2018-02-28, 15:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Detta är ju dock i regel tullfriaförsändelse (under 1500kr värde).

Och momsen gissar jag att dom tar 25% om det inte tydligt framgåt att det ska vara nån annan sats.
Sen får väl folk överklaga om det blir fel.

Värde under 1500 sek är tullfria, men du betalar moms på 25 % på värdet.
Citera
2018-02-28, 15:21
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Värde under 1500 sek är tullfria, men du betalar moms på 25 % på värdet.

Ja, exakt vad jag sa.
Hur är det med läsförståelsen?
Citera
2018-02-28, 15:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Vad alla nyanställda med 3 timmars utbildning ska göra får vi lite inblick i här:

Jag menar hur har dom gjort innan det här, typ förra året...
Citera
2018-02-28, 15:51
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Moms på 25 procent tillkommer samt en administrationsavgift på 75 kronor. (Fast för livsmedel är det egentligen 12 procent moms.) Du får kolla. Ingen större skillnad i det här fallet.

Momsen är inte problemet utan avgiften. Du får nog beställa mera för att det ska löna sig. Samma avgift upp till 1 500 kronor. Sedan 125 kronor i avgift och tull tillkommer.
Tack.

Jag beställde för lite pengar för att slippa betala skatt och tull. Under 25$ tror jag att rekommendationen var.

Nu kan jag mao beställa varor till ett belopp som motsvarar upp till 1499 SEK, och då slippa betala tull?
1000 SEK för varorna
250 SEK som moms
75 i avgift till PostNord
1325 SEK totalt

Det är fortfarande bra då att köpa samma produkter här i Sverige skulle kosta mig över 3' kronor.

Det blir fler skattekronor i statens kassa, och vi vet alla varför dessa behövs.
Citera
2018-02-28, 15:51
Medlem
448s avatar
Jag tror tullen gjort det på lite stickprovsbasis.Jag fick det på lite dyrare komradios , dom frågade vad värdet var och kvittot samt vilken tullsats jag tyckte dom skulle använda.

Jag tror jag bad ta det som leksaker - gick igenom och grejerna kom typ nästa dag.
Såg inte ut som leksaker dock...och kvittot fick dom också

Allt var bättre förr
Citera
2018-02-28, 16:05
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gris1
Var på arbetsintervju för att jobba med detta. Utbildningen som ska hållas varar i cirka 3 timmar. Och då var dom inte ens säkra på om man skulle kunna få någon praktisk utbildning. Har för mig att 70 personer skulle utbildas på en dag. All personal skulle nyanställas, inklusive skiftledarnas. Skiftledarnas utbildning varade i en dag.

Så på Torsdag ska folk som gått en utbildning på tre timmar arbeta med detta. PN sa att som prognosen såg ut idag räknade dom med att få in mellan 100000-120000 paket om dagen. Känns som det kommer bli kaos..

Herregud! Det kommer bli totalt kaos!

Tänk själv att du är nyanställd med 3 tim utbildning din arbetsledare har 1 dag utbildning. Ingen vet vad dom gör.
Bara att hantera alla personal problem och interna konflikter kommer inte bli bra det här...
Kan tänka mig att dom som redan jobbar i Post nord och besitter någon form av kompetens kommer göra allt för att hålla sig där ifrån.
Citera
2018-02-28, 16:15
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Tack.

Jag beställde för lite pengar för att slippa betala skatt och tull. Under 25$ tror jag att rekommendationen var.

Nu kan jag mao beställa varor till ett belopp som motsvarar upp till 1499 SEK, och då slippa betala tull?
1000 SEK för varorna
250 SEK som moms
75 i avgift till PostNord
1325 SEK totalt

Det är fortfarande bra då att köpa samma produkter här i Sverige skulle kosta mig över 3' kronor.

Det blir fler skattekronor i statens kassa, och vi vet alla varför dessa behövs.

Du får skilja på moms och tull. För tull är reglerna desamma som tidigare. Ingen tullavgift om värdet understiger 1 500 kronor. Moms tas ut från första kronan.

https://www.postnord.com/sv/media/pressmeddelanden/postnord/2018/ny-avgift-pa-forsandelser-fran-tredje-land-infors-1-mars/
Senast redigerad av Zeta9 2018-02-28 kl. 16:18.
Citera
2018-02-28, 16:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life

Tänk själv att du är nyanställd med 3 tim utbildning din arbetsledare har 1 dag utbildning. Ingen vet vad dom gör.
Bara att hantera alla personal problem och interna konflikter kommer inte bli bra det här...
Kan tänka mig att dom som redan jobbar i Post nord och besitter någon form av kompetens kommer göra allt för att hålla sig där ifrån.
Det är ju inte raketforskning dom skall hålla på med precis.

1. Registrera brevet/paketet i datorn genom att läsa av värdet, mobilnummer , namn och mottagaradress (antingen manuellt eller genom att skanna)
2. Ange om det är ett a) brev utan värde b) varubrev/paket = moms + avgift eller c) skicka till tullverket för utredning.
3. Skriva ut en etikett med streckkod och klistra på paketet.
4. Slänga paketet i en postcontainer

Upprepa 1-4 dagen lång...

Troligtvis faller de flesta brev/paket under 2b och mottagen aviseras via mobil/post om att han/hon skall betala moms+avgift innan brevet skickas för utdelning.

Paket som är 2a delas ut skyndsamt

Paket som är 2b lagras och sorteras om efter en vecka för att om dom är betalda skickas vidare annars går dom ett varv till. Är dom då inte betalda returneras dom till Kina med båtfrakt (tar några månader)

Paket som faller under 2c skickas till tullverket så får dom reda ut dom.
Citera
2018-02-28, 16:24
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life

Ett stort mysterium hur de ska hinna med när det redan är störningar två dagar i rad på grund av snökaos, tekniska problem etc.

https://www.postnord.se/storningsmeddelanden/forsenade-paket-180227
Citera
2018-02-28, 16:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ett stort mysterium hur de ska hinna med när det redan är störningar två dagar i rad på grund av snökaos, tekniska problem etc.

Det finns ju ingen gräns för hur lång tid det kan ta innan ett standard china post paket delas ut så om dom blir försenade 3-4 veckor innan dom hinner ikapp så får man ha tålamod med det.
Citera
2018-02-28, 16:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Den första frågan att ställa är om de ens vill lyckas, deras mål är snarare att få folk sluta handla från Kina och då är det bra med kaos för PostNord.
Citera
2018-02-28, 16:50
Medlem
s-täljes avatar
POSTNORD! Liga med postnörd! Best från London
Tog 1 Dag till Arlanda Kom ditt 24:e kl 13.09 Nu 28:e inget hört.
Skandal!!!!! tros spåring
varför tar det sån tid för Pnörd skicka vidare?
inget med kina göra men kunde inte låta bli skriva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in