2018-02-28, 16:08
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Det måste väl åtminstone finns stadgar för under vilka villkor SveGOT ska drivas. Känns väldigt suspekt när Dan säger att vinsten såklart ska gå tillbaka till DFS. Men de lär ju inte göra vinst på ett bra tag... Så vilka löner ska de ta ur DFS-skattkistan? Måste ju finnas något beslut om hur detta ska skötas. Det kan ju inte bara vara Dan som sitter på reglerna och rätten att besluta detta.
Det blir givetvis aldrig någon vinst, ifall det skulle bli nära att gå med plus så kommer de höja sina löner för att motverka det.
Citera
2018-02-28, 16:13
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det blir givetvis aldrig någon vinst, ifall det skulle bli nära att gå med plus så kommer de höja sina löner för att motverka det.
Ja, Det hade inte förvånat mig. Men om de driver projektet med god intention så borde de rimligen presentera lönestrukturen. Någon form av villkor eller stadgar. De kan ju inte besluta åt medlemmarna att de nu ska äga en tidning och bara ta medlemmarnas pengar i arvode.
Citera
2018-02-28, 17:07
Medlem
Citat:
Hur beslöt föreningen om att starta en dagstidning (SveGot)? Har de haft något styrelsemöte om det? Eller är det Dan Eriksson som kan göra sådana här beslut i en handvändning när han får feeling? Jag menar, vipps så är medlemmarna i DFS delägare i SveGOT, från en dag till en annan.

Det är precis detta jag menar.

Dan startade en intresseförening för svenskarna. Man var det största hoppet för Sverige då allt tidigare misslyckats.
De får massvis med entusiastiska medlemmar, inte minst det mesiga SD2018 folket från I&C.

Någon miljon i donationer och medlemsavgifter kommer in och vipps, det blir ytterligare ett "stort, spännande mediaprojekt" man finansierar.
Jag är övertygad om att ersättningar/löner kommer att betalas ut via Svegot.

Grattis alla medlemmar, ni har just betalt för ytterligare ett av Dans "spännande, fantastiska och helt otroliga mediaprojekt" som skall förändra allt

Hur blev det med Motgift Dan?
Vi som donerat, varit medlemmar och finansierat dessa tvås uppehälle under år.
Vi som donerade 150 000 till Jonas flytt till Berlin, som bara pissades bort p.g.a någon barnslig personkonflikt.

Nu läggs Motgift mer och mer på is. Forumet är stängt och man skall sluta ta in nya medlemmar.

Känns bra för oss som tillsammans pissat bort miljonbelopp på Dans fantastiska mediasatstning Motgift, som skulle vara just ett "antidote" mot galenskapen.

Resultatet man producerat?

Ingrid "Gatestone" Carlqvist och Etc-Conrad för alltid sammansmälta med resterna av Motgift.
DFS och nu när donationerna stannat upp startas "Svegot".
Fantastiskt.

Samma sekund som man tog in Ingrid och Conrad var det uppenbart vad som skulle ske.
Jag gillade inte Jonas de Geer, men fasen vad han betydde mycket för Motgift.
När han försvann började denna djukdykning som mynnat ut i någon form av pyramidspel.
Citera
2018-02-28, 18:18
Medlem
Joe Blows avatar
Hur länge kommer det att dröja innan Dan lanserar en sprillans ny kryptovaluta för det utopiska lilla samhället DfS? Endast Dan kommer att kunna lösa in dom mot €.
Citera
2018-02-28, 18:29
Bannlyst
Det är väl klart att man inte kan satsa på motgift när man lanserar DFS.
DFS bör vara högst och under det finns poddar och artiklar.
Lägg ner motgifts sida och IC-sidan.
Vad svegot ska vara bra för är obegripligt.
HA EN SIDA FÖR FAN!
Citera
2018-02-28, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaggskrivare
Det är väl klart att man inte kan satsa på motgift när man lanserar DFS.
DFS bör vara högst och under det finns poddar och artiklar.
Lägg ner motgifts sida och IC-sidan.
Vad svegot ska vara bra för är obegripligt.
HA EN SIDA FÖR FAN!

Svegot blir platsen för Motgifts och I&Cs poddar, TV-sändningar och artiklar. Jag förmodar att de inte väljer att ha det på DfS sida då poddarna och DfS inte ska blandas ihop.

Jag ställde frågan "Stor, enad, medieplattform?" i trådstarten. Svegot.se är precis det, en enad medieplattform. Jag tippar på att Motgifts hemsida kommer läggas ner inom kort och strax därefter I&Cs.
Citera
2018-02-28, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fashy
Svegot blir platsen för Motgifts och I&Cs poddar, TV-sändningar och artiklar. Jag förmodar att de inte väljer att ha det på DfS sida då poddarna och DfS inte ska blandas ihop.

Jag ställde frågan "Stor, enad, medieplattform?" i trådstarten. Svegot.se är precis det, en enad medieplattform. Jag tippar på att Motgifts hemsida kommer läggas ner inom kort och strax därefter I&Cs.

Ok. Tycker det låter ok då. Det håller iaf inte att ha poddarna på två olika ställen med olika medlemsskap. Blir förvirrande.

Dock suger ju namnet svegot men inte mycket att göra åt.

Skulle man inte kunna ha en jättestor oberoende plattform för samtliga poddar? Nordfront, frego osv osv.
Citera
2018-02-28, 19:17
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ok. Tycker det låter ok då. Det håller iaf inte att ha poddarna på två olika ställen med olika medlemsskap. Blir förvirrande.

Skulle man inte kunna ha en jättestor oberoende plattform för samtliga poddar? Nordfront, frego osv osv.

Svegot låter ju verkligen inte som ett mediaprojekt. Tänker mer på något i stil med "SveGot inkasso", "SveGot finnas" eller "SveGot fastigheter". Men det finns väl en tanke bakom det. Man kan ju konstruera många olika typer av företag som 'föreningen äger'.

Förstår heller inte nya strukturen. Det privata företaget Motgift lägger ner sin verksamhet och istället blir Dan och Magnus anställda av en 'tidning/hemsida' som ägs av föreningen DfS? Ska samma människor som sitter i styrelsen för DfS också leda det nya mediabolaget och samtidigt lyfta lön därifrån? Allt detta utan något beslut från medlemmarna? Vad händer om SveGot kommer i ekonomiskt obestånd, måste då föreningen gå in och betala? Det hela framstår kanske en aning.... suspekt. Om jag nu tolkat det hela rätt?
Citera
2018-02-28, 19:20
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashy

Fast Svegot ägs av föreningen? Då är det ju i allra högsta grad ihopblandat. Mycket mer än vad det varit innan.
Citera
2018-02-28, 19:47
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Fast Svegot ägs av föreningen? Då är det ju i allra högsta grad ihopblandat. Mycket mer än vad det varit innan.
Ja precis. Entiteterna tillhör varandra och samma beslutsfattare återfinns i bägge projekten. Det kan ju inte bli mer incest än så här.

Det är med förevändningen att DFS ska syssla med "folkbildning" som Dan tycker det är berättigat att starta igång en tidning i hemlighet.

Vore intressant att höra från någon som är medlem i DFS om det finns mötesprotokoll att se. Det bör ju ha diskuterats under det senaste styrelsemötet https://www.detfriasverige.se/styrelsemote-31-1-2018/ (man måste vara medlem för att kunna ladda ner filen).
Citera
2018-02-28, 19:57
Medlem
Run3s avatar
Citat:

Problemet är inte att de har en gemensam plattform att samla sin skit på. Problemet är att de har gift in mediaprojektet i DFS. Så nu kan man inte längre stödja DFS utan att indirekt också stödja SveGoT. Det går ju inte att bli av med SveGoT så länge som DFS har betalande medlemmar. Respektive projekt borde stå och falla på sina egna meriter.

Nu är det bara ett listigt sätt att kunna dra in pengar via den icke-vinstdrivande föreningen DFS, och distribuera pengarna till styrelsemedlemmarna via "journalistik" på SveGoT.

Vilka medlemmar vet ens vem "skribenten" Jalle Horn på SveGoT är? Vilka medlemmar var med och beslöt om att SveGoT skulle köpa in material från produktionsbolaget Motgift? Har någon annan än Dan någon som helst insyn eller inflytande?
Citera
2018-02-28, 20:31
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Problemet är inte att de har en gemensam plattform att samla sin skit på. Problemet är att de har gift in mediaprojektet i DFS. Så nu kan man inte längre stödja DFS utan att indirekt också stödja SveGoT. Det går ju inte att bli av med SveGoT så länge som DFS har betalande medlemmar. Respektive projekt borde stå och falla på sina egna meriter.

Nu är det bara ett listigt sätt att kunna dra in pengar via den icke-vinstdrivande föreningen DFS, och distribuera pengarna till styrelsemedlemmarna via "journalistik" på SveGoT.

Vilka medlemmar vet ens vem "skribenten" Jalle Horn på SveGoT är? Vilka medlemmar var med och beslöt om att SveGoT skulle köpa in material från produktionsbolaget Motgift? Har någon annan än Dan någon som helst insyn eller inflytande?

Kanske inte samma krav på att redovisa löner och ersättningar om dessa betalas ut av Svegot istället för DfS?

Jag förstår nu dock Ingrid och Conrads lyriska snack om en framtida modern studio som man kan sitta och sända i hela dagarna. Betald av en förening de styr (DfS) , uthyrd till ett mediaföretag de också styr (Svegot) som i sin tur köper in material från deras egna företag (IoC, Motgift mm)? Samtidigt sitter styrelsen på full bestämmanderätt över vilka medlemmar som har möjlighet att rösta bort dem.

Jag tycker ändå att DfS som princip är viktigt men det här senaste tycker jag verkar lite suspekt. Jag hade trott att Motgift och IoC skulle fortsätta som innan, privata företag skilda från föreningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in