2018-02-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Nja, inte riktigt vad jag menade. Utan menade precis som jag skrev. Om en vara har passerat utrikesterminalen innan eftermiddag 1 mars, så kommer den att levereras efter 1 mars utan några avgifter, och det lär vara ganska så många paket som har passerat utrikesterminalen innan de kör igång, men som inte har nått folks brevlåda 1 mars. Det har inget med att de har slinkt igenom, utan att de hann passera första sorteringen innan de körde igång.

Jag tror väldigt få kommer slinka igenom, därmeot så tror jag det kommer bli kaos. Jag tror som du säger att det kommer bli kraftiga förseningar, isynnerhet då man lägger nästan hela arbetsbördan på nyanställda som bara har fått en 3 timmars teoriutbildning.

Menar du att man sorterar:?
1. Götaland , Svealand , Norrland
2. Vilket län
3. Vilken kommun
4. Vilket brevbärardistrikt

Det finns något i Sverige som heter postnummer!
Menar givetvis det behövs ingen andra och tredje sortering på Arlanda.
Senast redigerad av Hultabultan 2018-02-27 kl. 23:51.
Citera
2018-02-27, 23:59
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Menar du att man sorterar:?
1. Götaland , Svealand , Norrland
2. Vilket län
3. Vilken kommun
4. Vilket brevbärardistrikt

Det finns något i Sverige som heter postnummer!

Vad är din poäng? Har inte den blekaste aning varför du dra upp att vi har postnummer etc? Vad har det med saken att göra öht?

Som sagt jag syftar på den första sorteringen på utrikesterminalen, att om de har passerat den så kommer de komma fram utan avgifter, vad har det med län, kommun, postnummer etc att göra?
Citera
2018-02-28, 00:14
Medlem
Dom handlare jag pratat med på eBay är medvetna om de nya tokerierna så de har varit mycket samarbetsvilliga att skicka paketen som gåvor från privatperson.
Citera
2018-02-28, 00:24
Medlem
ulvvfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickikott
Finns ju ingen motsats i det och ju mer information som folk delar med sig av desto bättre är det!
Så tycker defenitivt att folk ska återberätta sina erfarenheter redan nu, och inte vänta "några månader!
Sen är det ju upp till var och en hur man vill tolka och använda den info som ges, och det gäller i alla sammanhang...

Nej, vilseledande information är aldrig bra.

Den informationen är mer skadligt än nyttigt, då folk kommer dra förhastade slutsatser som de sedan sprider vidare som det vore fakta. Det säger helt enkelt ingeting om du får ditt paket den 2 mars, så varför ge den information, då den inte säger något? Det enda det kommer åstakomma är att vissa blir vilseledda och det tar upp onödig fokus.

Vi såg samma sak tidigare med att folk påstod att de redan hade fått betala admin avgifter, så folk trodde redan i januari att de hade börjat med den nya hanteringen. Så det blev vilseledande information som var mer skadligt än nyttigt och tog upp onödigt fokus.
Citera
2018-02-28, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Dom handlare jag pratat med på eBay är medvetna om de nya tokerierna så de har varit mycket samarbetsvilliga att skicka paketen som gåvor från privatperson.

Har handlat mycket på eBay, och detta låter som rena tårtfesten!

Vad säger de egentligen om Sveriges tosia idéer, med avgifter på all privat import?
Citera
2018-02-28, 01:07
Medlem
Jonny.rs avatar
Undrar varför bara Kina paketen ska ha en straffavgift, borde inte alla packet som kommer utanför eu ha samma avgift, Norge exempelvis och snart England. För att inte tala om alla skatteparadis. Känns lite som att postverket inte vill ha sitt arbete kvar, eller inga brev och inga packet. Undrar om man skulle starta med frimärken på e-post och sms.
Citera
2018-02-28, 01:27
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.r
Undrar varför bara Kina paketen ska ha en straffavgift, borde inte alla packet som kommer utanför eu ha samma avgift, Norge exempelvis och snart England. För att inte tala om alla skatteparadis. Känns lite som att postverket inte vill ha sitt arbete kvar, eller inga brev och inga packet. Undrar om man skulle starta med frimärken på e-post och sms.

Det gäller alla paket från utanför EU.

Man pratar mest om Kinapaketen då dessa är överlägset flest i kategoring lågvärdeförsändelser som PN tidigare struntat i att momsdeklarera.
Citera
2018-02-28, 07:38
Medlem
Fyndiq verkar redan ha löst problemet och kör allt via Holland:

https://digital.di.se/artikel/e-hand...ten-ar-tandlos
Citera
2018-02-28, 07:46
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonh
Fyndiq verkar redan ha löst problemet och kör allt via Holland:

https://digital.di.se/artikel/e-hand...ten-ar-tandlos

Det är goda nyheter! Hoppas Aliexpress, ebay och dylikt gör likadant.
Citera
2018-02-28, 08:58
Medlem
scorzenyno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Det är goda nyheter! Hoppas Aliexpress, ebay och dylikt gör likadant.

Fint så!
Hur kan det ens vara lagligt att bara plocka 125kr när det är statens ansvar att leverera post?
Citera
2018-02-28, 09:03
Medlem
scorzenyno1s avatar
Handlat mycket på Discogs genom åren, blir det samma där?
Citera
2018-02-28, 09:06
Medlem
scorzenyno1s avatar
Jag tar på mig att gå vidare med detta, vilken myndighet skall man gå på?
Tacksam om någon tipsar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in