Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
Finns det några större stenar än incest? Har svårt att tänka mig det. Vad skulle det kunna vara för andra hemligheter en familj bär på som leder till mord och självmord? Något som är så tvingande att det inte går att sluta med mindre än att livet tar slut? Ja, det är självklart en spekulation... annat familjevåld? Psykisk terror, som avslöjas för psykolog?
Stor sömnbrist kan för all del leda till Twilight zone, men då ringer man psykjouren för egen räkning... inga mord för det...
Se på OHs sida hur han två gånger berör att döttrarna var "nästan vuxna"... och de blir sjuka just då. Oförklarligt sjuka och trötta.
Jag tänkte i likadana banor i början, men tror inte längre att incest ligger bakom. Det kan vara något annat. Men att barnens integritet inte blev respekterad tycker jag är uppenbart i alla fall i utgången, men antagligen innan dess också.
Det heter ”utvidgad självmord” - inget ord jag tycker om - därför att den som begår detta brott, i första hand vill begå självmord, men väljer att döda flera personer än sig själv. Därför tror jag inte att det går att begå detta brott därför att den andra föräldran mådde dåligt. Alltså om H var sjuk/ mådde mycket dåligt, så tror jag inte att det kan vara incitament nog för O att genomföra detta. (Eller tvärtom). Något måste har funnits som gör att man ser självmord som ända lösning - hellre än att söka hjälp, lämna familjen, skilja sig etc. - och om det är samförstånd måste det har varit så för båda föräldrarna.
En skam - sägs det alltid, men vilken? ”Räcker” det med känslan att man har misslyckats med sin familj/sitt liv? Jag är tveksam. Man kunde har tagit hjälp eller gått skilda vägar - det är som om man är beroende av det här eländet på något sätt (och då tänker jag bara på föräldrarna och inte på barnen) - annars kunde man ju har tagit sig ur det.