2018-02-27, 18:51
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, det där går ju faktiskt inte ihop....

Det baseras på hypotesen att det kan vara algfritt i en del av en i övrigt algrik sjö.

Det tror jag är omöjligt.

–
Citera
2018-02-27, 18:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här tror jag du har svaret:

Hovrätten kan konstatera att det den 7-8 augusti 2015 inte gjordes någon mätning beträffande förekomsten av kiselalger i Hjälmaren och att det inte heller i nära anslutning till den tidpunkten
gjordes någon provtagning av vattnet på den plats i Hjälmaren där Aki Paasila
påträffats död.

Med hänsyn till att mängderna kiselalger ändå synes kunna variera mellan olika delar
av sjön och mellan olika tidpunkter är det emellertid en viss brist att det saknas
mätningar från den aktuella platsen och tidpunkten
. Utredningen indikerar visserligen
att vattnet vid Granliden var rikt på kiselalger den 7-8 augusti 2015. Trots det finns det
enligt hovrätten en sådan grad av osäkerhet att man inte enbart på grund av
obduktionsfynden, sammantagna med vad som är känt om vattnet på platsen och det
sätt som Aki Paasila återfanns på, helt kan utesluta att Aki Paasila drunknade i
Hjälmaren.

För ännu ej handdränkta vetenskapsfilosofiska seminarister så är det där säkert en självklarhet, men för alla andra så är det, med övrig bevisning, hårklyverier. Jag kan acceptera med viss tvekan att man kanske måste finna sig i det, när människan sitter på livstid och troliga medhjälpare ändå går fria.

Man kan förstås leka med tanken att ett par hundra liter av någon kiselalgsavstötande men annars ej detekterbar vätska pumpats ut i vattnet, eller att de inte tålde AP:s deodorant, men det lämnar ändå frågan öppen hur han kunde drunkna i midjehögt vatten.

EDIT: Dessutom torde inte alla döda kiselalger som ändå guppar runt i vattnet försvinna för att de levande skyr platsen. Och liken är likvärdiga i alla andra avseenden.

Det är lite för många blixtnedslag för den stackars AP.

Men vad kan man inte vänta sig av en finne...

Himla tur att JM hann förfalska en livsförsäkring...

Han kan ju ha råkat ut för en passerande dansk ubåt...

Nåväl, rättvisan får väl vad det lider visa sina kort, om de har några fler.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-02-27 kl. 19:07.
Citera
2018-02-27, 19:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det baseras på hypotesen att det kan vara algfritt i en del av en i övrigt algrik sjö.

–

Ja, det kan det inte. Annat än möjl via mänsklig manipulation i större skala, som jag antydde i förra post.

Men den är nog inte rättvisande såtillvida som man bör kunna anta att endast levande kiselalger skulle försvinna från en tillsatt avstötande vätska, medan den stora mängd lik som man i alla händelser borde kunna räkna med skulle vara kvar, i ungefär samma koncentration.

Dessutom är det fler strandnära. Och mot botten.

När man diskuterar koncentrationer och halter så är det inte total frånvaro som är aktuellt. Då måste sjön vara död, ekologiskt sett.
Citera
2018-02-27, 19:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, domen, livstid för JM, är ju rätt och på något sätt är det viktigt.

Jag önskar att jag helt kunde befria mig från misstankar om att JM hade nytta av sina stora tillgångar på statliga medel som hon fick för sina oseriösa placeringar av ensamkommande när hon fick polisen i Köping, Västerås och Eskilstuna att vid upprepade tillfällen inte utreda misstänkta brott som JM var inblandad i.

Även om orsaken till att JM klarade sig undan så länge var inkompetens, förvirring och dålig arbetsmoral bland poliser och åklagare så är det lite svårt att tro att det var bara slumpen som gjorde att JM klarade sig så länge som hon gjorde.

Det vore, som du skriver, intressant att se vad som händer om man stoppar de länge uppskjutna och nerlagda förundersökningarna under lupp. Hoppas någon gör det...
–
Hon är en enda stor skumraskaffär vad hon än ägnat sig åt och jag önskar att de som främjat hennes framfart faller som bowlingklot framöver.
Finns inte en chans att hon enbart via slumpen tagit sig fram så många år, hon har manipulerat, köpt sig tystnad och fördelar och i vissa fall säkert erbjudit sina sexuella tjänster.

Jag hoppas dock att nåns samvete gnager överförjävligt.
Om nån träder fram så skulle denna istället för evigt klassas som en hjälte i den här soppan.

Det kan hamna hos RÅK, ingen ska känna sig säker trots denna Hovrättsdom.
Citera
2018-02-27, 19:18
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:

–
Håller med. Jag fick en fundering av det du skriver. Vi ponerar att någon under en lång period framöver, låt säga 10 år, regelbundet mäter algnivåerna i området där Ak* hittades. Och så visar det sig att dessa mätningar inte ger något som helst stöd för kraftigt varierande algnivåer.

Skulle dessa resultat kunna användas som ett delbevis i en ev framtida överklagan till HD?

Vi struntar i sannolikheten för att ngn skulle genomföra detta projekt.
Det jag är nyfiken på är om ”evidens från framtiden” skulle ha ngt bevisvärde i detta fall.
Citera
2018-02-27, 19:33
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är en enda stor skumraskaffär vad hon än ägnat sig åt och jag önskar att de som främjat hennes framfart faller som bowlingklot framöver.
Finns inte en chans att hon enbart via slumpen tagit sig fram så många år, hon har manipulerat, köpt sig tystnad och fördelar och i vissa fall säkert erbjudit sina sexuella tjänster.

Jag hoppas dock att nåns samvete gnager överförjävligt.
Om nån träder fram så skulle denna istället för evigt klassas som en hjälte i den här soppan.

Det kan hamna hos RÅK, ingen ska känna sig säker trots denna Hovrättsdom.
Ja, och de som mest stött henne under åren är GM och AM.
AMs samvete gnager, det har vi förstått och hon har bestämt sig för att sätta stopp...
Citera
2018-02-27, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Så det var som förväntat och man har betydligt högre beviskrav gällande mord.
Dom fick nöja sig med mordförsök istället och straffet står stadigt fast.

Som sagts tidigare angående drunkning så är det extremt svårt att ändra på den dödsorsaken även om dom gör sitt yttersta att gissa sig fram.

Måste erkänna att HR kommer nära mina egna tankar. Det finns ändå väldigt mycket som talar för att hon är skyldig och det är oerhört tråkigt och säkert mycket jobbigt för Akis släktingar att hon frikändes i denna del. Den första polisutredningen, den som aldrig blev, är en skandal.

Tar en virre för att fira domen vad gäller föräldrarna. Tar en till för att dränka sorgerna när det gäller Aki. Har inget hopp i det fallet. I och med att åklagarna inte lyckats bevisa att han tagits av daga kommer de att lägga ned fallet. Ingen kommer att erkänna något heller.

😁😥

...Veckans brott tar upp fallet i kväll...
Citera
2018-02-27, 19:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Håller med. Jag fick en fundering av det du skriver. Vi ponerar att någon under en lång period framöver, låt säga 10 år, regelbundet mäter algnivåerna i området där Ak* hittades. Och så visar det sig att dessa mätningar inte ger något som helst stöd för kraftigt varierande algnivåer.

Skulle dessa resultat kunna användas som ett delbevis i en ev framtida överklagan till HD?

Vi struntar i sannolikheten för att ngn skulle genomföra detta projekt.
Det jag är nyfiken på är om ”evidens från framtiden” skulle ha ngt bevisvärde i detta fall.

Du frågade inte mig men tanken är ju god.

Jag är inte jurist eller vetenskapsfilosof, men för hardcore-sannolikhetsteoretiker så är ett enskilt unikt undantag (ssk inbegripande levande "väsen") inget som absolut kan uteslutas i många typer av fall. Särskilt om någon ska hänga upp din dödsdom på motsatsen.

Men här pratar vi nog egentligen om vad som är s.a.s. tjänligt sjövatten, och då finns mätningarna redan, men gäller på en eller ett par punkter mitt i sjön.

Men som lasternassumma, med mitt bifall, vill tro, så finns det inget kiselalgsfritt vatten i sjön av någon signifikans — om mätvärdena för punkten mitt i sjön varierar (med dygn och årstid) som förväntat. Dvs om sjöjäveln lever på (som förr) så är det kiselalger (levande och lik) i varenda deciliter vatten i sjön, om än kanske 1.000 i stället för 10.000/dl från och till.

Du kanske kan skumma en deciliter av ytvattnet vid fullmåne i februari utan att få med en alg, men det är nog en med i nästa skopa.

Så länge sjön lever och ingår i sitt ekosystem så är det alger i allt vatten. Skulle jag tro...
Citera
2018-02-27, 19:39
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:

–
Ja, ungefär som det inte går att helt utesluta att vattnet vid bryggan just då var i klass med Döda Havet vad det gäller djur- och växtliv.
Citera
2018-02-27, 19:46
Medlem
fiatigerliljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det är ju bara spekulationer och att åklagaren "upplyser" hovrätten om att förundersökningen fortfarande pågår är nog att slira lite på sanningen. Förundersökningen är bara inte nedlagd ännu, men gissningsvis har inte många timmar lagts ner i ärendet det senaste halvåret. Vad skulle egentligen kunna hända som får den förundersökningen att ta fart? Att Johanna Möller helt plötsligt erkänner att Aki mördades och hon anger sina barn? Inte helt omöjligt då det gäller JM vare sig det vore sant eller inte

Utredningen är nedlagd:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=6895177
Citera
2018-02-27, 19:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Ja, och de som mest stött henne under åren är GM och AM.
AMs samvete gnager, det har vi förstått och hon har bestämt sig för att sätta stopp...
Jag pratar om mord, bedrägeri och företagsverksamhet.
Kontakter kring henne som gått på hennes krokodiltårar, mutor eller kvinnliga list.

Det är inte föräldrarna jag har i åtanke.
Citera
2018-02-27, 19:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Måste erkänna att HR kommer nära mina egna tankar. Det finns ändå väldigt mycket som talar för att hon är skyldig och det är oerhört tråkigt och säkert mycket jobbigt för Akis släktingar att hon frikändes i denna del. Den första polisutredningen, den som aldrig blev, är en skandal.

Tar en virre för att fira domen vad gäller föräldrarna. Tar en till för att dränka sorgerna när det gäller Aki. Har inget hopp i det fallet. I och med att åklagarna inte lyckats bevisa att han tagits av daga kommer de att lägga ned fallet. Ingen kommer att erkänna något heller.

😁😥

...Veckans brott tar upp fallet i kväll...

Ok ja den gamla kufen GW pratar säkert inte om vad han inledningsvis påstod men ska säkert banka sig för bröstet om frikännandet om mord på maken.

Jag tror dock att Akis släktingar är nöjda och medvetna om att hon trots allt är inblandad i hans död.
Oavsett vad juridiken säger om beviskraven finns det säkert inget tvivel hos anhöriga, så dom kan känna att en viss rättvisa har skipats. Häxan kan inte få längre straff ändå, så det spelar ingen roll direkt. Tror aldrig jag sett en sån typ som den här kvinnan förut. Totalt hänsynslös och känslolös och manipulativ. Totalt från vettet i förhör om sönderslagna knäskålar och rullstolar som ett underliggande hot mot förhörsledaren. Aja, dom får fint besök på Hinseberg och där passar hon in och kan fortsätta skriva och klaga, och snyfta om hur oskyldig hon är. Då har hon att göra framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in