Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-28, 12:17
  #1
Avstängd
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet? Paulus verkar haft ett stort självförtroende, men det hade även Hitler och fler följde honom. För att inte tala om Justin Timberlake. Är det något positivt eller negativt? Ska man vara en öppen bok som kristen, eller bara visa sin osäkerhet eller säkerhet när det gagnar andra?

Kristna verkar generellt vara osäkra. Inget fel med det, men när det inte finns någon som tar hand om osäkerheten flippar det över i narcissism för några, den mest narcissistiske blir ledaren och resten så småningom psykopater. Varför låter någon som Jesus sina församlingar ramla ihop på det sättet? Kan ingen normal människa gå dit och slå dem i huvudet med Bibeln?

Muslimer verkar också ha dåligt självförtroende, fast där yttrar det sig i utåtriktade handlingar istället för inåtriktade. Man klär sina kvinnor i slöja och blir arg om någon avbildar Muhammed. Ett annat sätt att lösa osäkerheten.
Citera
2018-02-28, 18:55
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet? Paulus verkar haft ett stort självförtroende, men det hade även Hitler och fler följde honom. För att inte tala om Justin Timberlake. Är det något positivt eller negativt? Ska man vara en öppen bok som kristen, eller bara visa sin osäkerhet eller säkerhet när det gagnar andra?

Kristna verkar generellt vara osäkra. Inget fel med det, men när det inte finns någon som tar hand om osäkerheten flippar det över i narcissism för några, den mest narcissistiske blir ledaren och resten så småningom psykopater. Varför låter någon som Jesus sina församlingar ramla ihop på det sättet? Kan ingen normal människa gå dit och slå dem i huvudet med Bibeln?

Muslimer verkar också ha dåligt självförtroende, fast där yttrar det sig i utåtriktade handlingar istället för inåtriktade. Man klär sina kvinnor i slöja och blir arg om någon avbildar Muhammed. Ett annat sätt att lösa osäkerheten.

Så mycket svammel. Nej, det är inte normalt en narcissist som blir ledare i en församling, men visst händer det ibland och då kan det gå som i Knutby.
Citera
2018-03-01, 00:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet? Paulus verkar haft ett stort självförtroende, men det hade även Hitler och fler följde honom. För att inte tala om Justin Timberlake. Är det något positivt eller negativt? Ska man vara en öppen bok som kristen, eller bara visa sin osäkerhet eller säkerhet när det gagnar andra?

Kristna verkar generellt vara osäkra. Inget fel med det, men när det inte finns någon som tar hand om osäkerheten flippar det över i narcissism för några, den mest narcissistiske blir ledaren och resten så småningom psykopater. Varför låter någon som Jesus sina församlingar ramla ihop på det sättet? Kan ingen normal människa gå dit och slå dem i huvudet med Bibeln?

Muslimer verkar också ha dåligt självförtroende, fast där yttrar det sig i utåtriktade handlingar istället för inåtriktade. Man klär sina kvinnor i slöja och blir arg om någon avbildar Muhammed. Ett annat sätt att lösa osäkerheten.
Vad har Timberlake gjort då?

Om någon av er brister i vishet skall han be till Gud, som ger åt alla utan förbehåll eller förebråelser, och han skall få vad han ber om. Men han skall be i tro, utan att tvivla. Den som tvivlar liknar en våg på havet som drivs och jagas av vinden. En sådan människa, tvehågsen och vacklande i allt hon gör, skall inte vänta sig något av Herren. Jak 1:5-8
Citera
2018-03-01, 03:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet? Paulus verkar haft ett stort självförtroende

Paulus "stora" självförtroende, han som hade skräckscen när han predikade.

Jo tjenare...
Citera
2018-03-01, 19:27
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vad har Timberlake gjort då?

Gett väldigt många tonåringar drömmar, hopp, någon att se upp till och verklighetsflykt antar jag. Den sexualiserade människosynen kan man acceptera så länge orden rimmar och stönas fram.

Hitler erbjöd samma saker också, och han krävde bara att man skulle hata Judar.

Vad erbjuder och kräver Jesus?
Citera
2018-03-01, 21:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Gett väldigt många tonåringar drömmar, hopp, någon att se upp till och verklighetsflykt antar jag. Den sexualiserade människosynen kan man acceptera så länge orden rimmar och stönas fram.

Hitler erbjöd samma saker också, och han krävde bara att man skulle hata Judar.

Vad erbjuder och kräver Jesus?
Som Katy Perry, Smurfarna och Led Zeppelin före sin tid?

Hitler krävde bra mycket mer än så. Man skulle väl i stort offra allt för des Deutschen Vaterland.

Vårt hemland är himlen. Jesus har lovat kristna en plats i himlen, medan muslimer och judar blivit lovade en plats i paradiset på jorden.

Mark 10 28Då sade Petrus till honom: ”Vi har ju lämnat allt och följt dig.” 29Jesus svarade: ”Sannerligen, var och en som för min och evangeliets skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar 30skall få hundrafalt igen. Här i världen skall han få hus och bröder och systrar och mödrar och barn och åkrar mitt under förföljelser, och sedan evigt liv i den kommande världen. 31Många som är sist skall bli först, och många som är först skall bli sist.”

Matt 10 32Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. 33Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. 34Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, 36och mannens husfolk skall bli hans fiender. 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.

Jag vill poängtera att det här är inget som människor ska styra över, annars, om du tar något ifrån någon annan, broder eller inte, är det förföljelse, kort sammanfattat brottsligt. Så ni ska inte heller lyssna på "ledare" som uppmanar er att offra och donera, om det inte är för att hjälpa andra i nöd förstås. Tänk Job, inte Ekman. Gud fixar.
Citera
2018-03-01, 22:19
  #7
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet?

Det varierar enligt flera olika parametrar.
Citera
2018-03-10, 21:10
  #8
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet?

Jag tror kristenheten har satt upp sina trossatser och håller man sig till dem så kan den kristne känna sig säker.

Huvudbudet är att man ska älska sin nästa som man älskar sig själv, så försöker den kristne göra gott, vara välvilligt instäld till folk (utom när folk gör synd/kränker/stjäl/misshanlar/mördar etc), då kan den kristne känna sig säker på att den är ok, oavsett vad andra människor säger eller tycker.

Den kristne tror sig bli förlåten för sina fel och misstag genom tron på Jesus, vilket kan minska oro och ångest och göra det lättare att lämna sina dåliga handlingar bakom sig och gå vidare och försöka vara hygglig.
Citera
2018-03-11, 19:21
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag tror kristenheten har satt upp sina trossatser och håller man sig till dem så kan den kristne känna sig säker.

Huvudbudet är att man ska älska sin nästa som man älskar sig själv, så försöker den kristne göra gott, vara välvilligt instäld till folk (utom när folk gör synd/kränker/stjäl/misshanlar/mördar etc), då kan den kristne känna sig säker på att den är ok, oavsett vad andra människor säger eller tycker.

Den kristne tror sig bli förlåten för sina fel och misstag genom tron på Jesus, vilket kan minska oro och ångest och göra det lättare att lämna sina dåliga handlingar bakom sig och gå vidare och försöka vara hygglig.

Mm, jag upplever 80% av kristna som mannen med en enda talent:
Den ene gav han fem talenter, den andre två, den tredje en, åt var och en efter hans förmåga. Sedan reste han därifrån. Den som hade fått fem talenter gav sig genast i väg och gjorde affärer med dem så att han tjänade fem till. Den som hade fått två talenter tjänade på samma sätt två till. Men den som hade fått en talent gick och grävde en grop och gömde sin herres pengar. Efter lång tid kom tjänarnas herre tillbaka och krävde redovisning av dem. Den som hade fått fem talenter kom och lämnade fram fem till och sade: ’Herre, du gav mig fem talenter. Här är fem till som jag har tjänat.’ Hans herre sade: ’Bra, du är en god och trogen tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket. Gå in till glädjen hos din herre.’ /.../ Den som hade fått en enda talent steg också fram. ’Herre’, sade han, ’jag visste att du är en hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut. Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt.’ Hans herre svarade honom: ’Du är en slö och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du ha lämnat mina pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen dem med ränta när jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den åt mannen med de tio talenterna.
-- Matt 25:15-28

Varför berömde herren de som hade fått mest med att de hade varit "trogna i det lilla"? Vad hände med killen som fick 50 talenter och kom tillbaka med 50, eller han som slösade bort allt på sin Volvo? Förlåten som den förlorade sonen?

Vad innebär "skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut". Varför fick just mannen med de 5 talenterna den stackars mannens enda, och inte mannen med de 2?

Liknelsen saknar djup, med flit. Små, värdelösa pusselbitar, en sida av historien, tillsammans med orimliga krav är bibelns specialitet. Jehovas Vittnen förklarar:
Precis som de två första slavarna i liknelsen har smorda bröder och systrar gjort sitt bästa efter sina omständigheter. Men vem fick fem talenter och vem fick två talenter? Det behöver vi inte spekulera kring.
Citera
2018-03-12, 01:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Mm, jag upplever 80% av kristna som mannen med en enda talent:
Den ene gav han fem talenter, den andre två, den tredje en, åt var och en efter hans förmåga. Sedan reste han därifrån. Den som hade fått fem talenter gav sig genast i väg och gjorde affärer med dem så att han tjänade fem till. Den som hade fått två talenter tjänade på samma sätt två till. Men den som hade fått en talent gick och grävde en grop och gömde sin herres pengar. Efter lång tid kom tjänarnas herre tillbaka och krävde redovisning av dem. Den som hade fått fem talenter kom och lämnade fram fem till och sade: ’Herre, du gav mig fem talenter. Här är fem till som jag har tjänat.’ Hans herre sade: ’Bra, du är en god och trogen tjänare. Du har varit trogen i det lilla, jag skall anförtro dig mycket. Gå in till glädjen hos din herre.’ /.../ Den som hade fått en enda talent steg också fram. ’Herre’, sade han, ’jag visste att du är en hård man, som skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut. Jag var rädd och gick och gömde din talent i jorden. Här har du vad som är ditt.’ Hans herre svarade honom: ’Du är en slö och dålig tjänare, du visste att jag skördar där jag inte har sått och samlar in där jag inte har strött ut. Då skulle du ha lämnat mina pengar till banken, så att jag hade kunnat få igen dem med ränta när jag kom. Ta nu ifrån honom talenten och ge den åt mannen med de tio talenterna.
-- Matt 25:15-28

Varför berömde herren de som hade fått mest med att de hade varit "trogna i det lilla"? Vad hände med killen som fick 50 talenter och kom tillbaka med 50, eller han som slösade bort allt på sin Volvo? Förlåten som den förlorade sonen?

Vad innebär "skördar där du inte har sått och samlar in där du inte har strött ut". Varför fick just mannen med de 5 talenterna den stackars mannens enda, och inte mannen med de 2?

Liknelsen saknar djup, med flit. Små, värdelösa pusselbitar, en sida av historien, tillsammans med orimliga krav är bibelns specialitet. Jehovas Vittnen förklarar:
Precis som de två första slavarna i liknelsen har smorda bröder och systrar gjort sitt bästa efter sina omständigheter. Men vem fick fem talenter och vem fick två talenter? Det behöver vi inte spekulera kring.
Ja, många vågar inte tala med andra om sin tro, det är de som gräver ner sin talent för att slippa förföljelse för sin tro. Slippa svara på besvärliga frågor skulle de säga i dag. Men Jesus var mycket tydlig. Den som inte tar sitt kors och följer mig är mig inte värdig. Vem fick 50 talenter? Den som fick 5 tjänade lika många till, alltså räddar livet på några människor genom att förkunna Guds evangelium.

Jesus svarade: ”Sannerligen, var och en som för min och evangeliets skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller mor eller far eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen. Här i världen skall han få hus och bröder och systrar och mödrar och barn och åkrar mitt under förföljelser, och sedan evigt liv i den kommande världen. Många som är sist skall bli först, och många som är först skall bli sist.” Mark 10:29-31

Så egendom är inte fel. Om man har gjort sig förtjänt av det, får man allt man behöver av Gud.

Gud gjorde likadant med Jesus.

Du har älskat rättfärdigheten och hatat orätten.
Därför har Gud, din Gud, smort dig
med glädjens olja mer än dina likar. Heb 1:9

Där har du samtidigt svaret på varför han fick mer än sina likar. Jesus är pålitlig.

Vem som fick ett större antal talenter kan man se på den som bär frukt = tjänar x-antal talenter till. Och vid de rättfärdigas uppståndelse förstås, för den slutliga belöningen är som bekant evigt liv.

Skördar där du inte har sått. Jag tror Paulus förklarat det nånstans. Andra har profeterat, skrivit ner och förkunnat, den som kommer efter skördar frukterna, för vi kan förklara evangeliet för andra.
__________________
Senast redigerad av DindooNuffin 2018-03-12 kl. 01:14.
Citera
2018-03-13, 15:05
  #11
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet? Paulus verkar haft ett stort självförtroende, men det hade även Hitler och fler följde honom. För att inte tala om Justin Timberlake. Är det något positivt eller negativt? Ska man vara en öppen bok som kristen, eller bara visa sin osäkerhet eller säkerhet när det gagnar andra?

Kristna verkar generellt vara osäkra. Inget fel med det, men när det inte finns någon som tar hand om osäkerheten flippar det över i narcissism för några, den mest narcissistiske blir ledaren och resten så småningom psykopater. Varför låter någon som Jesus sina församlingar ramla ihop på det sättet? Kan ingen normal människa gå dit och slå dem i huvudet med Bibeln?

Muslimer verkar också ha dåligt självförtroende, fast där yttrar det sig i utåtriktade handlingar istället för inåtriktade. Man klär sina kvinnor i slöja och blir arg om någon avbildar Muhammed. Ett annat sätt att lösa osäkerheten.

Vad baserar du dina uppfattningar på? Vilka kyrkor har du erfarenhet av? Hur många kristna har du träffat?

Jag känner inte igen den bild du ger av kristna och tycker din frågeställning är oklar. Vad menar du med parallellen till Hitler? Att andra än kristna kan ha självförtroende?

Bibeln säger till kristna att vara frimodiga. Det är inget fel i att ha självförtroende, fast egentligen kan man väl säga att kristna ska vara frimodiga genom att ha förtroende i Gud.

Missriktad stolthet är däremot fel.
Citera
2018-03-13, 22:21
  #12
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliwood
Hur ser kristendomen på osäkerhet/självsäkerhet?

25Den som älskar sitt liv förlorar det, men den som här i världen hatar sitt liv, han skall rädda det till ett evigt liv.

Joh 12:25

Fina råd till ungdomarna...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback