Däremot har vi inte haft något fribelopp för moms under de senaste åren. De gånger Postnord har löst momsinbetalningen har de även tagit ut sin speditionsavgift. Har något minne av att det var 80 kr plus moms tidigare, men har nyligen varit 100 kr plus moms, innan ändringen 1/3.

Har ni missat momsinbetalningen finns lösningen här http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html
Citera
2018-03-03, 11:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Har inte en aning. Jobbar med något helt annat, och har inte tänkt på att postanställda skulle låta på något särskilt sätt.

Helt rätt att det finns ett fribelopp för tull. Däremot har vi inte haft något fribelopp för moms under de senaste åren. De gånger Postnord har löst momsinbetalningen har de även tagit ut sin speditionsavgift. Har något minne av att det var 80 kr plus moms tidigare, men har nyligen varit 100 kr plus moms, innan ändringen 1/3.

Har ni missat momsinbetalningen finns lösningen här http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms.4.6ac2c843157b7beb00741.html

Nej det var 125 kr tidigare. Hela december, januari och februari
Citera
2018-03-03, 11:47
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Det fanns en länk postad av privatperson på postnords Facebooksida, ska se om jag hittar den igen. Ja jag tycker också det är märkligt att vi haft €22-regeln under alla år och helt plötsligt går det upp en talgdank hos Maggan att allt ska skattas! Återkommer.

Det är väl först 2021 som hela eu ska ha samma momsregler med handel ifrån utanför eu, men då ska det väl bli som i sverige över hela eu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in