2018-02-27, 12:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Rätt trist att läsa någon kalla föräldrarna "inkapabla människor", som inte ens kände dem! Fy och usch vilket dömande....

Föräldrarna, skötsamma vårdnadshavare för två barn, boende i villa med pool, två bilar, med avklarade juriststudier och den ene blivande professor och väl anlitad ledande skattejuridisk expert - var nog i allra högsta grad att betrakta som kapabla individer.

Med de var nog inkapabla att skaffa adekvat hjälp i rätt tid. Något gjorde att de inte fick det stöd de skulle behövt eller inte såg till att skaffa sig det. Något gjorde också att de inte bara för egen del gav upp var för sig - utan faktiskt ansåg måste döda barnen också.

De hade kunnat låta bli att döda flickorna. HB och OH hade syskon och släktingar, det finns resurser i samhället, psykiatrin för barn är riktigt bra när man väl kommer innanför dörrarna.
Barnen kunde faktiskt fått en chans att få leva vidare. Likt andra föräldralösa barn som växer upp med morföräldrar, hos sin faster eller i adoptivfamiljer. Krigsbarnen från 40-talet har ofta klarat sig väl. Med HB och OH genetiska mycket kompetenta arv hade barnen möjligen kunnat få ett bra liv som vuxna och kanske fått uppleva hur den eventuella trötthetssjukdom de led av kunde botas i framtiden.
Citera
2018-02-27, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
LÄS GÄRNA DETTA.

Jag fick OK att lägga ut det i tråden.

Det är i grund och botten från en vän, till en "riktigt nära" anhörig.

Citat :

Av allt som Xxxxxx har berättat så var Oskar en jättesnäll och omtänksam kille som alltid ställde upp på barnen, kollegorna etc. Han satte sig alltid på andra plats.
Hanna var också en snäll och omtänksam kvinna, dock väldigt privat av sig, hon pratade inte om privatlivet med kollegorna som Oskar gjorde.
Hanna började må väldigt dåligt i november, hon pratade med Agnes läkare och han vidarebefordrade henne till en kurator för stöd, samtidigt skrev han ut sömntabletter och någon form av lugnande tablett som hon skulle ta vid behov.
Agnes blev kraftigt försämrad omkring tredje advent, hon orkade knappt vara uppe längre. Läkaren hon hade kontaktades och dom skulle påbörja en utredning angående narkolepsi. ( dock påbörjades inte den utredningen för dom dog innan) Agnes hade ingen energi, ont i kroppen svår smärta i ben och knä.
Hon hade ofta feber och infektioner.
Någon diagnos hade hon inte fått men Hanna och Oskar hade börjat gräva i om det var vaccinationen hon fick när hon var 12 år för att förebygga livmoderhalscancern som hade orsakat Agnes all denna trötthet och smärta.
Hon var också yr så hon kunde knappt gå själv där hemma utan stöd.
Hanna kunde tydligen inte sova och var helt slut dagarna efter julafton, hon hade sagt till Oskar att hon inte skulle orka med allt då Moa också hade börjat visa tecken på sjukdom.
Dock var hon mest fysiskt trött och hade inte den uttalade smärtan som Agnes hade, dock hade ju Agnes varit sjuk längre.
Till slut hade Hanna sagt att hon kommer ta livet av sig, och Oskar hade väl försökt prata henne till rätta men utan framgång om jag förstod Xxxxx rätt. Oskar älskade verkligen både frun och barnen och kunde inte se ett liv utan Hanna, och efter jul några dagar innan nyår då händer något, dock visste Xxxxx inte vad, men då hade dom kommit överens om att dom skulle lämna in som en familj. Jag tolkar det som att Agnes har blivit sämre, Hanna hade ingen Cancer, och Xxxxx sa att någon psykopat var han eller hon verkligen inte. Dom gjorde allt för sina barn och dom orkade inte se barnen bara bli sämre och någon diagnos hade läkarna inte kommit fram till heller. Men sjukdomen ME var det troligtvis inte. Hon har varit inne och läst på FB dagligen och har gråtit sig till söms då hon inte kan förstå hur folk kan skriva som dom gör utan att ha någon fakta framför sig.
Xxxxx berättade att Oskars syster hade pratat med Oskar den 7 jan så då levde dom.
Enligt obduktionen så dog Oskar sist men det handlar endast om några timmar efter att Hanna och barnen hade somnat in, han tog några lugnade och hängde sig i trappen, enligt Xxxxxx så hade han inte kunnat genomföra det utan tablett då han inte var den som gav upp i vanliga fall.
Barnen visste inte om vad Oskar och Hanna planerade. Där finns en film enligt Xxxxxx som är ca 17 minuter lång, där förklarar Oskar och Hanna ingående för familjer och vänner varför dom har tagit detta beslut. Filmen har också skickats ut via nätet till Oskars föräldrar varför han gjorde så var för att han inte visste om filmen på något sätt skulle komma bort i huset när dom slutligen skulle bli hittade. I brevet så framgår det en massa men den informationen hade Xxxxxx inte fått ta del av. Den var för smärtsam.
Just det den sista tiden innan jul då orkade Agnes knappt med någon hemundervisning, dom fick ta massor av pauser och glöden försvann mer och mer på Agnes, Hanna såg ingen framtid, läkarna sa ju inte rakt ut att barnen skulle dö men föräldrarna såg ju hur barnen försämrades dagligen.
Där finns inga bilder på Moa på nätet, Agnes hade Instagram och Facebook. Dock inte öppen för allmänheten sa Xxxxxx .

Kära anhörig. Sluta genast läs här inne. Och sök samtalsstöd.

Berättelsen ovan styrker iaf min tes att föräldrarna var känslomässigt störda eller omogna, oförmögna att be om hjälp och att någon av dem antagligen också hade vanföreställningar. Att de inte fått tillräckligt med stöd från vård, omsorg och skola.

Jag har bekanta som haft avlastningsfamilj från individ- och familjeomsorgen, andra som har korttidsboende för barn med npf. Själv har jag under en period varit tvungen att låta barnen bo I familjehem eftersom jag var opererad och rehabiliterades tillbaka till full funktionalitet. Jag har vänner vars barn legat på neo i många månader och sen dött. Jag har kroniskt sjuka barn själv, en egen npf-diagnos och jag känner nån med narkolepsi. Jag har givetvis också med tanke på detta, varit svårt deprimerad, medicinerat och i ett värsta-läge även på ett besök på psykakuten. Jag har skickat iväg vänner i ambulans till psyk och jag har gjort orosanmälan för ett grannbarn som for illa. Jag har minst tre vänner vars förälder tagit livet av sig och jag har minst en barndomsvän som blivit mördare.

Och ja. Jag är från en fin familj där allt såg kärleksfullt och fint ut för dom flesta, och folk skulle beskriva mig som snäll och som att jag gör allt för min familj. Men vilka vanföreställningar jag haft i tider av depression och ångest, det kan ingen säga.

Men om jag skulle göra nåt liknande som O och H så hoppas jag INTE att folk skriver att jag var snäll och kärleksfull och gjorde allt för mina barn och att det var synd om mig för barnen var sjuka.

Nej. Då hoppas jag att nån skriver FÖR I HELVETE HUR KUNDE VI MISSA DETTA! I fina villakvarteren, tjusiga bilen och allt. Vem kunde ha hjälpt? Om vi ändå hört av oss oftare, om jag ändå hade sett... hon måste ha varit ensam och svårt psykiskt sjuk och kapslat in det. Någon har missat att ta sitt ansvar.

Om H var så svårt deprimerad skulle O ha åkt med henne till psyk. Och båda kunde bett mor/far-föräldrar om att ta hand om barnen eller bett IFO om ett familjehem så att de själva kunde ta livet sv sig respektive göra akademisk karriär.

Historien ovan motsäger fortf inte varken psykossjukdom, narcissism eller psykopati. Eller ens scientologi-spåret.

Sorry Avd 9. Jag köper att du fått detta och jag tror på vad som står där, men jag är helt säker på att det inte är hela bilden. Och jag tror INTE att nån av föräldrarna var friska och älskade sina barn. För den man älskar mördar man inte. Om man inte är svårt psykiskt sjuk som tex Dalby-pappan eller Forsback-pappan. Och narcissister och andra psykopater kan inte älska. Antingen älskade de barnen och var båda svårt psykiskt sjuka eller så var nån av dem psykopat och bröt ner den andre så att detta kunde ske.
Citera
2018-02-27, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Hur vet du att dom mördade sina två barn? T.ex så kan ju den ena av dem ha hittats död.

Det vet vi inte men är en av de få uppgifter som myndigheterna gått ut med varför det är rimligt att hålla det för sannolikt tills annan information från dessa inkommer.
Citera
2018-02-27, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det blir väl ändå svårt att fråga föräldrarna?

Jag skrev tror. Vad du ska tjafsa om allt...
Citera
2018-02-27, 12:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror egentligen inte alls på hypotesen om ”ädelmod”. Han bör ju då ha förstått att han signerat ett dubbelmord, och han löpte också risken att man skulle tro att han arrangerat ett trippelmord. - Det han hur som helst haft kvar efter ett "fait accompli" hade varit sitt arbete - vilket måste anses som mer än ingenting: matematiskt sett 90% ity han de facto inte varit beredd att inskränka mer än 10% till förmån för hustru och sjuka barn. Det finns ingen ”skälig grund” att tro något annat än att OH värderade sitt arbete högt och absolut inte accepterade att hamna i B-laget.

Då tror jag hellre på att hans arbete tillsammans med lång och varaktig preparering från HB:s sida utgjort grogrund för det gemensamma beslutet, och att detta beslut fattats, förberetts och genomdrivits av honom själv vid en tidpunkt då han varit helt slutkörd och under isen (efter en längre tids sammanhängande ledighet som till 100% tillbringats i hemmet = jul- och nyårshelgen) samt då han efter för honom själv tidsmässigt ödesdigra insatser och göromål i hemmet insett eller trott sig förstå att ingenting skulle bli bättre, varken på hem- eller arbetsfronten. - Och hans borttagande av sin linkedIn resp. fb talar för att han senast under mordkvällen varit införstådd med sitt eget självmord. - Frågan är om han inte redan den 2 augusti (då han lade sista handen vid sin lilla momsskrift - efter att denna legat i träda i fem år) umgåtts med tankar på att lämna in, eller i vart fall radikalt förändra sin ohållbara livssituation.

En hypotes framläggs således om att OH efter lång och varaktig preparering blivit medberoende och anammat HB:s olika psykosyntesidéer med påföljd att han inte längre kunde tänka klart men ändock kunnat behålla en viss handlingskraft.

Att OH skulle uppoffra sig så till den milda grad, eller att han skulle ha känt så stor skuld att han varit beredd att ge upp det egna livet, är [b]svårsmält.[\B] Den tveksamheten leder ofelbart fram till att han förutom sjukdomarna i familjen (som han dittills kunnat bemästra hjälpligt men till priset av att hans arbetssituation blivit lidande) på slutet också ställts inför ytterligare påfrestningar vilka skulle kunna härledas till de seminarier han inom kort förväntades medverka i och vilka pga den långa - och tidsmässigt oavbrutna - ledighetens betydligt större dos av sjukdom och elände kan ha fått honom att helt tappa fotfästet.

Om han redan innan jul- och nyårshelgen haft svårt att hålla ansiktet över vattenytan; hur långt hade han då hunnit sjunka när hans ledighet närmade sig slutet; när han hunnit få så stora doser av sjukdomsyttringar och hemsysslor att han inte ens orkat öppna sin dokumentportfölj; än mindre kunnat samla sina tankar kring vad som förväntades av honom den 9 jan?

Ja. Jag har fetat lite impressionistiskt nyckelorden. "Ädelmod" måste absolut kokas ner, och har nog snarast kokat sönder hos OH: det är väl kanske också en intressant iakttagelse att det sannolikt kan vara så att föreställningar människor omger sig med är något som de i det längsta också kan använda för att dölja rätt (alternativa) handlande för sig själva. Är man inte tränad att be om hjälp så kan det nog vara så att man fyller huvet med ett annat komplex, som ska vara mentalt "självförsörjande".

Jag tror det kan vara som du skriver att han tillvants vid en malströmslikande sits och överrumplats när han var alltför nära virvelns mitt. Typ. När han tittar upp ser han inte över virvelns väggar.

"Ädelmodet" är där och då snarare en del av det som skymmer sikten för honom, att det kan gå att stiga ut ur bubblan och be om omhändertagande av hela familjen.

Han skulle ha sjukskrivit sig/tagit tjänstledigt (men vad hade då hänt med hans ansökan...).

En del av de val han (de) måste ha ställts inför måste ha tett sig nära nog teoretiskt och praktiskt otänkbara och ogenomförbara...

Ändå hade det nog räckt att lyfta telefon och ringa efter en ambulans.

Sen vad gäller hans profession — jag vill ju ändå tro att en person på gränsen till professur kan uppamma ett mått av självdistans vad gäller arbetets betydelse — om det gäller moms och man har två döttrar i aktuell ålder. Men, jag vet att så inte alltid är fallet för andra (med andra bakgrunder). Och jag kan fullt förstå om man låter sig trasslas in i de gropar och gryt som kommer med häradet. Men det är en slöja som när somhelst kan släppa från sitt fäste, i alla fall om inte rätt elelr optimala förutsättningar råder. Det är svårt för någon att bedöma hur OH förhöll sig till det där, men vid det laget han befann sig i borde han ha kunnat lägga sig till med en mycket pragmatisk inställning — även omdet finns olika sätt att vara pragmatisk på... Som det finns olika sätt att vara motiverad (för sitt kall) på...

Jag tror ju han kan ha hamnat i något limbo på flera olika plan pga att det var så många saker oavgjorda och det inte fanns ngn tydlig och färdig väg att välja, bara indefinita utvecklingar.

Han borde i så fall bett om hjälp, och han borde ha bett om någon form av tjänstledighet från det mesta utom kollegiala kontakter. Men med en döende hustru och mamma till sina svårt och omsorgskrävande, sjuka döttrar så sitter man potentiellt i ett överjävligt mentalt skruvstäd.

Har föräldrarna där inte har sinnesnärvaro att se till sin egen situations verkliga behov, då är man nog lätt ett byte för undergång. Under intryck av egen förståndighet... eller avsaknad av den.

Men sen kommer då ansatserna till gemensam planering till det, vilket väl ändå antyder lite i annan riktning, att OH inte ser ngn framtid explicit för egen del.

Vilket väl när man tänker på det ändå inte behöver handla bara om jobbet. Utan kanske om att inte orka vara den där som förlorade allt.
Citera
2018-02-27, 13:02
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Föräldrarna, skötsamma vårdnadshavare för två barn, boende i villa med pool, två bilar, med avklarade juriststudier och den ene blivande professor och väl anlitad ledande skattejuridisk expert - var nog i allra högsta grad att betrakta som kapabla individer.

Med de var nog inkapabla att skaffa adekvat hjälp i rätt tid. Något gjorde att de inte fick det stöd de skulle behövt eller inte såg till att skaffa sig det. Något gjorde också att de inte bara för egen del gav upp var för sig - utan faktiskt ansåg måste döda barnen också.

De hade kunnat låta bli att döda flickorna. HB och OH hade syskon och släktingar, det finns resurser i samhället, psykiatrin för barn är riktigt bra när man väl kommer innanför dörrarna.
Barnen kunde faktiskt fått en chans att få leva vidare. Likt andra föräldralösa barn som växer upp med morföräldrar, hos sin faster eller i adoptivfamiljer. Krigsbarnen från 40-talet har ofta klarat sig väl. Med HB och OH genetiska mycket kompetenta arv hade barnen möjligen kunnat få ett bra liv som vuxna och kanske fått uppleva hur den eventuella trötthetssjukdom de led av kunde botas i framtiden.

För att inte tala om 20- och 30-talets generation. De var starka på ett sätt, svaga på ett annat. I alla fall de jag mött, hade hjälp, men sa inte allt, skulle klara sig själva, inte ligga någon till last, ordnade mycket för sig själva med "sitt bestyr". Men missade mycket, för de var inte snälla mot sig själva.

Generaliserar mycket nu, mött dem mest i vården, men hanterandet av att ta emot hjälp vs inte hjälp av andra beror nog på många fler faktorer...
Citera
2018-02-27, 13:11
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhoger
Tack Avd9! Hur länge har du haft denna info? Detta klargör ju en del, då jag förutsätter att informationen stämmer. Ändå konstigt att O inte ser till att H får mer (professionell) hjälp för sitt mående och sina tankar än att liksom bara kasta in handduken tillsammans, och ta flickorna med sig.

Efter att O dragit det tunga lasset en längre tid så hade han till slut näsan precis ovan vattenytan, som han själv uttryckte det, så frågan är om O själv i det tillståndet var förmögen att hjälpa H mer.
Citera
2018-02-27, 13:12
Medlem
Citat:
För att inte tala om 20- och 30-talets generation. De var starka på ett sätt, svaga på ett annat. I alla fall de jag mött, hade hjälp, men sa inte allt, skulle klara sig själva, inte ligga någon till last, ordnade mycket för sig själva med "sitt bestyr". Men missade mycket, för de var inte snälla mot sig själva.

Generaliserar mycket nu, mött dem mest i vården, men hanterandet av att ta emot hjälp vs inte hjälp av andra beror nog på många fler faktorer...
Visst är det så. Men vi borde väl ha lärt oss vid det här laget - att vi har rätt att be om hjälp? Men i Bjärredsfallet tror jag att fasaden var en del, obehagskänslan att be om hjälp en annan, en tredje att "jag orkar i alla fall inte mer", en fjärde "barnen kommer ändå aldrig bli bättre - bara sämre, det är inget liv, bara existens". Det finns massor av orsaker till att inte be om hjälp. Men i det stora hela tror jag Hanna är den utlösande faktorn.
Citera
2018-02-27, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ja, låter helt rimligt, och undrar, kan det ha agerats så, eller myndigheters icke-agerande här berott på att de låter bli för att de tror att med så, i samhället, ´kapabla´ och utbildade människor kan ju inget vara fel. (?) Eller har de sett men tänkt att "vem ska ta upp frågan med ohälsan"? Det är oprofessionellt att som lärare, psykolog, läkare och de sociala institutioner vi har, inte vågar varken ensam eller ens i samråd, försöka göra något för att hjälpa till i så fall.

En bra vård inom sjukhusvärlden är ju att jobba tvärvetenskapligt, att patienten är i centrum, att sjukgymnast eller kurator för ensamma människor finns med på samlat möte där allas kunskaper tas till vara för att i samråd med patienten utskrivning eller fortsatt bra liv hemma ska kunna upprätthållas på bästa sätt. (Fast visst, det funkar inte så överallt ändå.)

Men den här tendensen ser jag ju i samhället i övrigt. Man jobbar ängsligt. Hur ska detta värderas av andra om jag tar tag i det här osv.... men det är OT.

Vi vet fortfarande inte vad denna familj har erbjudits.

Men även om denna familj inte blev erbjudna någonting hade andra föräldrar antingen råddat situationen i lidande tysthet, alternativt tagit hus i helvete, åkt till barnakuten, psykakuten, soc, lämnat in barnen till en granne, ställt sig på gatan och skrikit HJÄLP, hellre än att gemensamt döda sina barn.

Det gjorde inte dessa föräldrar , som första föräldrapar i Sverige.

Varför? Rimligen står en del av svaret att finna i föräldrarnas begränsade förmågor - oförmåga att visa att man behöver hjälp i kombination med en oförmåga att söka adekvat hjälp.
Citera
2018-02-27, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Vi vet fortfarande inte vad denna familj har erbjudits.

Men även om denna familj inte blev erbjudna någonting hade andra föräldrar antingen råddat situationen i lidande tysthet, alternativt tagit hus i helvete, åkt till barnakuten, psykakuten, soc, lämnat in barnen till en granne, ställt sig på gatan och skrikit HJÄLP, hellre än att gemensamt döda sina barn.

Det gjorde inte dessa föräldrar , som första föräldrapar i Sverige.

Varför? Rimligen står en del av svaret att finna i föräldrarnas begränsade förmågor - oförmåga att visa att man behöver hjälp i kombination med en oförmåga att söka adekvat hjälp.
Håller helt med dig. Begriper inte hur de tänkte där. Nåt gick fullständigt åt helvete här.
Citera
2018-02-27, 13:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Ja, vad skall man tro? Ja, det stämmer säkert. Finns ingen anledning att misstro den "riktigt nära anhöriga" för hennes berättelse. Hon är troligtvis ett syskon till OH eller HB. Att hon vet hur både OH och HB kommunicerar på jobbet är märkligt. Därför kan man ana att alla uppgifter hon lämnar har hon fått återberättade. Dvs inte fakta. Polisen har i alla fall redan i sina första intervjuer fått samma information så de vet. Jag tror inte att det kommer någon mer information till allmänheten.

Håller med. Känns alldeles för brett i allmänhet. Saknar tvärsäkra påståenden, som vid en direkt källa.
Citera
2018-02-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
1. Håller med dig, till punkt o pricka.
2. Oj oj oj, .... jag lider verkligen med dej, hoppas att du fått ordning på det mesta.
3. Det hoppas jag med, och det borde "nån" ha gjort i Bjärred.
4. Håller med, för visst är det så.
5. Håller med, och så skulle jag göra om min fru skulle gå mentalt bananas.
6. Behöver absolut inte be om ursäkt....ha ha
7. JA, detta PM ramlade in 2018-01-31 kl. 20:29, och jag tror också på det som står där.
Idag fick jag ett OK på att förmedla det i tråden, och då gjorde jag det.
Jag tror också att det kan ligga mer bakom, men jag tror INTE på narcissism eller psykopati.

Den sista delen av din text håller inte med om alls.
Du har din fria vilja att tro och tycka precis vad du vill, men där tycker jag nått annat.
Intressant skrivet.

Jag tycker fortfarande att det är fel att mörda barn......... ville få med det.

2. Tack. Jag mår bra. OCH har ett fint jobb, dyr bil och varken grannar eller arbetskamrater vet att jag haft en sorglig och blodig bakgrund. Vännerna vars barn dog fick fin hjälp och mår nu bra osv osv osv... (och om jag nånsin mår skit igen vet jag hur jag ber om hjälp)

Så tydligt du svarar nääästan hela inlägget. Blir nyfiken, vilket av det sista jag skriver håller du inte med om alls? Att man inte kan älska och mörda om man inte är svårt psykiskt sjuk alt psykopat?

Haha, jag betvivlar faktiskt inte att du tycker det är fel att mörda barn. (Eller andra vuxna? Det har du nog aldrig nämt..?)

Men du verkar ha närmare till att tro att det kan hända vem som helst, än vad jag har..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in