2018-01-04, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honungmannen
Förslag på två globalfonder som inte kolliderar för mycket med sina innehav?
Swedbank Robur access global
Spiltan globalfond investmentbolag
MS invf global opportunity
Priornilsson smart global
Citera
2018-01-04, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Kul att se någon som sticker ut lite. Aggressivt med 40% Indien men tror du kommer tjäna på det rejält under lång sikt.
Jag gillar det!

Kul du gillar min fondportfölj!
Funderade en tid bara köra Indien. Dock tror jag det är bra ha Europa 2018. Och till sist en global fond är aldrig fel
Citera
2018-01-04, 16:19
Medlem
Spaders avatar
Fonder:
Fidelity Global Financial Svcs A-Dis-EUR
Handelsbanken Råvarufond
HSBC GIF Chinese Equity AC
MS INVF US Growth A
Swedbank Robur Ny Teknik

ETF:
ETFMG Video Game Tech ETF (favoritfond som tyvärr ej går att köpa längre pga idiotiska eurokrat-regler)

Jämnviktad portfölj - ungefär lika mycket i alla 6 fonder men i framtiden kommer ETF-delen bli mindre och mindre
Citera
2018-01-04, 16:56
Medlem
bluefootedboobys avatar
Swedbank Robur Access Asien
SPP Aktiefond Europa
Swedbank Robur Ny Teknik
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
SPP Aktiefond Japan
AMF Räntefond Lång

Så ser mitt innehav ut just nu. Najs eller bajs?
Citera
2018-01-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluefootedbooby
Swedbank Robur Access Asien
SPP Aktiefond Europa
Swedbank Robur Ny Teknik
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
SPP Aktiefond Japan
AMF Räntefond Lång

Så ser mitt innehav ut just nu. Najs eller bajs?

Om jag var du skulle jag byta ut LF Tillväxt, då den kollererar mycket med Robur Access Asien. Är det tillväxt du är ute efter skulle jag satt in en s.k frontierfond, tex East Capital Global Frontier
Citera
2018-01-04, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Om jag var du skulle jag byta ut LF Tillväxt, då den kollererar mycket med Robur Access Asien. Är det tillväxt du är ute efter skulle jag satt in en s.k frontierfond, tex East Capital Global Frontier

Den är ju svindyr. 3,09% avgift sedan 2% per år. Visst LF tillväxt korrelerar lite med Asien men den har också Afrika, Mellanöstern och Latinamerika och den stora fördelen med LF tillväst är att den är så billig. Att ha lite mer investerat i Asien utöver Asienfonden är ingen nackdel, de växer ju så det knakar.
Citera
2018-01-04, 22:08
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz
Den är ju svindyr. 3,09% avgift sedan 2% per år. Visst LF tillväxt korrelerar lite med Asien men den har också Afrika, Mellanöstern och Latinamerika och den stora fördelen med LF tillväst är att den är så billig. Att ha lite mer investerat i Asien utöver Asienfonden är ingen nackdel, de växer ju så det knakar.

Utan att ha tittat närmare Frontier-fondens utveckling vill jag bara påpeka att det spelar ingen roll om den skulle ha 50% i avgift. Det är ju avkastningen efter avgift som spelar roll.
Om 10 år så finns det ingen som vet om denna svindyra fond har utklassat både access Asien och LF.
Citera
2018-01-05, 10:53
Medlem
bluefootedboobys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann

Citat:
Ursprungligen postat av ak47anZz

Det är faktiskt precis som ak47anZz skriver, jag vill ha större exponering i Asien helt enkelt. Och billiga fonder.
Citera
2018-01-06, 00:55
Medlem
Q1986s avatar
Vad tror ni om "Allianz Global Artificial Intelligence"?

Fond förvaltade av AI. Mycket intressant tycker jag.
Citera
2018-01-06, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q1986
Vad tror ni om "Allianz Global Artificial Intelligence"?

Fond förvaltade av AI. Mycket intressant tycker jag.

Bra fråga. Jag har 5% sparande per månad och hittills har den inte gått så bra men inte heller så dåligt att jag vill gå ur. Tror på den på lång sikt.
Citera
2018-01-06, 14:53
Medlem
Kan tilläggas att den är relativ dyr.Finns kanske billigare alternativ?
Citera
2018-01-08, 15:00
Medlem
Vet ni om att Länsförsäkringar Global Indexnära kan ta 2% av era surt sparade pengar när de anser det rimligt? Har inte hänt än men klausulen finns där och kan utnyttjas vid stora utflöden. Kommer byta bort denna.

http://petrusko.blogspot.se/2018/01/salj-pa-lansforsakringar-global.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in