Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-11, 19:24
  #2725
Medlem
Jag och en annan bostadsrättsägare vill byta lägenhet med varandra. Vi bor i samma hus, i samma bostadsrättsförening men han har en 3:a och jag har en 2:a. Vi har kommit överens om en mellanskillnadssumma på 100 tusen för bytet till hans fördel. Han har inga lån på sin lägenhet medans jag har strax över 100 tusen kvar i lån på min. Jag kommer att behöva låna pengar för mellanskillnaden.

Att få själva lånet är inga problem med banken, men däremot just själva förfarandet. Hur går vi tillväga för att allting ska bli rätt gjort? Jag har pratat med banken men jag får ingen vidare hjälp utan blev rådd att kontakta en mäklare.

Jag är med på att vi behöver skriva "anmälan om överlåtelse" till HSB samt 3st kopior av "avtal om överlåtelse av bostadsrätt" och lämna in till HSB respektive till banken (och även behålla själva) men lite där tar det stopp. Hur kan man smartast göra detta byte för att minimera eventuell vinstskatt eller spelar det ingen roll? I slutändan är det vi vill åstadkomma ett byte mellan två lägenheter, en mellanskillnad som går till honom på 100 tusen och att mitt nuvarande lån + mellanskillnad förs över till min nya lägenhet.

Jag tänker kontakta en mäklare i morgon för att ställa samma fråga som jag gjort här men det kanske inte behöver vara så krångligt?

Tack på förhand!
Citera
2017-10-17, 10:39
  #2726
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dr00l
Jag och en annan bostadsrättsägare vill byta lägenhet med varandra. Vi bor i samma hus, i samma bostadsrättsförening men han har en 3:a och jag har en 2:a. Vi har kommit överens om en mellanskillnadssumma på 100 tusen för bytet till hans fördel. Han har inga lån på sin lägenhet medans jag har strax över 100 tusen kvar i lån på min. Jag kommer att behöva låna pengar för mellanskillnaden.

Att få själva lånet är inga problem med banken, men däremot just själva förfarandet. Hur går vi tillväga för att allting ska bli rätt gjort? Jag har pratat med banken men jag får ingen vidare hjälp utan blev rådd att kontakta en mäklare.

Jag är med på att vi behöver skriva "anmälan om överlåtelse" till HSB samt 3st kopior av "avtal om överlåtelse av bostadsrätt" och lämna in till HSB respektive till banken (och även behålla själva) men lite där tar det stopp. Hur kan man smartast göra detta byte för att minimera eventuell vinstskatt eller spelar det ingen roll? I slutändan är det vi vill åstadkomma ett byte mellan två lägenheter, en mellanskillnad som går till honom på 100 tusen och att mitt nuvarande lån + mellanskillnad förs över till min nya lägenhet.

Jag tänker kontakta en mäklare i morgon för att ställa samma fråga som jag gjort här men det kanske inte behöver vara så krångligt?

Tack på förhand!
Skattekonsekvensen kan bli lite tuff för er, men rent praktiskt är det väldigt enkelt. Signa avtal om överlåtelsen och sedan är det i praktiken klart.
Citera
2017-10-30, 23:49
  #2727
Medlem
jag såg på blocket att man kan köpa minivillor för jävligt bra pris. äger man verkligen marken för det priset? eller är det vissa grejjer man bör veta?
Citera
2017-10-31, 00:19
  #2728
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philips45
jag såg på blocket att man kan köpa minivillor för jävligt bra pris. äger man verkligen marken för det priset? eller är det vissa grejjer man bör veta?
Du kanske kan kosta på dig en länk så är det lättare att avgöra vad som ingår.

Men spontant skulle jag säga att tomt, framdragning av el och vatten/avlopp inte ingår (åtminstone tills jag är överbevisad).
Citera
2017-11-08, 11:43
  #2729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av philips45
jag såg på blocket att man kan köpa minivillor för jävligt bra pris. äger man verkligen marken för det priset? eller är det vissa grejjer man bör veta?
Vi ska alltså kunna svara på frågor kring ett hus som vi inte vet ett dugg om? Vi vet inte vilken ort eller någonting av värde. Vi vet att det är en "minivilla". Hur fan ska man kunna svara på om marken är friköpt?

Jag träffade en kille en gång. Var han bög?
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Du kanske kan kosta på dig en länk så är det lättare att avgöra vad som ingår.

Men spontant skulle jag säga att tomt, framdragning av el och vatten/avlopp inte ingår (åtminstone tills jag är överbevisad).
Killen ger dock en ganska bra bild kring mäklaryrket. Man ska kunna svara på frågor utan någon som helst fakta. Läge, storlek, pris osv spelar ingen roll för en värdering - jag ska veta vad någons hus är värt bara för att han säger att det är ett hus och jag förmedlar hus.
Citera
2017-11-20, 20:08
  #2730
Medlem
Får man ställa hyresrättsfrågor här?

Har blivit erbjuden en visning på en hyresrätt. På boplats står det att jag är anställd av ett företag och tjänar X mängd pengar per år vilket verkar tillräckligt för hyresvärden då jag blivit erbjuden en visning.

Hur som helst så sade jag precis upp mig, och har varit utan jobb i två veckor medvilligt.

Vad händer om jag går på visningen? Är det garanterat att dom kommer ringa arbetsgivare och kontrollera eller hur brukar det gå till?

Hade verkligen velat ha lägenheten..
Citera
2017-11-25, 16:59
  #2731
Medlem
Har en lägenhet i ett mycket attraktivt läge i Stockholms innerstad. Låg avgift och mycket god ekonomi i föreningen.
Jag är tillsammans med en tjej som har en hyresrätt. Men relationen är väl inte alltid på topp.

Nu funderar jag på om jag borde sälja min brf med tanke på kommande amorteringskrav etc eller behålla bostaden ett antal år framöver då jag t ex kan hyra ut den under ett par år.
Trots allt tror jag att bostadspriserna kommer att återhämta sig även om det blir en nedgång de närmaste åren.

Vad säger du?
Citera
2017-11-29, 13:25
  #2732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Får man ställa hyresrättsfrågor här?
Nej.
Citat:
Ursprungligen postat av FlorianKrull
Har en lägenhet i ett mycket attraktivt läge i Stockholms innerstad. Låg avgift och mycket god ekonomi i föreningen.
Jag är tillsammans med en tjej som har en hyresrätt. Men relationen är väl inte alltid på topp.

Nu funderar jag på om jag borde sälja min brf med tanke på kommande amorteringskrav etc eller behålla bostaden ett antal år framöver då jag t ex kan hyra ut den under ett par år.
Trots allt tror jag att bostadspriserna kommer att återhämta sig även om det blir en nedgång de närmaste åren.

Vad säger du?
Varför inte behålla den? Det känns väl som det smartaste, istället för att flytta till hyresrätt.
Citera
2017-12-18, 07:29
  #2733
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Någon som begriper vad "Budgivning pågår" betyder egentligen? Har runt 40 objekt i min sparade lista på hemnet, brukar vara nära 0 så här års (alltså nära jul). 7 av dessa objekt har mäklaren flaggat "Budgivning pågår", men av döma av mäklarnas sidor har bara 2 av dessa objekt några faktiska bud. Och det har gått några dagar, så det är inte så att mäklaren "inte hunnit".
Åtminstone ett av objekten ligger i min lista inte för att jag är intresserad att köpa, utan för att jag tycker det är överprisat med minst 2 miljoner, så när mäklaren flaggade budgivning tänkte jag "otroligt" och kollade, men inget bud är lagt.
Så vad betyder detta egentligen?
Kan tänka mig ett par orsaker, om någon vet mer berätta gärna:
1) "Snälla lägg ett bud". Alltså en förhoppning från mäklaren snarare än fakta.
2) "Endast denna vecka". Med det menar jag att mäklaren försöker stressa ev budgivare att buda.
3) Det är en fas. Visningsfas, därefter budgivningsfas (och sist försäljningsfas). Även om inga bud har lagts.

Oavsett är det ett konstigt begrepp när inga redovisade bud lagts. Någon som vet mer?
__________________
Senast redigerad av Kvackelikvack 2017-12-18 kl. 07:43. Anledning: Felstavatt.
Citera
2017-12-18, 07:37
  #2734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Någon som begriper vad "Budgivning pågår" betyder egentligen? Har runt 40 objekt i min sparade lista på hemnet, brukar vara nära 0 så här års (alltså nära jul). 7 av dessa objekt har mäklaren flaggat "Budgivning pågår", men av döma av mäklarnas sidor har bara 2 av dessa objekt några faktiska bud. Och det har gått några dagar, så det är inte så att mäklaren "inte hunnit".
Åtminstone ett av objekten ligger i min lista inte för att jag är intresserad att köpa, utan för att jag tycker det är överprisat med minst 2 miljoner, så när mäklaren flaggade budgivning tänkte jag "otroligt" och kollade, men inget bud är lagt.
Så vad betyder detta egentligen?
Kan tänka mig ett par orsaker, om någon vet mer berätta gärna:
1) "Snälla lägg ett bud". Alltså en förhoppning från mäklaren snarare än fakta.
2) "Endast denna vecka". Med det menar jag att mäklaren försöker stressa ev budgivare att buda.
3) Det är en fas. Visningsfas, därefter budgivningsfas (och sist försäljningsfas). Även om inga bud har lagts.

Oavsett är det ett konstigt begrepp när inga redovisade bud lagts. Någon spm vet mer?

Många säljare vill inte att budgivningen visas online, särskilt i nedgångstider.
Citera
2017-12-19, 14:34
  #2735
Medlem
Vad kostar det att ha med sin bostad i "Mäklartipset" på Hemnet samt hur länge ligger den kvar? Är det tills den är såld eller gäller något annat? Betalar jag det ur egen ficka eller är det mäklarhuset?

Tacksam för svar!
Citera
2018-01-09, 22:34
  #2736
Medlem
Hur skulle du tro att värdet på en villa skulle förändras om man installerar colceller på taket?
Om man räknar på 6-800kr i lägre elkostnad varje månad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback