2018-03-02, 12:45
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det är ju det jag säger... Oavsett om du handlar i en fysisk butik eller köper varan från en site på nätet så skall det vara samma moms annars gynnar man ju det ena och det gynnar inte konkurrensen.

Helt korrekt, skulle man införa någon form av det gamla systemet med " lågvärde" förtullning
dvs tull OCH momsfritt upp till 300:- kr borde man rimligtvis i detaljhandeln införa samma system
att man inte tar ut moms på köp under 300:- kr ?

Troligt ? Not
Citera
2018-03-02, 12:55
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man inte vill ha 100000 mobilskal då, då blir det dyrt. Det blir även dyrt att bygga lager på det sättet, kan du ingenting?
Alternativet är ju att tulla in dom en och en och betala avgift + moms på varje det är ju ett alternativ fast det verkar som om de flesta här tycker att det är sämre...

Att bygga lager är ett smart sätt att få ner kostnaderna när hanteringen är dyrare än varan det vet varje företagare som producerar något.
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-02 kl. 13:09.
Citera
2018-03-02, 12:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Helt korrekt, skulle man införa någon form av det gamla systemet med " lågvärde" förtullning
dvs tull OCH momsfritt upp till 300:- kr borde man rimligtvis i detaljhandeln införa samma system
att man inte tar ut moms på köp under 300:- kr ?

Troligt ? Not
Njee det gamla systemet har alltid varit moms + avgift 125:- så har det varit från USA i stort sett så länge jag kan minnas...
Citera
2018-03-02, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Med den mångfald av produkter som finns i Kina är det en omöjlighet
att lagerhålla allt i ett EU land.
Däremot kan man använda ett EU land som transit, och ompaketera för att
slippa straffavgiften + moms.(Ett land som släpper förbi småförsändelser under 22 Euro)
Detta innebär givetvis en förlust för alla inblandade parter.
Ingen moms till staten, ingen avgift till PN, extrakostnad för
Kineserna, och slutligen en merkostnad och tidsfördröjning för dig som köper.
För att avrunda det hela ger man även en rejäl känga till miljön.

Var detta ett smart drag av Magdalena Andersson?
Nej, hon är så dum så klockorna stannar på väggen, för det är precis så
här det kommer att bli.

För precis ett år sedan så beställde jag från ett flertal kinesiska butiker och allt gick via andra EU länder. Det satt en etikett på samtliga paket med en avsändaradress från ett EU land, typ Tjeckien, Holland, samt Tyskland. Under etiketten så fanns en annan etikett från avsändaren i Kina.

Jag slapp till och med tull & moms på en vara som kostade 20 000 och skickades med UPS. Det var samma sak där, paketet hade tagit en omväg via Tyskland. Sedan hade paket skickats igen med avsändarlandet Tyskland.
Citera
2018-03-02, 13:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Med den mångfald av produkter som finns i Kina är det en omöjlighet
att lagerhålla allt i ett EU land.
Däremot kan man använda ett EU land som transit, och ompaketera för att
slippa straffavgiften + moms.
(Ett land som släpper förbi småförsändelser under 22 Euro)
Detta innebär givetvis en förlust för alla inblandade parter.
Ingen moms till staten, ingen avgift till PN, extrakostnad för
Kineserna, och slutligen en merkostnad och tidsfördröjning för dig som köper.
För att avrunda det hela ger man även en rejäl känga till miljön.

Var detta ett smart drag av Magdalena Andersson?
Nej, hon är så dum så klockorna stannar på väggen, för det är precis så
här det kommer att bli.

Jag tror inte du förstår hur jag menar...

Istället för att beställa från Alibaba i Kina så beställer man från Alibaba i Holland och betalar då varorna + moms och frakt till dom. Dom vidarebefordrar alla ordar från 1000 tals kunder till Alibaba i Kina som skickar allt i bulk till Holland där dom tullar in det en gång och märker det med EU etiketter och skickar det vidare till dig i Sverige.
Citera
2018-03-02, 13:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Hur kan flygportot vara gratis?

Statliga kineskiska postverket China post subventionerar portor och
statliga kinesiska flygbolaget Air China flyger hit posten mer eller mindre gratis.

Statliga svensk/danska postnord får max 20 kr per kilo post för hantering, sortering och vidare till din brevlåda.

20 st 50 grams kuvert blir 1 kg post dvs 20:- kr för Postnord.
Det blir 1 krona per brev som skall täcka allt även lantbrevbäraren i Överkalix.

Samma 50 grams brev kostar 9:- inom sverige

Bring/citymail står på kö och vill ta över kinaposten , not
Citera
2018-03-02, 13:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Jag slapp till och med tull & moms på en vara som kostade 20 000 och skickades med UPS. Det var samma sak där, paketet hade tagit en omväg via Tyskland. Sedan hade paket skickats igen med avsändarlandet Tyskland.
Skickar du med UPS så får du ingen administrativ avgift på 75:- idag heller. Att du slapp tull o moms var nog ett misstag snarare än en regel och du hade tur den gången.
Citera
2018-03-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Statliga svensk/danska postnord får max 20 kr per kilo post för hantering, sortering och vidare till din brevlåda.

Har du källa på det?
Citera
2018-03-02, 13:30
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonocronic
Har du källa på det?

Jag jobbar inte på posten så nej jag har inte tillgång till dokumenten men sist jag hörde ett
belopp låg det på den nivån.

Man kan ju kolla på deras portolista för airmail till EU ( group 3 i deras system )
ett 20 grams brev kostar 6 Yuan ( 7:- kr )

Det är alltså billigare att skicka ett brev från kina med flyg än att köpa
frimärken och stoppa det i en svensk brevlåda.

http://english.chinapost.com.cn/html...1208/164-1.htm
Citera
2018-03-02, 13:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Alternativet är ju att tulla in dom en och en och betala avgift + moms på varje det är ju ett alternativ fast det verkar som om de flesta här tycker att det är sämre...

Att bygga lager är ett smart sätt att få ner kostnaderna när hanteringen är dyrare än varan det vet varje företagare som producerar något.

Det har presenterats bättre alternativ men det är tydligt att du med din agenda företräder dem med intressen att döda handeln och därför inte vill se bra lösningar. Moms-appen är tex en klart bättre lösning. Postnord Kan då automatisera moms-kollen för att inte behöva ta ut avgifter för det.
Citera
2018-03-02, 13:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det har presenterats bättre alternativ men det är tydligt att du med din agenda företräder dem med intressen att döda handeln och därför inte vill se bra lösningar. Moms-appen är tex en klart bättre lösning. Postnord Kan då automatisera moms-kollen för att inte behöva ta ut avgifter för det.
Det löser sig säkert... Fram till 2021 då alla länder i EU skall ha samma regler och Kina infört spårbara ePackage och eParsel fullt ut får vi stå ut med dagens system och betala moms + administrativa avgifter till Postnord, det drabbar ju ingen dessutom får en massa "nysvenskar" jobb.

Ett stort problem med appen är ju att Kineserna regelmässigt skriver värde 1$ på allt dom skickar oavsett det verkliga värdet hur skall du kunna betala rätt moms då?
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-02 kl. 14:23.
Citera
2018-03-02, 14:03
Medlem
Citat:
Skickar du med UPS så får du ingen administrativ avgift på 75:- idag heller. Att du slapp tull o moms var nog ett misstag snarare än en regel och du hade tur den gången.

Det har du rätt i, avgiften brukar vara betydligt högre. Jag fick betala runt 150 kronor för några år sedan. Nu har UPS höjt avgiften till 184 kronor.

https://www.nordichardware.se/nyhete...ina-paket.html

Citat:
Värt att notera är att alla Svenska speditörer tar ut en avgift för att sköta förtullningen av paket, exempelvis tar UPS ut en administrativ avgift på 184 kronor per försändelse vid tull- och momshantering.

https://www.ups.com/se/sv/shipping/z...dditional.page

Kod:
Administrativ avgift för tull och momshantering	SEK 184,00 per sändning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in