2018-02-25, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det behöver inte finnas några "yttre problem" utan problemen kan finnas "inne" i familjen, som rektorn uttryckte det. En är fullständigt dominant (Oskar) och en är helt undergiven (Hanna). Båda är extremer och tillsammans blir det livsfarligt. Se min teori i inlägget före detta...

Det kan förklara att en får en idé om att barnens sjukdom förstör karriären och att "allt är slut". Det saknas empati för barnen, som raskt tas bort från verkligheten för att det blir för "krångligt". Bort med pianospel och skola. Skolan ska bort för att barnen är trötta på morgonen osv. De utvecklar en felaktig dygnsrytm. Dygnsrytmen som fallerat håller Hanna vaken på nätterna och hon kan inte jobba. Osv.

Oskar tröttnar på sin familj, som stör hans karriär. Han blir deprimerad och tankarna snurrar runt att ta kål på allihop. Strunt samma, allt är ändå meningslöst. Hanna som inte har förmåga att säga nej till något accepterar tyst.
Tror vi alla känner till din inställning till detta. Drevet på familjen från ditt håll har inte gått någon förbi. Undrar bara lite vad din agenda är.
Citera
2018-02-25, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Väldigt många som uppfattar denne Oskar som en narcissist, vad grundar ni det på?

Motivbild, händelserna före dådet, hur mord och självmord gick till, med viss planering. De efterlämnade spåren, de spår som inte finns.
Citera
2018-02-25, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror vi alla känner till din inställning till detta. Drevet på familjen från ditt håll har inte gått någon förbi. Undrar bara lite vad din agenda är.

Du förföljer skribenter med obehagliga PM och agerar även i tråden med paranoia. Lägg av nu!

Om du inte pallar att läsa att Oskar troligen var narcissist och att hans hustru kanske led av osjälvständig personlighetsstörning för att mordet ska bli ett begripligt pussel, gör något annat. Men lägg av med trakasserierna! Jag bryr mig inte om vilken funktion tråden fyller för dig, har annat att fundera på, dvs topic.
Citera
2018-02-25, 12:45
Medlem
Citat:
Du förföljer skribenter med obehagliga PM och agerar även i tråden med paranoia. Lägg av nu!

Om du inte pallar att läsa att Oskar troligen var narcissist och att hans hustru kanske led av osjälvständig personlighetsstörning för att mordet ska bli ett begripligt pussel, gör något annat. Men lägg av med trakasserierna! Jag bryr mig inte om vilken funktion tråden fyller för dig, har annat att fundera på, dvs topic.
Det var han "troligen" inte alls. Det var en helt vanlig familj, högutbildad, som inte klarade trycket. Och jag är helt övertygad om att det finns annat i bilden än den du försöker förmedla av nån märklig anledning. Men kanske du ska försöka vända blicken mot ev bakomliggande orsaker? Om du läser tråden från dag 8 till dag 18 så kanske bilden klarnar?
Citera
2018-02-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Det var nog en komplex problemhärva där det inte så lätt går att säga vad som var vad. Alla påverkade varandra och allt påverkade vartannat. Problemen var hoptjorvade.

Om man gör ett förenklat tankeexperiment: Det började kanske med barnens fysiska sjukdomar. Sedan tillkom depressioner hos barnen på grund av att de isolerades och förlorade kontakten med skola och kamrater. Därtill kom båda föräldrarnas förtvivlan över sina barn. Mamma blev dessutom nedstämdhet över att inte kunna arbeta mer än två dagar i veckan och pappa blev stressad över att inte kunna fullfölja sin akademiska karriär. Jag säger inte att det var exakt så - för det vet vi inte. Jag tror bara att allt var en mycket krånglig röra.

Frågan är varför föräldrarna inte hade några copingstrategier . Varför såg de inga andra sätt att tackla situationen på - varför såg de döden som den enda lösningen? Jag tänker mig att det måste ha funnits en särskilt sårbarhet hos en eller båda föräldrarna. Kanske en akut psykos - hos den ena. Att båda två samtidigt skulle drabbas av psykos verkar för osannolikt.

Nej. Depression leder verkligen inte till barnamord ensamt. Krävs psykopati eller annan grav störning för att genomföra något sådant, när det inte är krigstillstånd och mördaren själv har kniven mot strupen. Finns en massa värre situationer än att barnen är trötta. Detta måste bara stå klart för var och en!

Nej, psykotiska var de inte. De var personlighetsstörda, båda två, antagligen, där den enas störning gick perfekt i hop med den andres. Därför sa ingen nej och stoppade den galna, sjuka idén på familicide.
Citera
2018-02-25, 12:50
Medlem
Citat:
Det var han "troligen" inte alls. Det var en helt vanlig familj, högutbildad, som inte klarade trycket. Och jag är helt övertygad om att det finns annat i bilden än den du försöker förmedla av nån märklig anledning. Men kanske du ska försöka vända blicken mot ev bakomliggande orsaker? Om du läser tråden från dag 8 till dag 18 så kanske bilden klarnar?

Bakomliggande orsaker räcker inte, ensamt. Den dagen du har rätt i att enbart deprimerade mördar sina barn kommer stugorna fyllas av döda familjer över hela landet. Du skrev att du själv varit deprimerad, hade du sådana tankar då, på att mörda dina barn? Men du stoppade! Det är skillnaden. Räcker exemplet för dig?

En tanke är en tanke. Ett uttalande ett uttalande. Allt är väsensskilt från att agera. Allt. Jag har läst allt i tråden och anser mig vara väl bevandrad med dina försök att förstå.

Det här en en synpunkt som delas av många. Depression räcker inte ensamt. Om du läste hela tråden skulle du finna det. Vad hindrar dig?
Senast redigerad av rappytt 2018-02-25 kl. 12:53.
Citera
2018-02-25, 12:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Du är ute och cyklar. Det är inte schizofrent beteende att begära hemundervisning, om inte skälet är att barnen jagas av marsianer i skolan. Nej, lägg ned det spåret. Irrelevant. Det är en mycket, mycket svår diagnos som bryter ut i tidiga vuxenlivet och som ofta leder till självmord. Faktiskt en av få gånger då självmord i mina ögon kan vara förståeligt om medicinering inte fungerar. En fruktansvärt handikappande diagnos.

Det handlar säkert antagligen om att minst en i paret var personlighetsstörd, men med tanke på planeringen av dådet, bör båda två ha varsin perfekt passande störning som ledde fram till detta. Den ena undergiven till galenskapens rand. Den andra dominant, åt andra hållet.

Det finns väl inget sätt att utröna om det var så att det redan var bestämt att flickorna skulle läggas in på sjukhus/motsv. under våren? Eller att ett anländande utredningsbesked före jul gjorde sannolikt att så skulle ske?

Och att föräldrarnas handling ska ses som att de tog tillfället i akt före terminstart, för att något sådant vore mycket svårare senare?

(Förutsatt cancerdöende mor och "allvarliga sjukdomstillstånd" hos barnen...)
Citera
2018-02-25, 12:54
Medlem
Citat:
Bakomliggande orsaker räcker inte, ensamt. Den dagen du har rätt i att enbart deprimerade mördar sina barn kommer stugorna fyllas av döda familjer över hela landet. Du skrev att du själv varit deprimerad, hade du sådana tankar då, på att mörda dina barn? Men du stoppade! Det är skillnaden. Räcker exemplet för dig?
Det var inte det jag skrev. Sjukdom hos barnen - som de antagligen trodde skulle förstöra barnens framtid. Depression hos dem själva pga denna sjukdom. MEN - även andra bakomliggande orsaker som är okända för oss. Tyvärr kan jag överhuvudtaget inte komma på något som skulle få en att döda sina barn, men uppenbarligen var det starka skäl för dom. Så för att du inte ska missförstå:

- sjukdom hos barnen
- depression hos föräldrarna (framförallt Hanna)
- ev cancerrecidiv hos Hanna
- ytterligare, för oss okända, orsaker som också vägde tungt.
Citera
2018-02-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det finns väl inget sätt att utröna om det var så att det redan var bestämt att flickorna skulle läggas in på sjukhus/motsv. under våren? Eller att ett anländande utredningsbesked före jul gjorde sannolikt att så skulle ske?

Och att föräldrarnas handling ska ses som att de tog tillfället i akt före terminstart, för att något sådant vore mycket svårare senare?

(Förutsatt cancerdöende mor och "allvarliga sjukdomstillstånd" hos barnen...)

Jag förstår inte riktigt din fråga. Kan du utveckla den, vad menar du? Om det låg ett besked om sjukshusvistelse i brevlådan för båda döttrarna? Svårt att tro. Då brukar föräldrar oftast tacksamt ta emot detta, inte mörda sina barn. Tror du inte det?
Citera
2018-02-25, 12:56
Medlem
Citat:
Det var inte det jag skrev. Sjukdom hos barnen - som de antagligen trodde skulle förstöra barnens framtid. Depression hos dem själva pga denna sjukdom. MEN - även andra bakomliggande orsaker som är okända för oss. Tyvärr kan jag överhuvudtaget inte komma på något som skulle få en att döda sina barn, men uppenbarligen var det starka skäl för dom. Så för att du inte ska missförstå:

- sjukdom hos barnen
- depression hos föräldrarna (framförallt Hanna)
- ev cancerrecidiv hos Hanna
- ytterligare, för oss okända, orsaker som också vägde tungt.

Inget av ovanstående räcker för att mörda sina barn. Absolut inget av detta. Då har du inte upplevt livet, om du tror det. Skyddad verkstad? Är du resistent mot att människor lider av personlighetsstörningar och att fängelserna är väl befolkade av människor med detta? Varför då?
Citera
2018-02-25, 12:57
Medlem
Citat:

Nej, psykotiska var de inte. De var personlighetsstörda, båda två, antagligen, där den enas störning gick perfekt i hop med den andres. Därför sa ingen nej och stoppade den galna, sjuka idén på familicide.

Ok - ja, jag har inte så stor kunskap om psykos-sjukdomar.
Citera
2018-02-25, 12:58
Bannlyst
Citat:

Eller så låter du bli att vara kryptisk och istället berättar vad du syftar på. De kryptiska inläggen i tråden tror jag ibland syftar till att slippa att bli synad. Bättre då att stå för vad man tror/tycker/tänker och stå ut med efterföljande diskussion/ifrågasättande. Kanske ändrar man sig efter denna eller i alla fall breddar sina perspektiv. Kanske blir man än mer övertygad om sin teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in