Citat:
Ursprungligen postat av
TakeYouOnACruise
Jag tror tråden, som jag varit inne på tidigare, måste släppa begreppet tvångstankar. Jag tror det var NurseRatched, som liksom jag varit inne på att de här mordiska tankarna inte verkar generar den typiska ångest man ser vid tvångstankar. Faktum är att personer med enbart tvångstankar aldrig skulle mörda en person. Även om tankarna drar åt det tabubelagda hållet finns det inte en genuin önskan att realisera dem, utan man skapar sig i regel rigida ritualer/magiskt tänkande för att bli kvitt ångesten. Jag tänker att vi inte ska bidra till att skrämma upp personer med OCD i tråden, vilket är en relativt vanlig åkomma.
Ett bättre begrepp är väl utvecklade fantasier, även om det också är ett luddigt begrepp. MGM har säkerligen haft de här fantasierna en längre tid - kanske från puberteten. Att mörda någon på det här sättet kräver, skulle jag tro, en viss avtrubbning som skett över tid.
Den här "Mattias" är väl en ursäkt för att ägna sig åt sina mörkare böjelser - kanske har det till en början handlat om inbrott/stöld - en färdighet man måste behärska som iskall mördare. Resten är historia.
Tror inte heller att tvångstankarna är boven i dramat här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Podde
Detaljerat berättade han också i de första förhören, inget stämde ändå. Det här var nog det bästa han kom på efter ett halvår i cellen. Han är chanslös.
Han kommer få det tufft i fängelset, ser ut som en förvuxen fet baby.
Han medgav ju att han ljög och försökte komma undan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kexet65
Jag har varit på plats på dagens förhandlingar och kan konstatera flera saker.
Då jag nu oxå i efterhand läst igen live-rapporteringen på både SVT och Norrköpings-nytt kan jag enkelt sammanfatta/konstatera att mycket av det som EG sa idag i rätten inte omskrivits på ett korrekt sätt. Man har även bara fått med en bråkdel av vad EG idag berättat i rätten.
Summa summarum: Jag har personligen varit helt 100 % övertygad om EG:s skuld som ensam gärningsman men nu är jag faktiskt inte längre helt säker.
Han har under hela dagens långa förhör ”hållt ihop” sin berättelse. Inte en enda gång under dagens förhandling har vare sig åklagare, målsägandebiträde eller domaren lyckats få honom en gnutta osäker/ur balans vad gäller det han själv berättat är vad som verkligen hänt.
Han säger själv att han inte vill avslöja identiteten på dom två han var chaufför åt pga hotbilden mot hans sambo och barn. Han är beredd att ta straffet för mord helt själv för att skydda sin familj och inte nånstans kunde jag mellan raderna utläsa att han ens själv tror på ett lindrigare straff.
Jag pratade med flera åhörare under pauserna och lunchen som uppfattade allt exakt lika som mig.
Detta i sig gör saken väldigt skrämmande. Jag vill egentligen att det ska vara så enkelt som att EG är ensam gärningsman men för många av oss som var på plats idag och hörde allt live så fick man en helt annan uppfattning.
Kan tillägga att EG var väldigt strukturerad och vältalig när han berättade och svarade på frågor, något jag själv inte hade förväntat mig då många här spekulerat om att han skulle vara ”mindre intelligent”.
Ni får ta det som ni vill men jag fick mina sanna tvivel idag på EG som ensam gärningsman.
Verkar inte varit nån annan här på FB som fysiskt varit på plats vid dagens förhandling så jag ville bara delge detta och har inga önskemål om idiotiska kommentarer på mitt eget med fleras reaktioner idag som var där.
(Jag vill personligen inget hellre än att den verkliga sanningen ska komma fram i slutändan så inga mördare kommer gå fria därute nånstans).
Mycket intressant läsning! Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av
Luxors
Psykopater är manipulativa och vältaliga.
Han är rökt denna gärningsman, finns inga medgärningsmän, han har utfört detta själv.
Fast en psykopat börjar aldrig rodna och skämmas, vilket han gjorde under gårdagen.
Det verkar som att det bara är jag och Kexet som har våra tvivel.