2018-03-02, 02:26
Medlem
Ett fetto som hembesöker ett par pensionärer som bara vill ta det lugnt sina sista år i livet. Dom gör inget väsen av sig.

Vad gör han då? Jo han hembesöker dom binder fast dom i en stol och skär halsen av dom. Åker senare och 'firar' med en köttbit för offrens pengar.

Trodde inte sånna monster fanns.
Citera
2018-03-02, 04:11
Medlem
Grandiosos avatar
Therese Edin: Han berättar att han fått inspiration från amerikanska serier och deckare.

Precis. Och som jag påpekat tidigare så har han bland annat thrillern "Mr. Brooks" i sin ägo.
Som handlar om en seriemördare med ett alter ego som kallas "Marshall".
Edvin har säkert därifrån fått idén till sin generösa men blodtörstiga kompis "Mattias",
den etablerade gangstern med tatueringar som låter lille Edvin behålla hela bytet från
ett groteskt rånmord på vischan...
Han har till och med tagit de två första bokstäverna M och A i namnet när han skapade sin
figur som man sen kan skylla otäcka saker på när såna händer.
Såsom ett dubbelmord i Mantorp.

Tidigare har det undrats varför man valde just den omstridda Elisabeth Massi Fritz som
målsägarbiträde vid rättegången.
Svaret på det fick jag veta när jag kollade ett förhör med Lekanders ena dotter C*rolina.
Systern och sambon bor i en bostad som de hyr av en advokat från Stockholm vid namn
Er*k Af Peter*en och det var han som rekommenderade dem att anlita Massi Fritz.
Så nu vet man hur det låg till med den saken.
Senast redigerad av Grandioso 2018-03-02 kl. 04:59.
Citera
2018-03-02, 06:48
Medlem
Så Mattias eller Elias byter skor till edvins och ställer sina skor utanför huset under tiden de mördar??? Sen tar de med sig skorna och byter tibax och ger e...n hans skor........
E...n snärjer in sig mer och mer

Från norrköpingnews

11.38: “Jag vet inte om det var Mattias eller Elias som hade haft mina skor på sig men det var Mattias som lämnade tillbaka dem”.

11.37: Åklagaren: “Jag förstår inte, hade Mattias alltså bytt skor i bilen och sedan efteråt bytt tillbaka och Mattias lämnade sedan tillbaka dina skor till dig dagen efter?”

11.35: 24-åringen fortsätter: “Jag fick även tillbaka mina skor, jag vet inte varför de hade dem men jag gissar att de hade tagit dem när de satt i baksätet, min gissning är att han tog av sig sina skor och tog på sig mina, som låg i bilen.
Citera
2018-03-02, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag tror tråden, som jag varit inne på tidigare, måste släppa begreppet tvångstankar. Jag tror det var NurseRatched, som liksom jag varit inne på att de här mordiska tankarna inte verkar generar den typiska ångest man ser vid tvångstankar. Faktum är att personer med enbart tvångstankar aldrig skulle mörda en person. Även om tankarna drar åt det tabubelagda hållet finns det inte en genuin önskan att realisera dem, utan man skapar sig i regel rigida ritualer/magiskt tänkande för att bli kvitt ångesten. Jag tänker att vi inte ska bidra till att skrämma upp personer med OCD i tråden, vilket är en relativt vanlig åkomma.

Ett bättre begrepp är väl utvecklade fantasier, även om det också är ett luddigt begrepp. MGM har säkerligen haft de här fantasierna en längre tid - kanske från puberteten. Att mörda någon på det här sättet kräver, skulle jag tro, en viss avtrubbning som skett över tid.

Den här "Mattias" är väl en ursäkt för att ägna sig åt sina mörkare böjelser - kanske har det till en början handlat om inbrott/stöld - en färdighet man måste behärska som iskall mördare. Resten är historia.

Den här artikeln tar upp begreppen tvångstankar o imperativa tankar avs Dalbymorden där det ju var mycket prat om tvångstankar:

Erik Andersson menar att det finns en felföreställning kring vad tvångstankar egentligen är, och vad de får för konsekvenser. Han säger att flera forskningsresultat visar att våldsbenägenheten hos personer med tvångssyndrom i själva verket är lägre än hos personer utan diagnosen.
– Jag har aldrig sett eller hört om något mord-, eller våldsfall där personen har agerat utifrån en tvångstanke. Det kan uppfattas som ett tvång eftersom det rör sig om tankar som ‘tvingar’ någon till någonting, men det handlar i så fall om psykosrelaterade tankar eller vanföreställningar, så kallade imperativa tankar. Det är någonting annat.
– En person med tvångstankar är otroligt rädd för att göra någon illa, och är väldigt benägen att inte göra någonting omoraliskt.
– Mannen beskriver ju ett slags sug att döda, och det talar för att han led av psykotiska föreställningar. Samtidigt finns det omständigheter, till exempel att han ökade kvinnans livförsäkring, som kan betyda att han hade avsikt med morden och att han utförde dem som en frisk människa.

https://www.sydsvenskan.se/2015-05-13/experterna-det-ror-sig-inte-om-tvangstankar

OT: Jonas R blev bedömd som allvarligt psykiskt sjuk av RPU-teamet (dock hade omvårdnadspersonalen avvikande mening). RR (M Kristiansson) ändrade det, dock med meningen "Det finns en viss osäkerhet i bedömningen". (FB) Mord utanför Lund - Mor och baby hittade i stenbrott

Det lär inte bli frågan om APS för EG utan här pratar vi en välförtjänt livstid! Som fler har påpekat blev även jag överraskad när jag lyssnade på ljudupptagningen, inte alls vad jag föreställt mig. Det ändrar ju dock inte de faktiska omständigheter vi har i fallet som inte går att "snacka" bort hur vältalig man än är.
Citera
2018-03-02, 07:48
Medlem
Tror E*svin spelar ut X kortet när berättar om sin längtan för att döda och skada andra människor. Liksom att gardera sig mot om jag inte blir frikänd så åkte jag in på hispan några år och sen är allt frid och fröjd.
Högst min personliga tanke.
Citera
2018-03-02, 08:02
Medlem
SmygarBerits avatar
Oj, jag har helt missat hans lilla historia om att de här tuffa gangsters även tog och lånade hans skor innan de klev in och gjorde mordet 😆🙈 Är det såhär han ska förklara hur det finns blodavtryck alltså...jeeesus , så pinsamt.
Han måste verkligen stålsätta sig där i rätten för att försöka låta övertygande..

De i rätten måste ju för övrigt ha svårt att hålla sig för skratt..
Citera
2018-03-02, 08:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag har varit på plats på dagens förhandlingar och kan konstatera flera saker.
Då jag nu oxå i efterhand läst igen live-rapporteringen på både SVT och Norrköpings-nytt kan jag enkelt sammanfatta/konstatera att mycket av det som EG sa idag i rätten inte omskrivits på ett korrekt sätt. Man har även bara fått med en bråkdel av vad EG idag berättat i rätten.
Summa summarum: Jag har personligen varit helt 100 % övertygad om EG:s skuld som ensam gärningsman men nu är jag faktiskt inte längre helt säker.
Han har under hela dagens långa förhör ”hållt ihop” sin berättelse. Inte en enda gång under dagens förhandling har vare sig åklagare, målsägandebiträde eller domaren lyckats få honom en gnutta osäker/ur balans vad gäller det han själv berättat är vad som verkligen hänt.
Han säger själv att han inte vill avslöja identiteten på dom två han var chaufför åt pga hotbilden mot hans sambo och barn. Han är beredd att ta straffet för mord helt själv för att skydda sin familj och inte nånstans kunde jag mellan raderna utläsa att han ens själv tror på ett lindrigare straff.
Jag pratade med flera åhörare under pauserna och lunchen som uppfattade allt exakt lika som mig.
Detta i sig gör saken väldigt skrämmande. Jag vill egentligen att det ska vara så enkelt som att EG är ensam gärningsman men för många av oss som var på plats idag och hörde allt live så fick man en helt annan uppfattning.
Kan tillägga att EG var väldigt strukturerad och vältalig när han berättade och svarade på frågor, något jag själv inte hade förväntat mig då många här spekulerat om att han skulle vara ”mindre intelligent”.
Ni får ta det som ni vill men jag fick mina sanna tvivel idag på EG som ensam gärningsman.
Verkar inte varit nån annan här på FB som fysiskt varit på plats vid dagens förhandling så jag ville bara delge detta och har inga önskemål om idiotiska kommentarer på mitt eget med fleras reaktioner idag som var där.
(Jag vill personligen inget hellre än att den verkliga sanningen ska komma fram i slutändan så inga mördare kommer gå fria därute nånstans).

Tack❤ Så intressanta iakttagelser.
Citera
2018-03-02, 08:35
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag tror tråden, som jag varit inne på tidigare, måste släppa begreppet tvångstankar. Jag tror det var NurseRatched, som liksom jag varit inne på att de här mordiska tankarna inte verkar generar den typiska ångest man ser vid tvångstankar. Faktum är att personer med enbart tvångstankar aldrig skulle mörda en person. Även om tankarna drar åt det tabubelagda hållet finns det inte en genuin önskan att realisera dem, utan man skapar sig i regel rigida ritualer/magiskt tänkande för att bli kvitt ångesten. Jag tänker att vi inte ska bidra till att skrämma upp personer med OCD i tråden, vilket är en relativt vanlig åkomma.

Ett bättre begrepp är väl utvecklade fantasier, även om det också är ett luddigt begrepp. MGM har säkerligen haft de här fantasierna en längre tid - kanske från puberteten. Att mörda någon på det här sättet kräver, skulle jag tro, en viss avtrubbning som skett över tid.

Den här "Mattias" är väl en ursäkt för att ägna sig åt sina mörkare böjelser - kanske har det till en början handlat om inbrott/stöld - en färdighet man måste behärska som iskall mördare. Resten är historia.
Tror inte heller att tvångstankarna är boven i dramat här.

Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Detaljerat berättade han också i de första förhören, inget stämde ändå. Det här var nog det bästa han kom på efter ett halvår i cellen. Han är chanslös.

Han kommer få det tufft i fängelset, ser ut som en förvuxen fet baby.
Han medgav ju att han ljög och försökte komma undan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag har varit på plats på dagens förhandlingar och kan konstatera flera saker.
Då jag nu oxå i efterhand läst igen live-rapporteringen på både SVT och Norrköpings-nytt kan jag enkelt sammanfatta/konstatera att mycket av det som EG sa idag i rätten inte omskrivits på ett korrekt sätt. Man har även bara fått med en bråkdel av vad EG idag berättat i rätten.
Summa summarum: Jag har personligen varit helt 100 % övertygad om EG:s skuld som ensam gärningsman men nu är jag faktiskt inte längre helt säker.
Han har under hela dagens långa förhör ”hållt ihop” sin berättelse. Inte en enda gång under dagens förhandling har vare sig åklagare, målsägandebiträde eller domaren lyckats få honom en gnutta osäker/ur balans vad gäller det han själv berättat är vad som verkligen hänt.
Han säger själv att han inte vill avslöja identiteten på dom två han var chaufför åt pga hotbilden mot hans sambo och barn. Han är beredd att ta straffet för mord helt själv för att skydda sin familj och inte nånstans kunde jag mellan raderna utläsa att han ens själv tror på ett lindrigare straff.
Jag pratade med flera åhörare under pauserna och lunchen som uppfattade allt exakt lika som mig.
Detta i sig gör saken väldigt skrämmande. Jag vill egentligen att det ska vara så enkelt som att EG är ensam gärningsman men för många av oss som var på plats idag och hörde allt live så fick man en helt annan uppfattning.
Kan tillägga att EG var väldigt strukturerad och vältalig när han berättade och svarade på frågor, något jag själv inte hade förväntat mig då många här spekulerat om att han skulle vara ”mindre intelligent”.
Ni får ta det som ni vill men jag fick mina sanna tvivel idag på EG som ensam gärningsman.
Verkar inte varit nån annan här på FB som fysiskt varit på plats vid dagens förhandling så jag ville bara delge detta och har inga önskemål om idiotiska kommentarer på mitt eget med fleras reaktioner idag som var där.
(Jag vill personligen inget hellre än att den verkliga sanningen ska komma fram i slutändan så inga mördare kommer gå fria därute nånstans).
Mycket intressant läsning! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Psykopater är manipulativa och vältaliga.
Han är rökt denna gärningsman, finns inga medgärningsmän, han har utfört detta själv.
Fast en psykopat börjar aldrig rodna och skämmas, vilket han gjorde under gårdagen.

Det verkar som att det bara är jag och Kexet som har våra tvivel.
Citera
2018-03-02, 08:45
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
– Om jag hade gjort det som folk tror att jag gjort, då hade jag inte åkt och käkat en stek och sedan åkt hem.

Citat från Edvin, Corren.se

Poäng till honom där.

Advokaten säger i samma artikel
Citat:
– Finns det tvivel ska han frias.
Citera
2018-03-02, 09:03
Medlem
Jag tänker det här med fotspåren, borde ju finnas från kropparna till ytterdörren fotspår hela vägen, men verkar som han har hoppat från köket till hallen, o lämnat ett spår där! Kan mycket väl vara planterat från ev. gärningsmän.
Citera
2018-03-02, 09:06
Medlem
Hur i helvete kan hans tjej (mamman till barnet/ barnen)ha kvar foton på idioten på FB..Tror ni att hon tror på honom?
Citera
2018-03-02, 09:07
Medlem
herrgurkas avatar
Jag var på rättegångsförhandlingen när Edvin förhördes och skulle vilja påstå att han ljuger som en borstbindare. Han ger ett lugnt och vältaligt intryck men på väsentliga delar så är hans historia helt bisarr och långsökt för att passa in med åklagarens bevisning.

Två farliga yrkeskriminella ska alltså vilja tagit hjälp av Edvin för att genomföra detta brott. Det enda han får veta innan är att han ska inhandla en pistol och en kniv. Instruktionerna från Mattias är redan här väldigt luddiga. Ingenting om vad för pistol eller vad för kniv.

Under bilfärden (ca 11 mil om de kör raka vägen) vet Edvin inte alls var de ska utan Mattias/Elias guidar Edvin med höger och vänster vid varje sväng (aldrig "ta e4'an mot xxx osv).

Väl framme vid huset var Edvin väldigt kortfattad vad som hände. De går ut bilen och knackar på. Fortfarande har inte de kriminella sagt vad som är i görningen utan Edvin "förstår" saker hela tiden. "Jag förstod att vi skulle föra nåt kriminellt", "Jag förstod att vi skulle göra ett rån" osv. Edvin verkar ha en närmast telepatisk kommunikation med Mattias och Elias.

Trots att Edvin har med sig två erfarna yrkeskriminella så blir det av oförklarlig anledning Edvin och en av de andra personerna som går in i huset. Den andre stannar utanför och håller vakt (också nåt som inte sägs utan det är nåt som Edvin förstår). Det mest logiska vore att låta den oerfarne Edvin stå utanför och hålla vakt.

Väl inne i huset är det Edvin som gör ALLT. Den andra personen står bara bredvid och håller ett skarpladdat vapen mot paret i huset (Edvin förstår även här att vapnet är riktigt p.g.a. personens varsamma hantering av detta).

Från att Edvin och den andra personen går in i huset är paret oerhört lugna och samarbetsvilliga. Skriker aldrig. Gör inget fysiskt motstånd. Kvinnan svär bara nån enstaka gång enligt Edvin.

Edvin tejpar händerna växelvis på mannen och kvinnan. Detta p.g.a. kvinnan inte ska kunna sträcka sig efter en kniv eller dylikt. (detta trots att hon är lugn som en filbunke och har ett skarpladdat vapen riktat mot sig).

Edvin tejpar munnarna (trots att de inte skriker) och ögonen. Dock ej över näsan. Han för över pengar till ett av parets bankkort via mobilapp. Får sedan instruktion att åka till närmaste bankomat. Han får ingen information om hur Mattias och Elias ska komma från brottsplatsen men även här "förstår" att de skulle ringa honom om så var fallet.
Edvin lämnar sitt kolsyrevapen och hölstret på en bänk i villan.

Efter han tagit ut pengar åker han till Linköping, äter och åker hem. Han kommer aldrig på tanken att ringa Mattias och Elias för att höra hur det går med dem eller hur de ska ta sig hem. Han "antar" att ringer honom om de vill ha skjuts. Här känns det inte alls konstigt för Edvin att lämna två enligt honom farliga och hotfulla yrkeskriminella i sticket.

När Edvin möter de yrkeskriminella dagen efter så är det väldigt oklart om de kommer i bil eller till fots. Helt plötsligt så sätter sig Mattias och Elias i Edvins bil när Edvin själv står utanför och röker. Under denna period (2-3 min enligt Edvin) så byter någon av de kriminella männen tillbaks från Edvins skor till sina egna och lägger tillbaka kolsyrepistolen i originalförpackningen och lägger allt i en påse. När Edvin väl sätter vid i framsätet så sträcker Mattias fram påsen med innehållet till Edvin. Edvin par påsen och lämnar tillbaka telefonen som han fått av Mattias tillsammans med Tor och Ann-Christines bankkort. Edvin blir nu också informerad om att han får alla pengar från rånet. Mattias berättar inte varför men Edvin "förstår" återigen att det måste varit för att Mattias och Elias är rika och inte behöver dessa "småpengar".

Edvin får frågan om när någon tog hans skor och då förklarar Edvin att det måste varit någon gång under bilfärden till Mantorp. Varför skobytet äger rum kan vara för att Mattias och Elias vill sätta dit Edvin (det finns dock ingen anledning att de skulle vilja det enligt Edvin).

Edvin fick också instruktioner från Mattias att inhandla kolsyrepistolen med betalkort (även här för att kunna sätta dit Edvin för brottet).
Senast redigerad av herrgurka 2018-03-02 kl. 09:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in