Citat:
Ursprungligen postat av
sanne
Sen undrar jag varför misstänkt blev så nervös när "skospåret" i socker nämndes idag.
När Gestrin visade bilder på skospår och berättade om hur samma typ av skor finns hemma hos den misstänkte började mannen skruva på sig. Det är första gången som mannen gjorde något avvikande under rättegången.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forsta-rattegangsdagen-for-dubbelmordet-i-mantorp
Är det för att om skoavtrycket är hans. Faller hela hans vittnesmål att paret levde när han gick.
Ja, skoavtrycket tillsammans med nitrilbiten med hans DNA borde vara de viktigaste bevisen för att slå hål på den del av hans berättelse där han påstår att han inte hade med offrens död att göra.
1. Skoavtrycket
Vore intressant och veta om man kunnat få fram något analysresultat från vätskan som skoavtrycket avsatts i. Fanns det spår av blod i vätskan? Annars är det ändå ett starkt indicium att Edvin lämnade platsen efter morden. Finns ju ingen anledning att hälla ut vätskor på golvet som man ska klampa runt i innan morden.
2. Tejpningen
Jag har tyvärr inte hunnit följa tråden/rättegången särskilt noga sportlovsveckan. Vet att du gjort en noggrann genomläsning av just tejpningen, så jag vill inte ifrågasätta din slutsats att handskbiten satt på det
yttersta tejplagret. Men funderar ändå lite.
Har läst lite om de pusselbitar av tejp (FUP, D-delen, sid 571) och jämfört med bilder från Rättsmedicinska utlåtandet (FUP, C1, sid 207 och 211) . Tejpning har varvats mellan AC:s och Tors huvuden, vilket förklarar varför man inte kan följa tejpturerna runt huvudet i ett stycke.
Tejpning ansiktdel Tor (G076)
Den del av tejp som satt på Tors huvud-ansiktsdelen (G076) och som har avbildats i FUP C1, sid 207, verkar vara i ett stycke som täcker hela ansiksdelen från haka till panna (enligt texten på bilden). Det är tyvärr svårt att se exakt i vilken ordning lagren är tejpade. Jag förstorade upp bilden och tycker att det ändå ser ut som att teipningen ligger lager på lager med början panna och avslut haka. Klistersidan ligger upp på bilden.
Med det sagt, verkar det inte som att mun och ögon teijpats först som Edvin påstår (och näsan sist av okänd gärningsman enligt honom). Svårt dock att se.
Tejpning bakhuvud Tor (G077) Den del där plastbiten satt fast
Den del av tejp som satt på Tors huvud, baksidan (G077) och som har avbildats i FUP C1, sid 211, ser också ut att vara i ett stycke. Där är bilden tyvärr upp- och- nervänd, och om klistersidan är upp eller ner står det inget om. Men det ser ut som att klistersidan är neråt genom böjningen av stycket. Där ser det att vara
4 lager tejp, varav de som täcker nacke och hjässa ligger över de två mittersta lagren. Det är dock svårt att avgöra hur många lager det är egentligen genom att bara granska bilderna.
I FUP, D-delen sid 500, NFC:s rapport redovisas DNA undersökning av plastbiten från nitril- handsken på G 077, teipstycket från Tors bakhuvud. Där konstaterar man att den hittades
under några lager av silverteip. Om man utgår ifrån att det bara var 4-5-6 lager silvertejp som täckte huvudet kanske det inte är så lätt för oss (?)att avgöra om det var det yttersta avgörande lagret. Det med tanke på att remsorna rivits av under tejpningen och det blir svårt för oss att avgöra om handskbiten fanns med när mun och näsa tejpats över i det yttersta lagret.
Jag hoppas (antar)att man har gjort en noggrann bestämning av hur lagren tejpats för att avgöra om andningsvägarna var tilltäppta när nitrilbiten slutligen fastnade. Hoppas att handsken sitter på RÄTT ställe för att få honom fälld för mord.