2018-02-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Hanna har en bror M****s Brenton, finns på bild på fejjan.
Vore juste om brodern yppade några detaljer om vad som skedde inne ihuset efter jul och nyår.,

Varför i hela friden skulle dom göra det? Dom har nog fullt upp med att förstå och smälta samt sörja de nära anhöriga. Deras barn, barnbarn ....
Citera
2018-02-25, 23:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tror inte kollegan förstod vidden av händelsen..då, utan var bländad av OH:s omnämnande och "sublima" arbete. Nu är nog läget annat.

Bländad av OH - ja kanske likt rektorn som uttalade sig och "kanske lyssnat lite för mycket på föräldrarna".

Men i andra delar av världen ryker stjärnorna på gatan i Hollywood för Cosby, Timells program suddas ut bakåt i tiden och en barnamördande pappa begravs ej med sina barn i Danmark. Men en välmeriterad jurist satt att avlämna yttranden om kvaliteten på en blivande proffesor i juridik - förstår inte att vederbörande är dubbelmördare? Trots att utredningen om familicid just då pågick och polisen gick ut med att gärningsmannen fanns inne i huset?
Hennes egen kompetens som jurist och vetenskaplig utredare kanske borde utredas!
Citera
2018-02-25, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Finns det några större stenar än incest? Har svårt att tänka mig det. Vad skulle det kunna vara för andra hemligheter en familj bär på som leder till mord och självmord? Något som är så tvingande att det inte går att sluta med mindre än att livet tar slut? Ja, det är självklart en spekulation... annat familjevåld? Psykisk terror, som avslöjas för psykolog?

Stor sömnbrist kan för all del leda till Twilight zone, men då ringer man psykjouren för egen räkning... inga mord för det...

Se på OHs sida hur han två gånger berör att döttrarna var "nästan vuxna"... och de blir sjuka just då. Oförklarligt sjuka och trötta.

Jag tänkte i likadana banor i början, men tror inte längre att incest ligger bakom. Det kan vara något annat. Men att barnens integritet inte blev respekterad tycker jag är uppenbart i alla fall i utgången, men antagligen innan dess också.
Det heter ”utvidgad självmord” - inget ord jag tycker om - därför att den som begår detta brott, i första hand vill begå självmord, men väljer att döda flera personer än sig själv. Därför tror jag inte att det går att begå detta brott därför att den andra föräldran mådde dåligt. Alltså om H var sjuk/ mådde mycket dåligt, så tror jag inte att det kan vara incitament nog för O att genomföra detta. (Eller tvärtom). Något måste har funnits som gör att man ser självmord som ända lösning - hellre än att söka hjälp, lämna familjen, skilja sig etc. - och om det är samförstånd måste det har varit så för båda föräldrarna.

En skam - sägs det alltid, men vilken? ”Räcker” det med känslan att man har misslyckats med sin familj/sitt liv? Jag är tveksam. Man kunde har tagit hjälp eller gått skilda vägar - det är som om man är beroende av det här eländet på något sätt (och då tänker jag bara på föräldrarna och inte på barnen) - annars kunde man ju har tagit sig ur det.
Citera
2018-02-25, 23:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kanske kan hustruns situation ha varit utslagsgivande, och han kan också på ett känslomässigt plan ha varit beroende/påverkad av henne (och hennes bedömning av barnens sjukdom). - I brist på relevant info kan man kanske också tänka sig att han ställdes inför fullbordat faktum (3 döda) och därefter i något slags förvirrat ädelmod arrangerade det hela som en samförståndslösning. - Men alla scenarion befinner sig endast på ett högst teoretiskt plan eftersom vi saknar alltför många beståndsdelar i fallet.

Det du skriver är mycket tänkvärda funderingar. Det skulle förklara det helt orimliga i att två föräldrar samtidigt tappar rim och reson och gör detta i samförstånd.
Om HB mördat barnen kan OH och HB kommit överens om att ta på sig gemensam skuld för att inte utsätta HBs åldriga föräldrar för traumat att ha en mördare till dotter. För OH är livet ändå slut och han kan lika gärna dela allt med HB. Kanske känner han också indirekt ansvar och skuld för HBs situation och barnens död.

Detta är naturligtvis absolut endast rena spekulationer, men hela händelsen skulle kunna förklaras med en persons totala depression och svartsyn, kanske sekundärt till egen cancerdiagnos.
Det är en förklaring som är betydligt lättare att begripa än att de vuxna mördat barnen i samförstånd.
Citera
2018-02-25, 23:46
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bländad av OH - ja kanske likt rektorn som uttalade sig och "kanske lyssnat lite för mycket på föräldrarna".

Men i andra delar av världen ryker stjärnorna på gatan i Hollywood för Cosby, Timells program suddas ut bakåt i tiden och en barnamördande pappa begravs ej med sina barn i Danmark. Men en välmeriterad jurist satt att avlämna yttranden om kvaliteten på en blivande proffesor i juridik - förstår inte att vederbörande är dubbelmördare? Trots att utredningen om familicid just då pågick och polisen gick ut med att gärningsmannen fanns inne i huset?
Hennes egen kompetens som jurist och vetenskaplig utredare kanske borde utredas!

Jo det verkar finnas mycket skarpt ljus både här och där, utom just i det här fallet. Lite parallellvärldsvarning hos kollegor kanske..
Citera
2018-02-25, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Om jag förstått det hela rätt hade hon redan skrivit det utlåtandet, innan detta hände.

Att OH har mördat barnen VET vi de facto inte.

Dom kanske redan var mördade när han klev över tröskeln till hemmet? Fick ensam göra upptäckten i rum efter rum ...?

Jag blir lite fundersam varför man utifrån den ytterst begränsade information, som jag också besitter, kan utmåla alla dessa fantastiska och vedervärdiga personangrepp skapade på Ingenting. Personer ingen här träffat.

Det är minst sagt vidrigt.
Citera
2018-02-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kanske kan hustruns situation ha varit utslagsgivande, och han kan också på ett känslomässigt plan ha varit beroende/påverkad av henne (och hennes bedömning av barnens sjukdom). - I brist på relevant info kan man kanske också tänka sig att han ställdes inför fullbordat faktum (3 döda) och därefter i något slags förvirrat ädelmod arrangerade det hela som en samförståndslösning. - Men alla scenarion befinner sig endast på ett högst teoretiskt plan eftersom vi saknar alltför många beståndsdelar i fallet.

Det scenariot har jag haft uppe ett flertal gånger. Att frun mördat barnen och tagit livet av sig. OH upptäcker det, blir förtvivlad, men vill inte att hustrun ska få skulden, utan delar den med henne. Han känner sig också delvis skyldig till allt, som gått in i fruns psyksnurr under många år. Ja, visst, så kan det vara.

Kommer även att tänka på scenariot, vem skulle tro honom om han ringer polisen för att larma att hela hans familj ligger död?
Citera
2018-02-26, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
OK, men hon jobbade väl i princip utan uppehåll från 1999 till sin död, med givna uppehåll i samband med barnafödande, först på E&Y, sedan på Skatteverket. Rimmar ganska illa med psykisk sjukdom, men luckan 1995-1999 stör ändå.

Jag ligger lite efter i trådläsningen. Förmodligen har någon redan föreslagit det men jag tror att det har blivit ett misstag i linkedin. Jag tror att hon var tingsnotarie 1996-1999 och inte 2006-2009. Om det är så stämmer datumen.
Citera
2018-02-26, 00:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om jag förstått det hela rätt hade hon redan skrivit det utlåtandet, innan detta hände.

Att OH har mördat barnen VET vi de facto inte.

Dom kanske redan var mördade när han klev över tröskeln till hemmet? Fick ensam göra upptäckten i rum efter rum ...?

Jag blir lite fundersam varför man utifrån den ytterst begränsade information, som jag också besitter, kan utmåla alla dessa fantastiska och vedervärdiga personangrepp skapade på Ingenting. Personer ingen här träffat.

Det är minst sagt vidrigt.

Utlåtandet var säkert skrivet, men inte ivägskickat. Jag talar om hens andra skrift, om OH och hedrandet av denne, som även innehöll tilldelningen av professuren postumt.

Kan aldrig bli värre än den faktiska handlingen i Bjärredsvillan och då syftar jag på flickorna, om de hade kunnat komma till tals nu.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2018-02-26 kl. 00:17.
Citera
2018-02-26, 00:16
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
HB’s bröstcancer utlöste troligen en kris för henne själv och i förlängningen hela familjen. Om hon tog cellgifter så var immunförsvaret ytterst känsligt för infektioner. ....

Återigen: Hanna hade hormonell bröstcancer som behandlades endokrint, med hormoner. Inget tyder på att hon någonsin har opererats eller fått cellgifter. Återfall, metastaser är än så länge trådsanning. Mycket säger för att hon var friskförklarad f t men naturligtvis starkt påverkad av sjukdomen eftersom hormonkänslig bröstcancer måste man ha koll på under väldigt lång tid och kvinnor riskerar återfall lång tid efter avslutad behandling.
Citera
2018-02-26, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kan aldrig bli värre än den faktiska handlingen i Bjärredsvillan och då syftar jag på flickorna, om de hade kunnat komma till tals nu.

Finns Ingen här, vad jag vet som försvarar morden på barnen. MEN att ta det som intäkt för att karaktärsmörda andra personer, som kanske är oskyldiga, det är Vedervärdigt. Fortfarande.
Citera
2018-02-26, 00:20
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns Ingen här, vad jag vet som försvarar morden på barnen. MEN att ta det som intäkt för att karaktärsmörda andra personer, som kanske är oskyldiga, det är Vedervärdigt. Fortfarande.

Hur många karaktärsmord sker här dagligen på FB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in