2018-03-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Mened kan ge upp till 4 års fängelse. Om nära anhöriga tvingades vittna under ed, skulle vi i teorin ha våra fängelse fulla av anhöriga som satt för mened.
Ja, och jag tycker därför att det är märkligt att man använder närstående i en rättegång när det dom säger egentligen bara kan tas med en nypa salt.
Citera
2018-03-07, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man lär bedöma det därefter...
Jag hoppas hon är förbannad på honom och säger som det är, men det hjälper ju egentligen inte om man ser till att vare sig en människa ljuger eller talar sanning så kan väl inte domstolen egentligen ta med det i beräkningen när dom ska fria eller fälla?
Citera
2018-03-07, 09:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Sen undrar jag varför misstänkt blev så nervös när "skospåret" i socker nämndes idag.

När Gestrin visade bilder på skospår och berättade om hur samma typ av skor finns hemma hos den misstänkte började mannen skruva på sig. Det är första gången som mannen gjorde något avvikande under rättegången.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forsta-rattegangsdagen-for-dubbelmordet-i-mantorp

Är det för att om skoavtrycket är hans. Faller hela hans vittnesmål att paret levde när han gick.

Ja, skoavtrycket tillsammans med nitrilbiten med hans DNA borde vara de viktigaste bevisen för att slå hål på den del av hans berättelse där han påstår att han inte hade med offrens död att göra.

1. Skoavtrycket
Vore intressant och veta om man kunnat få fram något analysresultat från vätskan som skoavtrycket avsatts i. Fanns det spår av blod i vätskan? Annars är det ändå ett starkt indicium att Edvin lämnade platsen efter morden. Finns ju ingen anledning att hälla ut vätskor på golvet som man ska klampa runt i innan morden.

2. Tejpningen
Jag har tyvärr inte hunnit följa tråden/rättegången särskilt noga sportlovsveckan. Vet att du gjort en noggrann genomläsning av just tejpningen, så jag vill inte ifrågasätta din slutsats att handskbiten satt på det yttersta tejplagret. Men funderar ändå lite.

Har läst lite om de pusselbitar av tejp (FUP, D-delen, sid 571) och jämfört med bilder från Rättsmedicinska utlåtandet (FUP, C1, sid 207 och 211) . Tejpning har varvats mellan AC:s och Tors huvuden, vilket förklarar varför man inte kan följa tejpturerna runt huvudet i ett stycke.

Tejpning ansiktdel Tor (G076)

Den del av tejp som satt på Tors huvud-ansiktsdelen (G076) och som har avbildats i FUP C1, sid 207, verkar vara i ett stycke som täcker hela ansiksdelen från haka till panna (enligt texten på bilden). Det är tyvärr svårt att se exakt i vilken ordning lagren är tejpade. Jag förstorade upp bilden och tycker att det ändå ser ut som att teipningen ligger lager på lager med början panna och avslut haka. Klistersidan ligger upp på bilden.
Med det sagt, verkar det inte som att mun och ögon teijpats först som Edvin påstår (och näsan sist av okänd gärningsman enligt honom). Svårt dock att se.

Tejpning bakhuvud Tor (G077) Den del där plastbiten satt fast

Den del av tejp som satt på Tors huvud, baksidan (G077) och som har avbildats i FUP C1, sid 211, ser också ut att vara i ett stycke. Där är bilden tyvärr upp- och- nervänd, och om klistersidan är upp eller ner står det inget om. Men det ser ut som att klistersidan är neråt genom böjningen av stycket. Där ser det att vara 4 lager tejp, varav de som täcker nacke och hjässa ligger över de två mittersta lagren. Det är dock svårt att avgöra hur många lager det är egentligen genom att bara granska bilderna.

I FUP, D-delen sid 500, NFC:s rapport redovisas DNA undersökning av plastbiten från nitril- handsken på G 077, teipstycket från Tors bakhuvud. Där konstaterar man att den hittades under några lager av silverteip. Om man utgår ifrån att det bara var 4-5-6 lager silvertejp som täckte huvudet kanske det inte är så lätt för oss (?)att avgöra om det var det yttersta avgörande lagret. Det med tanke på att remsorna rivits av under tejpningen och det blir svårt för oss att avgöra om handskbiten fanns med när mun och näsa tejpats över i det yttersta lagret.

Jag hoppas (antar)att man har gjort en noggrann bestämning av hur lagren tejpats för att avgöra om andningsvägarna var tilltäppta när nitrilbiten slutligen fastnade. Hoppas att handsken sitter på RÄTT ställe för att få honom fälld för mord.
Citera
2018-03-07, 09:38
Medlem
Det hettar till i skofrågan. Skorna som E påstår sig ha haft på sig när han gick in i huset finns det tydligen ett kvitto på. Daterat EFTER morden. Nu svarar han att det var nog inte dom skorna utan arbetsskor nr 2 som han hade i bilen som han använde. Liar liar pants on fire
Senast redigerad av Bangklang 2018-03-07 kl. 09:57. Anledning: Slant på tangenten
Citera
2018-03-07, 09:58
Medlem
Tror inte hans sambos vittnesmål är till hans fördel. Inte om man går via liverapporteringen. Hon kan ju inte styrka att Mattias finns, dvs han har ju hittat på den karaktären för att dölja sina brott
Citera
2018-03-07, 10:19
Medlem
09.47
Lindblom frågar om Mattias bil. Sambon berättar om vad för bil Mattias har, hon berättar även att vad hon vet så har den misstänkte alltid kört Mattias bil
SVT · Cissi Säfström

Detta har jag missat, vad är det för bil Mattias har enligt sambon?
Citera
2018-03-07, 10:24
Medlem
Efter den 11 juni, har det funnits någon hotbild då? Som din sambo berättat om?

Svar Nej

Alltså hon måste ju snart börja förstå vad han gjort själv?
Citera
2018-03-07, 10:24
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle65
09.47
Lindblom frågar om Mattias bil. Sambon berättar om vad för bil Mattias har, hon berättar även att vad hon vet så har den misstänkte alltid kört Mattias bil
SVT · Cissi Säfström

Detta har jag missat, vad är det för bil Mattias har enligt sambon?
BMW
Citera
2018-03-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, skoavtrycket tillsammans med nitrilbiten med hans DNA borde vara de viktigaste bevisen för att slå hål på den del av hans berättelse där han påstår att han inte hade med offrens död att göra.

1. Skoavtrycket
Vore intressant och veta om man kunnat få fram något analysresultat från vätskan som skoavtrycket avsatts i. Fanns det spår av blod i vätskan? Annars är det ändå ett starkt indicium att Edvin lämnade platsen efter morden. Finns ju ingen anledning att hälla ut vätskor på golvet som man ska klampa runt i innan morden.

2. Tejpningen
Jag har tyvärr inte hunnit följa tråden/rättegången särskilt noga sportlovsveckan. Vet att du gjort en noggrann genomläsning av just tejpningen, så jag vill inte ifrågasätta din slutsats att handskbiten satt på det yttersta tejplagret. Men funderar ändå lite.

Har läst lite om de pusselbitar av tejp (FUP, D-delen, sid 571) och jämfört med bilder från Rättsmedicinska utlåtandet (FUP, C1, sid 207 och 211) . Tejpning har varvats mellan AC:s och Tors huvuden, vilket förklarar varför man inte kan följa tejpturerna runt huvudet i ett stycke.

Tejpning ansiktdel Tor (G076)

Den del av tejp som satt på Tors huvud-ansiktsdelen (G076) och som har avbildats i FUP C1, sid 207, verkar vara i ett stycke som täcker hela ansiksdelen från haka till panna (enligt texten på bilden). Det är tyvärr svårt att se exakt i vilken ordning lagren är tejpade. Jag förstorade upp bilden och tycker att det ändå ser ut som att teipningen ligger lager på lager med början panna och avslut haka. Klistersidan ligger upp på bilden.
Med det sagt, verkar det inte som att mun och ögon teijpats först som Edvin påstår (och näsan sist av okänd gärningsman enligt honom). Svårt dock att se.

Tejpning bakhuvud Tor (G077) Den del där plastbiten satt fast

Den del av tejp som satt på Tors huvud, baksidan (G077) och som har avbildats i FUP C1, sid 211, ser också ut att vara i ett stycke. Där är bilden tyvärr upp- och- nervänd, och om klistersidan är upp eller ner står det inget om. Men det ser ut som att klistersidan är neråt genom böjningen av stycket. Där ser det att vara 4 lager tejp, varav de som täcker nacke och hjässa ligger över de två mittersta lagren. Det är dock svårt att avgöra hur många lager det är egentligen genom att bara granska bilderna.

I FUP, D-delen sid 500, NFC:s rapport redovisas DNA undersökning av plastbiten från nitril- handsken på G 077, teipstycket från Tors bakhuvud. Där konstaterar man att den hittades under några lager av silverteip. Om man utgår ifrån att det bara var 4-5-6 lager silvertejp som täckte huvudet kanske det inte är så lätt för oss (?)att avgöra om det var det yttersta avgörande lagret. Det med tanke på att remsorna rivits av under tejpningen och det blir svårt för oss att avgöra om handskbiten fanns med när mun och näsa tejpats över i det yttersta lagret.

Jag hoppas (antar)att man har gjort en noggrann bestämning av hur lagren tejpats för att avgöra om andningsvägarna var tilltäppta när nitrilbiten slutligen fastnade. Hoppas att handsken sitter på RÄTT ställe för att få honom fälld för mord.
Det var 20 lager runt Tors huvud.
Citera
2018-03-07, 10:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangklang
Jag hoppas hon är förbannad på honom och säger som det är, men det hjälper ju egentligen inte om man ser till att vare sig en människa ljuger eller talar sanning så kan väl inte domstolen egentligen ta med det i beräkningen när dom ska fria eller fälla?

Det är väl inte en så dum idé att arbetsskygga och moraliskt tveksamma tosiga frun, alkoholistdottern och modern till GM:s små gullensvaanska ättelägg visar sig så att rätten kan ställa frågor till henne och bilda sig en uppfattning om hennes karaktär — innan Rymd-Edvin, som påstår sig skydda Mållgan och Hobbe, och slaktat två fridfulla seniorer för en handkassa till en bättre familjetågresa till Kiruna, låses in för all framtid.

Man kan ju annars lätt få för sig att hon genom sin blotta personlighet över tid haft synnerligen dåligt inflytande på hans personlighet. Det torde ju redan vara klarlagt att inflytandet inte varit positivt, och inflytande har en benägenhet att vara antingen eller.

Sen finns möjligheten att GM var som han är från början, men det ställer ju inte lilla frun i så glänsande dager det heller. Att gifta sig och skaffa barn med väldiga dubbelmördare är en av de saker som folk i allmänhet brukar försöka undvika. Av någon anledning. Så det finns ju lite att fundera på där. Hon ska ju fostra ett par nya små gullensvasnar, som väl inte kanske på rak arm kan förväntas ha ärvt båda sina föräldrars allra främsta förmågor och egenskaper.

Man kan ju redan nu behöva avsätta en del budgetmedel till "oförutsedda" utgifter kring den lilla familjens närmaste halvsekel.

Arg kan hon ju sitta och vara. Men de flesta brukar titta innan de skaffar barn. Eller många. Och fråga först. Det är ju inte längre något mystiskt kring hur barn blir till heller, frånsett Jesus då.

Men oavsett så är det väl finfint att man kollar av omgivningen till en formidabel häxpipa som GM. Saker sker sällan helt ur intet.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-07 kl. 11:02.
Citera
2018-03-07, 10:59
Medlem
Aj aj för Edvin med försvarets nästa vittne 😆 Han verkar tycka att det är skumt med denne person Edvin säger sig göra jobb åt 😂

Hur tänker Försvarsadvokaten när han tar upp ett sådant vittne?
Senast redigerad av fluffens 2018-03-07 kl. 11:02.
Citera
2018-03-07, 11:01
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nja, det tror jag inte han hade nämnt. Jag har för mig att han sa att han inte följt media rapporteringen kring mordet.

Men det tror jag inte på, jag tror han läste varenda spaltmeter i media och varenda inlägg här under de dryga 3 månader mellan dådet och gripandet. Jag tror han läste, njöt och kännde sig smart.

Sen tror jag kanske inte att hans inspiration till sin version härifrån. Innan han greps tror jag den storyn fanns. Den tror jag skapats i hans huvud i häktet.

Han hade fulla restriktioner i början sen har han fått se på TV och läsa tidningar .
Det är ju i så fall en glädjande om han skulle ha fått inspiration härifrån .
Inte undra på att hans fantasihistoria låter ovanligt korkad med tanke på kvaliteten
på de spekulationer som har funnit här under tiden E**** har suttit häktad .
Då kanske det i slutändan visar sig att den "lille rasisten med araböron" m.fl som
har E**** som sin idol istället har hjälpt till att fälla favvon E**** som ensam mördare .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in