2018-03-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
På svenska språket gör det de. Men enligt danska skribenten som kallar sig camelopard som skrev ett inlägg nyss,så "jysk". (Moroffret Hannes sista kund talade med någon "jysk" dialekt eller brytning.)
Kanske "jysk" i danskt talspråk? Jag har hört det förut iallafall.

Ok, sedär, tack för upplysningen.
Har faktiskt för mig att jag hört det tidigare också. Var inget påhopp
Citera
2018-03-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Sakta i backarna - de kan lägga in den på betaltv som nån sa här. Precis som vissa högprofilerade fotbollsmatcher. Typ 169 kr, 199 kr eller nåt. Då får man ratta in en betaltv-kanal
OK. Men man kan nog se danska nyheter iallafall som vanligt hoppas jag. Det är värt att betala för dessutom. Bara trassligt med det tekniska. Nu är det bara sju dagar kvar! Jag ser fram mot vittnesförhören allra mest.
Citera
2018-03-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Ok, sedär, tack för upplysningen.
Har faktiskt för mig att jag hört det tidigare också. Var inget påhopp
Det tog jag det inte som heller. Bara intressant att lära sig så mycket som möjligt av allt som berör det här fallet dvs Danmark.
Citera
2018-03-01, 19:32
Medlem
Citat:
OK. Men man kan nog se danska nyheter iallafall som vanligt hoppas jag. Det är värt att betala för dessutom. Bara trassligt med det tekniska. Nu är det bara sju dagar kvar! Jag ser fram mot vittnesförhören allra mest.
Jag tror det blir åklagarens dag den dagen, då han ska lägga fram fallet. Tror inte det blir några vittnesmål förrän runt den 20:e.
Citera
2018-03-01, 19:33
Medlem
Citat:
Sakta i backarna - de kan lägga in den på betaltv som nån sa här. Precis som vissa högprofilerade fotbollsmatcher. Typ 169 kr, 199 kr eller nåt. Då får man ratta in en betaltv-kanal

Om det sänds så lär priset ligga däromkring ja.
Frågan är om DK gör så, har för mig det, men vet inte säkert.
Kanske finns EU-regler som förhindrar det.
DR1 och DR2 sänder inte det iaf, inte heller TV2.
https://www.tvguide.dk/tv/08-03-2018
Citera
2018-03-01, 19:42
Medlem
Frågan är om Danmark FÅR sända från rättssalen. Man sände Breiviks. På nätet i alla fall. Och i vissa fall visades det på TV. Men visade man hela rättegången? Jag tror inte det. Men jag satt som klistrad på jobbet vid datorn.

Så FÅR man sända inifrån rättssalen? Nån som vet?
Citera
2018-03-01, 19:48
Medlem
Citat:
Frågan är om Danmark FÅR sända från rättssalen. Man sände Breiviks. På nätet i alla fall. Och i vissa fall visades det på TV. Men visade man hela rättegången? Jag tror inte det. Men jag satt som klistrad på jobbet vid datorn.

Så FÅR man sända inifrån rättssalen? Nån som vet?

Med tanke på att det inte är inför låsta dörrar rättegången hålls så finns det inga hinder egentligen.
Det skulle vara om DK på senare tid infört en lag om just sändning från rättegång, eller om EU-lagarna förhindrar det.

Det närmsta jag hittar som svar är:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-blir-rattsprocessen-mot-madsen

Citat:
Till skillnad mot i Sverige är det till exempel inte tillåtet att ta ljudupptagningar från rättssalen.
- Tvivlar dock starkt på denna mening... Blir gärna motbevisad.
Citera
2018-03-01, 19:53
Medlem
Citat:
Med tanke på att det inte är inför låsta dörrar rättegången hålls så finns det inga hinder egentligen.
Det skulle vara om DK på senare tid infört en lag om just sändning från rättegång, eller om EU-lagarna förhindrar det.

Tillåts inte ljudupptagningar så lär man inte heller få filma. I Sverige får man inte heller filma. Man får teckna. Man kan få en bild genom en öppen dörr, men inte fota inne i salen.
Citera
2018-03-01, 19:54
Medlem
trngws avatar
Citat:
Den gode Leif GW är nog lika skvallrig som oss här. Jag kan hålla med dig. Danska polisen spekulerar säkert en hel del men håller käften tills de säkert vet något.Och så borde det vara. Men GW har också rätt i mycket. Men ändå klokt att ta det som kommer från honom med en nypa salt. Vi får veta säkert till rättegången.

GW har ju hitintills haft fel i stort sett i allting, av den enkla anledningen att PM inte följer några som helst statistiska normer. Så kan det gå om man har ögonbindeln på och enbart går efter "hur det brukar vara".
Citera
2018-03-01, 20:02
Medlem
trngws avatar
Citat:

Enkelt - finns inga ljudupptagningar från rättssalen vid någon av häktningsförhandlingarna.
Citera
2018-03-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
GW har ju hitintills haft fel i stort sett i allting, av den enkla anledningen att PM inte följer några som helst statistiska normer. Så kan det gå om man har ögonbindeln på och enbart går efter "hur det brukar vara".
Ja men det har ju varit GW.s egna teorier mycket. Nu har han legat lågt med "sina teorier" länge.
Så lite självkritik har han kanske. Men visst har jag tagit intryck av mycket han sagt i VB. Dumt nog.
För det kan leda till felaktiga slutsatser.

Jag tycker att det är intressant att kolla på gamla ouppklarade danska mordfall. Men man får då inte glömma bort "Amagermannen". Danmarks värsta serieförbrytare. Han var aktiv mellan 1987-2010 (bl.a dömd för sex våldtäkter och två mord. Men säkerligen fler på sitt samvete.) Det är ju svårt att tro att detta var Madsens debutmord.
Men som du säger,- PM tycks inte följa några som helst statistiska normer.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-01 kl. 20:48.
Citera
2018-03-01, 20:33
Medlem
Citat:

Billeder og lyd i retssalen
Det er ikke tilladt at optage eller transmittere foto, video og lyd under retsmøder, medmindre dommeren i særlige tilfælde giver lov til det.

Tv-stationer, der på forhånd søger om tilladelse, får ofte lov til at filme, når retsformanden, altså den ordførende dommer, afsiger dommen.

http://retgodtatvide.dk/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in