2018-02-25, 13:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Jag förstår inte riktigt din fråga. Kan du utveckla den, vad menar du? Om det låg ett besked om sjukshusvistelse i brevlådan för båda döttrarna? Svårt att tro. Då brukar föräldrar oftast tacksamt ta emot detta, inte mörda sina barn. Tror du inte det?

Alltså, om det var avgjort från omsorgshåll att barnen nu eller strax skulle vara för sjuka för att vistas hemma. För att de var döende och inte kunde vara under föräldrarnas vård.

Jag förstår att vi inte vet om ett sådant besked finns, jag leker väl mer med tanken att det kunde vara så.

Det var tänkt mer som en allmänt framkastad tanke. Sorry....
Citera
2018-02-25, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag VET ju inte! Jag försöker bara sätta mig in i vad som hänt. Jag försöker pussla ihop allt vi fått veta här, via PM, media etc. Och det vi fått veta stämmer inte med behovet att döda barnen och sig själva. Därför tror jag att det ligger mer i vågen, mycket mer.

Men om du nu är så säker på det - hur kan du vara så säker på att ingen av dem hade personlighetsstörning? Det finns MASSOR av personlighetsstörda människor och de flesta av dem lever ganska vanliga liv och är svåra för vanligt folk att känna igen som just personlighetsstörda.

Det är intressant att du framhäver att där måste finnas mycket mer i vågskålen men absolut ingen psykisk sjukdom eller personlighetsstörning?
Citera
2018-02-25, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SintraartniS
Men om du nu är så säker på det - hur kan du vara så säker på att ingen av dem hade personlighetsstörning? Det finns MASSOR av personlighetsstörda människor och de flesta av dem lever ganska vanliga liv och är svåra för vanligt folk att känna igen som just personlighetsstörda.

Det är intressant att du framhäver att där måste finnas mycket mer i vågskålen men absolut ingen psykisk sjukdom eller personlighetsstörning?

Jag tycker det känns så märkligt att två personer i samma familj, de båda vuxna, skulle ha en så stor störning att de väljer att döda barnen bara så där. Lika osannolikt som att båda barnen hade ME. Visst kan dom ha det, men jag väljer att inte tro det - jag väljer att tro att det finns fler orsaker som vi inte känner till - och kanske aldrig får veta. Men förhören som polisen gjort kanske kommer läcka lite. Och att man inte hört något alls om några knepigheter hos föräldrarnas personlighet talar för att de var normala, utan störningar, fram till nyss.
Citera
2018-02-25, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Som en osjälvständig person.

HB sökte och fick anställning på E&Y, troligen i stor konkurrens. Nedan framgår vilken typ av personer dom vill anställa.

http://www.ey.com/se/sv/careers/experienced/joining-ey#fragment-2-na

Uppenbarligen fyllde hon dessa kriterier eftersom hon fick anställning där. OH blev också anställd av samma företag. Två likasinnade som blev ett gift par.

Mellan vilka år jobbade hon på EY? Fanns den här typen av krav då? Mycket har hänt de senaste åren inom rekrytering. Nu jobbade hon väl på skatteverket... Jag undrar om OH varit anställd på EY, han verkar mer ha frilansat?

Edit: Var hon advokat eller stannade karriären på nivån "jurist"?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 14:04.
Citera
2018-02-25, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, angående det du skriver om skolan: ...."eller att de såg sig som en djupt involverad del av situationen, där en anmälan mot familjen hade känts som en anmälan mot sig själv?" så upplever jag just denna menig som en nyckelmening i hela den långa diskussionen. Skarpsinnigt av dig, tycker jag. Jag har alltid tänkt att det är precis detta som rektorns uttalande handlar om.

Självklart ville alla göra gott. Självklart har man från skolans (elevhälsovårdens?) håll agerat på ett sätt som man trodde underlättade för familjen och som hjälpte flickorna. Självklart. Varför skulle man inte ha gjort sitt bästa och det som man trodde var gott.

Men ibland kan man upptäcka att det man trodde skulle hjälpa, istället blev att stjälpa. Och då blir det väl outhärdligt svårt att stå ut med denna "upptäckt." Även om det inte hade gått att förutse den extremt olyckliga utvecklingen hos familjen, så drabbas man i omgivningen av en massa självförebråelser och vånda. Och kanske rädsla för vad utredningar ska komma att visa. Och, som en ytterligare försvårande komponent: om någon ansvarig känner på sig att det kanske spelat in att man "särbehandlade" familjen litet på grund av social ställning (och på grund av att föräldrarna var vältaliga jurister) så blir det hela mycket, mycket svårt för samvetet.

Jag skulle inte vilja byta med skolansvariga i detta fall, de har det säkert tufft.

Men vi kan önska att är som det andra du skrev: att " skolan hade så mycket insyn att det inte föranledde oro."

Ja, önsketänkande och filosofiskt flum har väl präglat många i den här tråden från dag 1. Jag tror att jag själv haft nån vända där. Förståligt, men tar oss knappast närmare sanningen om man fastnar i det.
Även sjukvården kan förresten ses utifrån ditt ovan beskrivna perspektiv.
Citera
2018-02-25, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obreon
Har inte läst hela tråden så därav kanske delger samma info på nytt.

Känner en person som bor mycket nära familjen och är ytligt bekant med dessa.
Kan bekräfta att det är Björkvägen 3 i Bjärred. Familjen bestod av 2 barn och två vuxna. Mannen är den personen som det skrivits om i tråden (som arbetar på Lunds universitet?).
De fyra i familjen låg döda i huset. Tror inte det handlar om en olycka då de inte använder sig av gas. Familjen har under en tid varit i drama då minst ett barn varit hemma från skolan pga familjeproblem. Min magkänsla är att mannen eller kvinnan gått bananas och haft ihjäl resten av familjen och sedan tagit sitt egna liv.

Citat ovan från tidigt i tråden, angående att rektorn yttrade sig om problem i familjen. Intressant att notera att någon i grannskapet uppfattad att ett barn var hemma pga familjeproblem och inte sjukdom. Hur det kan vara så, förstår jag inte. Jag bara noterar att det är ganska många grannar som tycker att familjen var annorlunda.

Angående Os hemsida: http://www.henkow.se. Är det någon annan som reagerar på någonting här (inklusive sidan ”About”) förutom det vi redan har skrivit om (boken till barnen och den konstiga texten nederst).
Citera
2018-02-25, 14:10
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Nej, människor tenderar att fungera lika. Annars kan du kasta vetenskapen åt sidan. Du kan göra det, jag gör det inte.
Det är ingen som kastar vetenskapen åt sidan.

I stort tenderar människor att fungera lika, men det finns massor med andra parametrar
som gör att en del väljer att göra som de gör.

Men du har ju svårt att läsa innantill, när någon skriver, att förmodligen de
flesta av oss inte skulle gå så långt som skett här, om man är förälder, så väljer
du medvetet att skita i vad vi har skrivit.

Och mig veterligen har jag inte läst att någon har tyckt att beslutet var rätt
av föräldrarna att taga sina barn av daga. Alla sörjer väl här över att de inte
fortsatte att söka hjälp någonstans.
Citera
2018-02-25, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Citat ovan från tidigt i tråden, angående att rektorn yttrade sig om problem i familjen. Intressant att notera att någon i grannskapet uppfattad att ett barn var hemma pga familjeproblem och inte sjukdom. Hur det kan vara så, förstår jag inte. Jag bara noterar att det är ganska många grannar som tycker att familjen var annorlunda.

Angående Os hemsida: http://www.henkow.se. Är det någon annan som reagerar på någonting här (inklusive sidan ”About”) förutom det vi redan har skrivit om (boken till barnen och den konstiga texten nederst).

Menar du detta: "... för nästan vuxna..."?
Citera
2018-02-25, 14:21
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, i varje fall beskrivs situationen på ett mycket motsägelsefullt sätt.

I den korta nyhetsfilm som vi väl alla har sett flera gånger vid det här laget, säger reporterrösten:

"enligt kommunen har man inte sett några signaler på att barnen inte mått bra. Men det finns uppgifter om att familjen haft det svårt."

Och så säger rektorn: "det är en familj i djup kris. Det handlar om problem som finns inne i familjen. Det finns en fysisk sjukdomsbild på båda barnen som är ofattbar. Familjen har haft det svårt genom åren."(det är inte ordagrant citerat, men nästan)

Alltså: det var en familj i en djup kris som pågått under flera år, familjen har haft det svårt, det fanns "ofattbar" fysisk sjukdom, problemen fanns "inne i familjen" - men barnen mådde bra??

Jag tror det var OH:s drivande om saker och ting, hans kontrollbehov som skolan tog hänsyn till. Troligen därför inte HB var med på diverse skolmöten. Hon delade säkert inte hans åsikter och tyckanden, men var tvungen att ändå vara en medlöpare, för freden. Barnen blev sjuka pga hans annorlunda sätt att se världen. Det började med något smått han drev igenom och slutade med omvälvande riktigt sjuka krav. De som utsätts för kontrollbehov flyr eller backar och efter år av "misslyckanden" har man slutligen gett upp, tänker som den frenetiske som vet bäst. HB och barnen hade varandra, men såg inte galenskapen i den. Familjen blir ambivalent och helt beroende av den som alltid har planen klar och ansvarar för den. Blir ju dessutom bekvämt att slippa fatta beslut i dessa avvikande tankemönster. Att se meningen med kampen. Det blir en härva med lösa trådar som man har svårt att ta tag i. OH tog hand om sin familj på gott och ont. Hur de kom dit tror jag HB tänkte ofta på. Vad kom först, hönan eller ägget? Många års omdanande av hennes hjärna är svaret.
Citera
2018-02-25, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodja
Det är ingen som kastar vetenskapen åt sidan.

I stort tenderar människor att fungera lika, men det finns massor med andra parametrar
som gör att en del väljer att göra som de gör.

Men du har ju svårt att läsa innantill, när någon skriver, att förmodligen de
flesta av oss inte skulle gå så långt som skett här, om man är förälder, så väljer
du medvetet att skita i vad vi har skrivit.

Och mig veterligen har jag inte läst att någon har tyckt att beslutet var rätt
av föräldrarna att taga sina barn av daga. Alla sörjer väl här över att de inte
fortsatte att söka hjälp någonstans.

Den frågan har 99,9 släppt för länge sedan, om det var rätt eller fel. Varför suger du fast vid den? Vi har alla olika förmågor i tråden och det kan vara svårt att tillfredsställa alla behov i tråden.
Citera
2018-02-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag tror det var OH:s drivande om saker och ting, hans kontrollbehov som skolan tog hänsyn till. Troligen därför inte HB var med på diverse skolmöten. Hon delade säkert inte hans åsikter och tyckanden, men var tvungen att ändå vara en medlöpare, för freden. Barnen blev sjuka pga hans annorlunda sätt att se världen. Det började med något smått han drev igenom och slutade med omvälvande riktigt sjuka krav. De som utsätts för kontrollbehov flyr eller backar och efter år av "misslyckanden" har man slutligen gett upp, tänker som den frenetiske som vet bäst. HB och barnen hade varandra, men såg inte galenskapen i den. Familjen blir ambivalent och helt beroende av den som alltid har planen klar och ansvarar för den. Blir ju dessutom bekvämt att slippa fatta beslut i dessa avvikande tankemönster. Att se meningen med kampen. Det blir en härva med lösa trådar som man har svårt att ta tag i. OH tog hand om sin familj på gott och ont. Hur de kom dit tror jag HB tänkte ofta på. Vad kom först, hönan eller ägget? Många års omdanande av hennes hjärna är svaret.

Usch, Ja. Men att även gå med på att ta livet av barnen, planera detta, går väl ändå förbi att bara vara "medlöpare"? Hon måste ju haft ett eget motiv också...? Var hon rädd att barnen skulle bli lämnade ensamma med OH om hon själv dog av? Försäkra sig om att så inte blev fallet?
Citera
2018-02-25, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Menar du detta: "... för nästan vuxna..."?

Hm... den formuleringen fastnade jag också på, och glömde bort. Nu när du lyfter upp den igen... barnen blev sjuka som "nästan vuxna"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in