2018-03-02, 21:44
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Allting kostar ingenting är gratis det är därför det blivit som det blivit hade alla skött sig och betalt in momsen så hade vi sluppit avgiften för att hantera den...
Men lägg ner din röda fana! Tror du inte de har inrikes moms i Kina? Tror du inte jag betalar kinesisk moms när jag betalar för min artikel? Vad fan ska jag betala dubbelt för

Jag betalar fraktbolag för att de ska ta Paket X från punkt A till punkt B. Postnord är så jävla slut som artister som tror de kan göra sig en extra känga på oss kunder!
Citera
2018-03-02, 21:46
Medlem
constants avatar
Det där med gåva.

Det har hänt att jag köpt saker hos Alibaba och bett dem skicka till någon kompis, som en gåva. Jag betalar men är inte mottagare.

I fortsättningen måste alltså mottagaren betala moms på min present?
Citera
2018-03-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Värdelöst för ett företag som Wish att lägga på moms och betala in den till staten, så kunderna får avgift på 75 kr.
Varför skulle det i ett sådant fall bli 75 kr avgift? Postens administration hade ju inte varit inblandad då.
Citat:
Lätt att gå runt genom att starta ett nytt bolag, i vilket annat EU-land som helst förutom Sverige. T.ex. Holland. "WISH SWESALE NL B.V." Så låter Wish alla beställningar från Sverige gå via det bolaget, som betalar moms i det land det är registrerat, tills försäljningen är så hög att bolaget får betala moms direkt till Sverige. Beställningarna går vidare från det bolaget till vanliga Wish-bolaget. Leverantörerna i Kina får skicka varorna till en logistikpartner i Kina som skickar varorna bulk till "WISH SWESALE NL B.V.", som lämnar till PostNL/Spring GDS som skickar vidare allt till Postnord.

Då är varan köpt, momsbetald och levererad inom EU och Sverige kan inte göra något åt saken.
Som nästan vilken EU-baserad business som helst. Inte något som behöver "göras nåt åt".
Citera
2018-03-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men lägg ner din röda fana! Tror du inte de har inrikes moms i Kina? Tror du inte jag betalar kinesisk moms när jag betalar för min artikel? Vad fan ska jag betala dubbelt för

Jag betalar fraktbolag för att de ska ta Paket X från punkt A till punkt B. Postnord är så jävla slut som artister som tror de kan göra sig en extra känga på oss kunder!
Verkar som du har svårt att skilja på moms och frakt.
Citera
2018-03-02, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Haha... 63 enkla steg.

Varför ska man deklarera själv när PostNord ändå tar en avgift?
Vad menar du? Sägs det något om administrationsavgift om man följer Tullverkets instruktion?
Citat:
Och hur vet PostNord om någon redan betalat in momsen? Risk för dubbeldebitering.
Vem skulle betalat in momsen om inte köparen själv? I så fall är det registrerat, annars inte.
Citera
2018-03-02, 23:00
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vad menar du? Sägs det något om administrationsavgift om man följer Tullverkets instruktion?

Citat:
Du som väljer att hantera din postorderförsändelse själv måste fylla i och lämna en deklaration till Tullverket. Tänk också på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv.

www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/hanteradinpostorderforsandelsesjalv.4.285c35fd1617 49ca47c307.html
Citera
2018-03-02, 23:17
Medlem
Citat:
Exportföretag i Kina får momsåterbäring på det som exporteras, så full moms har alltså inte erlagts i de fallen:
https://www.lehmanbrown.com/peeling-the-onion/revision-chinese-vat-export-refund/
Citera
2018-03-03, 00:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Exportföretag i Kina får momsåterbäring på det som exporteras, så full moms har alltså inte erlagts i de fallen:
https://www.lehmanbrown.com/peeling-the-onion/revision-chinese-vat-export-refund/
Än sen? Sniket tjuveri är vad ststen håller på med.
Citera
2018-03-03, 01:46
Medlem
Citat:
Än sen?
Vadå "än sen"? Du menade väl med något med ditt påstående? Och det visade sig inte stämma - din reaktion hade kunnat vara "aha, där ser man, det visste jag inte, intressant".
Citat:
Sniket tjuveri är vad ststen håller på med.
Sniket kanske man kan tycka, men det gäller väl generellt i så fall, inte bara för postförsändelser från utanför EU. Ska vi sänka momsen generellt? Ja, kanske det, men då får vi ju istället höja andra skatter, alternativt minska statens utgifter.
Citera
2018-03-03, 02:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Hantera din postorderförsändelse själv med dessa 63 enkla steg, och betala ändå Postnords avgift.
http://www.tullverket.se/sv/privat/avgifter/betalatullochmoms/hanteradinpostorderforsandelsesjalv.4.285c35fd1617 49ca47c307.html

Inlägget kan innehålla spår av ironi.

Instruktionsfilmen på sidan var lysande, kolla gärna på den ni som orkar. De glömde bara att avsluta med att man får betala 75 kr till posten trots att man gör detta själv. Känns inte helt som 2018, mer som 1972.

Angående gåvor skriver de också: "den/de skickas vid enstaka tillfällen (inte regelbundet)". Så inte en gåva varje Jul alltså, det är regelbundet men inte ofta. Frågan är om de förstår ordet regelbundet.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2018-03-03 kl. 02:10.
Citera
2018-03-03, 02:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Man granskar givetvis inte varje transaktion utan man granskar den totala summan när företaget redovisar moms en gång per månad.

Vi väntar fortfarande på en förklaring av dig angående hur skattemyndigheten ska kunna granska vad folk faktiskt har betalat för varor de köpt från Kina, se frågor nedan. Eller insåg du hur totalt fel ute du var och bara vill glömma dina dumheter?

Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Man skulle granska korttransaktionerna skrev du, backar du från det nu?
Och företaget i det här fallet är ett kinesiskt företag, hur ska Sverige granska detta menar du?

Jag har varit med om det en gång när jag beställde från USA också, då hade jag beställt två saker samtidigt och råkade av "misstag" skicka orderbekräftelse på den billigaste saken. Fick hem båda prylarna utan några avgifter alls den gången.

Skärmdumpar är extremt lätt fixa också, enklast är att ändra vad som står i din webbläsare innan du tar skärmdump och om du tror polisen och åklagare kan lägga resurser på det och bevisa i domstol att du har gjort fel då har du övertro på hur det fungerar. För ett mobilskal för 10 kr manipulerar man förstås inget men om det är en dyrare vara är det mycket enkelt och riskfritt (själva skärmdumpen är inte manipulerad så en granskning av den visar att den är helt okej).
Citera
2018-03-03, 07:13
Medlem
252lifes avatar
Ett av mina paket blev stoppat i natt vid 02:52. Nu står det status i postnord appen "the shippment item is in customs clearance and there is no estimated delivery time"

Det är en penis pump för 10 dollar från aliexperss... får se hur mkt slutnotan landar på kommer troligen inte besvära mig med att hämta ut den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in