2018-03-01, 21:59
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chroma
Det är post till Sverige som vi diskuterar.

Jag frågade ifall han kunde markera paketet som en gåva(ifall detta nu hjälper), och då fick jag svaret som går att läsa i imgur länken.

Ok. Om det är så att de riskerar böter om de deklarerar fel vore det bra om man kunde få saken bekräftad.
Citera
2018-03-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Enligt pressreleasen nedan så gäller följande för gåvor

"I de fall PostNord uppmärksammar försändelser som verkar vara felaktigt deklarerade som gåvoförsändelser eller andra uppenbara avvikelser kommer PostNord överlämna dessa till Tullverket för bedömning eller hantera dessa försändelser enligt Tullverkets instruktioner."

https://www.postnord.com/sv/media/pr...tforsandelser/

Har själv några sådana paket till mindre värde på gång, där jag uppmanat kineserna skiva "gift" (gåva) på grejerna.
Väntar med spänning på vad som kommer att ske?
Citera
2018-03-01, 22:06
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag väntar på några små saker som jag beställde för 10 dagar sen. Det ena paketet har redan landat i Sverige, kommer det att klara sig?

Citat:
Shipment with local shipping company

2018-02-28 15:04:00

Arrived at destination country

2018-02-28 14:46:00

Departed country of origin

2018-02-25 17:30:25 [GMT+8]

Shipment accepted by airline

2018-02-24 15:14:43 [GMT+8]

Shipment left country of origin warehouse

2018-02-24 15:14:43 [GMT+8]

Shipment at country of origin warehouse

2018-02-24 13:28:50 [GMT+8]

Shipment dispatched

2018-02-24 10:10:18 [GMT+8]

Waiting for pick up

2018-02-23 11:49:36 [GMT+8]
Citera
2018-03-01, 22:07
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unpluggedunplugged
Jag har en fråga:

På Postnords webbsida står det att paket som skickas som gift omfattas av de gamla reglerna, dvs ingen hanteringsfee upp till 45 Euro.

Om man får ett paket från ebay som vore skickat som gift, borde det inte omfattas av den gamla regeln då?

Om posten har anledning att misstänka att det inte är en gva så skickas paketet till tullen för vidare bearbetning (och eBay paket är oftast enkla att känna igen).
Citera
2018-03-01, 22:11
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Har själv några sådana paket till mindre värde på gång, där jag uppmanat kineserna skiva "gift" (gåva) på grejerna.
Eftersom endast en privatperson kan skicka en gåva så är det lätt att se att det är fejk då etiketten säger att det kommer från ett företag.
Citera
2018-03-01, 22:11
Medlem
Citat:
“Vi för diskussioner med några av de stora e-handelsföretagen. Diskussionerna handlar bland annat om att ha en lösning som går ut på att ta ut momsen direkt i köpet. Det skulle underlätta och vara den billigaste hanteringen”, säger Thomas Backteman, som poängterar att även den här lösningen skulle inkludera att e-handelsföretaget tog in en hanteringsavgift från Postnord.

Vi behöver ju fortfarande hantera försändelserna.
https://www.breakit.se/artikel/11877...-over-ansvaret
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Enligt pressreleasen nedan så gäller följande för gåvor

"I de fall PostNord uppmärksammar försändelser som verkar vara felaktigt deklarerade som gåvoförsändelser eller andra uppenbara avvikelser kommer PostNord överlämna dessa till Tullverket för bedömning eller hantera dessa försändelser enligt Tullverkets instruktioner."

https://www.postnord.com/sv/media/pr...tforsandelser/
Citat:
I de fall man som enskild själv önskar utföra sin momsdeklaration kommer det att vara möjligt. Avgiften på 75 kronor kommer att tas ut av PostNord även i dessa fall eftersom den här hanteringen i stor utsträckning kommer att vara manuell, samtidigt som även kostnader för scanning, lager och sortering kvarstår. Man behöver då meddela kolli-ID till PostNords kundservice och följa instruktioner från Tullverket.
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.P.Anka
Jag skickade en vänlig fråga till Tullen om hur jag ska göra för att betala moms på en vara jag ska beställa på ebay värd $1 (dvs 2:- i moms).

Tullens svar var att hänvisa till
http://www.tullverket.se/sv/privat/a...9ca47c307.html

...med det härliga tillägget "Tänk också på att det tillkommer avgifter för Postnords hantering av din försändelse, även om du deklarerar själv."
Jag hoppas det är uppenbart för alla normalbegåvade att det här är en "straffskatt" i syfte att utgöra ett handelshinder, (och bättra på Postnords ekonomi) som regimen inför.

Postnords hela verksamhet är att "hantera och leverera" försändelser, det är vad portot täcker. Det är inte en "avgift för att betala in moms och göra en tilldeklaration/momsdeklaration" om avgiften ska betalas även om Postnord inte betalar in momsen.

Det dom gör är att ta betalt två gånger för samma tjänst, att leverera paketet.

Skatteverket borde granska Magdalena Anderssons konton i diverse skatteparadis och se om det går att hitta ett "bidrag" från Svensk Handel där.
Citera
2018-03-01, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
https://www.breakit.se/artikel/11877...-over-ansvaret

Jag hoppas det är uppenbart för alla normalbegåvade att det här är en "straffskatt" i syfte att utgöra ett handelshinder, (och bättra på Postnords ekonomi) som regimen inför.

Postnords hela verksamhet är att "hantera och leverera" försändelser, det är vad portot täcker. Det är inte en "avgift för att betala in moms och göra en tilldeklaration/momsdeklaration" om avgiften ska betalas även om Postnord inte betalar in momsen.

Det dom gör är att ta betalt två gånger för samma tjänst, att leverera paketet.

Skatteverket borde granska Magdalena Anderssons konton i diverse skatteparadis och se om det går att hitta ett "bidrag" från Svensk Handel där.
Ja i vanliga fall ska portot täcka alla kostnader. Men med Kina paketen så är ju inte portot betalt av avsändaren. Vilket resulterar i att Postnord får dela ut paketen gratis. Postnord och svenska staten har nu ledsnat på detta.
Citera
2018-03-01, 22:26
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Eftersom endast en privatperson kan skicka en gåva så är det lätt att se att det är fejk då etiketten säger att det kommer från ett företag.

Men då får väl för fan PN skicka tillbaka grejerna då!

Kommer absolut inte gråta några krokodiltårar, ifall mina "presenter" för någon tia från Kina fastnar i byråkratin!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-03-01 kl. 22:29.
Citera
2018-03-01, 22:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Men då får väl för fan PN skicka tillbaka grejerna då!

Kommer absolut inte gråta några krokodiltårar, ifall mina "presenter" för någon tia från Kina fastnar i byråkratin!
När pn returnerar paket så får den som skickade paketet betala returfrakten och den är inte subventionerad utan ganska kostsam för kineserna som snart kommer att vägra att skicka varor till kunder i Sverige överhuvudtaget...
Citera
2018-03-01, 22:44
Medlem
Köpte en HDMI-Splitter från Dealextreme och dom skickar från Malaysia. Fick upp detta idag men har fortfarande inte fått något SMS Avi. Kan jag gå dit och säga att jag har paket hos dom utan att ha SMS Avi eller måste jag vänta? Och kan jag vänta mig en avgift på detta?

2018-03-01 09:48
Delivered to service point, The shipment item is available for collection.
Citera
2018-03-01, 22:45
Medlem
Som vanligt är det den lilla människan som får ta smällen. Hur många fattiga Svenskar är det inte som haft glädje och behov av att kunna handla billiga grejer från Kina i stället för att betala ockerpriser hos Svenska återförsäljare? Vanliga Svenssons med jobb kommer naturligtvis inte bry sig nämnvärt då dom har ekonomi nog att handla ändå. Det är fattigpensionärer, sjukpensionärer, arbetslösa, ungdomar, mfl som man som alltid annars pissar på. Ingen ska ha någon möjlighet att spara några kronor i det här förbannade landet. Hoppas innerligen att en förändring sker snarast.
Citera
2018-03-01, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja i vanliga fall ska portot täcka alla kostnader. Men med Kina paketen så är ju inte portot betalt av avsändaren. Vilket resulterar i att Postnord får dela ut paketen gratis. Postnord och svenska staten har nu ledsnat på detta.

Hur kan flygportot vara gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in