2019-01-02, 02:39
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Du återinvesterar i det fallet vinsten.

Absolut, företaget återinvesterar vinsten och kassaflöde till dig uteblir. Förhoppningsvis ökar detta dock värdet på dina aktier som du i framtiden kan sälja till ett högre pris än inköp. Allt jag säger att kassaflödet inte avgör vad som är en investering eller inte.

En bostadsrätt i en förening med så stark ekonomi att de betalar ut pengar till medlemmarna gör inte detta boende till varesig mer eller mindre spekulativt än en förening som tar in avgifter till löpande underhåll. Däremot kommer skillnaden avspeglas i bostadens pris allt annat lika.
Citera
2019-01-02, 04:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av London
Om man summerar lite av vad du har sagt tidigare ikväll så;

• pengar innehar ett värde
• ökad penningmängd leder till ökat värde (inte inflation?) eftersom mer pengar skapas
• ett lån på en miljon kronor leder till två miljoner i värde eftersom gäldenären får kontanter och borgenären erhåller en fordran på motsvarande värde

Enligt din argumentation ökar värdet av er samlade ekonomi i exemplet då din vän erhåller kontanter och du en revers. Forumets övriga skribenter verkar snarare anföra att värdet på er ekonomi är oförändrat.
Pengar har ett siffervärde. Där 0<1<2 .... <1000000 osv.

Om penningmängden ökar så ökar dess siffervärde. Det blir ett större tal i omlopp.

Du måste skilja på ekonomiskt värde och penningvärde.

Citat:
Få personer håller nog dessutom med dig om att trycka sedlar (ökad penningmängd) innebär ökat värde för den samlade ekonomin. Konceptet är som du vet beprövat och resulterar i minskat relativt värde för motsvarande mängd pengar.
Du lägger ord i min mun. Detta har ej uttryckts från mig. Jg till och med frågade dig vad du menar med "det samlade värdet". Ohederlig argumentation från din sida med dessa halmgubbar.

Att öka mängden pengar kan leda till urholkat ekonomiskt värde. Vilket enbart bevisar att pengar är fluff i ekonomin som finner ekonomiskt värde i det sociala samspelet där tilltro är A och O.

Citat:
Din vän hade 0 i exemplet. Därefter fick han kontanter som han investerade i öl. I tillägg har han numer dessutom en skuld till dig på motsvarande negativa värde som ölen är värd. Fortsatt 0 i förmögenhet men nu utgörandes av en skuld och tillgång som balancerar.

Du har samtidigt lämnat ifrån dig kontanter men istället fått en revers till motsvarande värde. Byte av tillgångar men oförändrat värde. Ingen penningmängd skapad och ej heller några värden.
När vi pratar om skulder och amortering i ett forum för nationalekonomi så är det implicit att vi talar om bankers kreditlån som ger 97% av hela penningmängden i samhället.

Vidare så svarade jag att givet att dessa reverser ingår i officiell statistik och är accepterat som allmänt betalmedel så skapas visst pengar som ökar penningmängden. Så jag förstår inte varför du säger annorlunda här.
Eftersom du baserar hela ditt resterande svar på denna felaktiga tolkning av mitt svar så får du förtydliga hur du lyckats få mitt svar till att ingen penningmängd skapas.

Citat:
Därefter dricker din vän upp ölen vilket eroderar det ekonomiska värdet i tillgången. Allt han har kvar är skulden och således en negativ ekonomi. Er samlade ekonomi minskar i värde och är nu noll givet att inga andra tillgångar eller skulder existerar. Din är fortsatt oförändrad men hans försämrad. Detta utan att någon amortering skett eller minskning av penningmängd (!!). Konsumtionen minskade värdet i tillgången och därigenom hans totala förmögenhet.

Din vän börjar nu jobba för öl som lön som han sedermera byter till kontanter och amorterar ner sin skuld till dig. Din ekonomi är fortsatt oförändrad eftersom reversen minskar i samma omfattning som inbetalningarna. Din väns ekonomi växer dock i värde i samband med att skulden minskar. Trots ”minskad penningmängd”? Hur hänger det ihop?

När sista amorteringen är avlagd är er ekonomi tillbaka i utgångsläget, t.om med samma tillgångsslag. Du med kontanter och han i avsaknad av såväl tillgångar som skulder.

Du har inte ökat varken penningmängd eller värde i varesig din egna eller din väns ekonomi. Din vän har däremot förbrukat och därefter återskapat värde.

Penningmängden var konstant och kedjan såg ut enligt följande:

Pengar från ditt konto till hans. Pengar från hans konto till butiken. Öl till kompis. Öl förbrukad. Arbeta och få ny öl. Lämna öl till butiken och få pengar tillbaka på kontot. Pengar från hans konto till ditt.

Han hade kunnat spara —> kröka

Nu valde han låna —> kröka —> återbetala

Sedan huruvida det är lingvistiskt korrekt att kalla återbetalandet för sparande eller inte går bevisligen med denna tråd som stöd att diskutera. Innebörden av effekten av att amortera råder det dock inga tvivel om, den stärker förmögenheten exakt lika mycket som sparande på tillgångsidan gör med motsvarande belopp.

Och återigen, semantik eller ej, ökad förmögenhet är ökat konsumtionsutrymme vilket sparande oftast åsyftar till.
Senast redigerad av frasselito 2019-01-02 kl. 04:16.
Citera
2019-01-02, 04:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito

Om penningmängden ökar så ökar dess siffervärde. Det blir ett större tal i omlopp.

Du lägger ord i min mun. Detta har ej uttryckts från mig. Jg till och med frågade dig vad du menar med "det samlade värdet". Ohederlig argumentation från din sida med dessa halmgubbar.

Att öka mängden pengar kan leda till urholkat ekonomiskt värde. Vilket enbart bevisar att pengar är fluff i ekonomin som finner ekonomiskt värde i det sociala samspelet där tilltro är A och O.

När vi pratar om skulder och amortering i ett forum för nationalekonomi så är det implicit att vi talar om bankers kreditlån som ger 97% av hela penningmängden i samhället.

Vidare så svarade jag att givet att dessa reverser ingår i officiell statistik och är accepterat som allmänt betalmedel så skapas visst pengar som ökar penningmängden. Så jag förstår inte varför du säger annorlunda här.
Eftersom du baserar hela ditt resterande svar på denna felaktiga tolkning av mitt svar så får du förtydliga hur du lyckats få mitt svar till att ingen penningmängd skapas.

Vilken penningmängd ökar av ett privat konsumtuonslån, du har glömt att svara på det.
Citera
2019-01-02, 14:03
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito

Du har naturligtvis en poäng i att tråden ligger i ett nationalekonomiskt forum. Det är dock begreppens innebörd och eventuella begreppsförvirringar som diskuteras och då dessa inte är specifika för just NE bör det inte vara OT att diskutera dem i ett bredare perspektiv (som vi redan gör).

Att skilja på ekonomiskt värde och mängden pengar är ju just vad jag gjort under hela vår diskussion. Tror få andra än du diskuterar siffervärdet på pengar, det lärde man sig vara ointressant första gången man växlade valuta.

Det är vidare ingen halmgubbe att påstå att du satt likhetstecken mellan penningmängd och ekonomiskt värde när du uttrycker dig såhär:

Citat:
För att den enes fordran anses som en tillgång och den andres skuld anses som en tillgång.

Så den ene har lånat 1 miljon. Den har tillgång till en miljon.

Den andre har lånat ut 1 miljon. Den har en fordran på en miljon vilket är en tillgång.

= 2 miljoner i totala tillgångar (penningmängd).

Den moderna ekonomin är rena rama trolleritricket. Århundradets blåsning om du frågar mig för allt är ett luftslott uppbyggt på tomma löften.

Även om jag tror du har fel i påståendet gällande penningmängden är det irrelevant. Att penningmängd eller tillgångar ökar säger väldigt lite om statens eller den enskildes ekonomi om inte skulder och värdet på den påstådda penningmängden samtidigt beaktas. Det är varken magi eller trolleri att tillförskaffa eller öka värdet på tillgångar genom skuld. Konsten är att öka nettot mellan dem, förmögenheten, det samlade värdet av dina tillgångar och skulder.

När jag gick i skolan vill jag minnas att sparande definierades som att ”hushålla med sina resurser”. Det kan väl eventuellt vara en vettig definition men det förutsätter också en väldigt viktig implikation; att sparandet leder till mer av det vi hushåller med (resursen) genom att vi minskar konsumtionen av denna.

En stat, privatpersoner eller företag kan minska sina utgifter från kraftigt underskott till mindre underskott genom att hushålla med sina resurser. Givetvis kan man definiera detta som sparande eftersom det kommer finnas mer (underskott) att konsumera framgent. Jag skulle nog ändock inte vilja kalla det sparande. Håller du med eller förstår varför?

Utifrån detta perspektiv finns därför inget lika självklart likhetstecken mellan minskad konsumtion och sparande som du framfört som definition på sparande med stöd i nationalekonomiska läran.

Hade velat se den hjälten i lyxfällan som sätter upp 2 500 kr i kolumn sparande på budgettavlan med motivering att det är SMS-lån han inte tagit. Kanske hade han NE-vetenskapligt haft rätt.

Och det är nog här även vår diskussion bottnar. Att spara eller amortera, givet att det ökar värdet av din förmögenhet, leder till ökad köpkraft och konsumtionsutrymme. Det för mig är sparande.
Av samma skäl är det även egalt för mig vad dom står på sedeln eller hur många sedlar som finns i omlopp, vad som är relevant är värdet i sedeln.

Att detta värde slutligen bestämms av efterfrågan från andra människor samt tilliten till dess bytesvärde är självklart. Dock bevisar inte det på något vis att pengar är en ”fluff i ekonomin”, detsamma gäller även för guld och BTC och exempelvis.

Allt gott!
Senast redigerad av London 2019-01-02 kl. 14:11.
Citera
2019-01-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det exemplet motbevisade inte på något sätt Nationalencyklopedins definition som är att sparande är den del av inkomsterna (intäkterna) som inte används till konsumtion. Ingen seriös källa som ger en annan definition lyckades du komma med heller.

det är ett 100% tätt matematiskt bevis

nästa dag ökar de beloppet till 200 kr

du anser i den situationen att de har ett sparande, men det enda som sker är att väldigt mycket pengar snurrar runt i denna triangel, för bostäder är det miljoner kr

antingen fattar man det eller så gör man det inte

gör du inte det kan jag inte hjälpa dig mer
Senast redigerad av flushdown 2019-01-02 kl. 14:35.
Citera
2019-01-02, 14:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
det är ett 100% tätt matematiskt bevis

Du vet inte vad det betyder
Citera
2019-01-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du vet inte vad det betyder

kallas deduktion
Citera
2019-01-02, 14:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
kallas deduktion

Varför lyckades du inte då?
Citera
2019-01-02, 14:41
Medlem
Pudersockers avatar
Lyxfällan jobbar ju hela tiden med att folk ska avbetala dvs amortera sina dyra lån, för annars får de betala dyrt i framtiden med ränta! Det är ju det bästa "sparande" man kan göra i deras situation.
För oss andra som kanske har 100' på bankkonto och 100' på samma banks lånekonto så är det i princip om man bortser från räntekostnader egalt om man sätter in en hundring på endera av kontona. Man har satt in den hur som helst - man förbättrar sitt ekonomiska läge med en hundring. Om man lånar ut den så kan den aldrig dubbleras som viss tror, har man köpt öl för den är den borta för all framtid, ligger den på banken i nån form så är den förhoppningsvis kvar till framtiden i nån form, d v s sparar man den. Så enkelt är det.

Edit, detta var tänkt ligga efter Londons inlägg, hände lite emellan.
Senast redigerad av Pudersocker 2019-01-02 kl. 14:47.
Citera
2019-01-02, 14:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Lyxvillan jobbar ju hela tiden med att folk ska avbetala dvs amortera sina dyra lån, för annars får de betala dyrt i framtiden med ränta! Det är ju det bästa "sparande" man kan göra i deras situation.
För oss andra som kanske har 100' på bankkonto och 100' på samma banks lånekonto så är det i princip om man bortser från räntekostnader egalt om man sätter in en hundring på endera av kontona. Man har satt in den hur som helst - man förbättrar sitt ekonomiska läge med en hundring. Om man lånar ut den så kan den aldrig dubbleras som viss tror, har man köpt öl för den är den borta för all framtid, ligger den på banken i nån form så är den förhoppningsvis kvar till framtiden, d v s sparar man den. Så enkelt är det.

Om vi tar Avanza som exempel så är det verkligen helt egalt om du sätter in pengarna på kredit eller aktiekontot eftersom saldot på aktiekontot kvittas mot saldot på kreditkontot så att du endast betalar ränta på din nettoskuld.

En insättning på kreditkontot innebär alltså att ditt totalsaldo ökar.
En insättning på aktiekontot innebär alltså att ditt totalsaldo ökar.
Räntan påverkas inte alls av vilket konto du sätter in pengarna på (och även om så inte hade varit fallet så avgör ändå inte räntan om det är sparande eller inte).
Citera
2019-01-02, 14:49
Medlem
Pudersockers avatar
Helt enig med dig svenne-i-banan.
Citera
2019-01-02, 15:01
Avstängd
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Lyxfällan jobbar ju hela tiden med att folk ska avbetala dvs amortera sina dyra lån, för annars får de betala dyrt i framtiden med ränta! Det är ju det bästa "sparande" man kan göra i deras situation.
För oss andra som kanske har 100' på bankkonto och 100' på samma banks lånekonto så är det i princip om man bortser från räntekostnader egalt om man sätter in en hundring på endera av kontona. Man har satt in den hur som helst - man förbättrar sitt ekonomiska läge med en hundring. Om man lånar ut den så kan den aldrig dubbleras som viss tror, har man köpt öl för den är den borta för all framtid, ligger den på banken i nån form så är den förhoppningsvis kvar till framtiden i nån form, d v s sparar man den. Så enkelt är det.

Edit, detta var tänkt ligga efter Londons inlägg, hände lite emellan.

Precis och orsaken till att amortering är deras bästa sparalternativ är att de har dragit på sig krediter med skyhög ränta. Inget placeringsalternativ ger ens i närheten av samma förväntade riskjusterad avkastning. Hade räntorna varit lägre hade dock sparande på tillgångsidan istället för amortering av skuld varit ett tänkbart bättre alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in