2018-03-01, 13:14
Medlem
EndastJag01s avatar
Är det över nu?
Det känns så tomt när man med spänning har följt alla turer och så tar det plötsligt slut.

JM flyttas någonstans och det är klart att jag vill veta hur det går för henne i fortsättningen.
Citera
2018-03-01, 13:52
Medlem
Har det diskuterats någonting här om hur ett HD-överklagande skulle kunna se ut?
Har funderat och hittar egentligen ingenting som skulle kunna rendera i att HD tar upp fallet.
Men närmast till hands känns dessa prejudikat:

J.M - Frågan kring hennes livstidsstraff. Hur skall egentligen mord+mordförsök bedömas rent straffmässigt, ska det verkligen rendera i livstids fängelse etc.
M.R - Frågan kring utvisningen. Är det rimligt att utvisas när man gjort en sådan här gärning under ledning av en person som sitter i en sådan maktposition som J.M gjort, M.R har ju säkerligen dansat efter J.M pipa för att få det lättare att stanna kvar i Sverige. Hur skall det dömas vid sådana här fall osv.

Men svaret vet vi ju redan. HD kommer säga "Tack, men nej tack!"…och tur är väl det!
Citera
2018-03-01, 14:10
Medlem
Fezziks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
JM flyttas någonstans och det är klart att jag vill veta hur det går för henne i fortsättningen.

Du kan alltid fråga Kriminalvården om Beslut på misskötsamhetsrapport för att se om hon kan bete sig bakom lås och bom.
Citera
2018-03-01, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiFlag
Instämmer till fullo! Rakt på spikhuvudet!

Trodde själv att det var insulin hon pumpade in i Aki, men det var alltså kaliumklorid? Ja, sånt man avlivar djur med. Fy fan så groteskt!
Citera
2018-03-01, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har inte följt allt.

HD kanske kommer på egna tankar själva...?

Till sist kan man bara luta sig tillbaka o följa åkturen. Det är för många okända variabler.

Hoppas man fortsätter utredningen av Aki-fallet. Det finns ju misstänkta. Då kommer det tas upp som ett nytt mål i Tingsrätten, antar jag. Man kan bara inte släppa det.
Citera
2018-03-01, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad händer nu då? JM ska överklaga domen till HD, men kommer hon att transporteras till anstalten eller blir hon kvar i häkte? Jag förmodar att ungefär 20 år bakom lås och bom väntar henne. JM är manipulativ, så jag tror hon kommer att klara det sociala spelet i fängelset. Gissningsvis kommer hon att fortsätta med sitt brevskrivande, så vi kommer nog att fortsatt få höra en del av henne i media.

Människor kommer nog att skriva till henne också och vem vet, kanske leder det till någon pojkvän som besöker henne då och då. Om hon nu får tillstånd till det för eventuella besökare till henne blir nog ombedda att smuggla in och ut både det ena och det andra. JM är i vart fall en väldigt annorlunda människa och det kommer nog att märkas, även inne i fängelset.

Självklart kommer hon inte sluta lusa ner media och anhöriga med sitt skrivande. Först HD nu, sen blir det väl EU o.s.v hon kommer överösa med brev. Sen skriva kokboken och sina memoarer.....
Citera
2018-03-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tack!
När jag skrev inlägget i går så var det för att allt kändes så fruktansvärt sorgligt och orättvist för AP:s skull och för hans sörjande anhörigas skull. Att Psykopathäxan med sitt manipulerade sektkollektiv i familjen såg det som en "seger" i den delen av domen.
Såg framför mig scenerna som spelades upp när räddningstjänst och polis kom till platsen.
Polis och räddningstjänst får ju se det mesta och även ibland det allra värsta.
Ett tränat öga (nu var det ju inte bara ett!) borde verkligen reagerat över de onaturliga omständigheterna, tillhör väl inte vanligheterna att en "stor och stark" karl hittas död i grunt vatten nära land. En erfaren polis skulle väl ana oråd och agerat som GW alltid säger, tänk mord tills motsatsen bevisats och inlett med olika undersökningar på plats.
Kunde kanske ha säkrats spår, teknisk bevisning m.m.
De gjorde allt fel, vilket gav JM "rätt" i den delen av domen.

Det här med kaliumklorid intravenöst låter onekligen intressant i sammanhanget. Själv hade jag ingen aning om hur det funkar så jag har googlat fram lite info. Verkar ju dessutom vara ganska enkelt att få tag i.
Från wiki: När jag kollade typ "mord med kaliumklorid", "giftinjektion utan spår" och andra suspekta sökningar så hamnade jag på diverse obehagliga sajter med "självmordstips, enkelt sätt att döda genom hjärtstopp" och annat. Vilken mängd som behövs osv.
Länkar helst inte till såna obskyra sajter.
Saker som skrevs var b.la:
#Förhöjd halt av kalium är normalt i en nyss avliden kropp, därför inga spår
#Injiceras de i koncentrerad form leder de till en snabb död
#Kaliumklorid injicerat i blodbanan dödar snabbt. Hjärtstillestånd
#Kaliumklorid som injiceras ger snabbt hjärttopp
#Kaliumklorid som mordinjektion är också temat i några deckare/kriminalböcker. B.la i en norsk bok där mördaren använde kaliumklorid just för att det syns inte på obduktion att man har fått det för cellerna skulle tydligen "läcka" små mängder med kalium och klorid när man dött så därför var förhöjda halter av det inget ovanligt att hitta vid obduktion.

Tänker på alla fulbrev JM skickat till pressen och rätten och hur hon förklarade Akis död med "hjärtstopp" och ritade typ ett "hjärta" - med bindestreck - och skrev "stopp", som en 10-åring. Just "hjärtstopp" har hon skrivit/ritat flera gånger i sina tankekartor och framförallt brev.
"Hjärstopp" kommer upp nästan hela tiden när man söker på injektion av kaliumklorid så nog får jag en lite obehaglig känsla av det. Men, som sagt - jag är helt okunnig om hur det här verkligen fungerar, vore bra om någon medicinsk kunnig skulle kunna kommentera det här, om det skulle ha kunnat vara ett möjligt scenario eller inte? Låter för enkelt och utan att lämna spår, är det verkligen så? I så fall kan ju JM googlat på detta med " osynligt" gift och lätt fått samma info som jag fick. Låter som en enkel, okomplicerad plan i JM:s anda.

Tänker mig då att det skulle ha kunnat gått till ungefär så här:
JB, JJ och (DB?) har följt med AP och JM ut till Granliden. JB är inne i huset, passar tvillingarna (så de inte ska komma ut och se vad som händer). JM, JJ och Aki är utanför huset, kanske ska börja fixa med mat, dryck, grill osv. Eventuellt är DB med, men tror egentligen att JM bara behöver JJ:s hjälp.
Aki kanske känner sig lite mer avspänd när han slipper vara ensam med JM. Avspänd och inte lika mycket på sin vakt. Kanske en påse öl lagts på kylning i nån vattentunna och de ber Aki hämta några. När han står böjd trycker JJ ner hans huvud i vattnet samtidigt som JM injicerar en dödlig mängd med kaliumklorid. Hinner "andas" in vatten och får snart hjärtstopp av injektionen.
Sen tar de bilen och kör ner kroppen till bryggan och dumpar den.

Alternativt att de kör en liknande variant men på bryggan i någon vattenbehållare/tunna där.
Kanske har de slang de tar kranvatten ifrån ( el pump?) som de fyllt på tunna med eller barnbassäng med vatten. Minns nu ej riktigt vad som fanns på bryggan eller i anslutning till den men av någon anledning tror jag att han redan är död när han hamnar på bryggan, tror mordet (injektion/dränkning?) skett i anslutning till husets närhet.
Absolut, det är också min förhoppning.
[/quote]

Kaliumklorid måste väl injiceras för att det ska ge verkan? Trodde först på att JM försökte ge en insulinöverdos på Aki - och insulin tas ju subcutant (under huden).
Citera
2018-03-01, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Aki hittad på rygg nedanför bryggan på vattendjup där han bottnade.
Skandal att ingen ordentlig utredning gjordes.

Teorin om natrium-sprutan upplevs som sannolik. Hon lyckades träffa rätt den gången. Inte undra på att Aki var rädd efter sprut-incidenten vid resan till Egypten.

Sannolikt har polisen sökt spår på googlingar om giftmord utan spår i Johannas dator och mobiler hemma och på Pangelius, men har de gjort sökningar på hennes inlogg på kommunens interna datasystem? Har de ens kontaktat kommunens IT-avdelning? Det kanske fanns/finns mycket information att finna där.

Det är mycket olyckligt att förundersökningen i fallet Aki är nedlagt.

Kan väl tas upp som ett separat fall i Tingsrätten efter en ny utredning? Det finns ju misstänkta.
Citera
2018-03-01, 17:27
Medlem
Ett ex till JM berättar:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/karlekspartners-liv-med-johanna-moller/
Citera
2018-03-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Har det diskuterats någonting här om hur ett HD-överklagande skulle kunna se ut?
Har funderat och hittar egentligen ingenting som skulle kunna rendera i att HD tar upp fallet.
Men närmast till hands känns dessa prejudikat:

J.M - Frågan kring hennes livstidsstraff. Hur skall egentligen mord+mordförsök bedömas rent straffmässigt, ska det verkligen rendera i livstids fängelse etc.
M.R - Frågan kring utvisningen. Är det rimligt att utvisas när man gjort en sådan här gärning under ledning av en person som sitter i en sådan maktposition som J.M gjort, M.R har ju säkerligen dansat efter J.M pipa för att få det lättare att stanna kvar i Sverige. Hur skall det dömas vid sådana här fall osv.

Men svaret vet vi ju redan. HD kommer säga "Tack, men nej tack!"…och tur är väl det!
Men ansökan om prövningstillstånd kommer att vara intressant läsning. För att över huvud taget bli beaktad måste den skrivas med intelligens, fackkunskap och systematik, beaktande HD:s sätt att se på sådana. Hur JM än tjatar, så måste Hikes skriva ansökan och det är intressant att se vad hon anser värt att ta upp.
Citera
2018-03-01, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad händer nu då? JM ska överklaga domen till HD, men kommer hon att transporteras till anstalten eller blir hon kvar i häkte? Jag förmodar att ungefär 20 år bakom lås och bom väntar henne. JM är manipulativ, så jag tror hon kommer att klara det sociala spelet i fängelset. Gissningsvis kommer hon att fortsätta med sitt brevskrivande, så vi kommer nog att fortsatt få höra en del av henne i media.

Människor kommer nog att skriva till henne också och vem vet, kanske leder det till någon pojkvän som besöker henne då och då. Om hon nu får tillstånd till det för eventuella besökare till henne blir nog ombedda att smuggla in och ut både det ena och det andra. JM är i vart fall en väldigt annorlunda människa och det kommer nog att märkas, även inne i fängelset.
Hon blir kvar på häktet, tills beskedet om HD kommer ta upp det eller inte, sedan placeras hon ut på lämplig kriminslvårdsanstalt.
Till våren/sommaren är hon nog på plats på Hinsebergsanstalten för verkställighet av straffet.
Citera
2018-03-02, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Hon blir kvar på häktet, tills beskedet om HD kommer ta upp det eller inte, sedan placeras hon ut på lämplig kriminslvårdsanstalt.
Till våren/sommaren är hon nog på plats på Hinsebergsanstalten för verkställighet av straffet.

Ja, hon föredrar häktet så länge det går. Som många före henne. All tid avräknas ju lika från straffet.

Nyfiken på hur HD ser på Aki-fallet ....
Normalt skulle HD inte beaktat denna överklagan alls, men här finns en pytteliten strimma av möjlighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in