2018-03-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Billeder og lyd i retssalen
Det er ikke tilladt at optage eller transmittere foto, video og lyd under retsmøder, medmindre dommeren i særlige tilfælde giver lov til det.

Tv-stationer, der på forhånd søger om tilladelse, får ofte lov til at filme, når retsformanden, altså den ordførende dommer, afsiger dommen.

http://retgodtatvide.dk/

Tack för det! Snyggt rotat :-)
Citera
2018-03-01, 21:24
Medlem
KiMs mamma har delat med sig på FB om att det snart skulle varit KiMs 31:a födelsedag (mars).

https://www.bt.dk/krimi/klar-laest-kim-walls-mor-deler-roerende-opslag-paa-facebook-kim-ville-snart-have
Citera
2018-03-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
KiMs mamma har delat med sig på FB om att det snart skulle varit KiMs 31:a födelsedag (mars).

https://www.bt.dk/krimi/klar-laest-kim-walls-mor-deler-roerende-opslag-paa-facebook-kim-ville-snart-have

Usch vad hemskt. Det finns nog infe ord nog för att beskriva den sorgen hon och hennes man (och bror) känner inför den födelsedagen.

Att någon ha berövat hennes dotters liv för "skojs skull" eller för sina "perversiteters skull". Behandlat henne som "piece of shit" och sen slängt henne överbord som en påse med sopor..

Det är verkligen hemskt tråkigt att det finns så sjuka och farliga människor mitt bland oss gåendes fritt på våra gator. Med det är precis därför vi måste vara på vår vakt. Oavsett om vi sen betraktas som paranoida eller överdrivet försiktiga..
Citera
2018-03-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
GW har ju hitintills haft fel i stort sett i allting, av den enkla anledningen att PM inte följer några som helst statistiska normer. Så kan det gå om man har ögonbindeln på och enbart går efter "hur det brukar vara".

Det finns ingen "statistik" GW kan dra till ur rockärmen. Därför kan han inte "gissa rätt".

Han brukar få rätt när han t.ex. "gissar" att mördaren av en hustru är mannen.. Men sen om det plötsligt är grannfrun då blir allt fel.
Citera
2018-03-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Usch vad hemskt. Det finns nog infe ord nog för att beskriva den sorgen hon och hennes man (och bror) känner inför den födelsedagen.

Att någon ha berövat hennes dotters liv för "skojs skull" eller för sina "perversiteters skull". Behandlat henne som "piece of shit" och sen slängt henne överbord som en påse med sopor..

Det är verkligen hemskt tråkigt att det finns så sjuka och farliga människor mitt bland oss gåendes fritt på våra gator. Med det är precis därför vi måste vara på vår vakt. Oavsett om vi sen betraktas som paranoida eller överdrivet försiktiga..

Ja. Det måste vara fruktansvärt för samtliga anhöriga. Att mordrättegången dessutom kommer att pågå i mars.

Det är bra att ha kunskap. Men risken för att bli mördad är lika stor som att vinna högsta vinsten på lotteri.
Hur stor är då chansen att råka ut för en speciell typ av mördare,typ en sexualsadistisk mördare?
Den är oerhört liten. Men jag förstår vad du menar. Numer blir jag själv lätt nervös när jag råkar befinna mig i närheten av knivförsäljning på varuhus och byggföretag. Och då äger ändå varenda hushåll som finns otaliga knivar.
Och knivar finns på varje arbetsplats.osv
Det är ju trots allt ett oumbärligt redskap för oss alla.Eller hur?
Citera
2018-03-01, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camelopard
Withs siste kunde snakket enligt taxisjåføren "jysk". Jeg har aldri hørt Madsen tale, men se hva dansk Wikipedia forteller om hvordan man taler i Kalundborg, kommunen Madsen er født i: "Kalundborg-jysk er en populær betegnelse for det nordvestsjællandske tonefald, der er mere jævnt end andre former for sjællandsk. Derfor kan det for udenforstående lyde som jysk." (!)
Tack för ledtråden. Som Svensk känner man inte till sådana detaljer som vilket tonfall som man talar i Kalundborgs kommun. Madsen lär ju vara språkligt begåvad. Tycker inte du också att Hanne With är lik KiM Wall till utseendet? Intressant är dock att varken Stine eller Hanne blivit våldtagna. Tydligen bara misshandlade och mördade.
Hanne med kniv. Stine kvävd. Märkena på Stines arm som var inristade med kniv. Det kan vara bokstäverna A och F. Eller A och S. Anne Stine?
Det kan också vara ett P och S. Peter och Stine? Nu skenar fantasin iväg med mig. Hon hade iallafall en efterhängsen okänd beundrare.
Den unga ljushåriga mannen är iallafall kittlande för fantasin. Tänk om Madsen i sin ungdom levde ut sina fantasier i Köpenhamn? Och sedan gjort ett långt uppehåll på 27 år? Fick ordning på sitt liv. Och sedan när det började rasa omkring honom trillade dit igen? Sådant har ju hänt förut. Att seriemördare gjort ett långt uppehåll.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-02 kl. 00:13.
Citera
2018-03-02, 00:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja men det har ju varit GW.s egna teorier mycket. Nu har han legat lågt med "sina teorier" länge.
Så lite självkritik har han kanske. Men visst har jag tagit intryck av mycket han sagt i VB. Dumt nog.
För det kan leda till felaktiga slutsatser.

Jag tycker att det är intressant att kolla på gamla ouppklarade danska mordfall. Men man får då inte glömma bort "Amagermannen". Danmarks värsta serieförbrytare. Han var aktiv mellan 1987-2010 (bl.a dömd för sex våldtäkter och två mord. Men säkerligen fler på sitt samvete.) Det är ju svårt att tro att detta var Madsens debutmord.
Men som du säger,- PM tycks inte följa några som helst statistiska normer.

Haha, jo då, jag brukar allt titta på VB också, GW bekräftar ju ofta det jag redan tänkt Alltid roligt. Men ibland (väldigt ofta) kommer kommentaren att något säkerligen är på ett visst vis, eftersom det oftast är så, och då tänker jag alltid att även om man har den statistiken, så måste man också se till det specifika fallet, och fundera över om det finns något, den misstänkta gärningsmannen inte minst, som mer eller mindre avviker från den norm man utgår ifrån när man drar slutsatser baserade på statistiken.

Frågar man GW vem som mest sannolikt mördat mannen, så svarar han "någon honom närstående". Men så lägger man till informationen att mannen är en gängkriminell, och vips kastades "statistiken" överbord.

De flesta mord (i någon mening) är strypmord, om man ska tro GW. Det beror på att det är ett enkelt sätt att döda på, om man ska tro GW. Detta innebär ju då att själva dödandet inte är centralt för gärningsmannen, det är mest bara ett "nödvändigt ont" som man löser på enklaste sätt, gärningsmannen var egentligen ute efter något annat och dödandet var en "bisak" som behövde genomföras för att uppnå det egentliga målet.

För PM gäller inte detta. För honom var dödandet en stor del av hela hans mål. Därför gäller inte någon statistik enligt ovan.

Vi kommer nog aldrig att få reda på hur KW dog, och särskilt inte med säkerhet. Men själv är jag övertygad om att hon förblödde till döds, och då inte av en avskuren hals, utan av de sticksår som PM tillfogade henne. Det är den slutsats jag dragit av den samlade information som framkommit i fallet och via PM's bloggar m.m.

Vore dock intressant om någon hade info om varför man efter första rättegångsdagen gör ett uppehåll på nästan två veckor, innan man fortsätter med dag 2!?
Citera
2018-03-02, 00:28
Medlem
Citat:
Haha, jo då, jag brukar allt titta på VB också, GW bekräftar ju ofta det jag redan tänkt Alltid roligt. Men ibland (väldigt ofta) kommer kommentaren att något säkerligen är på ett visst vis, eftersom det oftast är så, och då tänker jag alltid att även om man har den statistiken, så måste man också se till det specifika fallet, och fundera över om det finns något, den misstänkta gärningsmannen inte minst, som mer eller mindre avviker från den norm man utgår ifrån när man drar slutsatser baserade på statistiken.

Frågar man GW vem som mest sannolikt mördat mannen, så svarar han "någon honom närstående". Men så lägger man till informationen att mannen är en gängkriminell, och vips kastades "statistiken" överbord.

De flesta mord (i någon mening) är strypmord, om man ska tro GW. Det beror på att det är ett enkelt sätt att döda på, om man ska tro GW. Detta innebär ju då att själva dödandet inte är centralt för gärningsmannen, det är mest bara ett "nödvändigt ont" som man löser på enklaste sätt, gärningsmannen var egentligen ute efter något annat och dödandet var en "bisak" som behövde genomföras för att uppnå det egentliga målet.

För PM gäller inte detta. För honom var dödandet en stor del av hela hans mål. Därför gäller inte någon statistik enligt ovan.

Vi kommer nog aldrig att få reda på hur KW dog, och särskilt inte med säkerhet. Men själv är jag övertygad om att hon förblödde till döds, och då inte av en avskuren hals, utan av de sticksår som PM tillfogade henne. Det är den slutsats jag dragit av den samlade information som framkommit i fallet och via PM's bloggar m.m.

Vore dock intressant om någon hade info om varför man efter första rättegångsdagen gör ett uppehåll på nästan två veckor, innan man fortsätter med dag 2!?

Sista stycket. Jag tror det beror på rent logistiska problem. Det är många människor vars agendor skall anpassas och lokaler dessutom. Försvarare och Åklagare har även de andra mål pågående parallellt.

Det är min cent.
Citera
2018-03-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Billeder og lyd i retssalen
Det er ikke tilladt at optage eller transmittere foto, video og lyd under retsmøder, medmindre dommeren i særlige tilfælde giver lov til det.

Tv-stationer, der på forhånd søger om tilladelse, får ofte lov til at filme, når retsformanden, altså den ordførende dommer, afsiger dommen.

http://retgodtatvide.dk/

Ah, tack för det!
Så ett tillstånd krävs, för video. Men ljud är förbjudet.
Aja, för mig att jag sett en dansk rättegång live på DR1 eller DR2. Men det är kanske tabu nu
Citera
2018-03-02, 01:02
Medlem
Citat:

Jo,väldigt ofta uttalar sig GW generellt och lutar sig då ofta på statistik. Man ska inte ta det han säger som "kungsord" alltid, vilket jag ibland gör helt omedvetet. Han har en förmåga att låta övertygande. Men ofta har han ju också haft rätt.

Med tanke på att det fanns avsevärda mängder blod i salongen (om jag inte missminner mig) så är det troligt att hon förblödde. Det kan ju också bero på att styckningen troligtvis utfördes där.
Vi får nog aldrig veta som du säger. Men det var nog inte en vanlig, i sammanhanget död. Kan ha blivit kvävd med en plastpåse också. Båda sätten går långsamt och det ville nog M tyvärr.Knivhuggen kom nog i slutsekunderna.Och M ville nog ha kontroll över dödsögonblicket.
Utifrån hur Madsen beskrev KiMs död (ljuget om luckan och spräckt skalle) sa han något som jag inte vill upprepa nu. Antingen har han sett någons sista suck i någon snuff film eller så var det så i verkligheten.
Nej,uch! Jag klarar inte av och tänka på det där.
Därför har jag inte heller läst PM:s blogg. Eftersom han är en känd person har man kunnat lära "känna" honom. Det får räcka med det, än att jag skulle läsa hans tankar på bloggen med. Han kanske (säkerligen!) är väldigt manipulativ.

Varför de tar två veckors uppehåll? Kan det inte bara bero på att de fått dessa dagar tilldelade sig av domstolen pga av andra pågående mål? Det fanns kanske ingen annan ledig dag längre fram i månaden? Dåligt schema men sådant händer väl? Varför krångla till det, trngw,som GW brukar säga.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-02 kl. 01:51.
Citera
2018-03-02, 05:24
Medlem
Citat:

Denna mediaprofils förmåga att blanda bort korten och sprida rena osanningar är otrolig.

40% av alla mord sker med stick/skärvapen, och strypning är inte i majoritet. Så är det i Sverige iaf. Jag betvivlar att danskarna stryper ovanligt mkt...

Att strypa är inte heller enkelt. Var fan har han fått den idén ifrån 😂

Att slå nån med nåt hårt och tungt i skallen, säg fem ggr, det är enkelt däremot. Pang, godnatt. Eller att förgifta.... Osv.

Och strypmord är ett relationsbrott. Att PM skulle få för sig att strypa ihjäl en för honom okänd kvinna (som han inte pratat med innan morddygnet) är mkt osannolikt.

Och redan från början borde tomten GW fattat att det mesta kring Madsens brott faller långt utanför sannolikhetstabellerna.

Att bondgissa, (GW:s paradgren) när fallet är pinfärskt var meningslöst.

Men detta är ju också mannen som envetet och offentligt hängt ut en helt oskyldig snubbe som styckmördare. Vad kan man vänta sig?

Fråga"Solnnamannen" vad han tycker om GW.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-03-02 kl. 05:26. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-03-02, 06:23
Medlem
http://lsvk.zenfolio.com/halloffame_bronze/h53CDB1AB#h53cdb1ab
Hanne With färgfoto från 1977.(13 år) mordoffer Köpenhamn nyår 1989/90, 23 år (PM var 18 år då)

https://ekstrabladet.dk/112/article4007971.ece
Anne Stine Geisler mordoffer Köpenhamn 1990,18 år (PM var 19 år då)

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4872090/Tributes-paid-Swedish-journalist-killed-board-sub.html
Flera foton på Kim från barn till vuxen
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-02 kl. 06:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in