2018-02-26, 09:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Begravning behöver inte alls vara lika med jordfästning. Man har ceremonin i kyrka el kapell med (oftast) kistor, blommor, minnestal kanske osv. Därefter kremeras kropparna vars aska förs över i urnor. Dessa urnor behöver inte komma i jorden inom en viss tid. Hur jordfästningen sedan sker är helt upp till de anhöriga, om de ska vila ihop el ej.

Anhöriga bestämmer alltid vad som ska ske med den avlidne - om inte vederbörande instruerat en begravningsbyrå och ibland betalat i förväg.

Det ligger på anhöriga om de vill uppfylla den avlidnas sista vilja eller inte. Vill den elake gamle farbrodern ha en förgylld guldkista och ett 30-manna band som spelar och blåser salut - kan man ju välja att inte uppfylla vederbörandes önskan.
Men att vi ofta ser till att göra det är en annan sak, vi kremerar inte de som inte vill, begraver inte inom fel religion eller lämnar kroppar till forskning när någon explicit motsatt sig detta.
Det är en etisk princip som nästan alla pietetsfullt följer - utan att vara tvingade.
Det är samma etiska princip som vi som människor följer när vi hedrar döda med en begravning, vänlig epilog eller liknande där vi beter oss på ett visst outtalat sätt.

Det kan aldrig vara etiskt försvarbart att hålla gemensam begravning för mordoffer tillsammans med de som mördat dem!
Det har mördarna diskvalificerat sig från i och med sitt brott. Det är ett sunt förhållningssätt när någon dödat någon annan med berått mod - man håller inte gemensamt sorgemöte eller begravningsceremoni och man begraver inte dessa tillsammans.

Förstår man inte det är man ute på hal is eller så har man de facto inte förstått brottets innebörd - eller så ljuger polisen.

Edit: jo det finns tidsangivelse för urnan, man ska jordsätta urnan inom ett år enligt förskrivet regelverk.
Senast redigerad av Solglittret 2018-02-26 kl. 09:55.
Citera
2018-02-26, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabella
Återigen: Hanna hade hormonell bröstcancer som behandlades endokrint, med hormoner. Inget tyder på att hon någonsin har opererats eller fått cellgifter. Återfall, metastaser är än så länge trådsanning. Mycket säger för att hon var friskförklarad f t men naturligtvis starkt påverkad av sjukdomen eftersom hormonkänslig bröstcancer måste man ha koll på under väldigt lång tid och kvinnor riskerar återfall lång tid efter avslutad behandling.
Antihormoner får man EFTER cellgifter, ev operation och strålning. Bara som upplysning till dig .
Citera
2018-02-26, 10:25
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Namnen (maskade) kanske också?

Det finns någon Ag*e (*=n), är det en morbror eller något liknande?

Biologiska modern: K*rst*n Brenton, V Frölunda. Född i Johanneberg.
*e *i

Fadern: L*g* Brenton, Borås. Född i Göteborg.
*a *e

Föräldrarna skilde sig 25/6-85. Fadern bor med ny kvinna. M*r*ann B*om**
*a*i *r*a*n

HB har en bror också. Ett tag bodde HB bara med sin pappa och nya mamma. Brodern bodde förmodligen då hos biologiska modern.

Innan släkten Brentons bytte efternamn hette de Andreasson.

Alla uppgifter från Sveriges befolkning 1970-1990. Plus Ratsit.

Finns förstås fler Brentons.
Citera
2018-02-26, 10:27
Medlem
En ny dag! Sluta käbbla med varandra. ALLA fattar men FB skall avspegla samhället olikheter. Om någon har en avvikande teori så får det stå för den personen.

Men:

Jag funderar på varför utredningen skulle kunna dröja så länge som till i sommar. Det fanns avskedsbrev, video, säkert också namn på substanser som kan ha använts. NFC har sedan flera år hög belastning så det kan inte ha varit en nyhet. Efter 10 dagar fick jag en känsla av att de flesta intervjuer var klara och att allt verkade klart. Teorier?
Citera
2018-02-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Anhöriga bestämmer alltid vad som ska ske med den avlidne - om inte vederbörande instruerat en begravningsbyrå och ibland betalat i förväg.

Det ligger på anhöriga om de vill uppfylla den avlidnas sista vilja eller inte. Vill den elake gamle farbrodern ha en förgylld guldkista och ett 30-manna band som spelar och blåser salut - kan man ju välja att inte uppfylla vederbörandes önskan.
Men att vi ofta ser till att göra det är en annan sak, vi kremerar inte de som inte vill, begraver inte inom fel religion eller lämnar kroppar till forskning när någon explicit motsatt sig detta.
Det är en etisk princip som nästan alla pietetsfullt följer - utan att vara tvingade.
Det är samma etiska princip som vi som människor följer när vi hedrar döda med en begravning, vänlig epilog eller liknande där vi beter oss på ett visst outtalat sätt.

Det kan aldrig vara etiskt försvarbart att hålla gemensam begravning för mordoffer tillsammans med de som mördat dem!
Det har mördarna diskvalificerat sig från i och med sitt brott. Det är ett sunt förhållningssätt när någon dödat någon annan med berått mod - man håller inte gemensamt sorgemöte eller begravningsceremoni och man begraver inte dessa tillsammans.

Förstår man inte det är man ute på hal is eller så har man de facto inte förstått brottets innebörd - eller så ljuger polisen.

Edit: jo det finns tidsangivelse för urnan, man ska jordsätta urnan inom ett år enligt förskrivet regelverk.
Min första fetning: Föräldrarna mördade barnen. JA. Det är inte ok. Absolut inte. Men eftersom vi inte vet bakgrunden - det vet förhoppningsvis de anhöriga - så kan det finnas starka skäl att hålla begravningsceremonin tillsammans OCH lägga till vila tillsammans när väl jordfästning sker.

Min andra fetning: Du har möjligtvis rätt att inom ett år skall urnorna ner i jorden. Det innebär att man inte behöver ha haft denna jordfästning än alltså. Så ceremonin kan ha varit, som nån i tråden sa - fast uttryckte "begravning" - men själva jordfästningen kan mycket väl ha skjutits på framtiden.
Citera
2018-02-26, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
En ny dag! Sluta käbbla med varandra. ALLA fattar men FB skall avspegla samhället olikheter. Om någon har en avvikande teori så får det stå för den personen.

Men:

Jag funderar på varför utredningen skulle kunna dröja så länge som till i sommar. Det fanns avskedsbrev, video, säkert också namn på substanser som kan ha använts. NFC har sedan flera år hög belastning så det kan inte ha varit en nyhet. Efter 10 dagar fick jag en känsla av att de flesta intervjuer var klara och att allt verkade klart. Teorier?
Polisen har ju gått ut med att NFC kan ta ett par månader på sig vad gäller analyserna. Det är ju inte någon brådska - det är inte så att en mördare går lös och måste stoppas.
Citera
2018-02-26, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
eller va det VeronicaMaja?
Milla200 du har rätt, det var Veronicamaja som trollade.
Citera
2018-02-26, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är som vanligt en strid mot halmgubbarna. Det är ingen i tråden som har argumenterat för en gemensam gravsättning. Däremot är det flera som har tyckt att dom anhöriga som har mest information och vet vad som har hänt, får göra som dom finner bäst.

Det kan inte vara maniska flasbacksguldfiskar som bygger teorier baserade helt och hållet på sina sjuka fantasier om incest och allehanda googlediagnoser som bestämmer var släktingar ska begrava sina närmaste.

Jag kan tycka att en mild form av halmgubbementalitet ibland kan vara konstruktivt - att polarisera lite för att få underlag att belysa något från flera håll i en debatt. Men när den som i föreliggande fall endast syftar till att förhäva sig själv pga att man tidigare känt sig kränkt blir det mest jönsigt.

Begravningsarrangemang avgörs inte av flashback-pöbeln!
BASTA!
Citera
2018-02-26, 10:51
Medlem
Citat:
Polisen har ju gått ut med att NFC kan ta ett par månader på sig vad gäller analyserna. Det är ju inte någon brådska - det är inte så att en mördare går lös och måste stoppas.

Ingen fara för samhället men ett par månader har gått. Polisen kan iofs ha klämt i ordentligt med tiden för att få jobba ifred. Annars förstår jag inte vad som kan fördröja.
Citera
2018-02-26, 10:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Min första fetning: Föräldrarna mördade barnen. JA. Det är inte ok. Absolut inte. Men eftersom vi inte vet bakgrunden - det vet förhoppningsvis de anhöriga - så kan det finnas starka skäl att hålla begravningsceremonin tillsammans OCH lägga till vila tillsammans när väl jordfästning sker.
Det är väl i detta våra förhållningssätt att se på brottet "mord" skiljer sig åt.
I mitt förmenande finns det aldrig starka skäl varken till mord eller till att begrava offer och mördare tillsammans. Någon eller bägge två vuxna är definitivt skyldig mördare.

Det är ett totalt vidrigt förkastligt, i det här faller antagligen överlagt mord på två barn. Finns inga skäl i världen som kan rättfärdiga det. Jag kan inte se minsta förmildrande, vilket inte rättsväsendet antagligen heller skulle göra.

Vilka skäl anser du kan rättfärdiga morden eller att begrava mördarna med offren?
Citera
2018-02-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det är väl i detta våra förhållningssätt att se på brottet "mord" skiljer sig åt.
I mitt förmenande finns det aldrig starka skäl varken till mord eller till att begrava offer och mördare tillsammans. Någon eller bägge två vuxna är definitivt skyldig mördare.

Det är ett totalt vidrigt förkastligt, i det här faller antagligen överlagt mord på två barn. Finns inga skäl i världen som kan rättfärdiga det. Jag kan inte se minsta förmildrande, vilket inte rättsväsendet antagligen heller skulle göra.

Vilka skäl anser du kan rättfärdiga morden eller att begrava mördarna med offren?

Det varken vill eller KAN jag spekulera i. Jag har varken läst något brev eller sett någon video. Jag vet inte bakgrunden till morden och självmorden. Däremot är jag övertygad om att något annat ligger i bakgrunden och inte enbart sjukdom och depression. Vilket jag säkert skrivit mer än 20 ggr i tråden. Och jag är också övertygad av att detta okända väger väldigt tungt.
Citera
2018-02-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Varken OH eller HB var "dumma", de var ju högutbildade. Dom visste att, bara dom begick självmord så skulle dom få syndernas förlåtelse av en del. Det räckte och kändes förmodligen övertygande. Morden på barnen blev en bisak. Dom var knappast tillfrågade heller. Att leka gud och bestämma över andras liv är få förunnat - tur är väl det.

Syndernas förlåtelse är bara intressant ur en slags teologisk synvinkel. De med en gudstro och biblisk syn på livet ser en uppdelning mellan det som är synd och icke-synd. De tror inte heller att någon deltagare i en tråd på Flashback har makten att vare sig ge syndernas förlåtelse eller motsatsen eftersom detta är förbehållet Gud. Att leka gud och bestämma över andras liv är få förunnat - tur är väl det. Vilka handlingar som kan ge syndernas förlåtelse från Herren är svårt att veta, men att begå självmord är knappast en av dessa.

För dom flesta andra återstår att förhålla sig till det som har skett ur en juridisk synvinkel. Juridiskt kommer det inte att vidtas några åtgärder eller förkunnas några domar eftersom, precis som polisen skriver, de misstänkta är avlidna och därmed inte längre är åtalbara.

Till sist återstår någon slags allmän moraluppfattning som man kan luta sig emot för att hantera det som har skett. Det är nog därför så många försöker utdöma en moralisk dom mot en eller båda föräldrarna, man känner att det är det enda straff man har makten att utdöma.

Men precis som med juridiken så har moralen bara giltighet gentemot levande personer. Den som är död lider inte. Det är bara effektivt som straff mot de anhöriga, men det i sig är ganska omoraliskt.

Det finns alltså ingen objektiv grund vare sig juridiskt eller moraliskt att utdöma skuld i det här fallet.

Det enda som återstår, om man är troende, är frågan om Guds förlåtelse eller dom. Hur det förhåller sig med den saken kommer vi aldrig att få veta.

Man får helt enkelt acceptera det som hände och hitta ett personligt förhållningssätt till det. Var och en får inom sig bestämma om det var en familjetragedi eller det hemskaste av alla brott. Men längre än så kommer vi aldrig att nå.
Senast redigerad av N.Armstark 2018-02-26 kl. 11:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in