2018-02-27, 18:44
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balleboj
Jag använder mig av den här:

https://world.taobao.com

Jo, jag var inne där. Men allt är på kinesiska. Ska testa i en annan webbläsare.

Känns inte så säkert om man måste översätta själv.
Citera
2018-02-27, 18:47
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Det beror på DHL Express levererar på 2-3 dagar DHL Post (som du valt) levererar på 14-30 dagar. Kort leveranstid kostar alltid extra...
Det vet jag så klart.

Låt oss nollställa.

När jag tidigare har beställt från US så har jag betalat säg 17$ för mina varor (frakt med post har varit !
"gratis"). En sådan beställning har landat hos mitt ombud efter 10-30 dagar.
Min totala kostnad har alltså varit 17$.

Nu så ska det läggas till en kostnad för administration runt 10$ (75-125kr)? tull på det? moms på det?

Vad kommer kostnaden för mig att bli nästa gång jag beställer mina varor som i dag kostar 17$.
Citera
2018-02-27, 18:48
Medlem
återkom gärna ni som får paket efter 1:a mars
Citera
2018-02-27, 18:49
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Det vet jag så klart.

Låt oss nollställa.

När jag tidigare har beställt från US så har jag betalat säg 17$ för mina varor (frakt med post har varit !
"gratis"). En sådan beställning har landat hos mitt ombud efter 10-30 dagar.
Min totala kostnad har alltså varit 17$.

Nu så ska det läggas till en kostnad för administration runt 10$ (75-125kr)? tull på det? moms på det?

Vad kommer kostnaden för mig att bli nästa gång jag beställer mina varor som i dag kostar 17$.

Moms på 25 procent tillkommer samt en administrationsavgift på 75 kronor. (Fast för livsmedel är det egentligen 12 procent moms.) Du får kolla. Ingen större skillnad i det här fallet.

Momsen är inte problemet utan avgiften. Du får nog beställa mera för att det ska löna sig. Samma avgift upp till 1 500 kronor. Sedan 125 kronor i avgift och tull tillkommer.
Senast redigerad av Zeta9 2018-02-27 kl. 19:28.
Citera
2018-02-27, 18:52
Medlem
ballebojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Jo, jag var inne där. Men allt är på kinesiska. Ska testa i en annan webbläsare.

Känns inte så säkert om man måste översätta själv.

Allt är tyvärr på kinesiska, men man kan bildsöka samt översätta via Google translate (som fungerar sådär). Sen brukar shopping agenterna vara villiga att hjälpa till om det är en specifik sak man letar efter. Det är lite mer krångligt än eBay och Aliexpress tyvärr!
Citera
2018-02-27, 20:13
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmostallion
återkom gärna ni som får paket efter 1:a mars

Visst är all informationen bra, men jag tror det kommer skapa mer förvirring än klarhet i frågan, Det skapa en massa förvirring om folk ska hålla på dra slutsatser av de får paket de närmaste dagarna efter 1 mars och dylik.

De säger sedan att de kommer införa det på eftermiddagen 1 mars, alltså börja med den nya hanteringen på utrikesterminalen då, alla paket som har passerat denna del kommer inte beröras. Så folk kommer nästan garanterat att få sina brev som vanligt den 2 mars åtminstone. Dock beroende på hur systemet fungera så kanske vissa får sms betalningsavier redan 1 mars, om det sker automatiskt vid scanningen av paketet.

Jag säger vänta till slutet av mars åtminstone, gärna till efter sommaren då allt har hunnit sätta sig ordentligt innan man börja dra slutsatser.
Citera
2018-02-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
fittans och kukens förbannelse, så mina två nyckleskal jag köpte för 10 kr måste jag alltså betala 75 kr för, likaså en usb kabel för 5 kr, 75 spänn där. Hela min onlinevärld rasar fanimej samman!

😂😂😂
Där har vi typ min reaktion för några veckor sedan 😂
Citera
2018-02-27, 20:20
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gris1
Man skulle korrekturläsa uppgifterna på följesedeln som satt på paketet. Och så skulle man se till så att det var rätt tull från rätt land, i stora drag.

Sa de något om gåva etc?
Citera
2018-02-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Visst är all informationen bra, men jag tror det kommer skapa mer förvirring än klarhet i frågan, Det skapa en massa förvirring om folk ska hålla på dra slutsatser av de får paket de närmaste dagarna efter 1 mars och dylik.

De säger sedan att de kommer införa det på eftermiddagen 1 mars, alltså börja med den nya hanteringen på utrikesterminalen då, alla paket som har passerat denna del kommer inte beröras. Så folk kommer nästan garanterat att få sina brev som vanligt den 2 mars åtminstone. Dock beroende på hur systemet fungera så kanske vissa får sms betalningsavier redan 1 mars, om det sker automatiskt vid scanningen av paketet.

Jag säger vänta till slutet av mars åtminstone, gärna till efter sommaren då allt har hunnit sätta sig ordentligt innan man börja dra slutsatser.

Begriper inte vad du snackar om!
Har massor av gånger kunnat spåra paket från Kina till avresa från ursprungslandet med flygfrakt.

I stenålderslandet Sverige fungerar inte spårning senare, men det har oftast tagit 3 veckor till leverans hemmavid, i jämförelse med datumet för avresa från Kina!
Senast redigerad av Hultabultan 2018-02-27 kl. 20:50.
Citera
2018-02-27, 20:56
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Begriper inte vad du snackar om!
Har massor av gånger kunnat spåra paket från Kina till avresa från ursprungslandet med flygfrakt.

I stenålderslandet Sverige fungerar inte spårning senare, men det har ofta tagit 3 veckor till leverans hemmavid, i jämförelse med datumet för avresa från Kina!

Ja det är en del av min poäng. Många kommer förmodligen att få sina paket som vanligt i början av mars, då hanterigen i alla led är så pass långsam, så många brev som inte har kommit till folks brevlåda 1mars, lär ändå ha passerat utriksterminalen och kommer därmed inte att drabbas. Så därför säger det evt inte så mycket att person X fick sitt paket den 7e mars utan att behöva betala. Många kommer då tro att den slank igenom och att systemet inte fungera, men det är sådana slutsatser man ska vara försiktigt med i början.

Så jag säger vänta 1 eller några månader i alla fall innan vi kan börja dra slutsatser av hur det hela funkar.
Citera
2018-02-27, 21:08
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Ja det är en del av min poäng. Många kommer förmodligen att få sina paket som vanligt i början av mars, då hanterigen i alla led är så pass långsam, så många brev som inte har kommit till folks brevlåda 1mars, lär ändå ha passerat utriksterminalen och kommer därmed inte att drabbas. Så därför säger det evt inte så mycket att person X fick sitt paket den 7e mars utan att behöva betala. Många kommer då tro att den slank igenom och att systemet inte fungera, men det är sådana slutsatser man ska vara försiktigt med i början.

Så jag säger vänta 1 eller några månader i alla fall innan vi kan börja dra slutsatser av hur det hela funkar.
Ja i början kommer det att bli lite av ett lotteri innan dom trimmat in systemet och personalen är utbildade till fullo. Det kommer ju också att bli längre hanteringstider så räkna med att få vänta någon vecka extra från det att försändelsen ankomstregistrerats på Arlanda.
Citera
2018-02-27, 21:29
Medlem
De söker /sökte personal . Undrar vad de menar med "arbeta i köer? Och vad är det för bilder de ska granska? Och videokodning? (Är det bara jag som är lite dum, som inte fattar?) De verkar söka folk med samma arbetsuppgifter till södra Stockholm också. Jag trodde att det gällde bara Örebro-terminalen.

https://www.metrojobb.se/jobb/1403089-noggranna-bildgranskare-s%C3%B6kes-till-postnord
https://www.metrojobb.se/lediga-jobb-kategori/arbetsgivare/postnord

"Arbetsbeskrivning:
Uppdraget består av att utgöra allmänt administrativt stöd till postterminaler, projekt och bilder. Dina arbetsuppgifter kan komma att innefatta bland annat;

- Administration av moms och tulldeklarationer

- Noggrann granskning av bilder

- Arbeta i köer

- Videokodning"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här