2018-03-01, 08:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Instämmer till fullo.
Det vore för oss alla antagligen väldigt skönt om raka fakta kunde presenteras. Det är ju inga hemligheter eller något konstigt att begravning sker, förr eller senare kommer dessa personer begravas och info om var kommer att kunna hittas.
Så varför detta hemlighetsmakeri med antydningar hela tiden?
Är de begravda redan? När? Var?

Någon skrev i tråden att begravningsceremonin varit, inte att gravsättningen skett. Vid kremering brukar det ofta dröja innan allt blir klart för urnsättning.
Citera
2018-03-01, 08:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Någon skrev i tråden att begravningsceremonin varit, inte att gravsättningen skett. Vid kremering brukar det ofta dröja innan allt blir klart för urnsättning.

Jo det får gå ett år mellan kremering och jordsättning av urna, enligt något regelverk som numera gäller.
Men - tänk om kommande NFC provanalyssvar plötsligt visar att familjen faktiskt blivit mördad av någon utomstående och mer riktade analyser av de döda måste genomföras?
Hur gör man då om kropparna har kremerats?

Någon skrev att villan fortfarande var avspärrad av polisen, att alla prover inte är klara är nog rätt sannolikt. Hur kropparna efter offren då kan lämnats ut till anhöriga för ev kremering förstår jag faktiskt inte.
Senast redigerad av Solglittret 2018-03-01 kl. 08:37.
Citera
2018-03-01, 08:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Mitt fetade.
Jag menar att Hanna i så fall förberett ett gemensamt självmordsbrev som hon själv skrivit under. Bara för Oskar att plita dit sin signatur bredvid hennes.

Ja kanske...
Men skulle hon inte väntat på honom för att se att han gjorde det eller haft möjlighet att övertala honom??
Citera
2018-03-01, 08:52
Medlem
Citat:
Nej du har rätt man ska inte skjuta på budbäraren.
Men det är lätt hänt om vederbörande bara postar info från PM utan att tydligt klargöra att hen varken håller med, går emot eller hittat på det hela.
Det misstolkas lätt som att postaren försöker spela "viktig" som sitter på mer info - även om det bara är någon annans PM. I brist på någon att ställa alla frågor till blir postaren istället måltavla.

Men hela påfundet med PM till en postare - i en anonym tråd - är märkligt och rätt fånigt. Det borde varken behövas eller ens förekomma. Framför allt borde det inte accepteras eftersom just någon som trollar och hittar på gärna använder sig av subtila hänvisningar till allehanda PM.

Tycker faktiskt att vi alla borde bojkotta PM med "trådfakta" som någon påstår sig känna till men inte vill posta själv. Risken att vara utsatt för någon som trollar är för stor.

Hemliga PM om med trådfakta som inte i sin helhet får postas =
Det blir inga fler PM. 1 febr ändrades reglerna att man måste ha postat 50 inlägg eller varit medlem 1 månad (?) för att PM: a. Vid Bjärredbrotten såg jag att de PM jag fick så hade personen blivit medlem samma dag. Det tog tre dagar innan man kunde aktivera sitt konto, men PM:a kunde man. Dock inte posta inlägg.

Så... problemet med PM är nog över.
Citera
2018-03-01, 08:57
Medlem
[quote=arcenciels|63371515]
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Alltså, denna tråd.
Om man jobbar heltid på dagarna och har lite annat engagemang någon kväll eller två - alltså om man har ett liv s.a.s. - då har man plötsligt genast 25 sidor att läsa in!
Angående den numera berömda PM:en från igår, som verkar ha varit ett massutskick (men jag har inte fått det), är det två saker som slår mig:
Vännen till den nära släktingen, "närmare släkt än syskon", har mitt i all galenskap fått vetskap om att Hanna och Oskar planerade att ta bort hela familjen - men inte slagit larm! Är det verkligen ingen annan än jag som reagerat på det?
I övrigt kan en nära släkting "närmare än ett syskon" inte vara annat än en enäggstvilling rent genetiskt. Hade Oskar eller Hanna en enäggstvilling?

Hade inte Hanna en tvillingsyster ? Katarina ?

Att det skulle finnas en enäggstvilling till H, Katarina? Detta känner jag inte alls igen, helt nytt för mig, men kanske någon annan minns om detta dryftats här?
Det första som spontant slog mig angående. ”närmre än ett syskon,” var att det var en förälder.
Senast redigerad av Rakhoger 2018-03-01 kl. 09:04.
Citera
2018-03-01, 09:05
Medlem
Citat:
Om bara en av de två utfört det hela vad talar för respektive?
Uppgifter fr a ur media och intervjuver.

OH: den mest framgångsrike , driven, målmedveten, metodisk, noggrann.
Genomförde det han föresatt sig, mest utåtriktad, inte blyg - föreläsare. Snart innehavare av en proffesur i juridik.
Hade rensat sin Facebook på nätet (kan väl bara göras av vederbörande själv eller någon som har tillgång till ex ett dödsbevis) - men ändå låtit ex LinkedIn info stå kvar. Mängder av foton på nätet.
Den förälder som mest deltog i möten med skolan. Van vid och bra på att författa text - skrivit många publicerade artiklar, inlagor och en liten moms-skrift. Troligen haft en lillebror som dog som spädbarn. Hade pratat på jobbet om problem med sjukt barn. Det var OHs arbetsgivare som larmade polisen med sådan information att polisen tvärt emot normala rutiner reagerade direkt.

HB: mycket anonym - ev pga känsligt jobb inom skattemyndigheten. Jobbade halvtid trots att barnen inte var småbarn längre. Inga bilder eller info på Facebook - som inte har rensats.
Kanske haft bröstcancer. Gilla-markerat Gottfrieskliniken. 2 1/2 år äldre än maken.

Min gissning är att den av dessa två som som hade tillräckligt driv i steget och var tillräckligt målinriktad för att kunna fatta ett katastrofbeslut var OH.
Han var mest aktiv i allt som har refererats. Det vore märkligt om han plötsligt skulle upphört att vara aktiv och målinriktad. Han - men inte hon - rensade sin facebooksida. Det är väldigt viktiga uppgifter.
Dessutom andas hela dådet planering och noggrannhet, till och med tänkt på anhörigas funderingar efteråt. Det verkar inte gjort som ett förtvivlat explosionsartat hafsverk.

Han kanske övertalade eller tvingade HB som inte orkade stå emot, redan var deprimerad eller kanske också sjuk eller drogad och därför skrev under brevet - om det är äkta. Men jag tror att OH iscensatte det hela.

Om det visar sig att polisen kommer fram till att det endast var en gärningsman - kommer det presenteras?

Hm... Vad hade han för motiv?

Jag tror mer på mamman som initiativtagare. Kanske att hon påbörjat det hela, men att OH slutförde.
Citera
2018-03-01, 09:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Hm... Vad hade han för motiv?

Jag tror mer på mamman som initiativtagare. Kanske att hon påbörjat det hela, men att OH slutförde.

Ja motiven grubblar vi väl alla på...
Men om man bortser från att man faktiskt inte riktigt förstår varför är nog OH den kandidat som verkar ha haft mest dådkraft utifrån sett.
Om det räcker är ju en annan fråga.
Citera
2018-03-01, 09:13
Medlem
Citat:
Jo det får gå ett år mellan kremering och jordsättning av urna, enligt något regelverk som numera gäller.
Men - tänk om kommande NFC provanalyssvar plötsligt visar att familjen faktiskt blivit mördad av någon utomstående och mer riktade analyser av de döda måste genomföras?
Hur gör man då om kropparna har kremerats?

Någon skrev att villan fortfarande var avspärrad av polisen, att alla prover inte är klara är nog rätt sannolikt. Hur kropparna efter offren då kan lämnats ut till anhöriga för ev kremering förstår jag faktiskt inte.
Att de skulle kremerats än vet ingen. Det är ett antagande. Att begr.ceremoni skett är inte verifierat, precis som 98% annat i den här tråden.
Citera
2018-03-01, 09:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att de skulle kremerats än vet ingen. Det är ett antagande. Att begr.ceremoni skett är inte verifierat, precis som 98% annat i den här tråden.

Nej, det stämmer - återigen - vi vet nästan ingenting efter nästan två månader.

För länge sedan blev anhöriga till mig utsatta för mordförsök, förövaren fångades in och dömdes. Det finns en tråd som jag följde men aldrig postade i. Ibland var tråden väldigt snett ute, men på slutet lades allt korrekt på plats även i tråden.

Frågan är väl om vi någonsin kommer dit här. Detta påverkar dock många fler som också till viss del känner till korrekta sakförhållanden. Tycker att de borde tala ut om inte annat för att stoppa felaktig hemsk ryktesspridning. Kanske hade inblandade i mitt fall ovan gjort det till slut om felaktiga ryckten hade fortsatt florera.
Citera
2018-03-01, 09:47
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Nej, det stämmer - återigen - vi vet nästan ingenting efter nästan två månader.

För länge sedan blev anhöriga till mig utsatta för mordförsök, förövaren fångades in och dömdes. Det finns en tråd som jag följde men aldrig postade i. Ibland var tråden väldigt snett ute, men på slutet lades allt korrekt på plats även i tråden.

Frågan är väl om vi någonsin kommer dit här. Detta påverkar dock många fler som också till viss del känner till korrekta sakförhållanden. Tycker att de borde tala ut om inte annat för att stoppa felaktig hemsk ryktesspridning. Kanske hade inblandade i mitt fall ovan gjort det till slut om felaktiga ryckten hade fortsatt florera.

Ja, det hade jag gjort om något stort hänt i min släkt, att det skulle surra runt osanna fakta hade jag avskytt.

Är en släkt så ihopsatt och tycker exakt likadant att de bestämt att inget får yttras? Det undrar jag...går det att hålla ihop i längden?

Får väl spana in och bevaka Malou, hon lyckas ju ibland ta dit folk som varit med om otroliga saker, men här kommer hon nog inte att lyckas med det.
Citera
2018-03-01, 10:06
Medlem
[quote=Rakhoger|63372698]
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
[/b][/b] Att det skulle finnas en enäggstvilling till H, Katarina? Detta känner jag inte alls igen, helt nytt för mig, men kanske någon annan minns om detta dryftats här?
Det första som spontant slog mig angående. ”närmre än ett syskon,” var att det var en förälder.

Någon/några gång/-er mellan 1992-1997 stötte jag på ett fiolspelande tvillingpar som jag är rätt säker på att de hette Hanna & Katarina Brenton!
Citera
2018-03-01, 10:07
Medlem
Tråden börjar nog bli för stor. Mitt inlägg nyss försvann. Länkade till någon som undrade om det inte borde komma mera o formation och det inlägget är också borta.

Jag undrar samma sak. All information börjar låta som mantra. Same, same but different.
Finns det någon information, PM, inlägg etc som härrört från HB:s sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in