Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
Vad skall man ha för inriktning?

• Nationalkonservatism
  • Nationalliberalism
  • Frihetlig konservatism
  • Socialkonservatism
Jag tror Nationalkonservatism.
Citera
2018-03-02, 22:13
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Många menar ju att SD svikit sina ursprungliga målsättningar. Hur belägger man det, gällande t.ex invandringspolitiken? Jag hittade bara detta som ju är allmänna påståenden.
https://sd.se/var-politik/invandringspolitik/

Hur många är många?
Majoriteten av de som tro så röstar redan förmodligen på "alternativa" partier. Så det handlar nog om max 0.1%.

Eller menar du många på Flashback?

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är för mycket inavel bland dessa fånar, precis som med blattar. SD är det enda normala partiet man kan rösta på.
Hahahaa, där var en riktigt vass jämförelse, hör du?!
Jag har också tänkt ibland på varför de mest "nationalistiska" gubbarna ser ofta ut som inavlade losers med mentala handikapp. Sådana finns också i SD, men det blir allt färre sådana clowner. Hoppas att de alla hamnar nu i AfS

Du har valt rätt användarmn. Senast jag fick så mycket skratt var: 'Damerna kan få en cykel med min autograf så blir det bra'
Citera
2018-03-02, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caballero
Vad skall man ha för inriktning?

• Nationalkonservatism
  • Nationalliberalism
  • Frihetlig konservatism
  • Socialkonservatism

Nationalkonservatism
Citera
2018-03-02, 22:33
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja allt handlar egentligen om genomslaget i alternativmedia, så låt oss titta på vad SD har för tillgångar här:

SamNytt: traditionell väldigt SD-vänligt, men eftersom Kent Ekeroth står bakom detta alster, kan man nog knappast förvänta sig en lika trogen SD-linje i framtiden (milt uttryckt).. INte ens när Kent Ekeroth stod bakom den SD_vänliga linjen ville SD erkänna att detta var en huspublikation, eller något som SD stödde.

FriaTider, alt-höger, inte det minsta lojal med SD. Tidigare visade sympati SDU.

Nyhweter Idag, startad av eb avhoppare från SD, drivs numera av partiledaren till MED.

Jens Ganman. har inte tagit partipolitisk ställning. Ej "radikal", och om lite radikal, förmodligen mer vänsterradikal.

Katerina Janouch: På en direkt fråga uppgivit att hon inte vet/bestämt sig.

Ann Heberlein: M

Ledarsidorna: S&M, lite SD?

Fyll på om ni kommer på fler.

SD har inte skött sitt mediekapital riktigt som man borde, kan man tycka..

Det ska bli intressant att se hur Samhällsnytt kommer att ställa sig till SD framöver.
Jag gjorde ett liknande inlägg i december (innan Ekeroth petades från riksdagslistan).
(FB) Gamla SDU bildar nytt parti: Alternativ för Sverige
Citera
2018-03-02, 22:36
Medlem
Fascistoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Det är för mycket inavel bland dessa fånar, precis som med blattar. SD är det enda normala partiet man kan rösta på.
Vet du ens vad du talar om? SDU med Kasselstrand i spetsen var ju faktiskt det enda friska och intelligenta elementet som fanns inom partiet. SD idag däremot består nästan uteslutande utav inavlade och ryggradslösa fårskallar.

Riksdagslistan säger det mesta.
Citera
2018-03-02, 22:52
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascistoid
Vet du ens vad du talar om? SDU med Kasselstrand i spetsen var ju faktiskt det enda friska och intelligenta elementet som fanns inom partiet. SD idag däremot består nästan uteslutande utav inavlade och ryggradslösa fårskallar.

Riksdagslistan säger det mesta.

Jag tror man ska ha William Hahnes styrelseförslag till SD Stockholm i bakhuvudet på vilka som presenteras. Dessutom tror jag att Alternativ för Sverige har plockat riksdagsledamöter från alla borgerliga partier + SD. Annars hade inte Kasselstrand gått ut med att det politiska landskapet kommer ritas om. AfS har andra partiers riksdagsledamöter i kortleken.
Citera
2018-03-02, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Jag tror man ska ha William Hahnes styrelseförslag till SD Stockholm i bakhuvudet på vilka som presenteras. Dessutom tror jag att Alternativ för Sverige har plockat riksdagsledamöter från alla borgerliga partier + SD. Annars hade inte Kasselstrand gått ut med att det politiska landskapet kommer ritas om. AfS har andra partiers riksdagsledamöter i kortleken.

Det tror jag knappast. Att de har lockat ledamöter från SD kan stämma, men från övriga borgerliga partier tror jag inte. Är nog ett för stort hopp för de flesta, rent ideologiskt, och sedan tror jag inte att folk är villiga att ansluta sig till ett sådant nytt parti, innan det ens lanserats. Men jag skulle gärna vilja bli motbevisad.
Citera
2018-03-02, 23:34
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Det tror jag knappast. Att de har lockat ledamöter från SD kan stämma, men från övriga borgerliga partier tror jag inte. Är nog ett för stort hopp för de flesta, rent ideologiskt, och sedan tror jag inte att folk är villiga att ansluta sig till ett sådant nytt parti, innan det ens lanserats. Men jag skulle gärna vilja bli motbevisad.

Börja med att kolla vilka borgerliga riksdagsledamöter som sitter på det åttonde året .-) De har inget att riskera ekonomiskt.
Citera
2018-03-02, 23:48
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease

Instämmer. Ahl och Jansson från SD kanske, men jag skulle bli extremt förvånad om någon riskdagsman från alliansen dök upp hos Kasselstrand på måndag.
Citera
2018-03-02, 23:54
Medlem
Tror man aktar sig noga för att ta in direkta knallkorkar i partiet. Det kommer säkerligen att vara (för SDU-kretsen) bekanta nunor som dyker upp på listorna.
Citera
2018-03-03, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling

Citat:
Ursprungligen postat av Larmknappen
En sak jag tror Kasselstrand & Co måste hålla i minnet är det är en stor skillnad mellan att vara populär bland andra ”fd” SDU:are och kanske 500 ryggdunkare på nätet (som gillar honom eftersom han upplevs som mer pålitligt nationalistisk än en del andra) och att bli populär hos den breda allmänheten. Den breda allmänheten bryr sig inte ett dugg om vem som är mest pålitligt nationalistisk. Den breda allmänheten är mer benägen till önsketänkande med anledning av minsta lilla dos signalpolitik typ krav på ”språktester” eller moderaternas nuvarande skojeri. Så sådant är alltså utgångsläget.

Möjligen skulle Kasselstrandarna från start kunna rycka loss litet röster från SD och hoppas att det därefter går att fylla på med röster från andra partier. Frågan är dock varför vanliga väljare skall stödja Kasselstrandarnas nya parti i stället för SD. Att SD:s nuvarande ledning uteslöt Kasselstrandarna med fiffelmetoder tror jag inte är något starkt argument. Speciellt inte om SD-ledningen och MUCF och kammarrätten (som SD-ledningen och media citerar) säger att Kasselstrandarna är mer ”extrema”. ”Jaha”, tänker väljaren då, ”Kasselstrandarna är de som är mer extrema, ja då får man väl passa sig för dom”.

Jag tror att man måste rycka loss en väldigt stor bit från SD från start och ha tur med mediabehandlingen för att ett nytt ”SDU-parti” skall kunna få något typ 5 %.

Frågan är också vilka sakskäl en vanlig SD:are skall ha för att byta från SD till SDU-partiet Alternativ för Sverige. Argument typ ”Kasselstrand är en mer ärlig och uppriktig nationalist än Mattias Karlsson och är en kille att lita på” tror jag är för tunna. Du måste några mer påtagliga, mer fysiska differentieringsfaktorer för att folk som känner att de typ nätt och jämnt passar i SD skall byta parti. Och här är ju den klassiska, ekonomiska höger-/vänsterskalan den mest uppenbara och logiska differentieringsfaktorn. Frågan därefter blir i sin tur hur många procent det i verkligheten finns att hämta på denna differentieringsfaktor. Och vilken konkurrens om dessa röster som finns.

En variant jag funderat på är att Alternativ för Sverige skulle kunna gå till val med två listor eller en varvad lista med kandidater som ligger ett halvt snäpp till höger om SD resp ett halvt snäpp till vänster om SD. Då skulle Alternativ för Sverige ur ekonomisk höger-/vänstersynvinkel bli ett neutralt alternativ. Speciellt med en varvad lista. Frågan är om väljarna skulle köpa något dylikt. Skulle de göra detta skulle antalet röster bli fler än att lägga sig antingen till höger eller till vänster om SD, ekonomiskt sett.

Sedan har vi de kompletterande differentieringsfaktorerna. Här kan man väl blanda stort som smått (exempel på smått: Ny Demokratis gamla krav på fler parkeringsplatser, inget parti har mig veterligen plockat upp detta krav efter NyD:s försvinnande). Det viktiga för de kompletterande differentieringsfaktorerna är sannolikt att de tilltalar ungefär samma väljare och att vissa differentieringsfaktorer inte skrämmer bort folk som lockas av andra differentieringsfaktorer.

Du glömmer att alla med minsta insikt i SD vet hur det står till på lokal nivå (och även i riksdagsgruppen) - med ideliga strider, fulspel, svågerpolitik osv. Många(!) vanliga och engagerade SD-medlemmar som någon gång försökt engagera sig i partiet har slutat under årens lopp pga detta. När/om de börjar berätta sina historier om SD för likasinnade vänner och bekanta, som nu helt plötsligt får ett alternativ, så kan det gå fort utför för SD. Till dessa besvikna fd medlemmar kommer naturligtvis även faktiska företrädare för SD som blivit desillusionerade, och som kanske inte heller finns med på valbar plats på de nya listorna.

Den stora bulken av väljare läser dock bara rubrikerna i kvällstidningarna så där kanske extremistkortet fungerar, men man får inte heller glömma 'alternativmedia' som kommer att spela en stor roll i nästa val. Tar de ställning för AfS så ändras spelplanen väsentligt.

Otroligt, du har en tydlig motivering till varför 99,95 % av väljarna totalt skiter i om Kasselstrand & Co blev uteslutna ur SD genom fulspel eller inte. Sedan ignorerar du den och förklarar inte varför den är fel och sedan upprepar du att folk nog tycker att det är viktigt om Kasselstrand & Co blev uteslutna genom fulspel eller inte. Du citerar t o m också argument du ignorerar. Helt otroligt. Jag har tidigare påpekat det här mentala problemet med folk. Argument i sak, även för människor som är mot invandring och är relativt opåverkbara av systemmedia, fastnar liksom inte i skallen p g a människans inbyggda informations-bias. Men ser det man vill se. Ditt inlägg är ett otroligt tydligt exempel på detta. Du ignorerar argument trots att du själv tydligt skriver ut dem.

Tror jag skall lägga till ett förtydligande exempel från den breda allmänheten, en tonårspojke som eventuellt får rösträtt i år. Han höll på Mattias Karlosson och Richard Jomshof, inte Kasselstrand. Varför då? ”Dom verkar ha varit så jävla smarta när dom manövrerade ut Kasselstrand. Kasselstrand är en jävla loser. Jävla Karl-Bertil Jonsson-tönt. Jomshof och Mattias Karlsson är smarta och coola, därför vann dom. Jomshof var cool i Aktuellt. Kasselstrand var en tönt.”

Så det behöver inte ens vara någon nackdel för SD-ledningen att de uteslöt Kasselstrandarna med fulspel. Vissa tycker kanske t o m som i exemplet ovan att de är ”smarta och coola” och att Kasselstrand är en loser. Alla älskar en vinnare. Fundera litet på hur det är på en skolgård med en mobbad loser. Ingen håller på losern. Alla vill vara kompis med coola gänget som sparkar honom i ändan och toalettdöper honom och gör narr av honom medan alla flabbar. Så funkar människan. Folk skiter i hur mainstreampartierna manipulerar och ljuger när det gäller invandringen. Även om de själv precis som 67,5 % av befolkningen i Sjöbo skulle rösta nej till flyktingmottagning och även som om de precis som 99,8 % av befolkningen vill undvika mångkulturen i boendemiljön om de har ekonomiska möjligheter till detta. De flesta människor är när det gäller politik extremt skenheliga, korkade och falska. De gör som de är dresserade att göra. ”Folk är så jävla dumma, de fattar inte vad de röstar på, de borde fan inte ha rösträtt”, sade Bert Karlsson häromåret. ”Folk är inte så dumma som man tror, de är dummare”, sade Stickan Andersson en gång i tiden. Den som tror att det spelar någon som helst jävla roll för folk att Kasselstrandarna blev uteslutna genom fiffel är extremt naiv. Många beundrar kanske t o m det här sluga manövrerandet och tycker att det är ”coolt” eller ”ballt” som i exemplet ovan. Folk beundrar i regel en vinnare, inte den som förlorat.

Däremot kan det spela stor roll att upplevda auktoriteter som MUCF och kammarrätten slagit fast att SDU:arna inte står för ”alla människors lika värde”, d v s är någon slags rasister. Detta innebär att SDU:arna i princip är rökta från start om de själva ställer upp som kandidater. Det som de har är i princip en registrerad partibeteckning. Och den är i viss mån redan solkad eftersom det är de själva som registrerat den. Men det är ju klart, med ett helt externt, osolkat gäng, framgångsrikt penningsinsamlande och genom att man rycker loss en massa röster från SD från start kan det kanske gå att få till något. Min gissning är dock att MED kommer att dränera AfS på en hel del röster genom medieuppmärksamhet om man ser att AfS börjar få luft under vingarna. MED kommer också troligen att framstå som det mer rumsrena alternativet, speciellt om media säger det. Plockar AfS upp Jeff Ahls idéer om ”repatriering” kan jag garantera att det är riktigt förkylt. Möjligen kan man prata om återvandringsbidrag, eller höjda sådana i den mån sådana redan finns (för asylsökare finns redan sådant).

Generellt är det också så att man måste ha ett väldigt tydligt, ekonomiskt incitament, eller annat materiellt incitament som folk klart kopplar till sin egen verklighet, för att de skall ta sig över den tröskel det innebär att byta parti. Enda möjliga trösten för ett nytt parti i AfS genre är kanske att tröskeln för att rycka loss röster från SD är lägre än för de andra partierna eftersom SD upplevs som mer illegitimt än de andra partierna och att det därför är bra för sinnesfriden att slippa rösta på SD. Men är man inte mer rumsren än SD utan snarare mindre rumsren än SD så finns inte den fördelen. Då har man i stället en NACKDEL i detta avseende. Detta är också en viktig förklaring till varför det varit så lätt för (m) att lura tillbaka röster från SD trots att det är så uppenbart att man egentligen står för ungefär samma politik som tidigare.
Senast redigerad av Larmknappen 2018-03-03 kl. 00:59.
Citera
2018-03-03, 01:00
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja SD har redan ett lågt stöd i Stockholm, men om jag (och andra storstadsbor) röstar på AfS, är saken biff. Nej, jag sa dock inte att det blir enkelt.. Men kanske lättare än för SD, möjligen. SD ses ju (förmodligen felaktigt) som ett vänsterparti av många boende i stan.

SD har byggt upp sin organisation i Stockholm och har nu lokala avdelningar i valditriketn eller vad det nu heter. I förra valet var hela stockholms kommun med 900 000 invånare en avdelning nu är det ca 6 stycken (Minns ej exakt) Även i länet har de gjort det så de är mycket starkare i Stockholm i detta val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in