Citat:
Ursprungligen postat av
Clarabesched
Här beskrivs en familj som helt har "imploderat", Föräldrarna har enligt beskrivningen inte klarat av att agera på ett funktionellt sätt när den äldsta dottern blev så dålig att hon inte kunde gå, fick ont och inte orkade någonting. För mig låter det som om dottern akut borde lagts in på sjukhus. Därefter borde ha inletts en massiv insats av både social och psykologisk art, både rent konkret med hjälp att sköta döttrarna och med samtalsstöd för både döttrarna och föräldrarna. Denna familj verkar, om beskrivningen är riktig, inte alls ha fått adekvat stöd och hjälp. Inte på något sätt. Av beskrivningen att döma verkar de helt och hållet ha lämnats åt sitt öde. Om nu denna beskrivning är pålitlig.
Ja, låter helt rimligt, och undrar, kan det ha agerats så, eller myndigheters icke-agerande här berott på att de låter bli för att de tror att med så, i samhället, ´kapabla´ och utbildade människor kan ju inget vara fel. (?) Eller har de sett men tänkt att "vem ska ta upp frågan med ohälsan"? Det är oprofessionellt att som lärare, psykolog, läkare och de sociala institutioner vi har, inte vågar varken ensam eller ens i samråd, försöka göra något för att hjälpa till i så fall.
En bra vård inom sjukhusvärlden är ju att jobba tvärvetenskapligt, att patienten är i centrum, att sjukgymnast eller kurator för ensamma människor finns med på samlat möte där allas kunskaper tas till vara för att
i samråd med patienten utskrivning eller fortsatt bra liv hemma ska kunna upprätthållas på bästa sätt. (Fast visst, det funkar inte så överallt ändå.)
Men den här tendensen ser jag ju i samhället i övrigt. Man jobbar
ängsligt. Hur ska detta värderas av andra om jag tar tag i det här osv.... men det är OT.