2018-02-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
.Så du är övertygad om en mördare och resten offer?
Jag är mer osäker, men det vore onekligen den med tidigare barnamord bäst överensstämmande förklaringen. Att två föräldrar tappar förnuft och sans samtidigt är ju faktiskt väldigt osannolikt.

Jag undrar om vi inte är väldigt många här som tror på en enda gärningsman? Eftersom det verkar så osannolikt att två föräldrar skulle drabbas av sinnesförvirring samtidigt. Antagligen drabbads den ena föräldern av någon form av psykisk ohälsa, och utförde alla tre dåden?.

Polisen har gått ut med att brevet innehåller en upplysning om att båda de vuxna var överens, och att de båda undertecknat brevet. Mer än så sades inte, det fick räcka just då. Det kom inte något tillägg av typen "men vi har ännu inte undersökt äktheten i fråga om handstilar/namnteckningarna."

Det kanske inte var "krångligare" eller mer unikt än så?
Citera
2018-02-28, 20:00
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Ja, ska man gå på sannolikheter var det väl troligen OH som stod för morden på övriga familjen. Eller möjligen H. Men rakt inte båda två.

Själv vet jag inte riktigt vad jag tror. Dock tror jag så mycket som att det ligger åtminstone en psykisk sjukdom (t.ex. depression) bakom den här tragiska händelsen. Om de sökte hjälp hos psykiatrin, undrar jag om de inte fick någon. Och om de inte sökte hjälp undrar jag varför. Om ens partner börjar prata självmord är ju svaret hos de flesta, får jag verkligen hoppas, att hjälpa den att få professionell hjälp. Inte att börja planera att göra gemensam sak med den.

Och på tal om sannolikheter - har GW sagt något?

Jag tror OH fullständigt tappade fattningen. En lika enkel som desperat lösning på familjeproblematiken fick bli som det blev. Han hade nog haft ett eskalerande tungsinne hängande över sig en längre tid. Kanske var han, utan att raljera, nervklen. Han var en streber, en karriärist, med dom brister och förtjänster det innebar. Flickorna var nog i någon mån sjuka. Frågan är väl om det fanns tid för eftertanke, rehabilitering för att dom skulle tillåtas få bli friska(re). Kan dom möjligen ha haft nån lättare variant av ASD
.
Hustrun - jaa.... Mrs Nobody - personifierad....
Citera
2018-02-28, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ja, ska man gå på sannolikheter var det väl troligen OH som stod för morden på övriga familjen. Eller möjligen H. Men rakt inte båda två.

Nja, om vi nu ska strunta i all information som inkommit från polisen är sannolikheten störst att hela familjen dog i en olycka.
Citera
2018-02-28, 20:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Uppgifterna angående A´s försämrade hälsotillstånd 3:dje advent, tror jag har sin upprinnelse här, klippt ur texten:
"enligt Sydsvenskan den 17 december 2017."

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-10/hur-tanker-kommunen-behalla-de-hogpresterande-i-skolan
Citera
2018-02-28, 21:58
Medlem
meiis avatar
Har inte kikat in här på ett tag då jag blev trött på diskutionerna och spekulationerna och inget nytt framkom.
Har letat artiklar men inget, verkligen inget nytt verkar ha framkommit 🤔 är det lika i tråden, har det inte kommit någon ny information från något håll 🤔
Citera
2018-02-28, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Har inte kikat in här på ett tag då jag blev trött på diskutionerna och spekulationerna och inget nytt framkom.
Har letat artiklar men inget, verkligen inget nytt verkar ha framkommit 🤔 är det lika i tråden, har det inte kommit någon ny information från något håll 🤔
Har det inte kommit något i media så lär det ju inte kommit här heller?
Citera
2018-02-28, 22:11
Bannlyst
Med bedömning efter snart 2 månader i tråden. Kommer inte längre nu så vidare medverkan riskerar jag bara att hamna i OT eller trams. Gör med denna sammanfattning ännu ett utbrytningsförsök ur tråden.
Känns lite märkligt att säga att det har varit trevligt, men det har det faktiskt varit.
Tack och hej!

Föräldrarna Oskar och Hanna hade två barn, Agnes och Moa, med sjukdomar så allvarliga att de fick hemundervisning och avbrutna fritidssysselsättningar, men samtidigt med en så märklig symtombild att den gjorde både diagnosticering svår och behandling motstridig, beroende på vem man vände sig till.

Hanna, en kvinna med en sårbar personlighet som när barnen blev sjuka drabbades av en kraftig krisreaktion och senare en djup depression. Den egna cancern tyngde sedan tidigare.
Oskar, en man med en lindrigare autism som när barnen blev sjuka drabbades av en krisreaktion och senare en progredierande depression. Hustruns cancer och hennes tidigare begynnande depression tyngde.

Bägge föräldrarna hade svårigheter att bearbeta sina respektive krisreaktioner pga sina grundläggande sårbarheter, för att nya svårigheter med flickorna hela tiden innebar nya utmaningar samt för att de inte kunde utgöra ett adekvat stöd för varandra på grund av deras respektive depressioner. Detta medförde att de levde i en ständig krisberedskap, något som sänkte dem ytterligare och fick dem att isolera sig alltmer.

Ingen av föräldrarna hade förmåga att visa hur illa familjens samlade bild var. Kanske för att de var vana och tränade i att visa upp en tillrättalagd "spelad" bild av sig själva.
Ingen av dem hade heller förmåga att söka adekvat hjälp när det barkade mot total undergång. Kanske för att de rigida dragen förstärktes av de depressiva pålagringarna.

Kombinationen av dessa två föräldrar med sina respektive tillkortakommanden, tillsammans med en svår somatisk sjukdomssituation i familjen och isolering, ledde till att anpassningsstrategierna och omdömesförmågan imploderade och gjorde det omöjliga möjligt.
Citera
2018-02-28, 22:20
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Har det inte kommit något i media så lär det ju inte kommit här heller?

Öh 🤨🤔 why not? Någon kan ju ha trätt fram och berättat något? 🙄
Citera
2018-02-28, 22:22
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Lite egendomligt är det att det inte framkommit någon ny information, när en är bekant med en som är vän till en nära anhörig till familjen. Inget nytt på en månad. Har de slutat umgås plötsligt?
Citera
2018-02-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Med bedömning efter snart 2 månader i tråden. Kommer inte längre nu så vidare medverkan riskerar jag bara att hamna i OT eller trams. Gör med denna sammanfattning ännu ett utbrytningsförsök ur tråden.
Känns lite märkligt att säga att det har varit trevligt, men det har det faktiskt varit.
Tack och hej!

Föräldrarna Oskar och Hanna hade två barn, Agnes och Moa, med sjukdomar så allvarliga att de fick hemundervisning och avbrutna fritidssysselsättningar, men samtidigt med en så märklig symtombild att den gjorde både diagnosticering svår och behandling motstridig, beroende på vem man vände sig till.

Hanna, en kvinna med en sårbar personlighet som när barnen blev sjuka drabbades av en kraftig krisreaktion och senare en djup depression. Den egna cancern tyngde sedan tidigare.
Oskar, en man med en lindrigare autism som när barnen blev sjuka drabbades av en krisreaktion och senare en progredierande depression. Hustruns cancer och hennes tidigare begynnande depression tyngde.

Bägge föräldrarna hade svårigheter att bearbeta sina respektive krisreaktioner pga sina grundläggande sårbarheter, för att nya svårigheter med flickorna hela tiden innebar nya utmaningar samt för att de inte kunde utgöra ett adekvat stöd för varandra på grund av deras respektive depressioner. Detta medförde att de levde i en ständig krisberedskap, något som sänkte dem ytterligare och fick dem att isolera sig alltmer.

Ingen av föräldrarna hade förmåga att visa hur illa familjens samlade bild var. Kanske för att de var vana och tränade i att visa upp en tillrättalagd "spelad" bild av sig själva.
Ingen av dem hade heller förmåga att söka adekvat hjälp när det barkade mot total undergång. Kanske för att de rigida dragen förstärktes av de depressiva pålagringarna.

Kombinationen av dessa två föräldrar med sina respektive tillkortakommanden, tillsammans med en svår somatisk sjukdomssituation i familjen och isolering, ledde till att anpassningsstrategierna och omdömesförmågan imploderade och gjorde det omöjliga möjligt.
Okej, lycka till med det försöket, intressant att ha haft dig här, även om jag inte alla gånger känt mig enig. Jäkligt konstigt också att mitt svar till dig ang trams på ditt föregående inlägg om pm från katten, plötsligt var puts väck, borta! Utan minsta varning, men du verkar ju hunnit ta till dig synpunkterna ändå? Tack för det och välkommen tillbaka när du känner dig seriös och on topic igen!
Citera
2018-02-28, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Öh 🤨🤔 why not? Någon kan ju ha trätt fram och berättat något? 🙄
Relevant!
Citera
2018-02-28, 22:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag undrar om vi inte är väldigt många här som tror på en enda gärningsman? Eftersom det verkar så osannolikt att två föräldrar skulle drabbas av sinnesförvirring samtidigt
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jag tror OH fullständigt tappade fattningen. En lika enkel som desperat lösning på familjeproblematiken fick bli som det blev.

Om bara en av de två utfört det hela vad talar för respektive?
Uppgifter fr a ur media och intervjuver.

OH: den mest framgångsrike , driven, målmedveten, metodisk, noggrann.
Genomförde det han föresatt sig, mest utåtriktad, inte blyg - föreläsare. Snart innehavare av en proffesur i juridik.
Hade rensat sin Facebook på nätet (kan väl bara göras av vederbörande själv eller någon som har tillgång till ex ett dödsbevis) - men ändå låtit ex LinkedIn info stå kvar. Mängder av foton på nätet.
Den förälder som mest deltog i möten med skolan. Van vid och bra på att författa text - skrivit många publicerade artiklar, inlagor och en liten moms-skrift. Troligen haft en lillebror som dog som spädbarn. Hade pratat på jobbet om problem med sjukt barn. Det var OHs arbetsgivare som larmade polisen med sådan information att polisen tvärt emot normala rutiner reagerade direkt.

HB: mycket anonym - ev pga känsligt jobb inom skattemyndigheten. Jobbade halvtid trots att barnen inte var småbarn längre. Inga bilder eller info på Facebook - som inte har rensats.
Kanske haft bröstcancer. Gilla-markerat Gottfrieskliniken. 2 1/2 år äldre än maken.

Min gissning är att den av dessa två som som hade tillräckligt driv i steget och var tillräckligt målinriktad för att kunna fatta ett katastrofbeslut var OH.
Han var mest aktiv i allt som har refererats. Det vore märkligt om han plötsligt skulle upphört att vara aktiv och målinriktad. Han - men inte hon - rensade sin facebooksida. Det är väldigt viktiga uppgifter.
Dessutom andas hela dådet planering och noggrannhet, till och med tänkt på anhörigas funderingar efteråt. Det verkar inte gjort som ett förtvivlat explosionsartat hafsverk.

Han kanske övertalade eller tvingade HB som inte orkade stå emot, redan var deprimerad eller kanske också sjuk eller drogad och därför skrev under brevet - om det är äkta. Men jag tror att OH iscensatte det hela.

Om det visar sig att polisen kommer fram till att det endast var en gärningsman - kommer det presenteras?
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-28 kl. 22:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in