Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-23, 22:12
  #9613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Har du länk?

Ja, det var nog planerat. Men kruxet är: om det var allt för professionellt planerat så passar det inte med en sladdrig butterfly som mordvapen. Så planerat, antagligen. Men amatörmässigt. Få ihop den ekvationen så är vi i hamn. Tills dess får vi fortsätta spekulera, trixa, pussla, ad hoc’a, för att få ihop något som kan liknas vid en rimlig hypotes.
Du har en poäng i att det troligen inte var alltför professionellt planerat. Kommer tillbaka till "i stundens hetta" och funderar återigen på om det var meningen att pojken endast skulle skrämmas/hutas åt.
Något gick överstyr. Tänker på stirrig, störd, nervös GM. Tror inte på ensam GM. Vi har tröskat fram och tillbaka om detta. Tycker det står klart att minst två personer är inblandade, troligen tre; anstiftaren, GM samt kroppsbyggaren. Alla tre har hållhake på varann, därför har ingen golat.
Citera
2018-02-23, 23:03
  #9614
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Finns att beställa hem från internet direkt till brevlådan

Liknande knivar i allmänhet javisst, men exakt en sån? Efter vad man kan se på polisens bilder ser den ut att ha mässingsnitar sakna firmamärke. För att vara en rostfri kniv ser bladet väldigt gropigt ut, använder polisen brutala rengöringsmedel, eller hur kan den ha blivit sådan? Hur lång tid tar det i ur och skur för att den ska bli så sliten? Att någon skulle ha haft den som campingkniv eller hantverkskniv tror jag inte riktigt på. Kastat med den? Men vem kommer på att försöka använda en fällkniv som kastkniv?
Citera
2018-02-23, 23:26
  #9615
Medlem
Vad jag vet brukar folk ha en Butterfly för att 1 råna folk med 2 ha till försvar mot andra 3 hugga folk med. Ja just den vet jag inte men antingen på internet köpt utomlands eller köpt av en bekant, sen att den är sliten tyder väl på att den som använt den har haft den till något annat; men att använda en sån här kniv tyder tror jag på en yngre gärningsman
Citera
2018-02-24, 19:51
  #9616
Avstängd
Finns en person, kvinna, i dörrvakten PF:s krets som är intressant. Förekommer för olika småbrott bla misshandel 02. Bor i Stockholm idag.

Hon bodde i Linköping 03-05. Ska även träna mycket och har missbrukshistorik. Ska se om man kan skaka fram lite tänkbara pojkvänner från 04.
Citera
2018-02-24, 20:09
  #9617
Avstängd
Enligt uppgift från utredare så har inte ambulans/polis fått någon uppgift om GM från AL. Uppgift om signalement kommer från allmänhet som pratade med AL innan blåljuspersonal kom fram.

Polisens bedömning är att ingen hotbild fanns mot någon av offren. Då väger man in M:s familj och deras farbror. Man ser ingen koppling mellan hans ekobrott och morden.

I det här ärendet så har utredarna inte haft något problem från åklagare att hämta personer som dom är intresserade av och som inte vill lämna sitt DNA. Vägra pärmen är inte intressant. GM har gått under radarn.
__________________
Senast redigerad av Link04 2018-02-24 kl. 20:30.
Citera
2018-02-25, 23:29
  #9618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Enligt uppgift från utredare så har inte ambulans/polis fått någon uppgift om GM från AL. Uppgift om signalement kommer från allmänhet som pratade med AL innan blåljuspersonal kom fram.

Polisens bedömning är att ingen hotbild fanns mot någon av offren. Då väger man in M:s familj och deras farbror. Man ser ingen koppling mellan hans ekobrott och morden.

I det här ärendet så har utredarna inte haft något problem från åklagare att hämta personer som dom är intresserade av och som inte vill lämna sitt DNA. Vägra pärmen är inte intressant. GM har gått under radarn.

Jag tvivlar på polisens bedömning. Funderar kring kroppsbyggaren och hans kompisar. Jag tror att polisen gör ett misstag när man avskriver familjens affärsförehavanden kopplade till morden. Gärningen mot pojken är kopplad tillfamiljen.
Citera
2018-02-26, 04:46
  #9619
Medlem
Mr.Parakits avatar
Angående mordvapnet.

Jag har haft en identisk kniv, vill minnas att den i detalj såg ut exakt så. Inköptes på Fuerteventura 1998 eller 1999, jag och brorsan tjata till oss varsin av föräldrarna i en krimskrams butik. Brorsan var bättre på att spara sina saker, ska höra om han har sin kvar, kan då ordna bild.
Citera
2018-02-26, 18:06
  #9620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Finns en person, kvinna, i dörrvakten PF:s krets som är intressant. Förekommer för olika småbrott bla misshandel 02. Bor i Stockholm idag.

Hon bodde i Linköping 03-05. Ska även träna mycket och har missbrukshistorik. Ska se om man kan skaka fram lite tänkbara pojkvänner från 04.

Oj, spännande. Vet du personen som hade gått på anabola men deffade vid tillfället för mordet? Det är intressant att vissa vittnen nämnt ett fyrkantigt ansikte, för det får man väl av att deffa?


Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Parakit
Angående mordvapnet.

Jag har haft en identisk kniv, vill minnas att den i detalj såg ut exakt så. Inköptes på Fuerteventura 1998 eller 1999, jag och brorsan tjata till oss varsin av föräldrarna i en krimskrams butik. Brorsan var bättre på att spara sina saker, ska höra om han har sin kvar, kan då ordna bild.

Det var spännande. Ta gärna en bild om du hittar den. Vad hände med din kniv? Kan den ha hamnat i fel händer?
Citera
2018-02-26, 18:17
  #9621
Medlem
Mr.Parakits avatar
Det var spännande. Ta gärna en bild om du hittar den. Vad hände med din kniv? Kan den ha hamnat i fel händer?[/quote]

Nej, jag hade sönder min vid något tillfälle när det trixades framför polare, och kastade den sedan, detta i en förort långt ifrån Linköping. Ska höra med min bror under veckan. Jag har sett kniven hos honom i samband med flytt nån gång efter 2004, så det är inte hans kniv som kan ha varit mordvapnet. Men jag ger mig fan på att knivarna är identiska.
Citera
2018-02-27, 18:15
  #9622
Medlem
SagtVars avatar
Jag är övertygad om att M hade med sig kniven på väg till skolan för att han hade gjort något skit som han visste att han skulle konfronteras med den här morgonen. Det var därför han inte gick samtidigt med sin syster.

Gärningsmannen stod troligen och väntade på grabben för att ställa honom "mot väggen".

Grabben hade redan kniven i handen och lyckades skada GM som blev rasande och slet av grabben kniven och gick crazy på honom.

Kvinnan som blev vittne till det hela blev ett oskyldigt offer.

Lösningen står att finna i pojkens agerande under de senaste veckorna, antingen i skolan eller i datorbutiken.

Det tror jag är vad som hände och jag tror även att grabbens syskon eller föräldrar misstänker detsamma, men är ovilliga att berätta.
De har säkert sett kniven därhemma innan händelsen.
Citera
2018-02-27, 21:06
  #9623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SagtVar
Jag är övertygad om att M hade med sig kniven på väg till skolan för att han hade gjort något skit som han visste att han skulle konfronteras med den här morgonen. Det var därför han inte gick samtidigt med sin syster.

Gärningsmannen stod troligen och väntade på grabben för att ställa honom "mot väggen".

Grabben hade redan kniven i handen och lyckades skada GM som blev rasande och slet av grabben kniven och gick crazy på honom.

Kvinnan som blev vittne till det hela blev ett oskyldigt offer.

Lösningen står att finna i pojkens agerande under de senaste veckorna, antingen i skolan eller i datorbutiken.

Det tror jag är vad som hände och jag tror även att grabbens syskon eller föräldrar misstänker detsamma, men är ovilliga att berätta.
De har säkert sett kniven därhemma innan händelsen.

Bara för att väcka lite hälsosamt tvivel i din övertygelse:

Mohammed hade gått ensam större delen av den terminen. Att han brukade gå med sin syster refererar till tidigare terminer då han hade tagit följe med sin storasyster, men när han börjat i ny klass kände han sig stor och ville därför gå själv.

Att det var Mohammeds kniv går naturligtvis inte att utesluta, men det finns heller ingenting som egentligen tyder på det. Med tanke på Mohammeds person, så som den skildrats i media av familj och skolkamrater, så har jag svårt att se att ingen skulle känna till att Mohammed hade kniv. Han borde ha visat den för kompisar. Familjen kan väl möjligtvis ha känt till att han haft kniv men valt att undanhålla den uppgiften för polisen, men borde inte han visat den för klasskamrater?

Övergreppet verkar ha gått väldigt snabbt. Det är tveksamt om en konfrontation, som väl måste ha ägt rum om Mohammed först ska ha känt sig hotad och tagit fram en kniv varpå gm tagit kniven ifrån honom och börjat hugga honom med den, går att få in rent tidsmässigt. Det går väl såklart, varför polisen inte uteslutit att det kan vara så, men det är heller inte deras huvudtes.
Citera
2018-02-28, 11:37
  #9624
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
När jag var lite yngre hände detta.

Vi pratar förort till Stockholm. Min kompis var 11år. Ett par killar 13 år gamla hade retat och mobbat hans syster som även hon var 13 år gammal.
Min kompis älskade sin syster över allt annat och beslöt sig för att detta skulle få ett stopp.

En morgon låg han i bakhåll och väntade längs en gångväg på en av dessa killar då denna skulle till skolan.
Min kompis attackerade killen bakifrån med ett basebollträ och misshandlade denne mycket grovt.
Var väldigt nära att dö.

Idag är min kompis 3 barnsfar och VD för en mellanstort företag.
Han säger att han inte minns någon av händelsen då jag tog upp det ganska nyligen.

Om det finns ett motiv i Linköpingshistorien så tror jag det är något liknande.

Mkt starka känslor.


Ja, det här påminner verkligen om Linköping. Helt klart mer troligt med någon personlig konflikt direkt mot M, ej hans familj eller någon sorts kriminell uppgörelse.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback