2018-01-22, 20:10
Medlem
23§ Normalarbetstiden utgör den genomsnittliga arbetstiden under den sökandes ramtid.
Vid bestämmande av normalarbetstid ska utöver arbetad tid även beaktas tid som ersatts med sjuklön eller ersättning från Försäkringskassan vid tvist om sjuklön enligt lagen (1991:1047) om sjuklön, eller med graviditetspenning, föräldrapenningsförmån, sjukpenning, rehabiliteringspenning, smittbärarpenning eller närståendepenning enligt socialförsäkringsbalken.

25§ Dagpenningen bestäms utifrån sökandens dagsförtjänst och normalarbetstid, om inte annat följer av denna lag.Med dagsförtjänst avses en femtedel av den veckoinkomst eller, i fråga om sökande med månadslön, 1/22 av den månadsinkomst, som den sökande haft under ramtiden.

Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring
Citera
2018-01-22, 21:14
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjin71
23§ Normalarbetstiden utgör den genomsnittliga arbetstiden under den sökandes ramtid.
Vid bestämmande av normalarbetstid ska utöver arbetad tid även beaktas tid som ersatts med sjuklön eller ersättning från Försäkringskassan vid tvist om sjuklön enligt lagen (1991:1047) om sjuklön, eller med graviditetspenning, föräldrapenningsförmån, sjukpenning, rehabiliteringspenning, smittbärarpenning eller närståendepenning enligt socialförsäkringsbalken.

25§ Dagpenningen bestäms utifrån sökandens dagsförtjänst och normalarbetstid, om inte annat följer av denna lag.Med dagsförtjänst avses en femtedel av den veckoinkomst eller, i fråga om sökande med månadslön, 1/22 av den månadsinkomst, som den sökande haft under ramtiden.

Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring

Vad vill du ha sagt?
Citera
2018-01-22, 21:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
Vad vill du ha sagt?
Att a-kassan inte gör skillnad på arbete på vardagar och helger. Allt förvärvsarbete och all lön från förvärvsarbetet räknas.
Citera
2018-01-22, 21:46
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Att a-kassan inte gör skillnad på arbete på vardagar och helger. Allt förvärvsarbete och all lön från förvärvsarbetet räknas.

Generellt eller Unionen specifikt?
Citera
2018-01-22, 22:06
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Generellt eller Unionen specifikt?
Vad tror du själv? Tycker du att det verkar troligt att lagen om arbetslöshetsförsäkring bara gäller för vissa a-kassor?

Istället för att ställ frågor på FB, är mitt tips att du vågar ta dig 5 minuter till att läsa på a-kassans hemsida så har du svaret.
Citera
2018-01-22, 22:08
Medlem
Lazeeboys avatar
Citat:
Vad tror du själv? Tycker du att det verkar troligt att lagen om arbetslöshetsförsäkring bara gäller för vissa a-kassor?

Istället för att ställ frågor på FB, är mitt tips att du vågar ta dig 5 minuter till att läsa på a-kassans hemsida så har du svaret.

Jag har läst. Förstår givetvis att a-kassan räknar på alla dagar i veckan, men att man endast ersätts för mån-fre.
Citera
2018-01-22, 22:43
Medlem
Hur fungerar det här med a-kassa nu?

Om jag jobbar 3 månader, är arbetslös 6 månader,jobbar 3 månader.

Slås det ut ett medelvärde på alla 12 månader eller bara dom 6 jag jobbat?
Citera
2018-01-23, 00:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag har läst. Förstår givetvis att a-kassan räknar på alla dagar i veckan, men att man endast ersätts för mån-fre.
Vad menar du??? Du skriver i trådstarten att dom räknat ut din ersättning utifrån alla timmar du jobbat, vardagar såväl som helger. Det är också så dom ska räkna. Vad är det du är missnöjd med? Är det att man bara kan få ersättning för upp till 40 timmar per vecka, och att dom minskar antalet timmar om man har jobbat, oavsett när man jobbat? Tycker du att man borde få jobba på helgen utan att det påverkar ersättningen, eller vad menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Hur fungerar det här med a-kassa nu?

Om jag jobbar 3 månader, är arbetslös 6 månader,jobbar 3 månader.

Slås det ut ett medelvärde på alla 12 månader eller bara dom 6 jag jobbat?
Som framgår av regelverket, tittar dom på de senaste 12 månaderna. Rätt till ersättning har de som arbetat tillräckligt mycket för att uppfylla arbetsvillkoret. Se 12 §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2018-01-23, 00:32
Medlem
Citat:
Vad menar du??? Du skriver i trådstarten att dom räknat ut din ersättning utifrån alla timmar du jobbat, vardagar såväl som helger. Det är också så dom ska räkna. Vad är det du är missnöjd med? Är det att man bara kan få ersättning för upp till 40 timmar per vecka, och att dom minskar antalet timmar om man har jobbat, oavsett när man jobbat? Tycker du att man borde få jobba på helgen utan att det påverkar ersättningen, eller vad menar du?

Som framgår av regelverket, tittar dom på de senaste 12 månaderna. Rätt till ersättning har de som arbetat tillräckligt mycket för att uppfylla arbetsvillkoret. Se 12 §.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Då har dom gjort om lagen. Förr beräknade dom dagpenningen på dom månaderna man jobbat.
Citera
2018-01-23, 02:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Då har dom gjort om lagen. Förr beräknade dom dagpenningen på dom månaderna man jobbat.
Eventuella ändringar framgår av regelverket. Jag orkar dock inte efterforska vad som står i olika ändringslagar. Vet dock så mycket som att arbetsvillkoret sett likadant ut länge. Ändringar i vad som är överhoppningsbar tid har jag inte koll på, Men du får gärna gå igenom ändringslagarna och berätta vad som ändrats när vad gäller de paragrafer som är relevanta för beräkningen av ersättning och upplysa oss andra, det vore intressant.
Citera
2018-01-23, 06:13
Medlem
killawifes avatar
När jag skickade in mina papper förra året så fick jag även skicka med ett papper på OB-timmarna, dessa togs då med i beräkningen av min ersättning. Då de räknar på ett genomsnitt så ska det inte spela nån roll om du jobbar dag, natt eller helg utan din ersättning baseras på din genomsnittliga inkomst de senaste 12 månaderna. Man får plocka bort några månader då man studerat, varit sjuk eller arbetslös.
I mitt fall förlorar jag nästan 100:-/dag i dagpenning endast för att jag tog ett mindre välbetalt jobb under sommaren efter att jag slutade på mitt förra jobb. När jag nämnde det negativa med detta för min handläggare så märkte jag direkt att det inte var nåt hon vill höra för "alla jobb är bra jobb". Jo, tjena.
Citera
2018-01-26, 08:27
Medlem
Disco-Mannens avatar
Jag undrar om Alfa kassan har börjat använda ansökningshandlingar som toapapper. Min flickvän har skickat in arbetsgivarintyg, tidrapporter och har gjort allt som står i "att göra listan" sen i slutet av november. Hur ser handläggningstiderna ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in