Citat:
Ursprungligen postat av
letsdoit
Tror egentligen inte alls på hypotesen om ”ädelmod”. Han bör ju då ha förstått att han signerat ett dubbelmord, och han löpte också risken att man skulle tro att han arrangerat ett trippelmord. - Det han hur som helst haft kvar efter ett "fait accompli" hade varit sitt arbete - vilket måste anses som mer än ingenting: matematiskt sett 90% ity han de facto inte varit beredd att inskränka mer än 10% till förmån för hustru och sjuka barn. Det finns ingen ”skälig grund” att tro något annat än att OH värderade sitt arbete högt och absolut inte accepterade att hamna i B-laget.
Då tror jag hellre på att hans arbete tillsammans med lång och varaktig preparering från HB:s sida utgjort grogrund för det gemensamma beslutet, och att detta beslut fattats, förberetts och genomdrivits av honom själv vid en tidpunkt då han varit helt slutkörd och under isen (efter en längre tids sammanhängande ledighet som till 100% tillbringats i hemmet = jul- och nyårshelgen) samt då han efter för honom själv tidsmässigt ödesdigra insatser och göromål i hemmet insett eller trott sig förstå att ingenting skulle bli bättre, varken på hem- eller arbetsfronten. - Och hans borttagande av sin linkedIn resp. fb talar för att han senast under mordkvällen varit införstådd med sitt eget självmord. - Frågan är om han inte redan den 2 augusti (då han lade sista handen vid sin lilla momsskrift - efter att denna legat i träda i fem år) umgåtts med tankar på att lämna in, eller i vart fall radikalt förändra sin ohållbara livssituation.
En hypotes framläggs således om att OH efter lång och varaktig preparering blivit medberoende och anammat HB:s olika psykosyntesidéer med påföljd att han inte längre kunde tänka klart men ändock kunnat behålla en viss handlingskraft.
Att OH skulle uppoffra sig så till den milda grad, eller att han skulle ha känt så stor skuld att han varit beredd att ge upp det egna livet, är [b]svårsmält.[\B] Den tveksamheten leder ofelbart fram till att han förutom sjukdomarna i familjen (som han dittills kunnat bemästra hjälpligt men till priset av att hans arbetssituation blivit lidande) på slutet också ställts inför ytterligare påfrestningar vilka skulle kunna härledas till de seminarier han inom kort förväntades medverka i och vilka pga den långa - och tidsmässigt oavbrutna - ledighetens betydligt större dos av sjukdom och elände kan ha fått honom att helt tappa fotfästet.
Om han redan innan jul- och nyårshelgen haft svårt att hålla ansiktet över vattenytan; hur långt hade han då hunnit sjunka när hans ledighet närmade sig slutet; när han hunnit få så stora doser av sjukdomsyttringar och hemsysslor att han inte ens orkat öppna sin dokumentportfölj; än mindre kunnat samla sina tankar kring vad som förväntades av honom den 9 jan?
Ja. Jag har fetat lite impressionistiskt nyckelorden. "Ädelmod" måste absolut kokas ner, och har nog snarast kokat sönder hos OH: det är väl kanske också en intressant iakttagelse att det sannolikt kan vara så att föreställningar människor omger sig med är något som de i det längsta också kan använda för att dölja rätt (alternativa) handlande för sig själva. Är man inte tränad att be om hjälp så kan det nog vara så att man fyller huvet med ett annat komplex, som ska vara mentalt "självförsörjande".
Jag tror det kan vara som du skriver att han tillvants vid en malströmslikande sits och överrumplats när han var alltför nära virvelns mitt. Typ. När han tittar upp ser han inte över virvelns väggar.
"Ädelmodet" är där och då snarare en del av det som skymmer sikten för honom, att det kan gå att stiga ut ur bubblan och be om omhändertagande av hela familjen.
Han skulle ha sjukskrivit sig/tagit tjänstledigt (men vad hade då hänt med hans ansökan...).
En del av de val han (de) måste ha ställts inför måste ha tett sig nära nog teoretiskt och praktiskt otänkbara och ogenomförbara...
Ändå hade det nog räckt att lyfta telefon och ringa efter en ambulans.
Sen vad gäller hans profession — jag vill ju ändå tro att en person på gränsen till professur kan uppamma ett mått av självdistans vad gäller arbetets betydelse — om det gäller moms och man har två döttrar i aktuell ålder. Men, jag vet att så inte alltid är fallet för andra (med andra bakgrunder). Och jag kan fullt förstå om man låter sig trasslas in i de gropar och gryt som kommer med häradet. Men det är en slöja som när somhelst kan släppa från sitt fäste, i alla fall om inte rätt elelr optimala förutsättningar råder. Det är svårt för någon att bedöma hur OH förhöll sig till det där, men vid det laget han befann sig i borde han ha kunnat lägga sig till med en mycket pragmatisk inställning — även omdet finns olika sätt att vara pragmatisk på... Som det finns olika sätt att vara motiverad (för sitt kall) på...
Jag tror ju han kan ha hamnat i något limbo på flera olika plan pga att det var så många saker oavgjorda och det inte fanns ngn tydlig och färdig väg att välja, bara indefinita utvecklingar.
Han borde i så fall bett om hjälp, och han borde ha bett om någon form av tjänstledighet från det mesta utom kollegiala kontakter. Men med en döende hustru och mamma till sina svårt och omsorgskrävande, sjuka döttrar så sitter man potentiellt i ett överjävligt mentalt skruvstäd.
Har föräldrarna där inte har sinnesnärvaro att se till sin egen situations verkliga behov, då är man nog lätt ett byte för undergång. Under intryck av egen förståndighet... eller avsaknad av den.
Men sen kommer då ansatserna till gemensam planering till det, vilket väl ändå antyder lite i annan riktning, att OH inte ser ngn framtid explicit för egen del.
Vilket väl när man tänker på det ändå inte behöver handla bara om jobbet. Utan kanske om att inte orka vara den där som förlorade allt.