2018-01-29, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaretto
Vad kostar det att ha med sin bostad i "Mäklartipset" på Hemnet samt hur länge ligger den kvar? Är det tills den är såld eller gäller något annat? Betalar jag det ur egen ficka eller är det mäklarhuset?

Tacksam för svar!
Sent svar, men det beror på område. Hemnet delar in olika orter/områden och tar betalt därefter. Om den ligger i exempelvis Vasastan så kostar den knappa 3 500 kr exkl moms. Vem som betalar beror på vad ni kommit överens om. Har ni från början kommit överens om att boka Mäklartipset och att det ingår i arvodet så betalar mäklaren. Har ni inte gjort det, utan diskuterar det först senare så lär det bli du som säljare. Man bokar upp en vecka på Mäklartipset (onsdag till onsdag) om jag inte minns helt fel.

Mäklartipset är även lite speciellt då det finns ett visst antal platser, och alla utom en av dessa brukar bokas upp av mäklarföretagen kring årsskiftet inför nästkommande år. Då får man punga upp pengarna för bokningarna på förhand, och då får man en fast plats samt rabatt på bokningarna. Om man inte bokat upp brukar det bli riktigt tufft att kunna boka Mäklartipset i populära områden.
Citat:
Ursprungligen postat av lassebajs
Hur skulle du tro att värdet på en villa skulle förändras om man installerar colceller på taket?
Om man räknar på 6-800kr i lägre elkostnad varje månad.
Svårt att säga. Det finns många faktorer som spelar in, inte minst område och skicket på huset överlag. Men förmodligen påverkar det inte värdet särskilt mycket.
Citera
2018-01-29, 16:33
Medlem
Artygs avatar
Vad med om en mycket märklig "budgivning" idag. Är detta normalt eller en korrekt beteende?

Kollade in en lägenhet som legat ute ca 40 dagar på hemnet, rätt risigt skick på lägenheten.
Lägenheten ligger ute för 1.8Mkr, och med det svara intresset resonerade jag att utgångspriset blir någon for av maxpris för lägenheten.

Mäklaren kändes överlag oseriös. Han stannade kvar med en tjej och hennes mamma, som kommer från samma lan som mäklaren. De satt kvar och "började prata" när vi två andra spekulanterna gick. Det andra paret stannade inte jättelänge och magkänslan säger att de inte var så intresserade.

Idag får jag ett samtal från mäklaren att han mottagit ett bud på 2Mkr. Första och enda budet han mottagit. Han frågade om jag tänkte buda emot. Jag förstod att något lurt låg i botten och tackade nej med tanke på bostadsmarknaden idag samt det tidigare svala intresset för lägenheten.

Högsta "budet" gick varken runt på någon sms-slinga eller och websidan har inte ett rök av något bud eller budgivning.

Detta är en av de större mäklarfirmorna.

Är detta normalt eller är min magkänsla korrekt om att det var något lurt?
Citera
2018-02-02, 08:20
Medlem
Det märker du. Är lägenheten såld och borttagen än?

Att bud inte redovisas öppet är inte helt konstigt. Det beror på omständigheter och vad säljaren vill.

Hur du upplevde mäklaren och situationen för övrigt har jag inget att säga något om.
Citera
2018-02-02, 08:23
Medlem
Jag tror det skulle förändra värdet till det positiva.
Citera
2018-02-26, 10:24
Medlem
Tjena någon som har erfarenhet av att annonsera privat på Hemnet? Jag vill sälja BRF själv fast kan inte annonsera på hemnet utan endast mäklare kan. Har hittat tex Hemverket men de ska ändå ha 15K och jag behöver bara själva annonsen, vilken kostar ca 1K. Finns det någon mäklare med billigare erbjudande?
Citera
2018-02-28, 23:54
Medlem
Hur lång tid tar det för banken att godkänna ett banklån efter att man vunnit budgivning och skrivit på kontraktet och överfört handpenningen?
Citera
2018-03-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Hur lång tid tar det för banken att godkänna ett banklån efter att man vunnit budgivning och skrivit på kontraktet och överfört handpenningen?
Beror på vilken bank du har. I normalfallet kring en dag. Ibland kan man få de slutgodkänt efter någon timme medan Skandiabanken nyss hade 8-10 dagar. Räkna med 48 timmar för slutgodkännande i alla fall.
Citera
2018-03-02, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Beror på vilken bank du har. I normalfallet kring en dag. Ibland kan man få de slutgodkänt efter någon timme medan Skandiabanken nyss hade 8-10 dagar. Räkna med 48 timmar för slutgodkännande i alla fall.
tack så mkt!
Citera
2018-05-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NemoX
Eftersom vi har diverse "fråga XXX" trådar så tänkte jag skapa en liknande för mitt eget yrke. Fastighetsmäklaren.
Jag tror att det finns mycket funderingar och liknande som folk gärna vill ha svar på.

Själv jobbar jag i Stockholms området och förmedlar uteslutande bostadsrätter.
Detta har jag sysslat med i ca 2 år.

Så fråga på nu så kan jag ge tillbaka lite till forumet som jag alltid har läst men först nu tänker skriva på

Hur länge har du jobbat som mäklare? Om man inte lyckas sälja några hus eller något på en hel månad, får man INGA pengar alls? Hur gammal är du? brukar du behöva svara i telefonen eller mejl när du är ledig? Är jobbet stressigt? Hur många timmar/dag och dagar/vecka jobbar du? Nackdelar och fördelar med jobbet? Ungefär hur mycket brukar du tjäna varje månad och år? Hur mycket tjänade du förra månaden? Tack så jättemycket!
Citera
2018-05-06, 11:03
Medlem
Vilken tid under året är det lättast för mäklare att sälja? T.ex sommaren och så. Och behövs det mycket matte eller andra ämnen när man jobbar som mäklare?
Citera
2018-05-09, 22:16
Medlem
Är det måntro värt att slipa ett 15 år gammalt KÄHRS parkettgolv för försäljning? Hela lägenheten, 60 kvadrat, 13 tusen! Kliar lite i fingrarna för vill se skillnaden det skulle göra, även om golvet inte är superslitet men såklart jätteslöseri om inte försäljningen ger tillbaka slanten.

Tilläggas bör lägenhetsvärdet på allt mellan 1,2-1,4m
Senast redigerad av IngvarKamphund 2018-05-09 kl. 22:35.
Citera
2018-05-15, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuAl
Hur länge har du jobbat som mäklare? Om man inte lyckas sälja några hus eller något på en hel månad, får man INGA pengar alls? Hur gammal är du? brukar du behöva svara i telefonen eller mejl när du är ledig? Är jobbet stressigt? Hur många timmar/dag och dagar/vecka jobbar du? Nackdelar och fördelar med jobbet? Ungefär hur mycket brukar du tjäna varje månad och år? Hur mycket tjänade du förra månaden? Tack så jättemycket!
Jag passar på att svara i TS ställe eftersom det var ett tag sedan han var aktiv. Men om du inte säljer någonting en månad så får du inte heller någon lön. Därför har senaste året var rätt tufft, inte minst för mig själv, men det är bara att kämpa på så kommer försäljningarna komma framöver. Det som är tufft i branschen är att det ofta tar tid att komma igång - när du är ny har du noll försäljningar och därför noll kunder som du kommer i kontakt med. Då får man kämpa på och ringa osv för att komma hem till kunder, men av dessa är det väldigt få som ska sälja. När du sedan träffar kunder som ska sälja kommer du möta ett gäng andra mäklare och få kämpa för uppdraget. När du sedan har några försäljningar kommer dessa förmodligen föda nya och man kan komma upp på en vettig omsättning.

Du kommer behöva svara på mail och telefon när du är ledig. Du får räkna med att få jobba minst sex dagar i veckan exklusive det du kan behöva göra hemma på lördagar. Sju dagar i veckan på kontoret är ingenting ovanligt. Igår kom jag till kontoret kring kl 9 och gick från min sista kund kring kl 23. Idag har jag en visning kl 19:30 och efter det är jag klar för dagen. För min del är det dock värt det och jag ser egentligen inga nackdelar. Min ambition är inte att tjäna så mycket pengar som möjligt eller att ha ett liv vid sidan om. Jag tycker att jobbet i sig är kul och det är verkligen en livsstil. Men om du har ett privatliv så kommer det att bli lidande.

Lönemässigt så är det svårt att ge ett bra svar för att det är så individuellt. Även om jag nollade i t.ex. november innebär inte det att alla mäklare gjorde det. Men det känns spontant som att fler mäklare hade det tuffare än på väldigt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in