2018-02-25, 11:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Problemet är att de inte kommer funka för det måste finnas saker som binder samman folk. Sen så vill jag inte bo i ett mångfaldigt Sverige där svenskar är andra klassens medborgare. Skillnaden mellan dom och oss är att vi har bara Sverige som nation medans de har inte bara Sverige utan en annan. Sen så är det svenskarna som har byggt upp denna nation inte araberna eller perserna. Jag ser detta som en invasion och ockupering av Sverige. Jag antar att du var emot USAs invasion av Irak. Om det inte blev våldsamt när USA gick in i Irak och de kom massa amerikaner, kanadensare och folk ifrån väst europa som bosatte sig där och sa att de var irakier samt gav sin in i politiken skulle du vara för den då?

Jag säger inte att det är lätt att bygga en nation av och för människor som är etniskt och kulturellt olika. Men vi måste göra det om vi vill att Sverige ska överleva som en fri och sammanhållen nation. Finns det inte sådant som binder oss samman måste vi skapa det.

Vad gäller oss etniska svenskar, så finns det ingen anledning varför vi skulle känna oss som andra klassens medborgare. De flyktingar som kommit hit de senaste åren har inte "invaderat" landet utan kommit hit på grund av vår generösa asylpolitik. Man kan diskutera om den varit för generös, men vi kan inte kasta ut folk som vi redan gett en fristad i Sverige och sedan se oss själva i spegeln.

SD måste sluta tolerera folk i sina led som hetsar mot muslimer och andra grupper om de vill bli relevanta i svensk politik. Att dumpa Ekeroth var därför ett steg i rätt riktning.
Citera
2018-02-25, 11:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Det här handlar i grunden om vilken inställning man har till islam som del av det svenska samhället. Om man tycker att islam är en problematisk religion med många beklämmande inslag (det gör jag) så faller det sig naturligt att man vill ha politiker som delar den uppfattningen.

Även om det leder till att Sverige slits sönder av etniska och religösa konflikter?

Man kan kritisera islam och dess värderingar utan att som Ekeroth framställa de muslimer som redan bor här som ett hot mot Sverige.

Den som gör det leker med dynamit.
Citera
2018-02-25, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Gör det verlige någon skillnad att man petar den där Ekeroth? Visst, han var ju inte precis den bästa frontfiguren om nu SD ville bli mer seriöst som parti och med ett politiskt innehåll som kan locka väljare.
För nu när andra partier börjat bli tydligare och mer verklighetsanknutna i invandringsfrågorna så får man ju tydligen tillbaka sina förlorade väljare. Så SD är och förblir nog ett missnöjesparti vars bästa politik är att förändra just andra partiers politik. SD har sin väljarbas men att ta ytterligare väljare mer än för stunden är otroligt svårt, dessa väljare tappar man i regel vid skarp läge. Att moderaterna växer på bekostad av främst SD är ju ett bevis på vart just moderata väljarna egentligen hör hemma politiskt och att tillfälliga utflykter till SD enbart är för att vädra sitt missnöje över bl.a invandringspolitiken.
Och skall SD bli ett parti med trovärdighet så måste man ju rensa ut personer som Ekeroth. Annars lär inte politikerföraktet minska hos väljarkåren.
Så du menar att grunden för det svenska politikerföraktet ligger hos Ekeroth? Och att graden av framtida politikerförakt ligger huruvida Ekeroth får stanna i värmen eller inte? Snygg analys. För både SD och Ekeroth bär på ett gigantiskt ansvar för det katastrofen Sverige? Tjena. Gick det lite snett när du försökte tänka?
Citera
2018-02-25, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Även om det leder till att Sverige slits sönder av etniska och religösa konflikter?

Man kan kritisera islam och dess värderingar utan att som Ekeroth framställa de muslimer som redan bor här som ett hot mot Sverige.

Vilken idioti. Sanningen har aldrig skadat någon. Framför allt inte på längre sikt. Ni ställde till det, vi kommer få reda upp det. Du kan vara säker på att vi inte kommer att utnyttja er strutsstrategi för att lösa problematiken. Av en enda anledning, den har inte fungerat och kommer inte att fungera. Någonsin.
Citera
2018-02-25, 12:04
Medlem
AishaAlTamilas avatar
Citat:
Jag säger inte att det är lätt att bygga en nation av och för människor som är etniskt och kulturellt olika. Men vi måste göra det om vi vill att Sverige ska överleva som en fri och sammanhållen nation. Finns det inte sådant som binder oss samman måste vi skapa det.

Vad gäller oss etniska svenskar, så finns det ingen anledning varför vi skulle känna oss som andra klassens medborgare. De flyktingar som kommit hit de senaste åren har inte "invaderat" landet utan kommit hit på grund av vår generösa asylpolitik. Man kan diskutera om den varit för generös, men vi kan inte kasta ut folk som vi redan gett en fristad i Sverige och sedan se oss själva i spegeln.

SD måste sluta tolerera folk i sina led som hetsar mot muslimer och andra grupper om de vill bli relevanta i svensk politik. Att dumpa Ekeroth var därför ett steg i rätt riktning.

Väl talat.
Dom som sköter sig stannar och andra ut. Inga mer asylanter utan papper etc. Nu måste vi försöka styra upp skutan innan det blir katastrof.
Vad gäller andra klassens medborgare så tycker jag nog ändå att det stämmer, i anden så att säga. Hets mot folk grupp tex, olika kösystem där svenskar hamnar sist, resursfördelning etc.
Helt galet tycker jag, alla ska behandlas lika och som vuxna.
Det som görs nu i Sverige har ju aldrig fungerat, mycket pga av att ingen behöver bli "svensk" så att säga.
Vad gäller SD tycker jag nog att man kan läsa sig till att dom låter piskan vina.
Citera
2018-02-25, 12:05
Medlem
AishaAlTamilas avatar
Citat:

Den som leker med dynamit är snarare den som låter vissa grupper gå före andra och som omfördelar resurser på ett galet sätt.
Citera
2018-02-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AishaAlTamila
Den som leker med dynamit är snarare den som låter vissa grupper gå före andra och som omfördelar resurser på ett galet sätt.
Precis. Och låter, eller försöker verka för att, ett repressivt, korrumperat, dokumenterat misslyckat etablissemang, fortsätta inneha makten. Det är det största brottet av alla. SD pekade på vad som skulle göra 10-20 år sedan. Nu är det att leka med dynamit. Vem och vilka har inte bara lekt, utan dessutom låtit dynamiten explodera i knäet på någon annan?
Citera
2018-02-25, 12:35
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vad Mattias Karlsson ville ha hjälp med enligt DN:
"Sverigedemokraterna ville ha hjälp av tidskriften Expo med att ringa in gruppen bakom neofascistiska sajten Motpol.nu."
"Mattias Karlsson, då riksdagsledamot för SD, bad om ”relevant dokumentation” om dessa kretsar."
https://www.dn.se/nyheter/politik/expo-hyckleri-att-sd-sokte-hjalp-fran-oss-mot-neofascister/

Vilka kretsar tror du det handlade om, högerextrema sannolikt - som infiltrerade Sverigedemokraterna.

Fakta i ärendet: "Motpol lanserades den 10 juli år 2006 som en bloggportal. Drivande var nazisterna..."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Motpol

Så Mattias Karlson ville ha Sverigedemokraterna högerextrem-fritt.
Jag förstår att många inte gillar Mattias, man kan undra vad de som inte gillar herr Karlsson kommer politiskt ifrån?

Man kan även undra vilka som stöder Kent Ekeroth och vill ha honom som sin representant i riksdagen?
Trots att Kent när han var stupfull, eller berusad av annat, missahandlade en medborgare på stan.

Och trots att även Kent bland annat ljög i rätten för att dölja avsikten med sin handling.

Det finns såklart många som inte gillar SD och därmed Karlsson - det är ju dock bara politik. Men det gäller ju (i vår representativa demokrati) att den förda politiken inte grumlas genom att representanterna är vedervärdiga som personer. Givetvis får SD göra den värderingen självständigt, och om deras väljare inte håller med, så lär väl röstetalen minska (om man väljer fel).

Såvitt jag förstår tycker "Kents Vänner" (en falang?) att KE är värdefull på grund av sina personliga egenskaper. Om opinionsnettot av att avveckla denne blir negativt eller positivt kan ju inte vara lätt att avgöra, men det kan ju också finnas andra skäl.
Citera
2018-02-25, 12:41
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Jag skulle säga att den som tillåter tillväxten av Islam leker med dynamit.

Men jag förstår vad du vill säga. Vi vill inte att goda människor ska drabbas av förföljelse, inte heller då de är muslimer. Fair enough.

Men tyvärr, det är inte islamisterna som utgör det stora hotet. Visst, de orsakar personliga tragedier när de slår till. Men de kan inte ta makten i Europa.

Det stora hotet är än så länge latent, och det kommer från vanliga, goda, hederliga och "moderata" muslimer. De blir ett verkligt hot mot vår kultur och civilisation först när de en dag är tillräckligt många.

Som liberal har du dock inget sätt att förhindra detta. Religionsfriheten är helig (ursäkta språkbruket) för en liberal. Och skulle en dag muslimerna komma att bli i majoritet, kan du inget göra utöver att möjligen beklaga det.

Detta räcker inte för oss som tror att vår civilisation nu är illa ute. Vi vill vara proaktiva, även om det innebär inskränkningar i religionsfriheten.

Vad gäller trådens topic, vill jag fråga på vilket sätt Ekeroth egentligen hetsar mot muslimer. Jag uppfattar honom som att vara oroad och samtidigt orädd att idenifiera problemet. Precis som jag och många andra.
Citera
2018-02-25, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om opinionsnettot av att avveckla denne blir negativt eller positivt kan ju inte vara lätt att avgöra, men det kan ju också finnas andra skäl.
Det kan finnas andra skäl, men ut i offentligheten med dem i så fall. Annars blir det bara en skenrättegångskaraktär om detta som öppnar för spekulationer av sådana som dig, dvs politiska motståndare till SD.

Själv tror jag det är av anpassning till M (och andra 7K), och det vore det absolut sämsta skälet som jag kan komma på.
Citera
2018-02-25, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Precis. Och låter, eller försöker verka för att, ett repressivt, korrumperat, dokumenterat misslyckat etablissemang, fortsätta inneha makten. Det är det största brottet av alla. SD pekade på vad som skulle göra 10-20 år sedan. Nu är det att leka med dynamit. Vem och vilka har inte bara lekt, utan dessutom låtit dynamiten explodera i knäet på någon annan?
Ja dynamiten är redan tänd av liberaler och marxister. Nu är det bara frågan om vilken grupp som får den.
Citera
2018-02-25, 13:05
Medlem
Citat:

Det du försöker med andra ord är att bygga ett torn utan någon grund. Det kommet inte att fungera. Einstein sa att definitionen av idioti är att göra samma sak varje gång och tro att man ska få anorlunda resultat. Det är precis det ni har gjort i 30 år. Varför skulle de plötsligt fungera nu? Sen så har du ingen detaljerad plan på hur ni ska göra det däremot så har jag det. Tror du på fullaste allvar att det går att bygga en nation med stora folkgrupper som är rätt så lika fast ändå så bråkar det med varandra? Jag tror inte det däremot tror jag att det går om det är typ 30000 individer med bakgrund/härstamning i afrika och mellanöstern. Vad är det som gör att du bestämmer vad som vi inte kan göra och vad som är rätt och fel? Specielt när din ideologi har haft fel i flera år.
Senast redigerad av J39 2018-02-25 kl. 13:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in