2018-02-27, 22:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Ja. Jag måste undersöka mer.
Har du hittat något som talar emot att jorden skulle vara platt?
Citera
2018-02-27, 22:12
Medlem
Jazzils avatar
Nu kanske jag får skäll av moderatorna då detta näst är länkpost.

Men hur resonerar ni plattskallar om detta?

https://youtu.be/M2f4zepwcy8

En kostnad på 164 miljoner kr på en spegel till ett teleskop. Alltså, enbart spegeln kostar 164 miljoner kr.
Alla som arbetar med detta teleskop, alla människor runtomkring för detta jätteprojekt. Är dom alltså enligt er plattskallar med på lögnen?
Och alla som kommer använda teleskopet, är dom också med på lögnen?

Allt bara för att lura oss att jorden är rund, att rymden finns etc???
Citera
2018-02-27, 22:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Sedan måste jag repetera stjärnorna, varför det kan snurra medsols och motsols. Det är perspektivet. Kan folk inte ens förstå detta?
Du tittar upp och ser motsols, vänd dig om, och det blir medsols. Hur simpelt som helst ju.

Fast oavsett hur du än vrider och vänder på dig kan du inte komma ifrån att stjärnhimlen på södra halvklotet snurrar runt en punkt söderut. Och på norra halvklotet snurrar de runt en punkt norrut.

Och även fast du inte förstår det så är det faktiskt ett bevis för att jorden inte är platt.

Citat:
Det är ju exakt det jag gör. Till skillnad från vad jag görde för många år sedan så ifrågasätter jag nu, och försöker och tänka själv.

Men tyvärr verkar du fått en ganska oturlig start. Men ge inte upp, för eller senare kommer du nog lyckas.
Senast redigerad av madtop 2018-02-27 kl. 22:41.
Citera
2018-02-27, 23:09
Medlem
Citat:
Sedan måste jag repetera stjärnorna, varför det kan snurra medsols och motsols. Det är perspektivet. Kan folk inte ens förstå detta?
Du tittar upp och ser motsols, vänd dig om, och det blir medsols. Hur simpelt som helst ju.
Nej, helt fel. Du kan aldrig förneka detta:
- Om du befinner dig nära nordpolen (Sverige är tillräckligt nära) så roterar stjärnhimlen över dig MOTSOLS runt en punkt helt nära Polstjärnan
- Om du befinner dig nära sydpolen så roterar stjärnhimlen över dig MEDSOLS runt en punkt som vi kallar södra himmelspolen (stjärnan Sigma i stjärnbilden Oktanten ligger alldeles intill).

Detta är konkreta observerbara fakta, som inte ändras av något "perspektiv" eller genom att du vänder på dig. Inte om du lägger dig på rygg eller står på huvet heller, stjärnhimlen bryr sig inte om det.

Motsvarande gäller för övrigt med solen. Klockan tolv (normaltid) på dagen står solen i söder hos oss. Kan du förklara varför folk i Australien ser solen i norr när deras klocka är tolv?
Citera
2018-02-27, 23:22
Medlem
Jag menade att stjärnorna går från höger till vänster när man tittar ett håll, sedan om man vänder sig om går stjärnorna från vänster till höger.
Citera
2018-02-27, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad har du hittat som inte är wow?
Att solen går upp samma tid för alla länder i världen, två gånger om året?
Det där equinolox eller vare heter är ju ett potentiellt problem.
Citera
2018-02-27, 23:34
Medlem
Citat:
Jag menade att stjärnorna går från höger till vänster när man tittar ett håll, sedan om man vänder sig om går stjärnorna från vänster till höger.
Nu tramsar du. Det var stjärnhimlens rotation runt norra respektive södra himmelspolen jag skrev om. Kan du inte ens läsa innantill?
Citera
2018-02-27, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2Trollocks
Jag har faktiskt tänkt över denna vår Jords potentiella platthet ett tag nu. Vill påstå att fråga ligger öppen. Ärligt talat vet jag inte vad jag ska tro. Min perception säger en sak och det vetenskapen anför som bevis något annat. Man ska inte lita på allt folk säger. Var och en har sin egen agenda så min grundinställning är att ge akt på mina sinnen så långt det går.

Samtidigt som jag vill tro folk om gott, vägrar jag okritiskt lyssna på NASA, astronomer, matematiker e.t.c. Det tyngsta personliga beviset på att Jorden är rund är faktiskt att horisonten försvinner. Kan något optiskt fenomen förklara det här?
Båtar kan tex försvinna bakom horisonten och det tar globjorden som ett bevis för jordens kurva. Problemet med det resonemanget är det inte visar på någon kurva eller globform. Det visar endast att det försvinner objek i eller bakom horisonten.

Plattjordare hävdar att man kan zooma in båtar som försvunnet i horisonten och visar sådana filmer och globjordare visar på brister i det resonemanget. Det jag tycker är den väsentliga frågan, då jag inte förstår vad som sker varken perspektiv eller kurva, är vi aldrig kan få se denna kurva. Vi kan aldrig se den från jordytan då den försvinner, man kan ju inte se något som inte syns. Vi får således aldrig se kurvan bara effekterna av den. Det kan ju vara bevis för att kurvan finns men det kan lika väl vara bevis annat. Globen har haft lång tid på sig att visa kurvan men än så länge lyser den med sin frånvaro.
Citera
2018-02-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Nej, så är det inte. Som i all sann vetenskap utgår man från iakttagelser och resultat av olika experiment.
Sådana iakttagelser är exempelvis:
- jordens ekvator är 4008 mil lång, inte 6283,
- flygrutter går den kortaste sträckan mellan två punkter. Rutterna stämmer exakt om man ritar in dem på en jordglob,
- norra polcirkeln och södra polcirkeln är lika långa,
- polstjärnan syns lika högt över horisonten som iakttagarens breddgrad norr om ekvatorn,
- solen har hela tiden samma skenbara storlek på himlen,
- förutsägelser om mån- och solförmörkelser bygger helt på att jorden är en sfär (och även på att solsystemet ser ut som i läroböckerna). De stämmer alltid.
- stjärnhimlen på norra halvklotet roterar motsols runt Polstjärnan, som råkar vara rakt över nordpolen
- stjärnhimlen på södra halvklotet roterar medsols runt en punkt som kallas södra himmelspolen.
- ...och det finns många fler.

Lägger man samman allt detta så finns ingen annan vettig förklaring än att jorden är en sfär. Det är helt fel att påstå att "man måste acceptera att jorden är en sfär" i förväg.

Däremot har du och andra plattjordare bestämt redan från början att jorden är platt, varefter ni tar fram ett otal konstigheter som ni envisas med att kalla "bevis", trots att vartenda ett av "bevisen" har motbevisats otaliga gånger i tråden. Ni har helt enkelt, precis som i religiös tro, bestämt i förväg vad som är sant och anpassat verkligheten efter det.

Det vore ju på sin plats att kunna få se denna sfär annat än i animationer.
Citera
2018-02-28, 00:01
Medlem
madtops avatar
Citat:

Vi förstår vad du menar.
Men du förstår inte att det inte förklarar att södra stjärnhimlen roterar runt en punkt söderut.
Citera
2018-02-28, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Dom kartor som vi köper i bokhandeln är dom kartor som närmast stämmer överens med verkligheten.
Det är en kompromiss då du inte kan rita en karta på ett platt papper.
Däremot stämmer en jordglob 100% efter verkligheten. Men det är rätt otympligt med en stor jordglob i fickan.

Något du även bör förstå med kartor är att dom flesta har kartor som täcker rätt små områden på jordklotet. Jag som har fjällvandrat en hel del och läst mycket kartor har ju haft kartor som är i skala 1:50 000 eller 1:100 000.
Dessa är över såpass små områden att klotformationen är försumbar i praktiken.
Det är när kartan ska vara över riktigt stora områden som problemen kan börja märkas av. Och när vi gör en världskarta så stämmer det inte alls. speciellt över dom norra och södra områdena så är den klassiska världskartan inte riktig.

Men just en jordglob stämmer.

Det handlar mer om att det är så många saker som är omöjligt att få in i en platt jord.
När vi sätter verkligheten i ett klot så stämmer allt. Det finna aldrig några frågetecken.
Men så fort vi försöker oss på med en platt jord så blir exakt VARJE punkt ett problem. Man får försöka hitta på saker, man får går runt saker etc. Och så fort man har hittat en nästan bra lösning så krockar det ofta med andra saker.

Hänger du med? Det finns egentligen enbart en enda sak som talar för en platt jord. Ställ dig och titta ute i naturen. Ja, klart det ser platt ut. Det är det enda. En enda sak.
Men så fort man inser hur galet stor jordklotet är jämfört med lilla lilla människan så förstår man varför vi ser jorden som platt.

ALLT, exakt ALLT annat talar emot en platt jord. Nu har du hakat upp dig på kartan i flera sidor. Och så fort vi tar kartan in i en glob så fungerar plötsligt allt exakt efter hur det fungerar i verkligheten.
Allt talar inte för en klotjord, för det är ju just klotformen som globjorden inte kan prestera annat än i animationer.
Citera
2018-02-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det vore ju på sin plats att kunna få se denna sfär annat än i animationer.

Vilket du förstås har fått, men då duger det inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in